The Strangers (2008)

Thriller / Horror

geregisseerd door Bryan Bertino
met Scott Speedman, Liv Tyler en Glenn Howerton

Een jong koppel brengt de nacht door in het afgelegen vakantiehuisje van de ouders van de man, na het bezoeken van een bruiloft. De nacht verandert echter in een nachtmerrie als ze worden aangevallen door drie gemaskerde vreemdelingen. Het koppel moet boven henzelf uitstijgen om de aanvallers tegenstand te bieden en te overleven.

avatar van Seam
Wat deze man hierboven zegt kan ik alleen maar beamen.
Het eerste deel van de film is wel sterk, Bertino zou een fantastische drama film kunnen regisseren. De opening was erg sterk en het is jammer dat er daar uiteindelijk weinig verder mee gedaan wordt.
Ben wel benieuwd naar deel 2.

avatar van n00r
Iemand die enige informatie heeft over deel 2?

avatar van mcdaktari
Wotanskrieger schreef:
Wat een bijzonder slechte film, Veel te lang dradig. En heb het idee dat ik de hele film naar hetzelfde heb gekeken. Als je geen goede film kan regisseren doe dat vooral dan niet! Ik wil de 1 uur 25 minuten en 12 seconden van mijn leven terug. Ben blij dat ik deze gedownload heb. Stel je voor dat je hier 5 euro aan zou uitgeven..

Zit je zo krap? Dat 5 euro nog te veel is?

avatar van N. S.
Middelmatig.

De film moet het hebben van de beklemmende sfeer, dat doen ze goed doormiddel van geluiden die je hoort maar niet ziet. Het begon met dat geklop op de deur, dat was dan ook de beste scène voor mij. De opbouw was traag en heeft niks met het gebeuren te maken, wat ik wel dacht. Het leek er in eerste instantie ook naar, maar nee.

Nergens werd het echt spannend of eng, die met die zak(?) over zijn hoofd vond ik nog wel creepy eruit zien. De drie konden overal en nergens zijn, je weet het maar nooit, dat was goed gedaan. Ze hebben geen motief, opzich niet erg, maar omdat er ook geen verhaal in zit, is deze film niet meer dan een standaard, vermakelijk thrillertje.

avatar van Kondoro0614
Aangezien ik op het moment met een zware verkoudheid thuis zit waaronder erg benauwd heb ik besloten wat meer films te kijken en dan wel de horror films voor de horror maand maar, ook film te herzien om zo de aantallen even te krijgen (meningen en stemmen). Om dan hier mee door te gaan heb ik besloten om ‘The Strangers’ weer eens aan te slingeren. Ik denk dat ik 7 jaar geleden deze film wel meer dan vijftien keer heb gezien (een maatje van mij had hem uit de bibliotheek en we konden er geen genoeg van krijgen), deze herziening maakt het daar niet beter op omdat ik de hele film nog uit mijn koppie wist, en dat heeft mijn kijkervaring met deze film toch wel iets verslechterd.

Zoals ik al zei is voor mij deze film nogal uitgemolken, niet omdat de film ‘saai’ of ‘eentonig’ is nee ik heb de film iets te vaak gezien. Maar als je het te vaak kijkt kom je ook steeds sneller achter de slechte aspecten van de film noch, het (af en toe) nadenken van de acteurs die altijd een IQ van 1 blijken te hebben. Dit dacht ik vooral bij de scene waar de indringer de deur doorslaat en James daar voor met een shotgun staat, herlaad deze en schiet door de deur heen wanneer de indringer er nog in hakt nee, ze schieten pas op het laatste moment.

Het verhaal was redelijk. We volgen een verliefd stel die na een bruiloft in de vakantie woning blijven. Er klopt opeens een meisje aan die vraagt of ‘Tamara’ thuis is maar loopt daarna eigenaardig weer weg. Wanneer James en Kristen (Volgens mij) een beetje ruzie krijgen rijd James weg waarna Kristen word geteisterd door de zelfde dame. Ze komen er achter dat ze geen goeds in zich heeft en nadat er nog twee mensen zich melden moeten de twee zien te overleven van hun moordenaars dat helaas slecht afloopt.

Al om al, redelijke horror maar toch inderdaad meer een thriller. Leuk om zo weer eens te zien maar deze film is niks bijzonders meer voor mij, helaas.

avatar van xaid
n00r schreef:
Iemand die enige informatie heeft over deel 2?
Strangers: Prey at Night (2018)
Alternatieve titel: The Strangers: Part 2 Vanaf 8 maart 2018 in de bioscoop

avatar van Lord Flashheart
Zeer slechte home invasion flick.

Natuurlijk mag je geen hoogstaande cinema verwachten bij een weinig originele titel als "The Strangers". Dat het script echter zo aan elkaar hangt van de clichés en olie-domme acties van de twee hoofdrolspelers, valt me vies tegen.

De opzet in het afgelegen vakantiehuis is in principe nog goed en de film gaat vrij snel over op de actie. Maar dan gaat het al snel mis. De scène dat de man zijn eigen vriend dood schiet, het geklungel met het geweer, vol in het zicht naar buiten rennen.. etc. Zo dom en voorspelbaar.

Hierna verdwijnt de man uit beeld en ligt de focus op de vrouw. Helaas is bij haar de emancipatie klok minstens 50 jaar teruggedraaid. Lang geleden dat ik zo'n hulpeloos vrouwmens in een film ben tegengekomen. Haar lijst met domme acties is te lang om op te noemen. Waarom ga je in vredesnaam op blote voeten het bos in rennen, struikel je over de eerste boomstronk, gaat je als een olifant door een porselein kast de schuur in en ben je vervolgens verbaasd dat je bent opgemerkt?! Come on.

Vind het echt bijzonder dat sommige mensen zoveel luiheid van de script schrijvers door de vingers kunnen zien. 1* voor de setting, want spanning was hier nul komma nul.

avatar van Alathir
Lord Flashheart schreef:
Waarom ga je in vredesnaam op blote voeten het bos in rennen

Als je ergens zo snel mogelijk weg wilt zien te geraken, ga je niet eerst nog je schoenen aandoen en rustig je veters knopen. De meeste van dit soort films hebben toch wel van die domme acties, mensen maken nu eenmaal al eens foute beslissingen (en ja zeker ook wanneer ze in paniek of bang zijn)

Spanning nul komma nul vind ik ook wel overdreven, zeker in het begin wordt er mooi spanning opgebouwd. Maar goed, wat iemand spannend vindt zal ook wel van persoon tot persoon afhangen. Dat noemen ze inleving

avatar van Lord Flashheart
Alathir schreef:
Volgens mij ging het iets anders: ze zit rustig op de veranda en ineens besluit ze om op blote voeten weg te rennen. Had dus alle tijd om haar schoenen weer aan te doen (waarom had ze ze überhaupt uitgedaan?). Vol in het zicht van iedereen gaat ze op pad. Ze struikelt over de eerste boomstronk, is gelijk zwaar geblesseerd en moet kruipend verder. Heeft ook niet door dat er iemand achter haar aan wandelt. Gaat daarna als een soort olifant de schuur in, maakt een rot herrie, en is vervolgens totaal verbaasd dat ze is gezien.

Dit noem ik niet dom, maar gewoon lazy writing van de makers. Als je je karakters zo hulpeloos en stupide maakt kan ik me daarin niet inleven.
Het gevolg voor mij is dat ik inderdaad geen spanning meer voel, maar slechts nog ergernis. De spanningsopbouw in het begin duurde hooguit een kwartiertje; op het moment dat manlief terugkomt ging het al mis. Voor dat eerste kwartier krijgt de film van mij dus ook dat ene sterretje.

avatar van Alathir
Lord Flashheart schreef:

Ok, dat eerste stuk herinner ik me niet zo echt dus het zou kunnen. Als ik thuis ben loop ik ook meestal gewoon op blote voeten of op sokken dus zo ongewoon lijkt me dat wel niet. Ik ben het wel met je eens dat het een belachelijke scène is, ze doet er eigenlijk alles aan om gezien te worden. Maar goed ik stoor me daar meestal niet zo aan, er staat tenslotte geen IQ op haar voorhoofd. Elke mens denkt anders en reageert anders op bepaalde situaties.

Daar kan ik inkomen. Eenmaal je The Strangers met hun maskers gezien hebt is het beste ervan af. Dat had ik ook bij de film Hush (2016) die heeft ook een enorm spannend begin maar gaat nadien een beetje richting een standaard slasher.

avatar van John Milton
Slecht is het zeker niet, en bij vlagen was er zeker wel spanning, maar toch was ik niet heel erg onder de indruk. Het script van The Strangers schijnt 2 jaar daarvoor alweer te zijn geschreven, maar het eerder verschijnen van het mijns inzien net wat sterkere en hier erg op gelijkende Ils (2006), werkt niet in het voordeel van Bertino's film.

Voor mij blijven in het subgenre van home invasion horror titels als Funny Games, Angst en in mindere mate Hush beklijvender. De op handen zijnde sequel lijkt helaas hetzelfde verhaaltje zowat nog een keer over te doen, als ik de Trailer zo zie (had je dat gezien n00r?). Daar ren ik vooralsnog niet voor naar de bios, vrees ik.

ruime 3*

avatar van n00r
John Milton schreef:

Nee, nu wel!

avatar van Daan258
Why are you doing this to us? Because you were home

Nog even een herziening gedaan voordat deel 2 ( eindelijk na 10 jaar ) uitkomt en ook de 3e keer nog steeds super vermakelijk. De spanningsopbouw is erg goed gedaan ondanks dat er eigenlijk niet al te veel gebeurd in de film maar toch spannend wist te blijven. Wat ik aan de ene kant jammer vind maar aan de andere kant ook wel weer goed en iets extra creepy en wtf gevoel kreeg is het eind. Je komt niet achter het motief van de killers. De reden: gewoon omdat het kan, geen reden gewoon zomaar, punt. Dit geeft dan ook wel een raar gevoel achter maar ook zou ik het niet erg gevonden hebben om een leuk motief te zien.
hierover dus een dubbel gevoel.

Al met al blijft mijn stem zeker staan.

avatar van joolstein
Zucht, zo’n beetje alle horrorclichés die we kennen, komen voorbij, inclusief de marketingleus; ‘Inspired by true events' Een regisseur die ondanks al die clichés denkt dat hij een boodschap in de film moet verwerken. Om medeleven te krijgen met het koppel, wat te maken krijg met het anonieme geweld, begint de film als een saai relatiedrama. Echter met zoveel gesnotter van de vrouwelijke helft (Liv Tyler) verdween ook het weinige medeleven. Ook werd er maar weinig spanning opgewekt, het middendeel was vooral de traagheid zelve, hierdoor vielen vermoedelijk de onlogische keuzes nog beter op. Zucht, en dan waren er nog de drie gemaskerde vrij onschuldige belagers die het voorzien hadden op het koppeltje. De reden van hun bangmakerijtjes (“Omdat jullie thuis waren.”) moest de nadruk van het allerwillekeurigste terreur vermoedelijk schokkend laten overkomen. Zucht.

avatar van Collins
Film die het qua spanning en thrills moet hebben van een aantal jumpscares, van suggestief camerawerk en van vreemde en onwerkelijke geluiden. Het zijn de weinig verrassende elementen die ook voorkomen in andere films uit het horror subgenre 'home invasion'. De film onderscheidt zich in dit opzicht dan ook niet van die andere films met dat thema.
De film doet het misschien zelfs wel iets minder goed, want er missen elementen. De film bezit geen gore. We zien slechts een spatje bloed. En we zien kills die er niet spectaculair uitzien. Dat doen films als Angst (1983) en Ils (2006) toch beter.
Het begin van de film is het beste deel. Het is een stukje drama dat een mooie opmaat vormt voor de beoogde komende spanning. Een stuk film dat niets met het thema home invasion te maken heeft en bestaat uit dramatische interactie tussen de twee hoofdrollen. 'Troubles in Paradise' en best boeiend. Goed geacteerd ook. Prima drama en eigenlijk spannender dan het actiegedeelte, dat bestaat uit gemakkelijk scoren met voorspelbaarheid en opgeklopte psychologische spanning.
Tekenend voor het contrast tussen het intrigerende voorstuk en het flauwe home invasion gedoe, is wel dat ik maar bleef zitten met een onopgelost item uit dat voorstuk. De vraag over de diepere reden van de conflictueuze situatie tussen beide personages bleef in het "spannende" intruder gedeelte maar steeds oppoppen (waarom sloeg zij het huwelijksaanzoek af?). Mijn gefilosofeer daarover zegt genoeg over de mate van spanning in het actiestuk, denk ik.
Mooie vrouw die Tyler. Enig acteertalent kan haar niet ontzegd worden. Dat bleek toch maar weer duidelijk uit het dramatische voorspel. Jammer dat zij in de rest van de film een vervelende gillende keukenmeid moest spelen.

avatar van IH88
“It'll be easier next time.”

The Strangers begint echt geweldig met Liv Tyler en Scott Speeman als getrouwd stel waar duidelijk iets mee aan de hand is. Het is gelukkig geen grote twist wat er met hun aan de hand is, en de eerste paar minuten, waar er bijna geen woord wordt gesproken, zijn echt fantastisch. Daarna wordt het een wat voorspelbare home invasion film, maar zeker de eerste paar momenten waarop de indringers het echtpaar terroriseren zijn sterk gedaan. Het wordt wel wat repeterend en de personages doen veel domme dingen, maar dat hoort erbij. En het loopt niet goed af, wat ik altijd wel kan waarderen.

avatar van Shadowed
Mwa.

Vond het vervolgdeel van Roberts dan wel wat vermakelijker dan dit. Het filmpje scheen een hoop mensen de stuipen op het lijf te jagen, maar ik vond het nou niet bepaald dreigend of spannend worden. Vast heel eng omdat het wat realistischer gedaan wordt.

De killers zien er uit als domme tieners, daarom is het me ook een raadsel waarom het koppel ze op sommige stukken totaal niet aankan. Vooral Dollface en die andere vrouw zien er te zwak voor woorden uit. Slechts de man is wat dreigender, maar doet vrij weinig.

Begon nog wel hoopvol, maar de echte spanning bleef uit voor mij. Jammer, ik had gehoopt dat een filmpje zoals dit me in tijden weer eens de stuipen op het lijf zou kunnen jagen. Maar dit is echter niet helemaal gelukt. Wat wel mooi gedaan was, is het voorbeeld op de poster, de donkere hoekjes en gaten goed donker houden.

avatar van Phantasm
Redelijke horror/thriller waar ik toch wel wat meer van had verwacht.

Tarkus schreef:
Weet niet echt wat ik van deze film moet denken.
Liv Tyler is zoals steeds zeer goed als actrice, maar ik heb de indruk dat dit genre niet echt aan haar is besteed.
Over Scott Speedman kan ik niet zoveel zeggen ik vind zijn rol veel te klein om er een goed oordeel over te vellen.
Maar de prent in zijn geheel is een gemiste kans denk ik, hoewel het verhaal zich tot meer leent is het bijzonder mager uitgewerkt.
Het had best wat gruwelijker mogen zijn en ook een beetje meer suspense.
Echt horror als genre kan ik op deze film niet plakken en thriller al helemaal niet, ik heb al spannender filmen gezien in dit genre.
Spijtig, want met een actrice van Tyler's kaliber zou je wel meer mogen verwachten.
Toch nog 3 sterren en dat is toch vooral voor Liv Tyler alleen.

De film is me nu iets beter bevallen dan de eerste keer.
Maar een topper kan je het niet noemen.
Ik heb de prent opnieuw bekeken naar aanleiding van het verschijnen van een tweede in de reeks, ik hoop dat die tweede wel wat beter is dan deze, al is deze dus wel het bekijken waard !!