The Strangers: Prey at Night (2018)

Alternatieve titels: The Strangers: Part 2 | The Strangers 2 - Prey at Night

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Johannes Roberts
met Christina Hendricks, Bailee Madison en Martin Henderson

Tijdens hun roadtrip gaat een gezin langs bij familie op een woonwagenkamp, waar men besluit te overnachten. Het valt de familieleden echter op dat het park er akelig verlaten bij ligt. Wanneer vervolgens drie gemaskerde psychopaten tevoorschijn komen moet het gezin er alles aan doen om te overleven.

avatar van Kondoro0614
Vervolg op (de door mij erg vaak herhaalde) horror film: The Strangers (2008).

avatar van Spartaan1986
Hell yeah!

Helaas geen Liv Tyler zie ik, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van sinterklaas
Hè hè....

avatar van Daan258
Nicceeeeeee
Laat maar komen hoor. Kan niet wachten.

avatar van n00r
Eindelijk!

Vanaf 8 maart 2018 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Valak
De volledige trailer is vandaag uitgekomen:

Masked Maniacs Come Knocking Again in Full 'The Strangers: Prey at Night' Trailer - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

Ik moet The Strangers nog zien. Zal dat maar in de komende twee maanden gaan doen, dan kan ik deze in de bioscoop zien met de release.

avatar van clockwork72
Trailer ziet er goed uit maar ik snap echt niet waarom het tien jaar heeft geduurd voordat er vervolg komt op een simpele horrorfilm. Echt bizar.

Eerste deel was wel heel spannend. En o zo eenvoudig qua opzet.
Vrees dat dit een herhaling van zetten gaat worden.
Maar ik ga me er zeker aan wagen.

Juist Avant Première gezien.
Teleurstellende film, neemt zichzelf te serieus en bevat veel te veel clichés.
Ze hadden het beter echt over the top gemaakt om entertainder te zijn

avatar van mrklm
Tiener Kinsey [Bailee Madison] is dusdanig ontspoord dat haar ouders [Christina Hendricks en Martin Henderson] besluiten haar naar een kostschool te sturen. Ze hebben geregeld dat ze onderweg kunnen overnachten op een camping van een oom en tante. Wanneer ze 's avonds laat aankomen lijkt de camping volledig uitgestorven, maar bij de receptie vinden ze een briefje met sleutels en kunnen ze toch de nacht doorbrengen. Nadat een zonderling meisje aanklopt en vraagt naar 'Tamara', blijkt dat het begin van een afschuwelijke nacht waarbij ieders leven in gevaar is.
Vervolg op een vrij obscure horrorfilm uit 2008 is bijzonder goed geregisseerd. De acteerprestaties zijn dan ook zeker acceptabel en regisseur Johannes Roberts weet de spanning goed op te bouwen. Hij wordt echter in de steek gelaten door het scenario. De hoofdpersonen begaan namelijk de ene (onbegrijpelijke) stommiteit na de andere, bovendien is er het bekende horroreuvel van een overdaad aan twists. Dat neemt niet weg dat er een aantal sterke momenten is, met een confrontatie van Kinseys broer Luke [Lewis Pulman] met de op Jason in Friday The 13th Part 2 lijkende schurk bij een zwembad als hoogtepunt. Roberts heeft duidelijk aanleg voor horror en ik ben erg benieuwd wat hij kan doen met een goed scenario.

avatar van Zwolle84
mrklm, is deze goed te volgen als je het origineel niet hebt gezien?

avatar van dutchtuga
Precies tien jaar geleden kwam The Strangers uit, met Liv Tyler in de hoofdrol. Ik vind The Strangers nog steeds een van de beste horrorfilms van het laatste decennium. Niet omdat de film zo vernieuwend of baanbrekend is, The Strangers werkt gewoon uitstekend als een basale, maar zeer effectieve home invasion/slasher film. Nu is er dus een vervolg. Benieuwd hoe ze dit hebben aangepakt? Lees verder!

Cindy (Christina Hendricks) en haar man Mike (Martin Henderson) maken samen met hun rebelse dochter Kinsey en zoon Luke een trip door het platteland. Ze besluiten noodgedwongen te overnachten op een verlaten trailerpark. Maar wanneer de familie zich opmaakt voor een welverdiende nachtrust, wordt er op de deur geklopt. “Is Tamara thuis?” Het is het begin van een dodelijk kat-en-muisspel met drie gemaskerde psychopaten: The Strangers.

Waarom het tien jaar heeft moeten duren voor een vervolg is een raadsel. The Strangers had alles in zich om er meer films uit te persen. Het simpele uitgangspunt, maar vooral de Strangers, met hun maskers. Iconisch wil ik ze niet meteen noemen, maar ze blijven echt wel hangen, zo ook de manier waarop zij Tyler en co terroriseren. Het kat- en muisspel en de koelte waarmee ze te werk gaan zijn de grote troef van het origineel en zijn ook hier weer erg fijn.

In de hoofdrollen hebben we minder grote namen dan Tyler, maar met Christina Hendricks (Mad Men, Drive) en Bailee Madison (Don’t Be Afraid of the Dark) hebben we twee aangename protagonisten. De mannen doen het ook goed, maar Prey at Night focust, net als in het origineel, toch wat meer op girl power. Hoogtepunt van de film is wel besteed aan de zoon van het gezin (Lewis Pullman, zoon van Bill Pullman). De scène in het zwembad is van uitzonderlijke klasse. Dikke pluim voor de 80’s soundtrack die vaak onverwachts wordt ingezet en zo een bizar sfeertje weet te creëren.

Over de gehele lijn is The Strangers 2 niet anders dan het eerste deel. Het kat- en muisspel is weer puntje van je stoel materiaal en de motivatie van de gemaskerde psycho’s blijft uit. Op een gegeven moment krijgen ze de vraag waarom ze dit toch doen. “Why not”, luidt het antwoord. Ik vind het fijn wanneer de focus volledig op oerinstincten komt te liggen, maar daar moet je dan wel een kundig filmmaker achter de camera hebben, wat hier zeer zeker het geval is. Benieuwd wat Roberts ons nog meer gaat brengen in de toekomst.

The Strangers: Prey at Night (Johannes Roberts) - recensie - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

Waarom.

Het is niet eens dat The Strangers 2 een slechte film is, want dat is het absoluut niet. Maar waarom net van The Strangers een tweede deel moest komen is me nog steeds niet duidelijk. Het origineel was goed en een beperkte hit, maar de opzet is zo generiek dat het even makkelijk een nieuwe film had kunnen zijn. Wat andere maskertjes en niemand had aan de originele The Strangers gedacht.

't Is natuurlijk wel zo dat Bryan Bertino (regisseur van de eerste) meegeschreven heeft aan dit tweede deel. Het zou me ook niet verbazen moest hij deze film al langer willen maken hebben, er zal wel wat tussengekomen zijn. Het lijkt me dat zijn invloed ook wel iets groter is geweest dan enkel het scenario, ofwel is Roberts een redelijk goede copycat. Kijkende naar zijn eerdere films is het een beetje raar dat hij nu met een film als deze komt.

Als er dan toch iets is wat deze film kenmerkt, is het nogal de droge vorm van horror. Het is niet eens zo bruut of goor, maar het komt wel aan, net omdat het zo droog gebracht wordt. Veel aandacht voor sfeer, weinig jump scares en een hoop mood shots. En wanneer er gemoord wordt, voelt het steeds pijnlijk aan.

Acteerwerk is oké maar niet extreem bijzonder. Visueel is het goed, beetje afgebleekt look maar wel erg sfeervol in beeld gebracht, vooral qua editing dan. Ook de soundtrack wordt sterk ingezet. Op zich heb ik een hekel aan de 80s soundtracks, maar hier wordt het met enige ironie gebruikt. Deed me wat denken aan de soundtrack van Battle Royale. Blije liedjes onder redelijk lugubere beelden.

Weinig verwachtingen vooraf, achteraf is het nog steeds niet echt duidelijk wat de meerwaarde is van het vervolg tov het origineel, maar als film zelf is het gewoon een érg solide horrorfilm.

avatar van Zwolle84
Waanzinnig, echt waanzinnig goed. Totaal niet verwacht, maar hier druipen van de eerste tot de laatste seconde de kwaliteit en passie van af. Eén grote hommage aan 80s horror. Niet op een flauwe manier, maar domweg beter dan bijna alles wat in die tijd werd gemaakt.

Zoveel perfecte shots, zo sterk geacteerd, zo nagelbijtend spannend (en ik ben veel gewend), zulk sterk gebruik van muziek, zo bruut en meedogenloos...

Woorden doen dit meesterwerk geen eer aan. De nummer 1 van het jaar tot nu toe - met afstand.

Ik zal het kort houden: acteurs spelen overtuigend en het camerawerk/de sfeer is erg goed gedaan. De film kent echter een gebrek aan verhaal omdat de motieven van de psychopaten te simplistisch zijn.

Jammer, had potentie kunnen hebben als het script meer besloeg dan 1 a-viertje.

avatar van JacoBaco
Best leuk, maar ik heb nog het meest genoten van de Kim Wilde muziek! En grappig dat de killers zo'n fan zijn!

avatar van Shadowed
Eigenlijk best leuk.

Aan het begin moest ik er even inkomen. Ik vond het allemaal maar simpel en helemaal niet spannend. Allemaal maar heel simpel en of de killers er nou zo angstaanjagend uitzagen? Maar toen de film zo'n beetje aan het spelen was vond ik het eigenlijk wel fijn.

Veel oude muziekjes die erg leuk geplaatst zijn, de killers zijn geen supersterke of bovennatuurlijke figuren maar gewoon mensen (met simpele maskertjes) en de familie is wat cliche maar erg lollig om ze zo te zien. Acteerwerk niet op z'n sterkst maar wel leuk.

De gore blijft niet hoog, en spannend eigenlijk alleen maar op sommige momenten. Maar de film weet erg te vermaken met leuke gezichtjes om tegen aan te kijken. De acteurs hadden hier duidelijk veel plezier aan en het ziet er redelijk uit. Prima inkoppertje.

avatar van schenkowiets
Heerlijk ouderwets achtige spannende psychopaten horror film waar je op t puntje van je stoel van gaat zitten tot het eind . Moet even op gang komen maar dan gaat de spanning niet meer weg . Goed geacteerd ook trouwens. 1 ding had van mij iets anders gemogen en dat is het einde . Maar dat mag de pret niet drukken

avatar van john mcclane 2
realiteitspaard schreef:
Ik zal het kort houden:

Jammer, had potentie kunnen hebben als het script meer besloeg dan 1 a-viertje.

Ach ja de PVV heeft zijn gehele partijprogramma op een a-viertje gezet.
Maar dat sloeg ook nergens op .
Maar denk een aan de eerste film van S. Spielberg genaamd duel .
Dat kon je samenvatten in tien zinnen , is zelfs nu nog loei spannend
M.a.w , meer heb je soms niet nodig .

avatar van stormfox
De trailer was tot mijn grote verbazing vermakelijk.
Ik denk dat ik deze film dit weekend maar ga kijken.

avatar van john mcclane 2
Lastig om dit niet te vergelijken met deel een . Want dat is is de enige film samen met lake Eden die mij zowaar zeer shockeerde.
Door het realisme , en de situatie . Het gevaar kan van alle kanten komen , en omdat het ook nog eens gebaseerd was op een echte gebeurtenis .
Dus de verwachtingen waren te hoog .
Maar alles bij elkaar genomen betreft deze horror , moet ik zeggen dat het mij niet tegen viel .
Niet zo overdonderend als deel een , maar zeker het kijken waard.
Met een lekkere totaal niet toepasselijke soundtrack , gaf het wat extras .
Jammer dat het zo lang duurde ,,maar een deel drie graag wat sneller want dit zijn wel verontrustende dingen , en met een behoorlijke cast .

avatar van Left4Dead
Deel 1 kreeg van mij een 3,5. Ben benieuwd....... maar even meepikken.
De regisseur heeft nog niet veel goeds gemaakt te zien aan de beoordelingen op zijn werken.

avatar van schumacher
Ik had het ook niet verwacht.......maar ik vond hem heel leuk, de muziek ook, love it.
Eindelijk nog eens een goeie horror.

"Waarom doe je dit ? Waarom niet ?"

Hoewel deze Horror film (beter gezegd het vervolg op "The Strangers (2008)") zich afspeelt in de huidige tijd, voelt het qua decor, sfeer, clichés en muziek (o.a. Kim Wilde en Bonnie Tyler) aan of je weer in de jaren 80 bent. Dus wat dat betreft is deze film een soort van ode aan de jaren 80 "slasher" films zoals de "Halloween" en de "Friday the 13th" films uit die tijd.

Een familie bestaande uit vader Mike (Martin Henderson), moeder Cindy (Christina Hendricks), rebelse dochter Kinsey (Bailee Madison, die continue rondloopt met een zwart "Ramones" shirt) en zoon Luke (Lewis Pullman) maken met de auto een trip door het platteland, waarbij ze o.a. overnachten op het verlaten trailerpark "Galtin Lake" van oom Marv en tante Sheryl. Maar wanneer de familie zich opmaakt voor een welverdiende nachtrust, wordt er op de deur geklopt, waarna een jonge meid vraagt "Is Tamara thuis ?” Het is het begin van een dodelijk kat-en-muisspel met drie gemaskerde psychopaten.

Ik ben qua films waarschijnlijk nog meer gewend dan "Zwolle84", maar ik vond dit niet meer dan een flauwe dertien in dozijn, voorspelbare en clichématige Horror film, die je doet denken aan de eerder genoemde Horror films uit de jaren 80. Het verhaal kon me nauwelijks boeien en is werkelijk nergens spannend en het einde is zo clichématig jaren 80 (waarbij de mannelijke gemaskerde psychopaat maar niet lijkt dood te gaan), dat er waarschijnlijk nog meer delen zullen volgen.

Deze film ademt dan wel de jaren 80 sfeer (op de smartphones na dan), maar ik heb me er nauwelijks mee vermaakt en het enige leuke aan deze film vond ik nog het horen van de jaren 80 hits van Kim Wilde (waar ik in de jaren 80 een oogje op had), te weten "Kids in America" (gelijk bij de opening) en "Cambodia" en het laatste nummer krijg je na circa 50 minuten te horen vanuit de autoradio van de gecrashte minivan van de familie, waarbij de mannelijke gemaskerde psychopaat de vader van het gezin doodsteekt met een mes. De scène bij het zwembad waarbij zoon Luke één van de drie gemaskerde psychopaten doodt en waarna hij in een gevecht belandt (o.a. in het zwembad) met de mannelijke gemaskerde psychopaat, was eigenlijk ook nog wel vermakelijk.

Dat ik me met deze film ook nauwelijks vermaakt heb, komt mede door de waardeloze cast die me totaal niet wist te overtuigen of te imponeren (daarbij doel ik dan vooral op de drie gemaskerde psychopaten, zie filmposter, waarvan "Dollface" en "Pin-Up Girl" wel een leuk masker droegen) en ik had ook totaal geen band met de familie, dus het maakte me ook niets uit wat er met hun gebeurde. Wel vond ik het jammer dat Christina Hendricks als eerste doodgaat (wordt na circa 30 minuten met een groot mes doodgestoken door "Dollface"), want haar vind ik altijd een mooie vrouw om naar te kijken.

Al met al een matige, flauwe, clichématige en voorspelbare (zitten werkelijk nul komma nul verrassingen in) dertien in dozijn Horror film, die gelukkig met circa 80 minuten wel niet al te lang duurt.

avatar van clockwork72
Deze film heeft alles wat een vervolg moet hebben op een horrorfilm. Film ziet er echt fantastisch uit, goede 80's muziek en een goede spanningsopbouw. Wat wil je nog meer?

Tien jaar na dato een rijkelijk laat vervolg op het sterke origineel, wat destijds voor mij één van de betere films van 2008 was. De eerste zocht het veelal in suspense, suggestie en het creëren van een ongemakkelijk gevoel, en scoorde daarvoor een ruime voldoende. Was zo'n doodenge film die men s' avonds beter niet alleen kon kijken. Het tweede deel gaat aanvankelijk op dezelfde voet verder, maar ergens halverwege wordt wederom de klassieke fout gemaakt die je zo vaak ziet bij een vervolgfilm: Minder is meer wordt dan iets te gemakkelijk vergeten, en al vlug krijgen we dan een simpele, onvervalste slashermovie, die niets meer toevoegt aan wat we al wisten van The Strangers. Door een overvloed aan zogenaamde spannende scènes en het halfslachtig uitwerken van de profilering van de daders, wordt het tegen het einde zelfs een beetje belachelijk("waarom doen jullie dit?" vraagt Madison aan één van de daders, "waarom niet?" is het onthutsende antwoord....). Tsja, en zo worden die engerikken uit 2008 opeens heel gewoontjes, en realiseer je je dat je na een zeer beperkte horrorfilm zit te kijken. Door de korte speelduur is Prey at Night net niet vervelend, maar als je hier aan begint verwacht er niet te veel van.