• 8.660.267 stemmen

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Goonies

"Take the Oath. Join the Adventure."

De Goonies, een stel jonge tieners, vinden de plattegrond van de piraat Eénoog Willy en ze gaan meteen op jacht. Deze plattegrond leidt namelijk naar een schat. Al snel komen ze in een kilometerslang gangenstelsel terecht en beleven de gekste avonturen. Een Spaans galjoen en de gemene familie Fratelli zijn maar een paar voorbeelden van de dingen die ze tegenkomen.

Social Media

Francis Fratelli

Alle Media

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Een film die je als kind gezien moet hebben. Dat is overigens geen aanbeveling voor ieder kind, maar een waarschuwing voor alle volwassenen. Want The Goonies is op latere leeftijd toch wel erg slecht door te komen. Zeker als er geen sprake is van jeugdsentiment is dit een enorm vervelende film. Van stilte is geen seconde sprake, in de film wordt non-stop enorm geschreeuwd door elk personage. De jeugdige hoofdpersonages ratelen, gillen en janken heftig door elkaar, terwijl ze gaandeweg worden achtervolgd door boeven van het kaliber Bassie en Adriaan. Waar Spielberg prima wist hoe je een spannende kinderfilm neerzet, die soms zelfs de grens van eng en kindvriendelijk opzoekt, zoekt deze film enkel de irritatiegrens op. En gaat daar geregeld ver overheen.

2 sterren.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Kids suck

Vroeger als brugklasser eens gezien, veel was me er niet van bij gebleven op de titel na en het karakter Sloth. Overigens was ik in de veronderstelling dat dit een door Spielberg geregisseerde film was, veel doet het er niet toe bij dit product dat voor mij verder geen jeugdsentiment is en best wel tegen viel.

Het begin is opzich nog wel aardig, de uitbraak, de achtervolging, alles met een beetje humor. Duidelijk is al snel dat dit een jeugdfilm is en het is sowieso leuk om veel acteurs aan het begin van hun carrière te zien zoals Brolin en Astin. En zowaar heeft de film halverwege enkele 'avonturen' kenmerken die doen denk aan een soort van Indiana Jones light.

Maar daar is het beste mee gezegd. Want vanaf het begin, wanneer de kinderen zich verzamelen in het huis van de Familie Walsh en later op pad gaan, verwordt het geheel tot een over hysterische, drukke en chaotische gebeuren. Iets dat zich scene na scene doorzet en de eerste vijf minuten wellicht leuk is maar over anderhalf uur zeer vermoeiend is. Maar goed, ik zal de doelgroep niet zijn van al dit geschreeuw en gegil.

Van The Goonies had ik desondanks toch iets meer verwacht door het hoge stemgemiddelde op IMDb. Het cijfer op MovieMeter lijkt me al meer in de buurt te komen van de werkelijke kwaliteit. Toch is wel een zekere kwaliteit en budget te zien in de film, er is wel met zorg aan gewerkt, daarom geen zware onvoldoende.

avatar van Pennywise76

Pennywise76

Mijn favoriete jeugdfilm!

avatar van 80s&90sFilmFan

80s&90sFilmFan

Als je bent opgegroeid in de jaren 80 was dit één van de succesvolste films in die tijd.

maar echter herinner ik me een enorm andere versie van deze film.

Ik zag de film vroeger op een verjaardagsfeestje rond 1986 op vhs.

de film duurder toen iets van 2 en half uur.

heel wat uitgeknipt sinds die tijd en heb die versie later nooit weer gezien.

mis vooral de Goonies Oath in de film en een aantal scenes wat enorme fouten in het script heeft doen ontstaan aan het einde van de nu bestaande versie.

Zo bedankt Mouth , Andy voor het aanbieden van het redden van zijn leven en heeft Data het over een Inktvis.

Andy bied namelijk aan in een scene op de plank van het schip aan Mouth om lucht te delen zodra ze ter water komen.

En de inktvis grijpt Andy als ze uit de glijbaan bij het schip aankomen.(is te vinden bij de Outtakes scenes) op zich snap ik dat deze scene is verwijdert.

ziet er natuurlijk enorm goedkoop uit.

Maar voor ons Eighties Kids zou het leuk zijn geweest als deze versie als Extended werd uitgebracht,

Maar tot heden is Warner Bros. niet ingegaan op een handtekeningactie die door fans is gestart deze versie alsnog op de markt te brengen.

Good ole Memories.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik heb deze film als kind nooit gezien, dus tot daar het jeugdsentiment dat bij velen toch wel meespeelt. Vele jaren later en zelf een pak ouder komt deze film toch wel heel druk over. Het is een mix tussen Home Alone & Indiana Jones. Enkele kinderen ongelofelijk irritant en de rest is toch ook eerder op een zeer jong publiek gemikt. Maar daarom is het een cultfilm zeker? Wel leuk om enkele bekende gezichten te zien in hun jonge jaren. Ik kan me wel voorstellen dat kinderen in de jaren '80 hier van genoten, maar nu erger ik me er vooral in en mis ik toch de charme die de film meer dan 30 jaar geleden uitstraalde.

avatar van teigertje

teigertje

The Goonies een van de fantastische eighties classics.

Blijft een familie film, van hoog niveau.

Met vele bekende jeugd sterren.

Vol avontuur en mysterie en onschuldige humor en puur ouderwets vermaak.

Ook voor de nieuwe generaties

Zoals Steven Spielberg dat weer waarmaakt.

De kracht van deze classic tijdloze film.