Stop-Loss (2008)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Kimberly Peirce
met Ryan Phillippe, Channing Tatum en Joseph Gordon-Levitt

De twee soldaten Brandon en Jared keren terug naar Texas na een vreselijke oorlog in Irak. Wegens onrust in Irak moeten de twee echter weer terugkeren om te helpen, maar Brandon weigert om terug te gaan.

avatar van grid8400
Erg sterke film. dikke 4*

Ik vond het een erg goede film.

avatar van Roel_
Een propaganda film tegen de oorlog in Irak. Ook al ben ik het met de boodschap eens, ben ik niet zo voor politiek getinte films.

Films die bedoeld zijn voor interne aangelegenheden in de V.S. en dus alleen bedoeld voor beïnvloeding van het Witte huis en de politieke opinie aldaar. Niet bedoeld voor Europa dus en ik heb er dus weinig mee. 2,5*

erg goede film boeit van het begin tot het einde.

avatar van J filmrecent
Zo zie je maar weer hoe het "super Amerika" met zijn burgers omgaat.

respecloos

Kijk en oordeel zelf, film houd je vast van het begin tot het eind

Een duidellijke boodschap door de makers aan de regering.

Goed acteerwerk, geeft inzicht in het werk dat soldaten moeten doen in het zogenaamde gebied van de "terrorristen".

avatar van Vinco
Wat een geweldig goeie film, deze film geeft echt 100% goed weer wat voor egoistisch en ziek land Amerika is qua oorlog.

Lee72
Indrukwekkende beelden, wat zijn mensen (en met name amerikanen) toch verrot eigenlijk. Laat die lui in Irak en Afghanistan het toch lekker zelf uitzoeken. Zo lang ze geen bedreiging voor ons zijn is het toch prima? Ze hadden er nooit heen moeten gaan want wat heeft het nu opgeleverd behalve dan de honderdduizenden doden (waaronder vele burgers)? Bar weinig. Weeg dat eens op tegen de kosten en trek je conclusies...

en

Een oorlog kent geen winnaars, alleen verliezers.

Ja wel hoor de wapenindustrie.

Lee72
Deze sujetten krijgen hun straf wel.

Ik hoop dat hun kinderen vermoord worden door de wapens die ze zelf gemaakt hebben. Klinkt hard, maar dat zijn hun ook. Justice for all.

avatar van ArcovandenBroek
Schitterende film, was vanavond in de Sneak. Goed geacteerd, mooie beelden, en de boodschap komt zeer duidelijk over. 4* zeker verdiend!

avatar van The Godjoshi
Oke oke ik hou het kort.....ik hoor heel veel goeie reacties op deze film maar ik ben echt uit de bios gestapt met het gevoel.....1 ven de slechtste film die ik in tijden heb gezien....je zit 2 uur te kijken voor nix want het loopt precies zo af als waar het begon......waardeloos een 1 is mischien iets te weinig maar een 2 voldoet net en is mischien al iets teveel van het goeie

Milan07
Aardige film, niet echt hoogstaand. Het laat maar weer eens zien hoe ziek de Amerikaanse regering is met het oorlog voeren in Irak i.p.v. vredesmissies. Waar is de oorlog op gebaseerd, op 9/11. Maar deze aanslag zit ook vol raadsels en is nooit 100 procent verduidelijkt wie er achter de aanslagen zaten. Bush gaat in ieder geval de geschiedenis in als oorlogs president, wat zijn vader niet lukte heeft hij gezorgd dat Amerika een flink overwicht heeft in Irak. De militairen zijn nog niet geheel verknipt. Wat opvallend is de agressie die onder de soldaten heerst.

Lee72 schreef:

Wat een WALGELIJKE uitspraak Lee.

Lee72 schreef:

en

Een oorlog kent geen winnaars, alleen verliezers.

En dan ook nog 2 standaard oneliners noemen? Stop jij eens met films kijken en ga wat research doen.

Lee72
Geloof me, ik ben op de hoogte en geef gewoon mijn persoonlijke mening. Ik laat jou in je waarde, jij mij ook hoop ik? Je moet me wel volledig quoten:

Het is frappant hoe deze opbouw/bevrijdingsoorlog erdoor gedrukt is met eerder vage insinuaties dan keiharde bewijzen. Waarom zien we niet elke week een reportage van wat daar werkelijk gaande is? Zoals altijd wordt het volk het liefst in het duister gelaten.

Het is zonde van het geld en van de mankracht die vele malen beter gebruikt zouden kunnen worden. Ondertussen moeten we er wel allemaal krom voor liggen.
Hoe verklaar je aan de ouders van een kind voor welk doel die is dood gegaan? Dat gaat niet, niet aan de Afghanen/Irakezen noch de Nederlanders. De Afghanen/Irakezen kennen al eeuwen lang heersers en onderdrukking, zij weten als geen ander wat oorlog is. Dat denkt het westen even te kunnen verslaan? Dit is hetzelfde als de Vietnam oorlog. Een onwinbare situatie want voor elke terrorist, talibanstrijder, moejahedeen, Al Qaida -lid of extremist komt er een veelvoud bij. Er zou inderdaad wat moeten gebeuren, maar dat zal m.i. hoofdzakelijk vanuit die mensen zelf moeten komen. Het geloof maakt meer kapot dan ons lief is.

Nogmaals:

Hankieh
Film toegevoegd aan nog moeten zien

avatar van Tolkienfan
Een meesterwerk! Aanklacht tegen de onzin van de oorlog in Irak..

Echt een mooie film en zeer goed geacteerd!
Krijg gewoon een dikke 5 van mij.
realiteit is dit.

Erg sterke film. Zat er van het begin tot eind er helemaal in. Weer een schitterende rol voor Joseph Gordon Levitt

avatar van Slynkin
Verassend goede film, die de situatie daar realistisch weergeeft. Toch vind ik 'Battle for Haditha een stuk beter.

Slynkin schreef:

Dat is een feit!

avatar van Uier
De film begint uitermate sterk en veelbelovend. Deze kracht blijft gewaarborgd tot ongeveer het laatste half uur, alwaar de film enorm inkakt in de melo-dramatiek. Enorm zonde, want het had een fantastische film kunnen zijn, had men het tempo een beetje hoger gehouden.

Na een hoop positieve reacties weer tijd voor een negatieve. Gegrond naar mijn idee, want ik vond het echt een waardeloze film. Slecht acteerwerk, alles heel rommelig in elkaar gezet en een slap moraal; iedereen weet wel dat oorlog op zichzelf niet goed is en ook niet voor de geestelijke gesteldheid van een soldaat. Maar om dat nou bijna 2 uur lang met geschreeuw, gescheld en andere slechte dialogen te laten zien is echt te slaapverwekkend.

Ben het er wel mee eens dat het een sterk concept is en er dus veel meer in had gezeten, jammer.

Mensen die commentaar op de oorlog in Irak hebben.... Ga er zelf eerst eens heen en geef dan je "feitelijke" mening. Eerst zelf zien en dan oordelen mensen.

Ik vond deze film een doordenkertje, je komt nooit ongeschonden uit een oorlog, vond de film over zijn hele lengte boeiend ondanks het onderwerp.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Stop-Loss is een anti-oorlog film die meer indruk in de VS zal maken dan hier omdat de inwoners van ons land simpelweg bewuster zijn van zichzelf en veel meer politiek geengageerd zijn. De film wordt ons gepresenteert in een jas van oorlogsdrama maar weet amper welke kant het op wil gaan. Dit levert vaak pijnlijke aktie-scenes op omdat ze de film van enige spanning moeten voorzien. Ze voelen gekunsteld aan. Het verhaal kent veel zwakten. Ryan Phillipe is zeer slecht gecast. De film bulkt van de dubbele moraal en wil nergens echt boeien.
Het slot is ronduit beledigend. Het eindresultaat is een zeer gemiddelde film.

Zinema

Een te laffe aanklacht tegen het Amerikaanse imperialisme en het beleid van Bush. Had me er toch nog iets meer van verwacht, maar toch nog teleurgesteld achtergebleven. Zoals elke andere Amerikaanse film op dit gebied ontkomt deze ook al niet aan het patriotisme en grootheidswaanzin dat de VS heet.

Vraag niet wat je land voor je kan doen, maar wat JIJ kan doen voor je land.

Toch nog een slappe 2.5

avatar van tal1b
sterke film, goed gespeeld, alleen wat technische foutjes, een fles door (gewapend) glas v e juwelier gooien?
voor de rest is het genieten van dit hoogstandje.
met name Ryan Phillipe,, zeer goed gecast, en het slot is perfect!
@ mike, laf? aanklacht?
gewoon wat feiten d8 ik zo.
peace.

rtt
Deze film viel mij toch wat tegen. Mede omdat ik deze film heb vergeleken met andere vergelijkbare films (o.a. The Mark of Cain) in de afgelopen jaren. Matig acteerwerk en de film kon mij kwa spanning niet echt boeien. De hoge score hier kan ik dan ook niet zo goed plaatsen.

avatar van matthijs_013
Zwaar irritante personages in een saaie film. Ik snap dat mensen het goed vinden, maar dit is absoluut niet mijn gènre. De DVD gaf een compleet ander dvd.

avatar van Bob Gray
Goede film alleen jammer van het einde.