Summer of 84 (2018)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door François Simard, Anouk Whissell en Yoann-Karl Whissell
met Graham Verchere, Caleb Emery en Tiera Skovbye

Zomer 1984: Davey, Tommy, Dale en Curtis zijn 15 jaar oud en leven een zorgeloos bestaan. Totdat ze het vermoeden krijgen dat Davey’s buurman, een politieagent, misschien de seriemoordenaar is die steeds op het lokale nieuws is. De jongens beginnen een onderzoek dat al snel steeds gevaarlijker wordt.

Aan trailer te zien in slipstream van Stranger Things...

avatar van clockwork72
Cool, die jaren 80 stijl!

avatar van joolstein
Erg genoten van Turbo Kid (2015) een heerlijke eighties throwback film. En zo te zien wordt dit er ook weer één!

avatar van Corcicus
Turbo Kid was een verdienstelijke poging om een tot een goede film te komen. Benieuwd wat de makers nog meer in hun mars hebben.

avatar van Kondoro0614
Nice! Laat maar komen die hap .

avatar van tattoobob
Jep ook mij lijkt dit iets tofs te gaan worden.

joolstein schreef:

Sequel!

Turbo Kid 2 - IMDb

Misschien krijgen we nog wat meer te weten over de Turbo Riders.

Ben benieuwd naar Summer of '84 ondanks het gebrek aan originaliteit.

avatar van Angelo2
Aardige film met een leuk jaren 80 sfeertje. Op bepaalde momenten doet de film wel erg denken aan de serie Stranger Things of de laatste IT remake. Probleem met deze film is alleen dat hij nergens spannend wordt en ook niet echt grappig is. Iets wat je toch een beetje verwacht bij dit soort films, ook al is het geen comedy. Het is allemaal een beetje tam en braaf en lijkt gemaakt voor een jonge doelgroep. Een groepje vrienden die een beetje rondhangen, zich vervelen en dan het vermoeden krijgen dat de buurman misschien een moordenaar is. Het acteerwerk is ok, het verhaal niet echt origineel maar de hele setting is wel leuk. Zeker als je met nostalgie terug denkt aan de jaren 80. Heb je die niet bewust mee gemaakt en ben je opzoek bent naar een spannende film dan kun je deze beter over slaan. De scene aan het einde van de film dat bij 1 van de jongens de keel wordt door gesneden leek een beetje misplaatst en niet te passen bij de rest van de film. Leuk om een keer gezien te hebben. Een nipte voldoende.

Prima stijl oefening. Lekkere 80's vibe die voor een filmliefhebber van mijn leeftijd de juiste nostalgische snaar weet te raken. Ook het plot lijkt (al dan niet helaas) zo uit de jaren tachtig te zijn gekomen. Een stapel aan clichés binnen een weinig inventief plot. Voor de originaliteit hoef je deze film dus zeker niet te kijken. Maar er zijn aan de andere kant ook genoeg redenen om dat wel te doen. Als kanttekening is in mijn optiek het einde veel te grimmig voor de relatieve luchtigheid van de rest van de film.

avatar van joolstein
“every serial killer is somebody’s neighbor”

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die deze film vergelijken met de serie Stranger Things. Wel begrijpelijk ook maar wie de vorige film Turbo Kid (2015) van de drie regisseurs heeft gezien, weet dat hun liefde voor de jaren '80 al eerder hadden getoond. En waar die film meer de bloederige kant van de jaren '80 horror opzocht. Neemt deze film qua verhaal meer een voorbeeld aan The 'Burbs (1989) en voor het clubje vrienden aan The Monster Squad (1987) Al zijn de Stephen Kings IT en Stand by Me niet ver weg.

Zoals ook al duidelijk was aan de titel is het zomer 1984, in een typische buitenwijk in Amerika. Vier tiener-jongens bestaande uit de bekende karakters, spelen s'avonds op straat "man-hunt" Natuurlijk is daar de leider, Davey (Graham Verchere: Fargo TV serie) met een vreemde passie/obsessie voor complot-theorieën. Hij vormt samen met de in omvang wat grotere Dale “Woody” Woodworth (Caleb Emery: Goosebumps, Logan Lucky), nerd Curtis (Cory Gruter-Andrew: Okja) en het in leer-geklede schoffie Tommy (Judah Lewis: The Babysitter). Het zal niet compleet zijn zonder een knap blond buurmeisje dus lust-object voor de jongens is Nikki (Tiera Skovbye: Riverdale TV serie) En ja ik geef toe, niet het meest originele plot maar de jonge acteurs weten het overtuigend brengen en aangevuld met een paar goede jump-scares is het een aardig spannende, heeft hij nu wel of niet gedaan. Echter verdient de film zijn echte punten met het donkerder en sinistere einde. “Summer of 84” is een fijne mysterie-film met elementen uit drama en horror en een heerlijke eighties sfeer. En daarnaast een stuk meer ingetogener dan de vorige film maar zeker zo goed!

avatar van FlorisV
Tapt uit hetzelfde vaatje als Stranger Things qua 80s nostalgie, met een synth soundtrack (erg lekker weer, van Le Matos, maar niet zo epic als wat ze maakten voor Turbo Kid) en bmx fietsen langs gazonnen in suburbia met Reagan-Bush borden....welbekend terrein inmiddels. Het script is matig door de overdaad aan cliche's (zo hebben we weer eens bebrilde nerd, een dikkerd, een viespeuk...en zo kunnen vele anderen afgevinkt worden) en de zwakke dialogen met veel povere onderbroekenlol van de vlakke puberkarakters. Verder wordt het pas echt spannend in het laatste kwart. De opbouw is niet geweldig omdat er amper ongewisheid is over wie de seriemoordenaar is. Zeker de eerste helft van de film zou veel meer suspense moeten hebben. Het einde is het sterkste in de film en bevat veel meer emotie dan de rest van de film. Visuele hoogstandjes blijven ook uit.

Desondanks toch een krappe voldoende en dan vooral omdat de film wel echt in mijn straatje past: seriemoordenaars, 80s nostalgie met synth soundtrack en hechte jongens die door dik en dun samenwerken. Maar het haalt absoluut niet het nivo van de films die deze hommage adoreert.

Voor wie vindt dat een krappe voldoende 3 sterren moet betekenen: ik hanteer niet een 1-op-1 rapportcijfer systeem. Matige films geef ik liever 2,5 dan 3. Het glas is dan half vol voor mij. Zie het maar als een 5,5 vertaald als rapportcijfer. Naar boven afronden is 3 sterren zal de zeur dan zeggen maar dat doe ik dus niet.

avatar van Bob Gray
Mja wel aardig.

Jaren 80 sfeer komt goed over, ook al hebben we dat de laatste tijd wel vaker gezien. Voor de rest wordt de film nergens echt beklemmend of spannend en blijft er weinig memorabels over. Tot het einde dan, want het donkere en grimmige einde kon ik zeker waarderen, ook al voelt het in deze film misschien niet helemaal op zijn plek. Maar toch redelijk gedurfd voor verder een hele brave horror.

Overigens wel een leuke easter egg als ze whiskey drinken in de boomhut. De whiskey heet Macready's Whiskey . Zullen vast nog wel meer inzitten, maar deze zag ik toevallig.

avatar van Actarus
Hele leuke film met lekkere 80's vibe. Ik had echt het gevoel een film uit de oude doos aan het bekijken was, of dacht terug aan die tijd...De charme van de nostalgie...
Echt bloederig is het allemaal niet geworden, maar wie weet....komt er een vervolg. Want daar lijkt het toch aan het einde op. Vond ik juist zo fijn, het gevoel dat het nu allemaal luchtig was, en dat het echte werk nog moet komen. MacReady, the upcomming serial-killer ... dus laat maar komen the 'Summer Of 94' ???

avatar van Esteban
Goh, ik begrijp het ergens wel. Stranger Things heeft de massa bereikt. Zodoende krijgt nu elke film die de '80s tracht na te bootsen het verwijt daar te veel op te lijken. Maar is dat ook daadwerkelijk het geval? Niet naar mijn gevoel.

De '80s revival is niet begonnen met Stranger Things. Zij waren absoluut niet eerst. Deze trend zat er al een tijd aan te komen en werd mondjesmaat al gespot eind de jaren 2000, voornamelijk in de iets alternatievere cinema. Het is alleen zo dat Stranger Things het brede publiek volop met die revival (op schitterende wijze weliswaar) kennis heeft laten maken. That's all.

Buiten het feit dat de soundtrack onvermijdelijk aan Stranger Things doet denken, want ook gewoon eigen aan films die daadwerkelijk uit die tijd komen, hebben beide films in de kern weinig gemeen. "Een kopie, want ook toevallig jongens die met fietsjes rijden én dezelfde kledij." las ik elders als argument… [/i]

De gemiddelde 80s film met kinderen / tieners al eens bekeken? De films met vier jongens zijn heus niet op twee handen te tellen. Iederéén reed daar ook constant met BMX-fietsen rond. Dat was nu eenmaal iets van die tijd. Ik heb zelf ook zulke kleren gedragen en met mijn BMX-ke door de straten gereden. Sommigen doen haast alsof de makers van ST de 80s uitgevonden hebben. Stranger Things[/i] heeft niets méér gedaan dan 80s films geanalyseerd en tal van dingen (succesvol) gekopieerd. Sommige scenes zelfs vrij letterlijk, als ode dan.

Ik lees ook heel regelmatig dat deze film teveel op de IT remake zou willen lijken. Whut? IT is van vorig jaar, gasten. Wie deze nu invloedrijk noemt wat de 80s revival betreft, komt tien jaar te laat. Bovendien lag Summer of 84 al lang op tafel en is 't filmen an sich twee maand eerder begonnen dan IT in de zalen kwam.

We zien sinds kort hier en daar '90s films en series komen, het is de volgende logische stap. En uiteraard zal er een heel commerciële film of serie komen die deze tijd zo goed nabootst, dat alle nakomelingen alweer tegen de vergelijking zullen moeten opboksen. Maar laten we dan weer niet opnieuw doen alsof die bepaalde film of serie het startschot gegeven heeft en "eerst was".

avatar van Glacius
Ik vind de 80's stijl er iets te dik bovenop liggen, maar daarnaast werden alle stereotypen uit deze periode en tienerfilms erbij gehaald. Hier en daar leuke momentjes, maar net te weinig spanning en/of humor om echt memorabel te zijn.

Esteban schreef:

Enfin, tot daar mijn frustratie. Ik ben het namelijk wat beu dat alles wat zich in de 80s afspeelt of nog maar een béétje naar de 80s ruikt nu constant te pas en (vooral) te onpas de vergelijking met Stranger Things moet aangaan..

Snap dit commentaar wel hoor denk ik. Voor een deel een vergelijking tussen appels en peren ook die men toch graag maakt. Maar daarom heb ik me beperkt tot het "tappen uit hetzelfde vaatje". Wie als eerste dat vaatje vond, dat waren zeer zeker niet de Duffer brothers, ook niet de maker van Kung Fury (die al met zijn vervolg bezig is en de ouwe Schwarz gestrikt heeft) of deze makers die ervoor al Turbo Kid hadden gemaakt en ook een sequel daarvan gaan maken. Super 8 is al iets ouder maar je vind vast nog veel oudere nostalgische retro 80s films.

Voor zover ik negatief ben over Summer of 84 is dat sec de kwaliteit van de film en niet de vermeende (on-)originaliteit. Van mij mogen er meer van dit soort retro films komen. Maar de Duffer brothers hebben hier en daar wel een standaard gezet waar steeds moeilijker aan te tippen is. De vergelijking, hoe krom ook, is onontkoombaar en je kunt je er beter niet teveel aan ergeren.

avatar van james_cameron
De makers van deze onderhoudende thriller zijn ook verantwoordelijk voor de SF-aktiefilm Turbo Kid, en dat zie je. Ook dit werkje druipt van de nostalgie, ondersteund door een fijne retro soundtrack. De toon is hier wel meer ingetogen, met weinig bloed en geweld. Het geheel steekt aardig in elkaar, maar de plot is te doorzichtig en voorspelbaar, met een iets te geforceerd tijdsbeeld en een net niet overtuigend jaren '80-sfeertje. De jeugdige akteurs doen hun best, maar de personages blijven vrij vlak. De boel wil maar niet echt van de grond komen. Het grimmige eind blijft tenslotte wel een tijdje nadreunen, maar zorgt wel voor een behoorlijke domper.

avatar van dutchtuga
Films die teruggrijpen naar de stijl uit de 80’s bestonden al ver voor Stranger Things, maar het is de Netflix-serie die het naar een veel breder publiek heeft gebracht. Een van de laatste films die ons een tripje langs memory lane brengt is Summer of 84, die zich, zoals de titel al verraadt, in 1984 plaatsvindt, misschien wel het beste filmjaar ooit.

Zomer 1984, een perfecte tijd om een zorgeloze 15-jarige te zijn. Dat verandert al snel als complottheoreticus Davey Armstrong zijn buurman, die politieagent is, verdenkt een seriemoordenaar te zijn. Hij en zijn drie beste vrienden besluiten vervolgens een eigen onderzoek te starten dat al snel gevaarlijk dreigt te worden.

De drie regisseurs zijn niet onbekend met retrofilmerij, drie jaar geleden brachten zij namelijk het goed ontvangen Turbo Kid uit, een soort Mad Max op fietsen en met Michael Ironside als de bad guy, niet de minste acteur om in je debuutfilm te hebben. In Summer of 84 moeten we het met een hele reeks onbekende namen doen, maar dat is in dit geval verre van erg want stuk voor stuk leveren de acteurs puike prestaties af. Vooral Graham Verchere is ontzettend overtuigend in zijn hoofdrol en draagt de film met gemak.

Summer of 84 is een grote nostalgische trip. Stranger Things is erg sterk in het creëren van een authentieke sfeer maar krijgt daar met twee seizoenen (tot nu) ook alle tijd voor. Summer of 84 weet het in 105 minuten voor elkaar te krijgen alsof je je in 1984 begeeft. Dit wordt versterkt door de alweer enorm sterke soundtrack van een ander trio: Jean-Philippe Bernier, Jean-Nicolas Leupi en Le Matos, ook verantwoordelijk voor de soundtrack van Turbo Kid.

Het verhaal van de film is simpel maar bijzonder effectief uitgewerkt. We krijgen Rear Window en vanwege de setting vooral The Burbs-achtige taferelen voorgeschoteld in het ontrafelen van het mysterie waar de jongens mee te maken krijgen, maar het is vooral het bijzonder grimmige einde die bijblijft. Een beetje uit de toon in vergelijking met de rest van de film, maar indrukwekkend desalniettemin.

En zo is Summer of 84 een prima zoethoudertje gebleken voor het verschijnen van het derde seizoen van Stranger Things. Na Turbo Kid levert het veelbelovende Canadese regisseurstrio alweer een puike film af.

Summer of 84 (François Simard, Anouk- en Yoann-Karl Whissell) - VOD recensie - It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

Met een lichte argwaan heb ik deze film gisteren bekeken, ik heb effectief de jaren '80 films meegemaakt en moet zeggen dat hier echt wel getracht word om deze sfeer te (her)creëren.
Ik vind spontaan dat er verschillende zaken in terugkomen die reflecties opriepen naar films uit de "eighties"...de muziek van "Risky Business", de beklemmende sfeer van "After Hours" of "Body Double", de personages van "Weird Science" of "Stand by me".. om er maar enkele te noemen,.
Het verhaal is idd. niet zoveel soeps en het is wat geforceerd in dat jaren '80 kader..
Mijn persoonlijke topper in dit genre (uit de jaren '80) is en blijft toch "After Hours" een film noir met een steengoed scenario dat tot op heden nog niet is overtroffen.
Het is eigenlijk zo onrealistisch dat het realistisch overkomt...

Ik vond persoonlijk de muziekscore nog het best aansluiten bij de "eighties", ik zou gezworen hebben dat sommige elektronische stukken van Tangerine Dream waren....niet dus ...knap werk van Le Matos..

avatar van Corcicus
Geweldige film met heerlijke sfeerschepping en een goede suspense. De kids spelen degelijk en de 80's setting was buitengewoon geslaagd.

Zeer matige film die aanvankelijk nog wel charmeert door de goed gelukte 80s sfeer, maar al snel verveelt door het onoriginele verhaaltje en vooral het gebrek aan suspense. Echt spannend of mysterieus wil het tot het einde toe niet worden, waardoor je op een zeker moment het idee hebt naar een kinderfilm te kijken, en tegelijkertijd wordt het ook nergens echt grappig, zoals iemand eerder opmerkte. Vergelijk dat nou eens met een echte 80s klassieker als Fright Night (1985), waar ik bij deze film vaak aan herinnerd werd, waarin eveneens een balans wordt gezocht tussen de suspense van een mogelijk enge buurman en een flinke dosis humor, maar waarin beide aspecten wél geslaagd zijn.

avatar van Beatlestone
Ik snap werkelijk niks van de hoge scores hier. Ik heb me daardoor laten verleiden om de film te gaan zien.
Ik kan me voorstellen dat een tiener dit nog wel te pruimen vindt maar eerlijk gezegd heb ik me stierlijk zitten vervelen bij de film die nergens spannend wordt of grappig of wat dan ook. De jonge cast doet wel hun best maar ook dit tilt de film niet omhoog. Enig pluspuntje is de goed gekozen jaren 80 muziek.
Vandaar mijn puntje.

Enorm leuke film met een spannend einde. Goed geacteerd door de jongens en de sfeer in de film zit er goed in. Echt een aanrader!

avatar van Noodless
De jonge cast spelen hun rollen overtuigend en de sfeer van de jaren 80 wordt goed neergezet.
De muziekscore is qua niveau heel afwisselend : soms leuk, andere momenten wat irritant. Bijvoorbeeld bij het creëren van spannende scènes wordt gebruik gemaakt van storende achtergrondmuziek of geluiden.
Het verhaal wordt met zorg opgebouwd naar zijn climax, al wordt die opbouw toch wel wat te lang uitgesponnen zonder echt noemenswaardige scènes. De climax komt niet echt verrassend over en is eigenlijk wel heel simpel qua uitwerking, doch het grimmige eindslot doorbreekt dan weer die gedachte en werkt bevredigend. 6/10

avatar van baspls
Summer of 84 is niet bijzonder origineel. Maar het is wel een vermakelijke hervertelling van het concept dat we eerder zagen in Rear Window, Body Double, Suburbia. Helemaal in jaren '80 sferen. Lijkt in veel opzichten ook op het onlangs verschenen Under the Silver Lake, waar ook verwijzingen naar de jaren '80 worden gecombineerd met paranoia. Het verschil is dat Under the Silver Lake extreem zelfbewust is en Summer of 84 meer op de nostalgische toer gaat en een soort Goonies/Stand By Me vriendschapsband erbij betrekt.

De film is op sommige momenten vrij voorspelbaar, maar weet ook af en toe te verassen door net iets serieuzer uit te pakken dan je op basis van de toon zou verwachten. Hoewel eigenlijk al vanaf het begin duidelijk is wie de grote verdachte is, weet de film het toch spannend te houden.

De soundtrack met jaren '80 synthesizers mag er zeker wezen (deed me af en toe denken aan Dick Maas' muziek voor De Lift). Met name tijdens de nachtscènes leek te film echt een product van de jaren '80. Maar verder vond ik dat er meer moeite gedaan had kunnen worden om de cinematografie te laten lijken op die tijd. De film blijft duidelijk een product van deze tijd.

Vermakelijk.

avatar van Thomas83
Ja, alweer zo'n film die zich in de jaren tachtig afspeelt. Afgezaagd misschien, maar zolang het behoorlijke films zijn kan ik ze wel blijven kijken denk ik. Summer of 84 valt nog wel net onder de categorie behoorlijk. Of kijkbaar in elk geval. De acteurs hebben niet allemaal evenveel een klik, waardoor die ook niet helemaal enthousiast gebrachte grofgebekte en oversekste dialogen erg cliché overkomen en alleen maar irriteren, maar als het om de actie draait is het best een vermakelijke film, ondanks een overdaad aan luie jump scares en een al even lui fantasie-subplotje over het knapste meisje van de buurt.

Rich Sommer is goed gecast als vriendelijke buurman/mogelijke seriemoordenaar. Vond de jaren tachtig setting zo slecht nog niet. Zo'n soundtrack is ook eigenlijk altijd wel fijn. Het slot is nog aardig met die echte manhunt. Het kwam voor mij nogal als een verrassing dat Mackey Woody nog vermoordt. De film flirt wel een beetje met duistere onderwerpen, maar tot dan toe bleef het vooral buiten beeld. Weet niet of het nou wel bij de film past, maar verrast worden is op zich niet slecht. Een royale 2.5*.

Thriller die heel veel weg heeft van een jeugd film maar hoe meer deze vordert het zeker niet is gezien de best gewelddadige scenes richting de finale, wees gewaarschuwd dus indien men kijkt met al te jeugdige kijkers.

avatar van mixmaster
Mooie jaren ´80 sfeer in deze thriller, het verhaal is goed uitgewerkt en het acteerwerk is ook oke.
Helaas is er niet echt veel spanning of actie (alleen de laatste 10 min.), maar de film is toch goed genoeg om geboeid te blijven kijken.

avatar van Kondoro0614
Hele leuke film die vooral precies zoals mijn verwachtingen uit gewerkt was. Heerlijke Drama/Thriller film die met vlagen wat horror bevat, zeker op het eind neigt de film hier na toe maar hij is over het algemeen niet heel erg eng. Ik houd altijd wel van dit soort films en ook bij ‘Summer of 84’ was het weer volop genieten. De film kende geen uitzonderlijk spannend of vernieuwend verhaal maar hij was wel erg leuk, en ook het concept mocht er wel wezen. Heerlijke vermaakt!

Het acteerwerk was prima. Zo speelde Judah Lewis wederom een erg leuke rol die ook al eerder te zien was in de ‘Netflix Original’ film ‘The Babysitter’ waar hij de rol van Cole vulde. De rest van de jongeren deden het ook in deze film erg leuk, en het acteerwerk lag zeker boven een bepaalde niveau. Ook de ouders en de knappe dame Tiera Skovbye deden het erg leuk.

Zoals ik al zei, het verhaal is tof maar vertelde eigenlijks niks verbijsterend wekkends We volgen een groep vrienden in de jaren tachtig die met z’n allen lekker aan het aanklooien zijn. Hun gebied word echter wel geteisterd door een seriemoordenaar en op een gegeven moment verdenkt Davey zijn buurman hiervan: Mackey. Ze houden de buurman nou lettend in de gaten, en na enig onderzoek komen ze er achter dat ze toch gelijk hadden en vinden een lijk in de badkuip. Toch best leuk gedaan zo.

Achja, de film staat borden vol kattenkwaad en een groep vrienden die hun jeugd doorbrengen. Toch vond ik de setting erg vet, en genoot ik er van dat er tenminste gekozen word voor een echte muzieksmaak. We zien een jongeman bij de plaatselijke tuinierswinkel werken in een ‘Iron Maiden’ shirtje, precies de zelfde die ik ook heb. En op de kamer van Davey hangt een poster van de fantastische band ‘Rush’, van het album ‘2112’. Ja erg vermaakt met deze film, zo zie ik ze graag vaker! Als ik wat meer tijd heb wou ik wat meer over de film tikken, en wat uitgebreider maar helaas heb ik dat op dit moment even niet.

avatar van clubsport
ik heb meer dan genoten van deze jaren 80 revival thriller waarin een groep jongens op speurtocht gaan naar de buurman die ze verdenken een seriemoordenaar te zijn .
met name de soundtrack tilt de sfeer van de film naar een hoger niveau .
verder is het verhaal redelijk goed uitgewerkt maar had eigenlijk net nog wat spannender gekund .
Niet alle vrienden van de hoofdpersoon kwamen even goed uit de verf , vooral met die punkgozer had wat meer gedaan moeten worden .
het verhaal is natuurlijk niet nieuw maar met name het eind is wel origineel en hakt er goed in .