Summer of 84 (2018)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door François Simard, Anouk Whissell en Yoann-Karl Whissell
met Graham Verchere, Caleb Emery en Tiera Skovbye

Zomer 1984: Davey, Tommy, Dale en Curtis zijn 15 jaar oud en leven een zorgeloos bestaan. Totdat ze het vermoeden krijgen dat Davey’s buurman, een politieagent, misschien de seriemoordenaar is die steeds op het lokale nieuws is. De jongens beginnen een onderzoek dat al snel steeds gevaarlijker wordt.

Bijzonder slecht filmpje. Super traag en langdradig.
Een kinderfilm met enkele belachelijke horror scènes, en grof taalgebruik.
Het kind dat de hoofdrol heeft is zeer irritant.

avatar van Abe Sjipkop
Gister deze film gekeken en ik moet zeggen dat hij lekker wegkeek. Heeft inderdaad wel wat van Stranger Things. Goede jaren 80 sfeer. Prima film ??

avatar van Warp
Alhoewel wat voorspelbaar best een geinig filmpje. Vooral de sfeervolle soundtrack klonk lekker. Einde is ook wel duister, Davey die de rest van zijn leven over zijn schouder heen moet kijken. Ook nog die arme Woody die ff afgeslacht werd alsof het niets was.

avatar van vlerk00
Gister gekeken en ik was blij verrast!

Lekker filmpje, heerlijk jaren 80 sfeertje. De laatste 15minuten wordt het ook nog echt spannend.

avatar van El ralpho
Vergeetbare zomer

In ieder geval de aankleding is goed in deze verder voorspelbare en veel te uitgestrekte thriller die verder in al zijn facetten overbodig aanvoelt. Ik ben daarom enorm verrast door de redelijke scores die gegeven worden aan een titel, waarbij ik echt het idee had dat ik er meer dan anderhalf uur van mijn tijd aan had verspild. Buiten het feit dat de plot veel te dun en traag is, barst met name de finale bijna uit zijn voegen van de ongeloofwaardigheid.

Een meedogenloze killer weet zich op de crime scene te verstoppen op een vlizozolder terwijl er een klopjacht op hem gaande is.. really, hebben ze nog nooit van een huiszoeking gehoord? Om dan nog maar niet over het feit te spreken dat op de dag dat de moorden ontdekt worden en de killer on the loose is, er niet eens fatsoenlijke politiebewaking aanwezig is in de buurt van de kinderen, waar deze psychopaat nog een appeltje mee te schillen heeft. En oh ja, wanneer hij het huis binnendringt kan hij met gemak een jongen met overgewicht drogeren en van de trap af dragen zonder dat dat de ouders van zijn logeeradres hier iets van mee krijgen.

Wat mij de aanzet gaf om door te blijven kijken was omdat ik gelezen had dat de finale verrassend zou zijn, waardoor ik het idee had dat de plot expres zo overduidelijk was waarbij dan uiteindelijk zou blijken dat de vork heel anders in de steel zou steken. Helaas..niks van dat alles, het verhaal loopt precies zoals je zou verwachten met aan het einde wellicht de "verassing'' voor sommigen dat de killer een van zijn slachtoffers laat gaan, maar voor mij voegde dit niks aan het voorspelbare verhaal toe.

Wanneer dit een van je eerste thrillers is en je 12 jaar oud bent is Summer of 84 wellicht nog wel te pruimen en zelfs een beetje spannend en eng. Al het overige publiek adviseer ik deze vooral links te laten liggen. Had ik al gezegd dat de aankleding in ieder geval wel goed was?

avatar van Grindhouse62
Een niet onaardige misdaad thriller voor de jongeren in de leeftijd van 14+. Terwijl er een aantal scenes, waarvan zeker 2 niet geschikt zijn voor onder 16. Ondanks dat ik de film niet onaardig vond was hij voor mij te luchtig/mild. De jongeren zullen er zeker plezier aan hebben. Heb deze film gisteravond op Netflix gezien. Van 3.0

avatar van audio.
Rustige opzet, vermakelijke film. Makkelijk te volgen. Typisch jaren 80 vibe. De setting was goed en ik zat echt in het verhaal. Helaas toch maar 2.5 beoordeeld.

Spoiler******

Laatste 20 minuten had ik een hele andere kijk op deze film.
Kan iemand mij vertellen hoe hij 2 jongens in hun ouders huis kan kidnappen zonder dat de ouders t horen en laat staan dragen? De vader had nog zo gezegd dat ze veilig waren?! Hij kwam van zolder! En als de ene schrikt, kan de andere toch gillen? Niet realistisch! Echt waardeloos. En ook dat hij zijn eigen auto vernield terwijl hij zelf nog op de vluchtis? Ik snap dat hij graag ook een spelletje wilden spelen op t einde, maar hij sneed zichzelf echt in de vingers dat hij zijn droppunt laat zien, kans dat hij opgepakt word nog groter maakten om in de buurt te blijven en de auto niet meenemen. Er was geen touw aan vast te knopen op t eind. Ik was zelf niet zo blij dat de jongen er niets van overhield, zn vrienden en zn vriendin had hij niet meer. En de dader was ook nog niet gepakt. Ik ben voorstander dat de dader ook een keer mag winnen in een verhaal maar niet zoals dit. Als ze nou een scene hadden gemaakt hoe hij ervanaf is gekomen, had ik serieus een betere review gegeven. Jammer dat het zo moest eindigen.

avatar van Daan258
In het begin moest ik er wel een beetje inkomen. Het was allemaal wat puberachtig en had daarom zo'n mijn twijfels. Maar hoe verder de film vordert werd het wat leuker en interessanter maar helaas nooit echt spannend. Vind het ook eerder een PG-13 film.
Had had wat weg van de film Disturbia maar lang niet zo goed en spannend.

kleine 3,0*

avatar van Woland
Leuke jaren '80 sfeer, maar daarnaast vond ik er niet zoveel aan. Het verhaal was vrij voorspelbaar, en bij de hele film had ik het idee dat dit een film voor een tienerpubliek is, met dito hoofdrolspelers, gebrek aan echte spanning of interessante plotontwikkelingen, Het einde waarbij een gezochte seriemoordenaar een huis kan binnendringen en de kinderen kan ontvoeren die gezorgd hebben dat hij gepakt is is wel heel flauw en gezocht. Ik kreeg een beetje het idee alsof de makers het succes van Stranger Things hadden aangezien, en vervolgens dachten dat ze ook maar zoiets zouden moeten doen maar dan met een seriemoordenaar ipv sci-fi. Naast de sfeer, voornamelijk saaie voorspelbare meuk.

avatar van IH88
“Even serial killers live next door to somebody. Tough pill to swallow, I know, but it's true.”

Uitstekende thriller/horror/coming of age film. Summer of 84 straalt aan alle kanten de jaren 80 uit, en we hebben weer een stel jongeren die in een buitenwijk opgroeien en beginnen te vermoeden dat hun vriendelijke buurman een seriemoordenaar is. Dit soort film staat of valt met de chemie tussen de castleden onderling, en gelukkig zijn de jonge acteurs allemaal zeer goed gecast.

Vooral de band tussen Davey en zijn oppas (Skovbye) wordt leuk gebracht, en ook Rich Sommer doet het goed als op het eerste gezicht vriendelijke buurman met een duister geheim. In het begin is Summer of 84 vooral een coming of age film, maar op het laatst wordt het toch wel een regelrechte horrorfilm. Op het laatst vliegt de film wel een beetje uit de bocht, vooral door de drastische verandering van toon. Het is best origineel dat er zo'n donkere twist in zit, maar als het helemaal niet past bij de rest van de film schiet je je doel een beetje voorbij als regisseur. Dit is Stranger Things, geen Martyrs...

avatar van Donkerwoud
Meer een coming-of-age-drama dan een volbloed thriller. In 'Summer of 84' (2018) klinkt onmiskenbaar de nostalgische eighties door in de schelle synthesizerdeuntjes, maar ook de paranoia van het tijdsvak sijpelt door in de suburbs (Amerikaanse voorsteden). Waar piketbordjes van Republikeinse presidentskandidaten als Reagan/Bush in keurig gemaaide grasveldjes staan, terwijl krantenkoppen en nieuwsbulletins de spannende verwikkelingen uitschreeuwen rond de Cape May Slayer. Een beruchte seriemoordenaar die het vooral gemunt heeft op tienerjongens. Het is tegen deze sluimerende onrust dat de vijftienjarige Davey Armstrong (Graham Verchere) zijn overbuurman Wayne Mackey (Rich Sommer) ervan verdenkt dat hij eigenlijk de seriemoordenaar is. En laat Mackey nu net bekendstaan als een zeer gewaardeerde politieagent, een parel van de gemeenschap. Davey weet een groep leeftijdsgenootjes te begeesteren om hun zeeën van tijd in te vullen met een observatienetwerk met BMX-fietsen en walkietalkies. Maar neemt Davey zijn speelkameraadjes mee in een hallucinante puberfantasie, of spelen ze met vuur?

'Summer of 84' (2018) werkt het best wanneer de focus niet zozeer op de seriemoordenaar ligt, maar op de dynamiek tussen de puberjongens. Hun seksueel gefrustreerde dikdoenerij over seks die ze nog niet kennen, of die ze stiekem meer angst inboezemt dan ze durven toegeven. Die sfeer van 'jongens onder elkaar' waar ze als een groep hyena's duiken op het leeftijdsgenootje dat een beetje afwijkt van de rest. Al hebben ze onderling ook een zachtere kant, want niet zelden slaapt de één bij de ander omdat er problemen zijn in de huiselijke sfeer. Hun onschuldige groepsspelletje wordt allengs grimmiger wanneer ze strafbare feiten plegen om de overbuurman te ontmaskeren. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de film als William Golding's invloedrijke 'Lord of the Flies' (1954) tot een punt zou komen waarop deze groep schooljongens onomkeerbare morele grenzen over zouden gaan. Maar ze vinden de Cape May Slayer op hun pad en de confrontatie volgt de clichés van een wat voorspelbare genrethriller. Er had een scherpere en meer gedurfde film in 'Summer of 84' (2018) gezeten als de seriemoordenaar bijzaak was gebleven.

Vanwege de hoge score besloten om de film te kijken. Het begin is echt zo'n tienerfilm met die puberjongetjes. Ondanks het mysterie was er niet veel spanning, alleen op het einde als ze de buurmans kelder ingaan en daar e.e.a. ontekken. De film was voorspelbaar, je wist bijvoorbeeld al taat er ging gebeuren en dat Woody het niet zou overleven.. Ook vond ik het onrealistisch. Hoe kan de killer 2 jongens (waarvan 1 met overgewicht) geruisloos het huis uit sjouwen zonder dat de ouders het horen? En hoe komt de killer/politieagent opeens aan een 'dader'? Op grond waarvan? Het was een leuke film om voor een keertje te zien, maar niet een die blijft hangen. Ik vind hem niet meer dan 2,5 sterren waard.

avatar van rebelkush
audio. schreef:

Spoiler******

Vaak is de werkelijkheid veel enger en zieker dan fictie.
Ik keek vroeger naar series als Forensic Files, FBI Files en cold case files en ik kan me heel veel afleveringen herinneren dat er kinderen of tieners ontvoerd werden terwijl hun ouders lagen te slapen. Die jongen schrok idd maar hij maakte geen geluid waardoor zijn vriendje hem kon horen. De reden waarom hij zijn eigen auto in brand stak is omdat er hoogstwaarschijnlijk naar die auto werd gezocht. Criminelen die een zware delict hebben gepleegd zoals een overval of moord doen dat ook omdat er getuigen kunnen zijn die de politie bellen met informatie over het voertuig zoals het merk, kleur en kenteken.
En het blijft natuurlijk een film.

avatar van rebelkush
''After you have spent your live looking over your shoulder. After you have wondered every single day if that is the day that i'm gonna come for you. One day... You'll be right''

Wat een aangename verassing was dit film.
Goede cast, zeker die dikke jongen en M.R. Mackey vond ik uitstekend acteren en ook die jongen met de leren jas deed het prima. Ze hadden deze jongens beter kunnen gebruiken voor stranger things.
De onderlinge grappen en de mama jokes hebben mij lekker laten lachen.
Verhaal is goed en spannend maar het heeft wel heel erg veel weg van Disturbia, sterker nog sommige scenes zijn identiek. Waar Disturbia niet eng of heel erg spannend wilt worden is dat bij dit film wel gelukt, tenminste voor mij dan.
Laatste 20 min was zeer sterk!!

Vanwege de goede recensies heb ik besloten om de film te kijken, maar het was alles behalve een leuke film. Het is een heel langdradige film, waar weinig tot niks spannends gebeurt.De jongens proberen te achterhalen dat Mackey de seriemoordenaar is, maar tijdens dat onderzoek gebeurt er vrijwel niks. Als je denkt dat er iets spannends kan gebeuren, zijn het de jongens die elkaar laten schrikken. Op het eind gaan ze het huis is, maar dit gebeurt allemaal vrij traag. Uiteindelijk komen ze er dus achter dat Mackey inderdaad de moordenaar is, maar hij is natuurlijk weer verdwenen als ze hem willen oppakken. Mackey zit verstopt op de zolder van de jongen die hij wil vermoorden en heeft hem in een bos meegenomen. Woody wordt uiteindelijk vermoord, maar niks echt sensationeel hoe dit gebeurt . De laatste 10 minuten zijn misschien nog wel leuk, maar verder is het een heel langdradige en saaie film waar, als je denkt dat er iets gaat gebeuren, het uiteindelijk zwaar tegenvalt. Je bent als het ware aan het wachten op de actie, die niet komt. Niet de moeite waard dus!

avatar van Ebenezer Scrooge
De vlizotrap scène... ,behoorlijk creepy!

Prima sfeer, maar saai verhaaltje.

avatar van Alathir
Erg sterke film waarbij het lang geleden is dat ik een film zo goed de spanning heb zien opbouwen met hier en daar mooi getimede schrikmomentjes. Ik zag wel een aantal herkenningspunten met Hitchcock's Psycho. Zeker het hele seriemoordenaargebeuren en hoe het douchegordijn opzij werd geschoven, deden mij hier erg aan denken.
Hoewel er lange tijd onzekerheid is, wat het mysterie van de film ten goede komt, kon ik niet anders dan Davey te geloven en meegaan in zijn verhaal. Ik ben net zoals Davey iemand die gelooft wat hij ziet.

De soundtrack is subliem, lekkere '80s vibes. Dit zijn films waarvan ik houd. Sterke spanningsopbouw met mysterie, speurneuzerij, synthesizermuziek, boeiende personages (er hangt ook een snuifje romantiek in de lucht). Misschien is de acting niet fenomenaal, het zijn ook nog tieners, daar moet je doorkijken. Net zoals een paar kleine inhoudelijke steken. Summer of '84 zou niet werken met bijvoorbeeld Pacino, De Niro, Pesci en Sean Connery die op zoek zijn naar een seriemoordenaar.