Summer of 84 (2018)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door François Simard, Anouk Whissell en Yoann-Karl Whissell
met Graham Verchere, Caleb Emery en Tiera Skovbye

Zomer 1984: Davey, Tommy, Dale en Curtis zijn 15 jaar oud en leven een zorgeloos bestaan. Totdat ze het vermoeden krijgen dat Davey’s buurman, een politieagent, misschien de seriemoordenaar is die steeds op het lokale nieuws is. De jongens beginnen een onderzoek dat al snel steeds gevaarlijker wordt.

Bijzonder slecht filmpje. Super traag en langdradig.
Een kinderfilm met enkele belachelijke horror scènes, en grof taalgebruik.
Het kind dat de hoofdrol heeft is zeer irritant.

avatar van Abe Sjipkop
Gister deze film gekeken en ik moet zeggen dat hij lekker wegkeek. Heeft inderdaad wel wat van Stranger Things. Goede jaren 80 sfeer. Prima film

avatar van Warp
Alhoewel wat voorspelbaar best een geinig filmpje. Vooral de sfeervolle soundtrack klonk lekker. Einde is ook wel duister, Davey die de rest van zijn leven over zijn schouder heen moet kijken. Ook nog die arme Woody die ff afgeslacht werd alsof het niets was.

avatar van vlerk00
Gister gekeken en ik was blij verrast!

Lekker filmpje, heerlijk jaren 80 sfeertje. De laatste 15minuten wordt het ook nog echt spannend.

avatar van El ralpho
Vergeetbare zomer

In ieder geval de aankleding is goed in deze verder voorspelbare en veel te uitgestrekte thriller die verder in al zijn facetten overbodig aanvoelt. Ik ben daarom enorm verrast door de redelijke scores die gegeven worden aan een titel, waarbij ik echt het idee had dat ik er meer dan anderhalf uur van mijn tijd aan had verspild. Buiten het feit dat de plot veel te dun en traag is, barst met name de finale bijna uit zijn voegen van de ongeloofwaardigheid.

Een meedogenloze killer weet zich op de crime scene te verstoppen op een vlizozolder terwijl er een klopjacht op hem gaande is.. really, hebben ze nog nooit van een huiszoeking gehoord? Om dan nog maar niet over het feit te spreken dat op de dag dat de moorden ontdekt worden en de killer on the loose is, er niet eens fatsoenlijke politiebewaking aanwezig is in de buurt van de kinderen, waar deze psychopaat nog een appeltje mee te schillen heeft. En oh ja, wanneer hij het huis binnendringt kan hij met gemak een jongen met overgewicht drogeren en van de trap af dragen zonder dat dat de ouders van zijn logeeradres hier iets van mee krijgen.

Wat mij de aanzet gaf om door te blijven kijken was omdat ik gelezen had dat de finale verrassend zou zijn, waardoor ik het idee had dat de plot expres zo overduidelijk was waarbij dan uiteindelijk zou blijken dat de vork heel anders in de steel zou steken. Helaas..niks van dat alles, het verhaal loopt precies zoals je zou verwachten met aan het einde wellicht de "verassing'' voor sommigen dat de killer een van zijn slachtoffers laat gaan, maar voor mij voegde dit niks aan het voorspelbare verhaal toe.

Wanneer dit een van je eerste thrillers is en je 12 jaar oud bent is Summer of 84 wellicht nog wel te pruimen en zelfs een beetje spannend en eng. Al het overige publiek adviseer ik deze vooral links te laten liggen. Had ik al gezegd dat de aankleding in ieder geval wel goed was?

avatar van Grindhouse62
Een niet onaardige misdaad thriller voor de jongeren in de leeftijd van 14+. Terwijl er een aantal scenes, waarvan zeker 2 niet geschikt zijn voor onder 16. Ondanks dat ik de film niet onaardig vond was hij voor mij te luchtig/mild. De jongeren zullen er zeker plezier aan hebben. Heb deze film gisteravond op Netflix gezien. Van 3.0

avatar van audio.
Rustige opzet, vermakelijke film. Makkelijk te volgen. Typisch jaren 80 vibe. De setting was goed en ik zat echt in het verhaal. Helaas toch maar 2.5 beoordeeld.

Spoiler******

Laatste 20 minuten had ik een hele andere kijk op deze film.
Kan iemand mij vertellen hoe hij 2 jongens in hun ouders huis kan kidnappen zonder dat de ouders t horen en laat staan dragen? De vader had nog zo gezegd dat ze veilig waren?! Hij kwam van zolder! En als de ene schrikt, kan de andere toch gillen? Niet realistisch! Echt waardeloos. En ook dat hij zijn eigen auto vernield terwijl hij zelf nog op de vluchtis? Ik snap dat hij graag ook een spelletje wilden spelen op t einde, maar hij sneed zichzelf echt in de vingers dat hij zijn droppunt laat zien, kans dat hij opgepakt word nog groter maakten om in de buurt te blijven en de auto niet meenemen. Er was geen touw aan vast te knopen op t eind. Ik was zelf niet zo blij dat de jongen er niets van overhield, zn vrienden en zn vriendin had hij niet meer. En de dader was ook nog niet gepakt. Ik ben voorstander dat de dader ook een keer mag winnen in een verhaal maar niet zoals dit. Als ze nou een scene hadden gemaakt hoe hij ervanaf is gekomen, had ik serieus een betere review gegeven. Jammer dat het zo moest eindigen.

avatar van Daan258
In het begin moest ik er wel een beetje inkomen. Het was allemaal wat puberachtig en had daarom zo'n mijn twijfels. Maar hoe verder de film vordert werd het wat leuker en interessanter maar helaas nooit echt spannend. Vind het ook eerder een PG-13 film.
Had had wat weg van de film Disturbia maar lang niet zo goed en spannend.

kleine 3,0*

avatar van Woland
Leuke jaren '80 sfeer, maar daarnaast vond ik er niet zoveel aan. Het verhaal was vrij voorspelbaar, en bij de hele film had ik het idee dat dit een film voor een tienerpubliek is, met dito hoofdrolspelers, gebrek aan echte spanning of interessante plotontwikkelingen, Het einde waarbij een gezochte seriemoordenaar een huis kan binnendringen en de kinderen kan ontvoeren die gezorgd hebben dat hij gepakt is is wel heel flauw en gezocht. Ik kreeg een beetje het idee alsof de makers het succes van Stranger Things hadden aangezien, en vervolgens dachten dat ze ook maar zoiets zouden moeten doen maar dan met een seriemoordenaar ipv sci-fi. Naast de sfeer, voornamelijk saaie voorspelbare meuk.

avatar van IH88
“Even serial killers live next door to somebody. Tough pill to swallow, I know, but it's true.”

Uitstekende thriller/horror/coming of age film. Summer of 84 straalt aan alle kanten de jaren 80 uit, en we hebben weer een stel jongeren die in een buitenwijk opgroeien en beginnen te vermoeden dat hun vriendelijke buurman een seriemoordenaar is. Dit soort film staat of valt met de chemie tussen de castleden onderling, en gelukkig zijn de jonge acteurs allemaal zeer goed gecast.

Vooral de band tussen Davey en zijn oppas (Skovbye) wordt leuk gebracht, en ook Rich Sommer doet het goed als op het eerste gezicht vriendelijke buurman met een duister geheim. In het begin is Summer of 84 vooral een coming of age film, maar op het laatst wordt het toch wel een regelrechte horrorfilm. Op het laatst vliegt de film wel een beetje uit de bocht, vooral door de drastische verandering van toon. Het is best origineel dat er zo'n donkere twist in zit, maar als het helemaal niet past bij de rest van de film schiet je je doel een beetje voorbij als regisseur. Dit is Stranger Things, geen Martyrs...