Summer of 84 (2018)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door François Simard, Anouk Whissell en Yoann-Karl Whissell
met Graham Verchere, Caleb Emery en Tiera Skovbye

Zomer 1984: Davey, Tommy, Dale en Curtis zijn 15 jaar oud en leven een zorgeloos bestaan. Totdat ze het vermoeden krijgen dat Davey’s buurman, een politieagent, misschien de seriemoordenaar is die steeds op het lokale nieuws is. De jongens beginnen een onderzoek dat al snel steeds gevaarlijker wordt.

avatar van wu-tang
Vond het een leuke film inderdaad erg veel weg van Stanger things maar zo,n sfeertje bevalt me wel , gelukkig net niet te zoetsappig dat maakt het einde wel duidelijk !!

avatar van alexspyforever
Ik zoek naar positieve punten in deze trage saaie film met een 80s setting. Tieners die speurdertje gaan spelen neen dat is niks nieuws. Het heeft geen vaart, de opbouw duurt eeuwen, de karakters zijn totaal niet boeiend en er nauwelijks spanning. Alleen in pakweg het laatste half uur wil het nog even spannend worden. Was voor die conclusie 100 minuten nodig nah. De 80s setting was misschien wel goed maar ik had zeker niet het gevoel om naar een 80s film te kijken. Dit is 100% tienerhorror anno 2018 braaf als de pest.

Uitstekende jaren 80 coming of age film een kruising tussen de Goonies , Stand by Me en Stranger Things.
Prima setting , goede soundtrack en best wel meer dan redelijk geacteerd . Alleen de laatste 10 min doen vreselijk afbreuk aan de film met als dieptepunt de moord op Dale 'Woody' Woodworth ik zeg dit omdat de gehele film daar niet naar toe werkte en het eerder een beetje losjes spannend hield. Het einde kwam dan ook geforceerd over. Ondanks dit gegeven heb ik me kostelijk vermaakt dus een zeven dus 3.5*

keimpeS
Leuke film uit 2018 die ook had gemaakt kunnen worden in de jaren 80, sfeervol & leuk! Het verhaal speelt zich ook af in de jaren 80, maar zoals gezegd het is een leuke film maar de spanning van een thriller/horror miste ik zeker wel! De jaren 80 komt echt goed naar voren en had ook in die tijd op deze manier gefilmd kunnen worden, dat geeft het toch wel wat extra!

avatar van BlueJudaskiss
Fijne film, waarbij ik het vooral razend knap vond hoe ze de jaren '80 qua kledingstijl en decors foutloos hebben neergezet zonder dat het overdreven aanvoelde. Wel miste ik in het verhaal wat broeierigheid, iets meer spanning: ik kan me zo voorstellen dat een seriemoordenaar van kinderen de hele buurt bang maakt, maar daar merkte ik weinig van. En een plothole: op basis waarvan hadden ze die andere man als de seriemoordenaar gepakt? Wat was het bewijs? Met het einde had ik juist totaal geen problemen. Lieve scenes ook tussen de hoofdpersoon en zijn vroegere oppas.

Meer dan aangenaam tussendoortje!

avatar van Shadowed
Goed.

Eigenlijk doet het slot het hem, want die is verrassend sterk. Het uur en kwartier daarvoor is vrij normaal en blijft gewoon de boekjes volgen eigenlijk. Van de makers van de grappige Turbo Kid gaan hier een andere richting uit, maar laten daarmee zien dat ze dat ook prima kunnen.

De jongeren zijn in het begin gewoon een stelletje vervelende pubers met vrij puberale uitspraken en de doodnormale dingen die je in een 80's suburbia film zou verwachten. Daar lijkt de film ook de hele tijd heen te gaan, maar op een gegeven moment slaat het echt om in beklemmende horror.

Het eerste deel is daarom ook meer een soort Mystery voor tieners, veel meer is het niet, het verhaal doet niets bijzonders of nieuws en volgt gewoon keurig de lijntjes, het 80's sfeertje is er zeker en ik moest vaak denken aan films zoals The Goonies .

Het slot is verrassend sterk en beklemmend, de film gaat ook uit het niets opeens een andere richting uit en weet daarmee vrij originele dingen te doen. Spanning is er ook wat ik in het eerste deel kwijt was, en daarmee tilt het de film behoorlijk omhoog. Ik heb best genoten voor de 105 minuten.

avatar van Collins
Redelijk onderhoudende teen thriller die zich afspeelt in de jaren 80 met sentimentele en luchtige retro uithalen, maar ook met serieuzere dramatische uithalen die spannend en horrorwaardig zijn.
De film neemt veel tijd om aan sfeerduiding te doen. De nostalgie van de jaren 80 sijpelt ongegeneerd door in muziek, dialoog en setting. In die sfeer wordt het groepje jonge personages uitgebreid gevolgd tijdens de zomervakantie. Beetje in de stijl van It (1990) en Stand by Me (1986). Puberaal gedoe. Van veel spanning is lange tijd amper sprake.
De film speelt zich af op de scheidslijn tussen kinderlijke onschuld en volwassen bewustwording. De personages zijn tieners die ruw worden geconfronteerd met de schijnveiligheid van hun bestaan. Ze worden zich bewust van de bedreiging die de volwassen wereld in zich bergt. Ze raken bewust van gevaren en angsten die zich meestal binnenshuis manifesteren in een geïsoleerde wereld waarin ruzieënde en depressieve ouders de veilige haven van de personages bedreigen. Geen fijne constatering.
En hoewel een rondwarende seriemoordenaar een groot gevaar inhoudt vormt hij tegelijkertijd een prima afleiding voor al die vervelende en ongrijpbare thuissituaties, die niet zijn op te lossen voor een simpele tiener. Zo’n seriemoordenaar is dan echt een uitkomst. Die is immers wèl heel tastbaar en valt als bedreiging wèl op te lossen. En het is dan ook pas als de van seriemoord verdachte buurman een grotere plek in hun wereldje gaat innemen, dat spanning en suspense het verhaal binnenglippen.
De vertelstijl is bijna de gehele film ontspannen en relaxed met af en toe een schrikje of een spannende scène. Niet altijd even boeiend. De slotacte breekt opeens radicaal met die stijl als de remmen worden los gegooid en er zowaar nog wat heuse horroractie in de film wordt gepropt.
Het is even wennen aan die radicale stijlbreuk, omdat ie zo onverwacht komt, maar een spannend einde van een film die me soms iets te ontspannen was, is het zeker.

avatar van rondh
Best een goede thriller. Bijna de hele film zit je te kijken naar een 80's tiener/jeugdavontuur. Wat al vaker is gezegd, a la stand by me, goonies en nog veel meer wat je had in de jaren 80. Ik was er dan ook fan van. Dus was dit lekker kijken in deze film. Je voelde aan alles dat er zeker nog iets spannends ging gebeuren. En dat was zeker in het laatste stuk van de film. Flinke omslag van style, maar ik vond dat niet vervelend. Maakte het verhaal zelfs sterker.
Acteerwerk was ok. Sfeer was goed. 80's sfeer was goed uitgewerkt. Verhaal misschien niet origineel, maar zeker leuk. Ik hoop misschien op een 2e deel.
3.5 *

avatar van Rodger
Prima film over een killer in de jaren 80.
De sfeer is prima nagemaakt van deze jaren, alleen de film is af en toe wat te traag, op het laatst loopt het wat vlotter.
3.0 ***

Het lijkt me een erg leuke film ik heb de trailer een paar keer bekeken! Maar hoe of waarop kun je deze film eigenlijk bekijken?

avatar van Mr. Chiel
Moviewatcha schreef:

iTunes: koop € 9,99 / huur vanaf € 4,99
huur bij MovieMAX voor € 3,99
huur op Pathé Thuis vanaf € 4,99
huur bij Ziggo On Demand
koop dvd voor € 14,99

avatar van schumacher
Ik vond het echt wel een goede film vh begin tot bijna helemaal het einde. Geen seconde verveeld, saai vond ik het al helemaal niet. Een dikke 4 en een aanrader.
Ik denk dat ik de film ook extra goed vond omdat ik van eind 70 ben, dus de jaren 80 volledig meegemaakt in mijn jongste jaren.

Alleen het einde vond ik maar niks, dat verpeste het toch wel wat voor mij dat kleine stukje nog:

Spoiler alleen lezen als je de film al hebt gezien;

Ze gaan met zware bewijzen bij de politie, je weet zolang dat die dader de flik dus niet gevat is dat die gasten normaal politie bescherming krijgen in het echt, hier kon meneer de flik onopgemerkt op zijn kamer binnen en beiden dan nog ontvoeren? Slaat werkelijk nergens op. Zeer jammer, was voor niks nodig.
Anderzijds ondanks het onrealisme kan ik het nog ergens begrijpen door die gast te laten leven en dat hem iedere dag dan met angst zal moeten rondlopen omdat de flik na bv x tal tijd nog steeds dan niet gevat is.

avatar van arno74
Erg fijne film. Hoewel de poster op een horror wijst is dat niet de hoofdgenre en kan het zelfs verkeerde verwachtingen wekken. De film brengt inderdaad de jaren '80 goed over, in dit geval niet door slechts af en toe bepaalde losse dingen aan te halen, maar de hele film voelt eighties aan. De jaren '80 waren uiteraard niet alleen rozengeur en maneschijn, en hoewel de meeste films dat zo wel doen lijken laat deze film ook mindere kanten zien, zoals in dit geval kinderontvoeringen. Dus cliché? Nee, niet bepaald. Ook zijn de jongens niet ieder een stereotype (typische nerd, held, etc.) maar zijn ze vrij normaal, wat je ook niet vaak ziet. M.u.v. de dikke jongen, kennelijk is een groep vrienden niet compleet als er geen dikke jongen deel van uit maakt. Van hem zag je, zodra die het huis in ging, al mijlenver aankomen dat hij het einde van de film niet zou halen. Maar toegegeven, ik had niet verwacht dat hij het huis levend uit zou komen, qua timing zat ik dus wel naast.

Ik was vrij snel verkocht, maar de (megaspoiler!!) zoldertrapscene wist me te overdonderen, geniaal hoe dat is gebracht. Deed me qua kwaliteit en stijl wat aan The Shining van Kubrick denken. Heerlijk.

En nee, ook de jaren '80 zijn niet een product van dit millennium wat is bedacht door de makers van Stranger Things, ze hebben écht bestaan . Net als de ontelbare films die na de jaren '80 zijn gemaakt en zich in die jaren afspelen. Erg fijn, richting de 4*.

avatar van Brabants
Summer of 84 is een leuke coming of age mysterie wat je aandacht weet te pakken omdat je benieuwd bent wat voor wendingen er gaan plaatsvinden. Helaas blijft het allemaal wat rechtlijnig en voorspelbaar en is het einde niet zo heel erg sterk. Het is niet slecht maar het is ook zeker niet goed.

Aardige film waarin vier jongens een politie-agent uit de buurt er van verdenken een serie-moordenaar te zijn. Niet het meest originele verhaal en ook het verloop is aan de voorspelbare kant. De film speelt zich af in de zomer van 1984 en die hele tijdsperiode is dan ook fijn neergezet zonder het er te dik bovenop te leggen (fijne soundtrack ook, een beetje à la John Carpenter). Net geen 3.5 sterren voor dit spannende jongensverhaal.

avatar van Tiany
Ik had meer dan een uur het gevoel dat ik naar een avontuurlijke jeugdfilm keek, er zat weinig spanning in. Laatste half uur werd de film enorm gerokken,,,
Het verhaal had een beetje weg van "Disturbia" (2007) met de buurman die eveneens verdacht wordt een seriemoordenaar te zijn en in het oog gehouden wordt door een tiener buurjongen. Maar Disturbia vond ik dan weer een zeer goede film.
Ik ben een liefhebber van films uit de jaren 80, maar deze was beneden alle peil, ik had er veel meer van verwacht.

avatar van barcam
Deed wat denken aan het oudere werk van Stephen King qua sfeer en setting.
Jaren 80 nostalgie komt goed aan bod en leuke karakters.
Aardige film.

avatar van Jimske
Sfeervolle film met een heerlijk "stranger things" sausje overgoten.

Tot zover dan ook het positieve, want ik vond dat er weinig spanning ontwikkelde en de film wel erg voorspelbaar was met weinig verrassingen betreffende de seriemoordenaar.

Ook vond ik het wat makkelijk dat de makers situaties hebben toegevoegd om de kijker proberen op het verkeerde been te zetten zoals: Wanneer alles in de richting van de buurman wees, pakte hij ineens de "echte" dader" op en dit door middel van een nieuwsreport" (hoezo kan hij zomaar iemand oppakken zonder bewijzen?) en: "wanneer dan eindelijk de buurman werkelijk de dader blijkt door de videoproof van de tieners is hij plots verdwenen en iedereen is laks en gaan lekker slapen terwijl hij nog ergens ronddwaalt (waarom trouwens geen politie bewaking bij het huis". Deze twee punten waren voor mij toch wel een kleine afknapper.

voor sfeer en gezelligheid toch een 3*

avatar van Phantasm
Spannende thriller die prima in elkaar is gezet. Kijkt lekker weg.

avatar van maxcomthrilla
Jaren `80 vehikel!

Nou vind ik hommages best wel leuk, maar de cheesy muziek in deze film strijkt de film regelrecht in het haar en doet afbreuk aan iedere vorm van spanning. De opbouw duurt te lang, eigenlijk is het een beetje wachten op het laatste half uur van de film, waarin er eindelijk dan toch nog wel wat gebeurt. Teveel coming of age en te melig op sommige momenten, desondanks wel onderhoudend en te verteren. 3*

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond hem nog niet mis. De film speelt zich al in de jaren 80, maar een echte meerwaarde vond ik hen niet echt hebben, maar storen deed het evenmin. De cast deed het prima en verder zag het er goed uit. De film had een mooie introductie en naar het einde toe werd het wel nog spannend.
Toch wel de moeite om gezien te hebben.

avatar van sinterklaas
Na de magistrale Turbo Kid hebben de drie regisseurs weer een topper afgeleverd.

Wat ik wel een doorn in het oog vond was dat dit zich in Amerika afspeelde ipv Canada.

Het is de zomer van 1984 en we volgen vier jongens van vijftien jaar die, wegens hun leeftijd, een zorgeloos bestaan leiden. Leven bij dag, genieten van de momenten, weinig zorgen... en ieder zijn eigen karakter (de nerd, de dikzak, de stijfkop en de macho). Meteen had ik al veel sympathie gekweekt voor deze jongens en ze zouden inderdaad ook zeker niet misstaan in een Stephen King verhaal/verfilming. Ze houden zich voornamelijk bezig met het verzamelen van zo veel mogelijk netvliesmateriaal (tieten en wat voor stukjes bloot dan ook), nachtelijke speurspelletjes... en uiteindelijk... het bespioneren van Agent Mackey.

Want er is een seriemoordenaar in de regio gesingaliseerd die het op jongens voorzien heeft, en alle tekenen maken het ernaar dat de vier jongens Mackkey ervan verdenken. Aangezien deze kans geheel uitgesloten lijkt te zijn, gaan ze zelf maar op onderzoek uit.

En dat brengt toch wel een mooi avontuur met zich mee. Tussen het meisjes kijken (en uiteindelijk ontvangen) zijn er ook nog andere dingen noodzakelijk. Natuurlijk weet je allang al hoe dit alles gaat aflopen, maar toch... Waarom is deze film dan toch nog zo goed? Waarschijnlijk draait het meer om het knipoog en de neo-elementen, dan om het verhaal. En soms wil dat prima werken.

Ook de passages tussen Nikki en Davey waren mooi, al hadden ze daar wel iets meer mee kunnen doen.
Ook de andere jaren 80 elementen; de koude oorlog, walkie talkies, dat typische buitenwijksfeertje en uiteraard de eigen synth-wave soundtrack die het tijdsbestek aandikt.

Ook het einde was knap... en inderdaad, die zoldertrapscene was weergaloos.

Ja, dit is weer een prachtige poging van de regisseurs. Van mij mogen ze doorgaan.

Zucht... was ik maar 15 in de jaren '80 ipv de inspiratieloze jaren '00. Geen wonder dat alles ook retro gaat.

Beetje nutteloos.

Nu de 80s hype zo populair is geworden dat het zelfs de mainstream deels domineert, begint het ook langzaam weer weg te ebben. Deze film komt dus eigenlijk een beetje te laat, zo voelde het ook vooral tijdens het kijken.

Want op zich doen de regisseurs het niet zo heel slecht, het sfeertje is herkenbaar en liefhebbers zullen het vast en zeker kunnen waarderen. Maar een groepje kinderen dat op avontuur gaat in Amerikaans suburbia ... het is niet iets wat nog echt aanspreekt.

Voor het overgrote deel blijft de film ook schatplichtig aan z'n invloeden. Echt spannend is het dan ook niet, het is vooral een wat duistere kinderfilm. Behalve dan het einde, wat plots best gemeen en nasty uit de hoek komt. Staat in sterk contrast met de rest van de film, maar het maakt het geheel wel iets beter. Had het niet zien aankomen in ieder geval.

Maar het blijft verder een matig filmpje. De 90s retrohype is ondertussen ook al gestart, tijd om al dit gedoe weer lekker in de diepvries te schuiven.

avatar van Elchapo
Eighties,tis mijn ding want ik ben er vol in opgegroeid.ook deze film is een flashback in deze geweldige tijd: de muziek,de mode,de typische bungalows,de koude oorlog......het verhaal in deze film is simpel en het voelt toch wel een beetje aan als een kinderfilm.toch het bekijken meer dan waard.3.5 stars.

avatar van Flat Eric
In Suburbia is de buurman nooit pluis.
The Burbs meet Fright Night light. Varen op het succes van Stranger Things.
Een nieuwe film die zich afspeelt in de 80s. Tja , het is helemaal hip tegenwoordig om dat soort films te maken. Helaas maakt deze film de verwachtingen niet waar. Ik kan mijn vinger er niet echt op leggen maar het deed me gewoon niks. Het constante keyboard deuntje doet zijn best om de 80's sfeer te creëren, maar het deed wat geforceerd aan en werkte nogal op mijn zenuwen.
Het verhaal zelf is ook vrij makkelijk en simpel en de uitvoering ook magertjes.
Opgegroeid in de 80's heb ik toch echt liever de films uit die periode zelf dan films van nu die zich afspelen in dat decennia.

avatar van mikey
Onderhond schreef:
Gorilla Wear met happy hardcore? Daar zit ik nou echt op te wachten.
Leuke variant op Rear Window. Behoort tot de fijnere uit het genre. Ja, er zijn betere gemaakt (Eyes of a Stranger bijv.) Toch is deze superspannend wanneer ge zoekt en vindt! Vergeleken met It (2017), dan zou ik deze opzetten.

Spannende film, hartstikke fijne sfeer. Ik bleef de hele film geboeid kijken. Einde is wel wat shocking en jammer.

Een spannende film die wel traag op gang komt. Het einde vond ik een beetje onrealistisch. Daarnaast vind ik het open einde ronduit vervelend.

Voor de rest is het zeker wel een film die je op je lijst kan zetten.

Wat een kinderachtige film, de jonge acteurs waren goed maat zo'n voorspelbaar eind

avatar van kleez
Aan de ene kant wat saai en aan de andere kant toch wel wat spannend. Vooral het eerste gedeelte is flink doorbijten. Laatste 10 minuten word het wat ongeloofwaardiger. Waarom word opeens Woody ook gepakt? Daar had hij het namelijk nooit op gemunt...
Je weet gewoon dan al dat hij word ‘opgeofferd’ door de scriptschrijvers. Dit is zó voorspelbaar. Waarom niet gewoon de hoofdrolspeler?

Laatste scène is dan wel weer pluspunt.