The Strangers: Prey at Night (2018)

Alternatieve titels: The Strangers: Part 2 | The Strangers 2 - Prey at Night

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Johannes Roberts
met Christina Hendricks, Bailee Madison en Martin Henderson

Tijdens hun roadtrip gaat een gezin langs bij familie op een woonwagenkamp, waar men besluit te overnachten. Het valt de familieleden echter op dat het park er akelig verlaten bij ligt. Wanneer vervolgens drie gemaskerde psychopaten tevoorschijn komen moet het gezin er alles aan doen om te overleven.

avatar van Phantasm
Stukken beter dan zijn voorganger, hier gebeurt veel meer in, kijkt lekker weg.

avatar van krosnicky
Bij dit 2 de deel hebben ze de true events film wat achterwege gelaten en er een echte 80’s style slasher van gemaakt wat veel beter en leuker is nu ja hij is beter maar we spreken nog steeds niet van een top horror film . er zit weinig spanning in het acteer werk laat zoals in deel 1 hier ook weer de wensen over en als je Blood en gore wil zien moet je deze zeker niet bekijken .
Met andere woorden geef mij toch maar Friday The 13th , Texas Chainsaw of The Purge .
En ze mogen van mij gerust nog een 3de deel of Prequel maken maar dan gaan ze wel wat straffer uit de hoek moeten komen

avatar van Rickyman
Prima horrorfilmpje, dat weinig van het clichéverhaaltje moet hebben maar meer van de uitstekende sfeer met dat heerlijke '80-stijltje. Het zoveelste truttig gezinnetje met hun onlogische en domme acties die zonodig afgeslacht moeten worden en waarom..? Ach, waarom niet.
Toch lekker spannend en zeer vermakelijk door middel van de fijne muziek, Kim Wilde geweldig!

avatar van Zwolle84
'Why not?'

Zodra december in zicht komt, is het traditioneel tijd voor de herzieningen. Het is altijd weer een spannend moment; doorstaan je bioscoopfavorieten de gewraakte thuistest? Of in dit geval: blijft The Strangers: Prey at Night overeind zónder de extra spanning die het grote witte doek met zich meebrengt?

Over het antwoord is geen enkele twijfel mogelijk: ja. De heerlijke bioscoopervaring van eerder dit jaar blijkt geen toevalstreffer te zijn geweest waarbij alle omstandigheden net goed vielen. Er zit zo ontzettend veel klasse in alle aspecten van de film dat hij ook in andere omstandigheden je volledige aandacht opslokt.

Origineel is het allemaal zeker niet. Een verlaten vakantiepark en moordenaars met maskers is nu niet bepaald een nieuw gegeven. Gelukkig gaat dit tweede deel - het eerste heb ik nog steeds niet gezien - van The Strangers ook bewust niet voor de originaliteitsprijs. Sterker nog: het is één grote ode aan het horrorgenre en dan met name die van de 80's.

Je hoort het ook direct terug in de soundtrack: als er weer eens ergens plotseling een radio aan gaat, knallen de jaren-80-hits uit je speakers. Cheesy? Misschien, maar het werkt fantastisch. Zo zal de ronduit briljante zwembadscène met Total Eclipse of the Heart me nog lang bijblijven. Hoe geniaal kunnen beeld en geluid samenvloeien?

Ondanks dat je redelijk kunt voorspellen hoe het verhaal zich zal voltrekken, ken ik weinig films van de afgelopen jaren die zo bloedstollend spannend zijn als Prey at Night. En dat zit hem vaak in subtiele dingen. Zoals een silhouet op de achtergrond dat je bijna mist. Of het geluid van een tergend traag over de grond voortgesleepte bijl.

Het is dan ook geen film waar de jump scares je om de oren vliegen, hoewel er enkele sterke voorbij komen. Het is vooral het onvermijdelijke lot en de zinloosheid van de moorden die voor de horror zorgen. Het echte motief van de moordenaars kom je nooit te weten, maar er wordt naar gehint - 'Why are you doing this?' 'Why not?' - dat het om een stel verveelde jongeren gaat dat als een kat met een muis speelt alvorens de genadeklap te geven.

Zowel regie als acteerspel zijn daarbij zeer sterk. Het eerste zit hem in die eerder genoemde combinatie van beeld en geluid, maar ook de beelden op zichzelf zijn erg sterk. Het gespeel met licht en nevel mag dan wat cliché zijn, maar als het zulke prachtige plaatjes oplevert hoor je mij niet klagen. En wat dat tweede betreft: de gehele cast speelt ijzersterk. Met name broer en zus weten het gevoel van geterroriseerd worden angstig realistisch na te bootsen.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar eigenlijk moet je helemaal niets meer lezen, je afsluiten van de buitenwereld en dit meesterwerk gewoon zelf ondergaan. Schakel je je kritische houding even uit en laat je die prachtsfeer over je heen komen, dan zul je zien hoe vreselijk goed Prey at Night is. Hoe fijn speels het allemaal gebracht wordt. Hoe de liefde voor horror er aan alle kanten van afdruipt.

Horror op z'n best.

avatar van n00r
Zwolle84 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Heer-lijk!