Stop-Loss (2008)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Kimberly Peirce
met Ryan Phillippe, Channing Tatum en Joseph Gordon-Levitt

De twee soldaten Brandon en Jared keren terug naar Texas na een vreselijke oorlog in Irak. Wegens onrust in Irak moeten de twee echter weer terugkeren om te helpen, maar Brandon weigert om terug te gaan.

orbit
Goede film over wederom één van de wantoestanden rondom de VS en hun belachelijke oorlogsbeleid. Iets dat sinds de Vietnamoorlog nog niet is verbeterd/veranderd.

avatar van smeetsm
zou Obama moeten zien.....
Alleen die Tommy, blijf maar 3Rock from the Sun zien...........

83Utreg!
Net toevallig gezien op Film 2. Had er geen voorstelling bij, en ik moet zeggen: een zeer aangename verassing. Hoewel aangenaam, de inhoud is uiteraard niet aangenaam te noemen.
Ik las hierboven net iets over dat de personages niet overtuigend waren, ik vond ze juist de verpersoonlijking van de amerikaanse militair. De ethiek vind ik erg sterk in deze film, het snijd ook een gevoelig onderwerp aan. Toch ligt het er allemaal niet té dik bovenop, en de makers laten je zelf de keuze maken. Vreemd dat ik nog niet van deze film gehoord had.

avatar van Tanjaaa0309
Ik heb deze film op donderdag gekeken, ik was ziek thuis en heb het einde half afgekeken kan iemand mij vertellen wat er uiteindelijk is gebeurd?

avatar van Fran
De openingsscene van deze film is wel heel indrukwekkend hoe ze een hinderlaag ingelokt worden. Je kan bijna een beetje de sfeer proeven zoals het ongeveer er aan toe gegaan moet zijn in Irak. Daarna beland je opeens in een soort rapnummer met allemaal heftige oorlogsbeelden en ik dacht: Oh jee, nu gaan we zo'n pro-amerikaans oorlogsfilmpje krijgen.

Uiteindelijk bleek dat niet zo te zijn en stellen ze zelfs het amerikaanse oorlogsbeleid aan de kaak wat betreft het terugsturen van militairen naar Irak of Afghanistan. Ik vond dat heel sterk neergezet.

Jammer vond ik dat het soms allemaal een beetje chaotisch oogde in het begin. Vooral in het begin schoot je te snel van heden naar verleden in flasbacks die te kort op elkaar volgden. Gelukkig had je op een gegeven moment geen flashbacks meer maar nog steeds vond ik wel dat de scene's zich nogal abrupt elkaar opvolgden.

Desondanks was het verhaal wel heel sterk. Kortom: een goede en indrukwekkende oorlogsfilm om naar te kijken.

avatar van Euro551
Toppertje!!

avatar van Jan met de pet
Klasse film, belachelijk dat ze je zo maar terug de hel in kunnen sturen:4,0

avatar van missl
Indrukwekkende oorlogsfilm waarbij het niet de hele tijd over schieten en 'de vijand' gaat maar een heel groot psychologisch deel belicht word.

avatar van Delvenaartje
Gave film, mooi dat 't laat zien wat het met mensen doet die in de oorlog moeten vechten, en dat ieder zo zijn eigen manier heeft om hier mee om te gaan.

Erg realistisch gemaakt, met de waanbeelden en ideeën.

avatar van DiStefanO
De oorlog toont een glimp van de huid van de demon die mee over ons leven heerst

avatar van Ajax&Filmfreak
Mee? het is toch wel duidelijk dat ie de overhand heeft!
mooi realitisch drama die duidelijk maakt dat oorlog hel is.

avatar van sinterklaas
Wat gaat er met je gebeuren als je een dienstplicht weigert? Die antworrd krijg je op een rauwe wijze te zien in deze ijzersterke war-at-home film. Met een prachtige cast: Ryan Phillipe speelt de schitterende hoofdrol als soldaat King waar het allemaal om gaat. Hij is getraumatiseerd nadat hij in Irak per ongeluk een gezin om het leven heeft gebracht met een granaat en zijn maten op een gruwelijke wijze afgeslacht zien worden. Maar hij dacht de belofte te hebben om na de Stop Loss niet meer uitgezonden te worden, maar dat was dus een leugen, dus wat doe je dan? Vluchten maar, want het is of vechten of de bak in. Ook vond ik die bijrol van Channing Tatum ook schitterend. Vind dat toch ook een goed acteur worden. En zijn vriendin Michelle natuurlijk ook die King helpt met vluchten.

En misschien is het wel stom om het zo te noemen maar vanaf dat moment krijgen we een soort van Road Movie en moest ik hier en daar toch wel een beetje aan Wim Wenders denken vanwege bepaalde plaatjes en sfeer. Het zal wel aan mij liggen. De sfeer zit er in ieder geval goed in en het verhaal is ook gewoon de realiteit. Meestal zijn dit soort onderwerpen in US-films niet serieus te nemen maar Stop Loss was daarintegen bloedserieus. Wat ook heel mooi en ontroerend was was het einde: King die bij de Mexicaanse grens staat en het er nu echt op neerkwam dat hij een harde keuze moest maken: of met een heel ander ID in Mexico onderduiken en dan ook alles (gezin etc) verliezen. Of gewoon maar overgeven en weer in dienst gaan. Zo zie je maar dat hij geen andere keuze kon maken en ging toch maar in dienst. Erg indrukwekkend.

Zo krijgen we wel een hele goede les over de hypocrisie in Amerika dat daar toch wel heel erg is. Voor een moord in Amerika krijg je de electrice stoel maar ondertussen is het wel verplicht om in Irak of Afghanistan zoveel mogelijk moord en doodslag te plegen. Je zal zien dat het leven vooral daar hard en onmogelijk is.....als soldaat.

Goede anti-oorlogsfilm waarin een aantal jonge Amerikaanse soldaten thuiskomen van een missie en moeten besluiten wat ze nu gaan doen. Het verhaal springt soms wat van de hak op de tak, maar de film kent wel een aantal goeie momenten (zoals wanneer Ryan Phillipe de gewonde soldaat in het ziekenhuis bezoekt). Niet bijzonder aangrijpend of emotioneel, maar wel onderhoudend en de jonge cast doet het goed.

avatar van Bibelonseberg
Er zullen in de loop der tijd meer van dit soort films verschijnen daar de oorlog in Irak en Afganistan nog steeds bezig is en er enorm veel verhalen zullen zijn van de militairen die daar gediend hebben. Ook de film the hurt locker hoort hieronder, terwijl deze met stop loss totaal verschillend is.

mooie film heb me niet verveeld verhaal zat goed in elkaar.

avatar van cordiacovens
goede film waarin er goed duidelijk word gemaakt dat de amerikaanse soldaten zelf ook niet altijd zo dol zijn op oorlog. er waren naar mijn meningen iets te veel karakters die 'belangrijk'waren maar ik vond niet dat er te veel verhaallijnen waren waardoor de film goed te volgen is. ik vond de acteerprestatie van Ryan Philippe benoemenswaardig omdat hij deze rol erg goed invult. er zitten ook een paar intrigerende scenes in zoals wanneer ryan philippe die soldaat met brandonden en die blind is bezoekt, die heet rico dacht ik.
een goede film voor een goede filmavond, goed verhaal, goede cast (hoewel ik channing tatum niet goed vind) en een goed dilemma ook wat word uitgewerkt over deze soms nutteloze maar aan de andere kant ook broodnodige oorlog.

Zeer goede film, goed gespeeld, je verveeld je niet en zeer knappe acteur (wat ook eens vermeld mag worden) de film is ook zeer informatief, je leert er dingen bij maar toch blijft de film interessant om te kijken. het leek me een typische mannen film, maar de film is zeker geschikt voor vrouwen en adolescenten. zeer goede punten dus !

avatar van mnrk
You have just been Stop-Lossed

De film begint met een heftige openingsscene en geeft uiteindelijk een mooi beeld wat een oorlog kan doen met mensen ( zowel positief als negatief ). Het verhaal wordt op een prima manier gebracht...

Het acteerwerk was ook in orde van Ryan Phillippe, Channing Tatum en Joseph Gordon-Levitt.

avatar van Askikker
Mooi ingetogen en subtiel oorlogs drama. Prachtig geacteerd.
Ik verwachtte een hoop geschiet en flauwekul, maar helemaal niet dus.

Deze productie heb ik vijf jaar geleden gemist; ik kwam hem (gelukkig) bij toeval tegen. Ook kende ik het begrip "stop-loss" niet.
De regisseuse vertelt het duistere, emotionele en geloofwaardige verhaal met overtuiging, compassie en begrip en is tegelijkertijd kritisch. In deze, op de oorlog geïnspireerde film, staat de mens centraal en de story getuigt van een treurig en duister realisme. De belevenissen van een gebroken man, die aan de hel van Irak probeert te ontkomen zijn uitermate tragisch.

N.B. Opvallend vind ik de relatief lage ranking op IMDb.

Uitstekende oorlogsfilm die niet 120 minuten schietend duurt,maar een bijna documentaire -achtige registratie,van wat er met een soldier gebeurt ,wanneer hij denkt naar huis te gaan en te blijven,maar plotseling hoott dat hij zijn kistjes en helm weer aan kan doen en terug moet keren......Er is wat ptss ingestopt,maar alles is op een geloofwaardige manier gebracht.. Pluim voor de voor mij onbekende acteurs. Alleen het einde vond ik te makkelijk,te goedkoop en typisch amerikaans......

Dat regiseusse Kimberly Peirce ook instaat is om goede films te maken (i.p.v. de flut remake van "Carrie"), bewijst ze met deze film.

De film pakt je gelijk bij de strot en opent zeer fraai, indrukwekkend en aangrijpend met een scene van bijna 15 minuten. In die opening zit ook veel harde actie. Na die opening begint het verhaal pas eigenlijk echt en volgen we de soldaten (met name dan Ryan Phillippe) bij hun (tijdelijke) terugkomst in Amerika waarbij natuurlijk niet alles verloopt zoals verwacht/gehoopt en ook met de nodige teleurstellingen, frustraties en andere keuzes. Vanaf dat moment wordt het een echte "Drama" film maar wel een uitstekende (wel hier en daar wat cliché en soms ook wat langdradig). Het boeiende verhaal zit prima in elkaar en oogt ook zeer realistisch en de uitvoering is aardig gedaan. Dat laatste komt mede op conto van de indrukwekkende cast welke overtuigend speelt. Met name dan natuurlijk Ryan Phillippe en Channing Tatum (geweldig als hij compleet bezopen een hol zit te graven in de tuin).

Er zitten overigens ook een paar aangrijpende momenten in deze film zoals het gedeelte bij het revalidatiecentrum van Amerikaanse soldaten waarvan de toekomst helemaal naar de kloten is. Maar ja dat is natuurlijk bij iedere oorlog het geval. Het einde was best goed maar ook wat voorspelbaar.

P.S. die Abbie Cornish als "Michelle" mocht er wel wezen en ze speelde ook goed.

avatar van Fryce
Prima film. Mooi spel, goed verhaal en lekkere drama. Kon deze zeker waarderen.

avatar van ILDIB
Niet mijn soort film. Teveel gezever. Wel goed in elkaar gezet.

avatar van nijkerkbert
Heftig.

avatar van knusse stoel
Inderdaad een prima film die alle aspecten van het geheel van een militair laat zien, het "battlefield", de terugkeer en de onverwachte bevelen van hogerhand om weer terug te moeten als stop-loss.
Verschrikkelijk dillema als je daarvoor op zo'n jonge leeftijd wordt geplaatst.
Film is behoorlijk heftig als je hierover na gaat denken en heeft zijn doel bereikt als het erom gaat de mensen erop te wijzen hoe een "held" in een twijfelaar kan veranderen. Alleen al omdat het eigenlijk niet fair is om met soldaten zo om te gaan.