A Mighty Heart (2007)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Michael Winterbottom
met Angelina Jolie, Dan Futterman en Archie Panjabi

Het waargebeurde verhaal van Mariane Pearl en haar echtgenoot Daniel. Het is 2002 en zij is zwanger als ze het nieuws krijgt dat Daniel, een journalist voor de Wall Street Journal, ontvoerd is in Pakistan. Daniel onderzocht daar de connectie tussen de 'shoebomber' Richard Reid en een Islamitisch spiritueel leider. Voor Mariane begint een zoektocht naar wat er gebeurd is met haar man.

avatar van Guzziking
Realistisch relaas, zeer goed neergezet.

avatar van Mars4i
Rodger schreef:
Ik vond het een beetje rommelig, en onoverzichtelijk,..

Goede samenvatting. Ik kreeg het gevoel dat ze een verhaal, dat je in 20 minuten kunt vertellen, op proberen te rekken tot een volledige film. Het acteren is wel op niveau daarom toch nog 2.5*

avatar van ILDIB
Indrukwekkend, en ondanks t feit dat je de uitkomst weet hangt er veel spanning. Minpuntje vind ik t accent van jolie, pak dan een echte francaise voor de rol, want t kwam mij gemaakt over.

Wat de film ook weer opwekt is a: de verbijstering over extreme lieden en b) de vraag wat t westen toch altijd loopt te porren in niet westerse landen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kinetisch kakken.

Jolie is wel erg kalm als haar man wordt ontvoerd door islamitische fundamentalisten. Het zal weinig mensen opvallen, evenals als haar inconsequente accent. De film is namelijk gebaseerd op een waar gebeurd verhaal - dat destijds nogal wat stof deed opwaaien middels een gruwelijke video op het internet - en Winterbottom staat nu eenmaal te boek als vooraanstaand regisseur. De film is zeker niet slecht, maar kakt echter halverwege wat in en dan irriteren de hyperkinetische beelden alleen maar.

Goed.

De buitenlandse politiek van Amerika wordt weergeven in deze film.
Een gedeelte daarvan althans.
Dit keer is er niet gekozen voor de plekken op de wereld waar de Amerikanen traditioneel veel invloed hebben zoals:Andere Angelsaksische landen, West-Europa, Midden- en Zuid-Amerika.
De film gaat ook niet eens over Israël en Oost-Europa.
Pakistan en Afghanistan zijn dit keer aan de beurt.
De Amerikaanse filmindustrie laat zich hierdoor van een andere kant zien.
Het is zeker geen film die oppervlakkig en commercieel is geworden.
De producenten hebben een risico genomen om een film te maken over de rol van Amerika m.b.t. terrorisme en contraterrorisme in Pakistan.
Niet alle Westerse kijkers zullen het verhaal volledig kunnen volgen.
Brad Pitt heeft daarom op de achtergrond een steentje bijgedragen aan deze film.
Angelina Jolie is niet herkenbaar, maar drukt ondertussen wel een stempel op de film.
Nu pas besef ik dat zij werkelijk een goede actrice is.
De film geeft een beeld weer van journalisten die verslag doen over gevaarlijke gebieden in de wereld.
Zij riskeren daarbij vaak hun eigen leven
Dit is daadwerkelijk gebeurd met Daniel Pearl die ontvoerd werd door een groep Pakistaanse militanten.
Vanuit een dergelijke oogpunt is het de moeite waard om de film helemaal uit te kijken.

Veel succes!

Goeie film over de zoektocht naar een ontvoerde Amerikaanse Journalist in Pakistan kort na 9/11. Een waargebeurd verhaal verteld vanuit de zwangere vrouw van de journalist. De film heeft een realistische uitstraling door het camerawerk en locaties. Soms wat eentonig. Angelina Jolie zet een uitstekende rol neer en zorgt voor een aantal sterke momenten.

avatar van martijn011
Lelijkste poster ooit...

avatar van SnakeDoc
Zinema schreef:
Kinetisch kakken.

Goed.

Ik hoef hier weinig aan toe te voegen. Aardig verhaal maar hier en daar erg rommelig.

floriaan97
Dit is een van de saaiste films die ik ooit gezien heb.
Jolie's accent komt gemaakt over en de emotionele uitbarsting in de film is bijna ongemakkelijk om naar te kijken.
Geen fijne kijkervaring en een film die ik snel wil vergeten.

avatar van totkijkdanmaar
De film heeft een wat documentaire-achtige stijl en komt ietwat rommelig, soms zelfs chaotisch over, maar dat past wel bij het onderwerp. De regisseur is er in ieder geval in geslaagd om de ontvoering van Pearl 'voelbaar' te maken: je hebt het idee dat het echt gebeurt en dat je er echt bij bent. Ook het land Pakistan (in die tijd althans) wordt goed neergezet.

Jolie doet het goed, vind ik, en haar accent stoorde me niet. De onrustige cameravoering ging me op een gegeven moment wel wat irriteren. Toch vind ik het al met al een geslaagde film.

avatar van FlickyMartin
He says "fuck you" to them.

A Mighty Heart is een film over het waargebeurde verhaal van een verslaggever die ontvoerd en vermoord werd in Pakistan terwijl hij daar werkte als journalist voor Wall Street Journal.
Maar de film gaat niet over Daniel Pearl, in plaats van het verhaal wat we liever wilden zien over Daniel zelf gaat deze film over hoe zijn vrouw er mee omgaat als ze hoort dat haar man ontvoerd is.

Angelina Jolie speelt met haar neppe Franse accent de hoofdrol als Mariane Pearl.
De film heeft een documentaire stijl en maakt op chaotische wijze gebruik van shaky cam
Deze film was zo ontzettend saai dat ik echt moeite ermee heb gehad om hem af te kijken.
Toen Pearl dan eindelijk emotioneel ging uitbarsten had ik een beter stukje drama verwacht dan Jolie die een volle 3 minuten begint te schreeuwen.

Geen aanrader, geen goede film.

Even wennen aan de vele korte shots maar uiteindelijk onderlijnen die goed de animositeit rond het gebeuren en de broeierige sfeer in de Pakistaanse grootsteden.
Cineast weet de spanning in de film stelselmatig op te drijven wat de film gaandeweg naar een hoger niveau tilt.
Goede movie over het menselijk leed ten gevolge van onmenselijke en onbegrijpelijke terroristische acties en een indringende schets van de regio.
Overtuigende Angelina Jolie.

avatar van sinterklaas
Mijn eerste stem dit jaar!

Het is weer een aardige tijd geleden dat ik weer wat had gezien van Winterbottem en ook de dvd van A Mighty Heart lag al bijna 4,5 jaar in het stof en ging hem maar op de bonnefooi kijken, en daar heb ik geen spijt van.

Opmerkelijk is altijd nog Angelina Jolie, die ik nog altijd opmerkelijk vind aangezien ze nog vaak afwisseld van actieheldin naar serieuze rollen, die ze ook beide heel goed kan presteren zonder dat je hoeft te kiezen in wat voor films je haar nou het liefst wil zien. Ook hier zet ze weer keurig een rol neer van Marianne Pearl, de vrouw van journalist Danny Pearl (Danny Futterman kon ik echter nog niet) waarmee ze samen werkt voor de New York Times. Ze gaan naar Pakistan om achter de waarheid te komen van alle ellende na 9/11, en proberen hier nu vooral de relativeren en de dingen van beide kanten te bekijken aangezien de oorlog tegen het terrorisme bijna reddeloos lijkt. Maar aangezien de Paki's en ook de meeste islamitische groeperingen en Arabieërs de Amerikanen kunnen schieten, kan Marianne er wel op wachten dat dit nog wel eens gevolgen kan hebben.

En inderdaad: Danny wordt ontvoerd en vanaf dat moment raken we verwikkeld in een spelletje van wat echt of nep is, en word er meteen een klopjacht gehouden. Zo komen we steeds meer achter waarheden en ook vooral: misleidingen...

En ook hier maakte ik weer kennis met een echtbestaand persoon, waarvan ik me nog als kind vaag een onthoofding (althans, het voorafgaande) van een 26 jarig persoon kon herinneren op het journaal. Al haalde ik hier schijnbaar 2 dingen doormekaar want Danny Pearl was geen 26.

Voor de rest een erg krachtige biopic dat vakkundig wordt verteld op de typische draai van Winterbottem, met ook enkele indrukwekkende plaatjes van Karachi en Islamabad. Winterbottem heeft toch overduidelijk wel een voorliefde van die streken en locaties in Zuid-Azie.

avatar van Moviestar1979
Een film die onnodige ophef veroorzaakte na aanleiding van Angelina Jolie's rol als Mariane Pearl. Zo was het racistisch om een blanke actrice door te laten gaan voor een personage met een donkere huidskleur. En dit terwijl de echte Mariane Pearl akkoord ging om de hoofdrol aan Jolie toe te wijzen. Zelfs de recente Oscar-uitreikingen hebben een vermeende racistische lading gekregen die volkomen onterecht is.

Brad Pitt heeft zich destijds laten inspireren om het verhaal naar het witte doek te brengen. De cast is aardig samengesteld. Dit geldt eveneens voor Angelina Jolie die over een goed stel longen moest beschikken. Vooral na de melding dat haar man is onthoofd, en tijdens de geboorte van haar zoon Adam. Eerder was ze samen met tegenspeler Will Patton te zien in Gone in Sixty Seconds (2000). Acteur Irrfan Khan kon geen visum krijgen om Pakistan binnen te komen.

Warner Brothers zou oorspronkelijk de film financieren, maar Paramount nam uiteindelijk het stokje over. Jolie werd o.a. genomineerd voor een Golden Globe. Daarnaast won de film 4 prijzen, en werd nogmaals 17 keer genomineerd. Geen hoogstaander, maar ook niet slecht.

3,0 *

avatar van nadrin
Een waar gebeurd verhaal waarbij zo dicht mogelijk naar waarheid wordt verteld. Maar dat maakt de film langdradig en saai

avatar van des1
Indrukwekkend... en depressing. Jolie laat zien dat ze heel naturel kan spelen. Wij lopen ons hier druk te maken (terecht) over de stand van de democratie... in landen als Pakistan ben je je leven niet eens zeker, en is het maar de vraag of het ooit beter wordt. Denk het niet.

avatar van GoodOldJack
Noem me ongevoelig maar het deed me allemaal weinig, binding met de personages was miniem, alleen op het einde zijn er enkele scènes die me wel wat aangrepen maar over het algemeen vond ik dit erg doorsnee. Veel te veel namen en personages ook die op je afkomen, waarvan de helft ongetwijfeld maar één keer vermeld worden in de ganse film. Beetje rommelig kort samengevat.

Tarkus schreef:
Goede film met een zeer sterk acterende Angelina Jolie, zelden dat je haar in zo'n dramatische rol ziet.
Maar het verhaal, hoewel echt gebeurt, had naar mijn mening toch beter gebracht kunnen worden.
Wat me vooral stoorde waren de vele flash-backs, die wel informatief waren, maar niet altijd op de juiste tijd werden gebracht in de film.
Maar verder is dit dus wel een goede film over iets wat helaas wederom echt gebeurt is, en wat het dus des te schokkender maakt.

Opnieuw bekeken en opnieuw goed bevonden.
Wat me nu opviel in deze film was de rol van Archie Panjabi, die ik beter heb leren kennen in de reeks The Goof Wife, en sindsdien wel een van mijn favoriete actrices is, en zeker zo goed is als Angelina Jolie!!!