- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
Wij mannen zijn eigenlijk snel tevreden he 
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
Dat laatste weet ik niet hoor, dit is wel een zeer fraaie verschijning. 
Ik heb deze ook op de planning staan dit jaar voor subgenre Tobe Hooper; zag vorig jaar ook al een tot de verbeelding sprekend plaatje langs komen.
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
FTV: 2 punten
Totaal: 2 punten
Eigen score: 2,5*
https://assets1.ignimgs.com/2021/01/27/pg-psycho-goreman-blogroll-1611782418815.jpg
Wie een gorefest met ballen verwacht (zoals ik) komt van een koude kermis thuis. Ik zou Psycho Goreman haast willen omschrijven als een melige familiefilm met wat schijtlollige humor, (zoals boven genoemd) Power Rangers kostuums en occasionally wat corny gore.
Het meisje dat beste vrienden wilt worden met Psycho Goreman is buitengewoon irritant. De 'humor' is vaak heel erg voorspelbaar en vooral niet heel erg leuk. Een enkele grap of opmerking zorgt voor een glimlach.
De kostuums en praktische effecten hebben wel hun charme, en af en toe is het lekker weird (die politieagent met dat gesmolten hoofd).
Uiteindelijk is het niet waar ik op gehoopt had. Ongetwijfeld met veel liefde gemaakt, maar een melige komedie met hier en daar een effectje voelt toch wel als een let down.
Krappe 2,5*
Number23
-
- 8638 berichten
- 5682 stemmen
Hahahaha mooi om te zien dat er al genoeg leesvoer voor me is straks op het werk, iets te lang blijven liggen dus mijn 5 registraties zullen even moeten wachten.
Shambala
-
- 147 berichten
- 0 stemmen
01. The Strangers: Chapter 1 (2024)
Speelduur : 91 minuten
FTV : 2 punten
Totaal : 2 punten
Subgenre: 50. Home Invasion Horror
Themaklassement: 1 punt
Tja, leuk om mee te beginnen, goeie speelduur, kijkt lekker weg. Heeft niet veel om het lijf en we hebben iets soortgelijks al eens eerder gezien. Gelet op de titel komen er nog meerdere delen aan ( het wordt een trilogie ) , maar om nou te zeggen : "ik kan niet wachten" , niet echt 
2.5 *
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4896 stemmen
8. Willekeurige horror-shorts
Ik had nog enkele shorts ertussen gegooid gisteren en deze middag tijdens de pauze nog rap twee meegepikt om het gewenste aantal minuten te behalen 
Una partita a scacchi (Short 1912)
8 Minuten
Eigen rating : 2.5*
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/62/4f/2c/624f2c510367fe22f7cc2ccfa14ccdde.jpg
Tja, volgens IMDB een horror maar dat gegeven was wel totaal afwezig hier.
Een filmpje uit de oude doos over een gestoorde die graag schaakt en na zijn ontsnapping het schaken naar een volgend niveau brengt.
Alleen historisch gezien misschien wel van enig belang maar verder was het toch maar een doorsnee filmpje.
The Fog of Courage (Short 2014)
8 Minuten
Eigen rating : 3*
Entertainende tekenfilm over Courage, een grappig hondje met weinig lef, die toevallig een gouden medaille vind waar een vloek op rust.
8 Minuten
Eigen rating : 2*
Het concept was wel origineel maar het acteren was zo slecht dat ik de neiging kreeg om weg te kijken.
8 Minuten
Ondanks de simpliciteit heeft dit filmpje een enorm gehalte qua engheid.
Toegegeven, het acteren is soms houterig maar de sfeer is goed.
8 Minuten
Creepy, donkere short met een overtuigend, angstig klein meisje.
Zelfs de entiteit vond ik best geslaagd.
The Doll's Revenge (Short 1907)
3 Minuten
Eigen rating : 2.5*
https://pbs.twimg.com/media/FdDLsvEXoAEmWGI.jpg
Eentje uit de beginjaren van cinema over hoe een lappenpop wraak neemt op een ettertje van een broer.
Niets wereldschokkends maar louter en alleen een demonstratie van cameratechnieken uit die tijd.
9 Minuten
Een infinite-loop short met veel schuddende, wazige beelden en onduidelijk geschreeuw. Zogezegd teruggevonden filmmateriaal van enkele 17-jarigen die dood teruggevonden werden in hun wagen ergens in het platteland. Pfffft, found-footage zal nooit mijn ding worden.
10 Minuten
https://www.duck66.com/OnceBitten/wp-content/uploads/2018/06/web-page-header2.jpg
Beetje mager uitgevallen horror-verhaaltje.
Totaal minuten : 62
FTV (2) : Totaal aantal punten = 16
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
4. Il Fiume del Grande Caimano (Film, 1979)
89 minuten
FTV= 2 punten
puntentotaal= 8
Subgenre= aquatic horror
Themaklassement= 4 punten
Voltooid nr 69, 57, 67, 18
2,5 *
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
Wij mannen zijn eigenlijk snel tevreden he
Met dit soort mooie dames zijn wij vrouwen dat ook wel 
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Mha, geef John Milton een mooie leuke vrouw en nieuwe telefoon met gadgets waar hij aan kan pielen, en de man kan het makkelijk nog 50 jaar uithouden op deze aardkloot
.
Brabantze
-
- 374 berichten
- 2795 stemmen
Speelduur: 110 minuten
Puntentotaal: 16
https://image.tmdb.org/t/p/w780/5jYHS05uc6LlqnH7RPCEGENFP2z.jpg
Het Amerikaanse stel Louise en Ben Dalton is met hun elfjarige dochter Agnes op vakantie in Italië. Daar ontmoeten ze een charmante Britse familie bestaande uit Paddy, zijn vrouw Ciara en hun heimelijke, dove zoon Ant. De Daltons raken bevriend met ze en worden door hen uitgenodigd om het weekend door te brengen op hun idyllisch landgoed. Wat begint als een droomvakantie verandert al snel in een psychologische nachtmerrie.
Even een middagje doorbrengen in de bioscoop en deze film gepakt (de eerste van de twee). Of dit een echte horror is weet ik niet, eerder een thriller denk ik. Heb het origineel uit 2022 gezien, dus ik wist al wel een beetje hoe de film zou gaan. Er zaten voor mij dus weinig verrassende stukken in. De film heeft een trage opbouw, maar de ontwikkelingen tussen de twee stellen zijn wel interessant.
Het einde van deze film is wel totaal anders dan die van het origineel en vond ik persoonlijk een beetje langdradig. Dan was het einde van het origineel toch wel wat beter.
Desondanks, geen onaardige slowburner. En James McAvoy speelt een heerlijke rol! Nu op naar Beetlejuice Beetlejuice. 
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
Klusjes in huis hielden mij op, om van de gekeken films vanmorgen registratie hier te doen maar nu rustig op werk dus daar komen ze!
75 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 2
Subgenre: 77 - Silent horror
Themaklassement: 1 punt
Afgevinkte categorieën: 77
Eigen score: 3*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjA1Mjc2MTk2MV5BMl5BanBnXkFtZTcwNjIxMTMzNA@@._V1_.jpg
Dit is blijkbaar een van de vroegste overgebleven films van de meester FW Murnau. (van Nosferatu (19122) en Sunrise (1927) Waarin een graaf, waarvan wordt beweerd dat hij de overleden echtgenoot van een barones heeft vermoord, een bijeenkomst onderbreekt die bij elkaar is gekomen voor de jacht op Kasteel Vogelod, vastbesloten is om zijn onschuld te bewijzen en de ware moordenaar te onthullen. De titel is nogal misleidend omdat het lijkt alsof dit een horror/thriller is, maar in plaats daarvan is het een titelkaarten rijke en stilistisch weinig uitdagend 'moordmysterie. Er is een griezelige/humoristische droomsequentie meer naar het einde die voor wat interesse zorgt, maar het grootste deel van de film is eigenlijk meer metaforische "de geest is uit de fles" en oh er is een vermissing van een priester. Ach omdat het oud en goede gerestaureerd is rond ik het af naar boven!
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
2. The Shadow of Chikara (1977)
114 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 2+2=4
60. North American Horror
Themaklassement: 1 punt = 2 punten
Afgevinkte categorieën: 60 - 77
https://is1-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Kq-MUKICiVVWHWyEs_c8Yg/1200x675.jpg
Dit is de enige film die geregisseerd is door Earl F. Smith, die ook het script schreef en als producent optrad. Hij kreeg meer bekendheid als schrijver van de horror The Town That Dreaded Sundown, The Legend of Boggy Creek en actiefilm Sudden Impact. Dit was een lowbudget westernfilm die ongebruikelijk wat horrorelementen toevoegt.
Na de Amerikaanse Burgeroorlog gaat een groep soldaten van de zuidelijke Confederatie op jacht naar stenen. Echter de berg waar deze vermoedelijke diamanten liggen, blijkt vervloekt te zijn door de geest van Chikara en waarvan niemand meer terugkeert. Zo iets of iemand op de berg heeft het op hen heeft voorzien...een onzichtbaar gevaar in de vorm van geest-indianen...zorgt voor een heleboel spanning.
De meeste crewleden waren oude rotten in het vak, die met regisseur/producent Charles B. Pierce hadden gewerkt, die zowel Boggy Creek als The Town That Dreaded Sundown had geregisseerd. Actrice Sondra Locke (mw. Eastwood) is getypecast als de vreemdelinge met de reebruine ogen. Haar aanwezigheid is vooral opvallend omdat het een van de weinige niet-Clint-projecten uit die periode was.
Helaas is het een vrij trage film, en dat komt niet de film niet ten goed In de laatste 30 minuten brengen ze wat versnelling in de film, als er een aardverschuiving plaatsvindt En pas in de laatste paar seconden krijgen we een glimp van de waarheid te zien. Toch is door zijn combinatie van genres, het best de moeite waard om het eens te bekijken!
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
3. Godless: The Eastfield Exorcism (2023)
91 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 4+2=6
34. Crime Horror
Themaklassement: 1 punt = 3 punten
Afgevinkte categorieën: 34- 60 - 77
https://i.ytimg.com/vi/97BcOG8xxj4/maxresdefault.jpg
Een anti-exorcisme. Ondanks een paar jump scares en hallucinaties van Lara is het nergens echt een goed horrorverhaal. Eerder een film die religieus fanatisme, godsdienstwaanzin en twijfelachtige praktijken van charlatans onderzoekt. Wat als geestelijk ziekte, psychologisch trauma of verkeerd begrepen gedrag binnen een geloofsgemeenschappen niet worden erkent of worden verblind door geloof in een hogere macht? Wat als wetenschap wordt verworpen?
Echte bezetenheid is in deze film natuurlijk onwaarschijnlijk door de opzet van de film maar waarom ze het vaag laten en/of Lara een onverwerkte trauma of psychose had, snapte ik niet zo goed...Het maakte de film wel minder aangrijpend maar de benarde situatie was zeer goed gedaan. Deze keerzijde van duiveluitdrijvingen, kent zo zijn problemen; praterig, en in het middenstuk helaas minder interessant doordat het niet altijd even duidelijk waarom of emotioneel meelevend was.
De film is losjes gebaseerd op een echte gebeurtenis, de mislukte exorcisme van Joan Vollmer in Antwerp, Victoria (Australië), in 1993.Wat de echte horror is...Want dit kan en gebeurt ook nog steeds! In de aftiteling van de film somt Kozakis dan ook verschillende namen (Janet Moses, E’Dena Hines en Israa Zourob) op van mensen die zijn gedood tijdens ongeoorloofde exorcisme.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
91 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 6+2=8
23. Backwoods / Rednecks / Hillbillies
Themaklassement: 1 punt = 4 punten
Afgevinkte categorieën: 23- 34- 60 - 77
Eigen score: 2,5*
https://i.ytimg.com/vi/ud3sYJCBqfw/maxresdefault.jpg
Tja, er is hier het bekend plot van de gebruikelijke groep idioten die naar camp Wood (wat gewoon het dichtstbijzijnde bos was) gaan en aan hun einde komen door dubieuze special effecten, maar dat is juist vrij logisch bij dit soort No-budget slasherfilms. Nee de film is dus niet bepaald goed. Her gaat op de humor-toer en de meeste grollen zijn behoorlijk melig, uiteraard meerdere seks-grappen en als dieptepunt twee grappig bedoelde gasten in een winkel. Wel sieren een aantal keren een stel tieten het scherm Plus hoe absurdistische het ook klink maar er is hier ook een pratende robot... Het duurde ook lang (pas na een uur is te lang) voordat er een moord kwam. Al waren de goedkope moorden dan wel weer goed en de redneck met een varkensmasker vond ik eigenlijk wel iconisch! Niet zo goed, maar het was grappig goedkoop no budget-entertainment
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
80 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 8+2=10
67. Prequel / Sequel Horror
Themaklassement: 1 punt = 5 punten
Afgevinkte categorieën: 23- 34- 60 - 67- 77
Eigen score: 2*
https://img.rgstatic.com/content/movie/a4b89720-843c-421e-8ad8-48d70621e43a/backdrop-1280.jpg
Meer van hetzelfde amateurisme, maar dan minder grappig en met een poging tot musical. De eerste was lekker goofy; met een robot, nerd, nymfomaan en Britse punker. Dit zijn gewoon volwassen die tieners spelen. De film verliest dus al zijn charme (die de eerste wel had) doordat de amateurs alleen maar oninteressante standaardpersonages spelen Terwijl wel veel tijd aan deze personages wordt besteedt voordat de moorden echt op gang komen. Er zijn wel nog steeds een paar blote boobs en hoewel wederom het bloedvergieten pas bij een uur begon, was die wel nog best okee! Maar helaas was Pockchop 2 geen verbetering ten opzichte van de eerste film
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
104 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 10+2=12
98. Werewolf Horror
Themaklassement: 1 punt = 6 punten
Afgevinkte categorieën: 23- 34- 60 - 67- 77 - 98
Eigen score: 4*
https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2023/10/Addison-Timlin-in-BLACKOUT-courtesy-Glass-Eye-Pix_03-copy.jpg Het klassiek weerwolfverhaal maar met een paar moderne wendingen. Traditionele weerwolfverhalen zijn doorgaans tragisch en volgen een gedoemde hoofdpersoon die onschuldige mensen om zich heen moet doden, en deze is daarop geen uitzondering. Het weerwolfgenre opnieuw uit vinden doet het dan ook niet!
Een reeks aanvallen rond het klein stadje Talbot Falls (Lon Chaney Jr's naam was Larry Talbot in The Wolf Man), waar de hoofdpersoon Charley steeds wakker wordt op vreemde plekken en zich niet veel herinnert van de vorige nacht. De Black-outs van de titel. Een klein stadje zorgt er ook voor dat er verschillende sociaal-politieke kwesties in de film kunnen worden verwerkt.
Deze horrorfilm begint ook heerlijk traditioneel met een stel dat seks (en ja naakt) heeft in de buitenlucht waarna een groot, harig wezen er een einde aanmaakt. En als ze die dierlijke kant laat zien, is dat behoorlijk goed gedaan. De film bezit dan ook in het oog springende praktische effecten. Een weerwolffilm zonder transformatie is niets en die zijn er hier gelukkig wel!
De filmmakers gingen voor de klassieke Chaney-wolfman-stijl en daar was ik ook best blij mee! Alex Hurt, ja hij is de zoon van wijlen William Hurt, zet een sterke prestatie als weerwolf en Charley neer. In de cast uiteraard meerdere bekende uit de acteerwereld. Fessenden loopt al een tijd e mee in dat wereldje! Natuurlijk ook een bijna verplichte cameo van Barbara Crampton. De schrijver-regisseur sluit denk ik hiermee ook de trilogie van geüpdatete klassieke Universal horror-Monsters af.
Fessenden houdt van de oude horrorfilms en schaamt zich ook niet voor die overbekende horrorelementen. Verwacht alleen geen bloed- en verscheuringen in deze weerwolffilm. Want die zijn er niet veel! Maar alles wat er is, doet hij wel erg goed!
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
65 minuten (Koolhoven Presenteert)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 12+2=14
24. Benelux / Nederhorror
Themaklassement: 1 punt = 7 punten
Afgevinkte categorieën: 23- 24- 34- 60 - 67- 77 - 98
Eigen score: 4*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMWIxYzliZjUtNTE2Yi00MGM5LWI1OWYtY2MyM2E4N2M4YTE4XkEyXkFqcGdeQXVyMzExODEzNDA@._V1_.jpg Dit bewaard voor de challenge maar hete klopt, Koolhoven bewaard het beste voor het laatst!
Deze film is geregisseerd door Didier Konings onder het kader ‘Koolhoven Presenteert’. Konings is natuurlijk niet zomaar iemand want hij was al betrokken bij Hollywoodproducties Star Track en Pirates of the Caribbean en werkte als concept en Visual effect-artist mee aan onder andere aan Wonder Woman, Tomb Raider en X-Men: Dark Phoenix. Geen kleine jongen dacht ik zo!
Nederland ergens in de vroege middeleeuwen. In een kleine nederzetting waar mannen de touwtjes in handen hebben en vrouwen slechts gezien worden als voortbrengers van kinderen, wijkt Frieda enigszins af door haar kinderloosheid. Als ze op een dag noodgedwongen het dwaalbos in gaan maar er weer levend uitkomt is dat voldoende voor de godvrezende gemeenschap om haar als obstakel te zien. Frieda moet om te overleven wel keren tot de mysterieuze schimmen in de mist.
De film is grauw en bezit weinig kleur...zoals het hoort in de donkere middeleeuwen. Met kaarsje en vuur als spaarzame lichtbron creëer je natuurlijk een prima angstsfeer. Ja ik smul daarvan! Gek genoeg is het wel opgenomen in de bossen van Lommel in België Wat de film ook bijzonder maakt, is dat de film volledig in het historisch Nederlands-Saksisch dialect is opgenomen. Het acteerwerk in de film is namelijk op hoog niveau en de speciale effecten zijn erg goed gelukt. Groots dit!
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
8. Scooby-Doo! and the Curse of the 13th Ghost (2019)
79 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 14+2=16
16. Animated Horror
Themaklassement: 1 punt = 8 punten
Afgevinkte categorieën:16 -23- 24- 34- 60 - 67- 77 - 98
Eigen score: 3,5*
https://i.ytimg.com/vi/o7mMC05iiNE/maxresdefault.jpg Vroeger veel de serie gekeken maar op latere leeftijd eigenlijk niets meer gevolgd...waarom niet... dat vraag ik me eigen ook af want dit heeft nog steeds dezelfde look en feel als de gemiddelde Scooby-film van vroeger! Wel is de Scooby-franchise met zijn tijd mee gegaan en werd meer zelfbewust. Tenminste in deze! Want in deze zie je de "girlbossification" van Daphne Zij werd een stoere girlboss en Fred twijfelt aan zijn positie in de groep. Velma vraagt zich af of geesten toch echt bestaan. Scooby en Shaggy hebben gewoon ouderwets plezier. NEt zoals de oudere kijker want het was nog steeds behoorlijk grappig. Leuk om te ontdekken dat Scooby Doo-films, nog steeds gevuld zijn met leuk combinatie van mysterie, actie, komedie en dat ze ook boeiend genoeg zijn voor heel veel fun! ,
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Nu op naar Beetlejuice Beetlejuice.
Ik ook vanavond. Ben benieuwd.
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
1. Humanoids from the Deep (Film, 1980) - MovieMeter.nl
80 min
Ftv
Puntentotaal 2
Rating 3,5
Ontzettend leuke film. Goeie tv-film-vibe, coole monsters, en een geweldig einde. Dit is natuurlijk een B-film, maar wel één die tegen de A aanschuurt wat mij betreft. Twee dingen waar ik echt van houd in dit soort films zaten er ook in: 1. Een kleine gemeenschap met interne spanningen die samen een probleem op moeten lossen. 2. Een slimme wetenschapper die alles uitlegt wat er gebeurt, hoe bizar het ook is.
Ik ging hier in met lage verwachtingen, maar ben zeer positief verrasrlt. Een goed begin.
2. Benny Loves You (Film, 2019) - MovieMeter.nl
92 min
Ftv
Puntentotaal 4
Rating 2,5
Om Theunissen tegemoet te komen deze gelijk even aangeslingerd gisteravond. Ik ben altijd wel te porren voor een demonisch stuk speelgoed dat tot leven komt. Benny hakt er lustig op los met irritante en stiekem best grappige catch phrases. Sommige van de effecten zien er echt goed uit. Dat in tegenstelling tot de chaotische manier van filmen en over het algemeen lelijke stijl. Grootste manco's zijn voor mij dat het veel te lang duurt, het herhaalt zichzelf eindeloos. Daarnaast zijn alle personages die verder aan bod komen allemaal van die overdreven idioten dat het belachelijke van een moordlustige knuffel helemaal niet meer zo bijzonder aanvoelt. Ik had liever gezien dat de wereld om Benny heen wat meer in de realiteit gegrond was om meer het contrast te laten zien. Een krappe voldoende.
https://variety.com/wp-content/uploads/2021/05/Benny-Loves-You.jpg
3. Lake Michigan Monster (Film, 2018) - MovieMeter.nl
78 min
Ftv
Puntentotaal 6
Rating 3
Natuurlijk meer komedie dan horror. Maar gelijke delen Peppi en Kokki. En Spongebob. Hoogst originele film die met een laag budget en bijzondere effecten weet te verrassen. De humor ligt me goed en de stupiditeit van sommige karakters bevalt me ook wel. Soms een beetje flauw en een paar scènes dragen weinig bij aan het (toch best wel magere) verhaal. Kijkt lekker weg en daarom een ruime voldoende.
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
5. Long Island Cannibal Massacre (Film, 1980)
95 minuten
FTV= 2 punten
puntentotaal= 10
subgenre= shot on video horror
themaklassement= 5 punten
voltooid nr 69, 57, 67, 18, 76
1,5 * Niet leuk. Ik snap niet waarom deze film zo'n hoog cijfer heeft, want behalve af en toe goede gore is er niks
positiefs over te zeggen. De film ziet er lelijk uit, het acteerwerk was bizar slecht, het verhaal was
afgezaagd en de hele film kwam zeer amateuristisch over.
oup
-
- 588 berichten
- 3194 stemmen
3. Angst (1983)
86 minuten
FTV (2): totaal aantal punten = 6
Subgenre: 39. European Horror
Themaklassement: 3 punten (complete subgenres 11, 35, 39)
Eigen rating : 3,5*
Angst zocht ik al tijden in goede kwaliteit mét ENG subs. Gisteren na wat struinwerk eindelijk gevonden en vandaag meteen maar aangeslingerd.
Prima film over een moordenaar die direct na ontslag uit de gevangenis z’n nog tijdens hechtenis beraamde moordplannen ten uitvoer wil brengen. Niet voor de fun, enkel en alleen uit instinct. Film speelt zich vrijwel volledig af in een wat afgelegen huis.
De film is kil, hard en met name de perfect passende muziek en de geknipte ‘psycho’ kop van Erwin Leder doen hier het werk. Zeker het eerste deel is het (zwevende) cameragebruik ook vrij briljant te noemen. Film is bij vlagen wel wat traag en de ‘gore’ ziet er soms wat knullig uit. Maar een royale 3,5 kan ik hier zeker wel voor kwijt. Opvallend dat Gerald Kargl na dit kunstwerkje nooit meer een film heeft gemaakt.
4. I Walked with a Zombie (1943)
69 minuten
FTV (2): totaal aantal punten = 8
Subgenre: 100. Zombies & Infected Horror
Themaklassement: 4 punten (complete subgenres 11, 35, 39, 100)
Een zuster krijgt in West-Indië de zorg over de vrouw van de man des huizes. Vrouw blijkt een zombie te zijn. De verpleegster komt in aanraking met een voodoopriester en hoopt haar te genezen.
Het verhaal is flinterdun en met horror heeft het allemaal niet gek veel te maken. Echt spannend gaat het ook niet worden. Toch heeft Tourneur de film een hele fijne sfeer meegegeven. Er zitten een paar verdomd fraaie scenes in. En na ruim een uurtje zit het er al weer op. Prima tussendoortje!
Oh en ik zie net dat dit mijn 2.500ste filmstem is 
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
4. Wolf's Hole (1987)
92 min.
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 8
Subgenre: 14. Alien Horror
Themaklassement: 4 punten
(14, 34 – 35, 85)
https://image.tmdb.org/t/p/original/1GfaK7FUqgc90peUBH4uSWIVCAr.jpg
Met dank aan John Milton voor deze die mij zowel een kopie bezorgde alsook het boek waardoor ik over deze film leerde ("I Spit On Your Celluloid: The History of Women Directing Horror Movies" van Heidi Honeycutt).
Wolf’s Hole is een Tsjecho-Slowakije film gemaakt nog net binnen de grenzen van de dictatuur toen maar speelt niet enkel met elementen van horror maar kritiseert de dictatuur ook duidelijk. Van de Tsjecho-Slowaakse New Wave filmmaker Věra Chytilová had ik tot nu toe enkel de prachtige speelse en anarchistische "Daisies" gezien uit 1966. Buiten die film ken ik eigenlijk niets van haar carrière die best lang was en relatief succesvol. Deze film is niet enkel op het Berlijn filmfestival getoond maar speelde blijkbaar vaak op TV. Dit allemaal tijdens de meest repressieve tijd van Tsjecho-Slowakije. Als tegendruk op de relatief vrijere periode van het afgelopen decennium was in de jaren ’80 Tsjecho-Slowakije het meest onderdrukte land van het Warsaw pact geworden.
Een groep tieners worden door hun ouders afgezet voor een skivakantie die zij hebben gewonnen. Allen zijn zij enthousiast over de prijs maar niemand weet hoe zij gewonnen hebben. Meer nog het vakantieoord is ontdaan van alles, verwarming, telefoon etc. en eten is schaars. De volwassenen lijken bovendien nog de kinderen tegen elkaar op te zetten en experimenten uit te voeren. Dit klinkt allemaal beetje cliché maar de film speelt met die clichés om het regime te tonnen voor wat het is en lessen tot een oplossing te geven. De film is niet perfect, het laatste stuk is zeker rommelig en het einde niet veel soeps maar binnen de regels is het mooi gemaakt. Het is zeker interessant, de soundtrack is heel goed, momenten zit de sfeer er dik en er zijn paar heel coole shots die zonder gelijkaardig te zijn op de beste manier deels door de setting aan “The Thing” doen denken.
Hierbij nog een paar citaten uit het boek over de film:
A decade prior, in 1978, she said during an interview, "I want to direct science fiction or fantasy because it’s the only way to show reality. "
The snowy, drab environment and the narrative of the film showcase the communist values of Czechoslovakia’s government in the 1980s: fierce competition exists among the kids to be the best, the smartest, the strongest, the fastest, and so they are pleased to be chosen for an exceptional ski workshop “for the best” skiers. No attention is paid to clothing or physical beauty as an indicator of status except as it occurs naturally in sexual attraction (the boys like Babeta, who has long blonde hair and is very pretty).
Because of these aspects of the film, Wolf’s Hole looks stark and devoid of modernity to Western viewers used to flashy displays of wealth and color, even in their horror films.
Chytilová defies the government of Czechoslovakia in two ways with Wolf’s Hole. First, she uses some experimental techniques despite the orders from her government to make more “realistic” films. The premise of Wolf’s Hole is wholly fantastic. Chytilová gets away with it by setting the story in a realistic location that requires special effects or sensational filmmaking techniques.
She disguises the film as a straightforward pro-communism story. If they read between the lines, the audience can see the criticism of authoritarian governments and the encouragement to defy direct orders. She shows that the people in control do not have the nation’s best interests in mind except for how it benefits them personally.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
1. Humanoids from the Deep (Film, 1980) - MovieMeter.nl
3. Lake Michigan Monster (Film, 2018) - MovieMeter.nl
78 min
Ftv
Puntentotaal 6
Rating 3
(afbeelding)
Natuurlijk meer komedie dan horror. Maar gelijke delen Peppi en Kokki. En Spongebob. Hoogst originele film die met een laag budget en bijzondere effecten weet te verrassen. De humor ligt me goed en de stupiditeit van sommige karakters bevalt me ook wel. Soms een beetje flauw en een paar scènes dragen weinig bij aan het (toch best wel magere) verhaal. Kijkt lekker weg en daarom een ruime voldoende.
Kan ik je Hundreds of Beavers (Film, 2022) ook wel aanraden. Ook met Cole Tews. Vond ik zelf bovendien heel wat beter ook dan Lake Michigan Monster die ik een vergelijkbare score gaf als jij (doet helaas niet mee voor de challenge).
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
4. The Abomination (Film, 1986)
100 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 8 punten
Subgenre: 76. Shot on Video Horror
Themaklassement: 4 punten.
Eigen score: 2*
https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2023/07/049_3.jpg?w=1500&ssl=1
Zalige kutfilm. Shot on Video is natuurlijk altijd verschrikkelijk, maar dit is een bijzonder matige film die ik eigenlijk iedereen aan kan raden. Tonypulp geeft hier maar liefst 4.5 sterren aan, en nu is die wel behoorlijk fan van dit soort werkjes, maar toen ik SOV zag, leek me dit een ideaal werkje voor dit subgenre. Dat blijkt, want beter dan dit ga je ze niet snel vinden denk ik. De gore is behoorlijk en de soundtrack is echt subliem.
Het gaat hier over een vrouw die een tumor uit kotst en haar zoon er vervolgens voor gaat "zorgen" door het te voeren met vlees/lichamen. Yep, zo'n eentje, maar wel vrij knap uitgevoerd. Het enige wat deze film dan (behoorlijk) in de weg zit is de speelduur en het hele SOV gebeuren. Geef dit wat meer opsmuk en maak er 70 minuten van en je hebt best een leuke film. Hoe dan ook een van de betere SOV horrors die ik zag. Die zit er op in ieder geval.
61 minuten
FTV (2punten)
Puntenklassement: 10 punten
Subgenre: 1. 1920's horror
Themaklassement: 5 punten
Eigen score: 1.5*
https://i0.wp.com/www.wearemoviegeeks.com/wp-content/uploads/unknown224.jpg?resize=560%2C298
Mja, voor een silent uit de jaren 20 was dit best OK. Zodoende ben ik hier eerder het probleem dan de film. Ondanks de zeer korte speelduur verveelde het eigenlijk al snel en is er eigenlijk ook niet zo heel veel te zien. De belichting is af en toe wel mooi, de hoeveelheid tekst is vrij weinig (zodoende zeker aan te raden voor zij die niet zo van silent horror houden en het lezen kut vinden), en de muziek is in het begin nog wel aardig, maar tegen het einde begint het bombast wel weer flink tegen te staan. Verder ook weinig spanning of echte horror.
Veel beter dan dit ging het ook niet snel worden voor me met een silent uit de jaren 20, dus op naar de jaren 30.
ibendb
-
- 5038 berichten
- 3221 stemmen
4. Mystery of the Wax Museum (Film, 1933)
Speelduur: 77 minuten
Totaal: 8 punten
Subgenre: 2. 1930s Horror
Voltooid: 2, 23, 62, 100
https://i.postimg.cc/Ls5HtjkN/Mystery-of-the-Wax-Museum-4-1024x747.png
Een klassieker die twee keer de remake-behandeling kreeg: een keer in 1953 en in 2005, beiden onder de naam House of Wax. Wie enigszins bekend is met deze films zal niks nieuws vinden bij deze film. Het verhaal is vrij vroeg al voorspelbaar maar er is toch wat op het eind wat ik niet zag aankomen. De charmante Faye Wray zorgt voor een leuke protagonist, al blijft ze vooral op de achtergrond. Wat me het meeste kon bekoren zijn de sets met aanwezige Duitse invloeden. Het voelt imposant en theatraal aan, net zoals ik het graag heb.
3*
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
Kan ik je Hundreds of Beavers (Film, 2022) ook wel aanraden. Ook met Cole Tews. Vond ik zelf bovendien heel wat beter ook dan Lake Michigan Monster die ik een vergelijkbare score gaf als jij (doet helaas niet mee voor de challenge).
Die staat inderdaad nog op een lijstje van mij, een ander lijstje. Ik vond die kop al zo bekend voorkomen.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
102 minuten -
FTV
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2024/02/watchers-trailer.png
Subgenre: mystery .
Dit jaar trap ik af met The watchers van de dochter van M Night Shyamalan. En Haar vader heeft na een fantastisch begin nooit echt kunnen bewijzen dat hij door mag gaan als goede regisseur , integendeel .
Dit beloofd niet veel goeds voor Shyamalan, Het boek waar dit op gebaseerd is , schijnt een meeslepend meesterwerk te zijn .Dus dan is het zonde dat zij de eer heeft het te verfilmen .
Hoe dan ook , het is visueel erg mooi . Het plot is echt too much . Voor een film dan . Dakota Fanning doet echt haar best ,aan haar heeft het niet gelegen .
Verder net aan voldoende als in een 5,5 .
Brabantze
-
- 374 berichten
- 2795 stemmen
Oh, leuk! Alvast heel veel kijkplezier! 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.