The Goonies (1985)

3,35

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Sean Astin, Josh Brolin en Corey Feldman

De Goonies, een stel jonge tieners, vinden de plattegrond van de piraat Eénoog Willy en ze gaan meteen op jacht. Deze plattegrond leidt namelijk naar een schat. Al snel komen ze in een kilometerslang gangenstelsel terecht en beleven de gekste avonturen. Een Spaans galjoen en de gemene familie Fratelli zijn maar een paar voorbeelden van de dingen die ze tegenkomen.

245 BERICHTEN 37 MENINGEN
geplaatst: 17 december 2015, 22:59 uur [permalink]
Deze film vond ik vroeger als kind geweldig.
Vandaag na misschien wel 20 jaar weer eens herbekeken maar hij was toch wel erg kinderachtig. De film lijkt opgenomen in een disneyland park zo goedkoop ziet het eruit. De film zit vol met fouten, de boobytraps zien er wel erg nep uit en de boeven maken het ook niet al te spannend. Maar toch een leuke en leuke film voor kinderen. 4 sterren vanwege jeugdsentiment.

avatar van arno74
geplaatst: 3 mei 2016, 15:06 uur [permalink]
Voor mij geen jeugdsentiment want dit is (denk ik) de eerste keer dat ik deze film zag. Op zich is het een aardige avontuurlijke kinderfilm met een behoorlijke budget, maar ook niet meer dan dat, en niet gericht op volwassenen. Ik had dus andere en hogere verwachtingen gezien het iconische imago van deze film. Een magere 3*, voor kinderen prima maar voor mij een kleine teleurstelling. Het is een soort van Indiana Jones voor kinderen, de hand van Steven Spielberg (scriptschrijver en producer) is duidelijk herkenbaar.

geplaatst: 13 december 2016, 19:54 uur [permalink]
Vroeger geweldig.
Nu ontzettend flauw.
Jeugdherinnering kapot.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 18 maart, 20:41 uur [permalink]
Deze film wordt onuitstaanbaarder met de jaren. Nochtans was dit een groot kassucces; samen met Ghostbusters en Gremlins (de 3 G's) waren dit blockbusters die de vreugde van de jeugd maakten midden jaren '80. Goonies is een schreeuwerige, drukke en hysterische avonturenkomedie. Veel flauwe dingen zoals Sloth en die Fratelli familie, ook enkele goeie zoals Brolin op die driewieler en de Spaanse schoonmaakster... Wanneer de schattenjacht begint wordt het beter, maar ik vind dat de film in veel opzichten meer tegenvalt dan vroeger.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 4 augustus, 10:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke jeugdfilm waarbij The Goonies op zoek gaan naar een schat. Een film die moeiteloos humor en avontuur op een goede manier combineert. Zo is het personage van Feldman bijvoorbeeld heerlijk bezig als hij vertaalt voor de Spaanse schoonmaakster en bijvoorbeeld even vertelt in welke lades het drugs bewaard dient te worden . Het hele avonturen gebeuren zorgt helaas niet echt voor spanning, maar brengt wel een hele fijne setting met zich mee. De badguys zijn zoals verwacht wel lomp, maar het zal ongetwijfeld komen doordat deze film voornamelijk tot de jeugd is gericht. Hoe dan ook, The Goonies is best vermakelijk.