The Goonies (1985)

3,34

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Sean Astin, Josh Brolin en Corey Feldman

De Goonies, een stel jonge tieners, vinden de plattegrond van de piraat Eénoog Willy en ze gaan meteen op jacht. Deze plattegrond leidt namelijk naar een schat. Al snel komen ze in een kilometerslang gangenstelsel terecht en beleven de gekste avonturen. Een Spaans galjoen en de gemene familie Fratelli zijn maar een paar voorbeelden van de dingen die ze tegenkomen.

243 BERICHTEN 35 MENINGEN
avatar van Corcicus
geplaatst: 24 september 2012, 18:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hilarische komedie waar het hele gezin van kan genieten.

Stuk voor stuk de perfecte personages in deze film. Vooral het Chinese joch steelt de show met zijn lange vest vol gadgets. Overduidelijk ook hoe Mom en haar drie uilskuikens van zoons uit Futurama, gebaseerd zijn op Mama Fratelli en haar gezin. Zelfs van uiterlijk kwam haar gebroed overeen met dat van Mom.

Heerlijk hoe de kinderen terrecht komen in een avontuur dat sterk doet denken aan de Indiana Jones reeks. Al is The Goonies nog het best te vergelijken met The Breakfast Club. Gelukkig kwam er bij deze wel niet zoveel drama kijken. Zo een gezellige 80s sfeer heb ik nog maar zelden meegemaakt, wat een feest! En jawel, Corey Feldman neemt zoals vanouds de rol van irritante dwaas op zich met een hart van peperkoek en ook nu komt hij daar zeker mee weg.

Ik geef zelden 5 sterren, maar deze kaskraker verdient niet minder.

avatar van DAS
DAS
geplaatst: 2 oktober 2012, 20:53 uur [permalink]
Jeugdsentiment! Ga hem snel weer eens kijken!

avatar van Norma
geplaatst: 2 december 2012, 13:56 uur [permalink]
Dit leek me zo'n film die je echt al als kind gezien moet hebben wil hij nog leuk zijn nu, maar niets bleek minder waar; ik vond hem zeer amusant en avontuurlijk!

Het begin van de film speelt zich voornamelijk af in en rond het huis van The Goonies. Van de programma's op de tv tot en met het sfeervol tegen een heuvel en aan het water gelegen dorpje, het voelt allemaal lekker nostalgisch jaren '80 aan. De tweede helft is een aaneenschakeling van magische vondsten in kelders, gangen en grotten. Booby traps, waterglijbanen, zo'n beetje alles wat je als kind helemaal geweldig vindt, het komt allemaal voorbij.

De kids zelf zijn zo nu en dan hilarisch met al hun opmerkingen en geruzie. Enig minpunt is het constante geschreeuw; in eerste instantie komt het heel enthousiast over, maar naar mate de film vorderde ging ik me daar toch wel wat aan irriteren.

geplaatst: 1 januari 2013, 18:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geweldige film dit! Helaas wel in het Nederlands moeten zien 🙁 De 'vertaling' naar het Spaans van dat joch was geweldig!

avatar van davincstyle
geplaatst: 29 maart 2013, 10:00 uur [permalink]
Leuk verhaaltje, soms een beetje slappe onnodige dialogen.
De karakters waren erg leuk bedacht en uitgewerkt alleen wist ik nou niet of bepaalde vrouwen nou vrouw of man waren...Haha!

Ik geef toch een 4 voor het vermaak!

avatar van baspls
geplaatst: 5 juli 2013, 10:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Goonies never say die!"

Erg goede film. The Goonies is het top-punt van de cult-classics en misschien wel de beste jeugdfilm ooit gemaakt. Bijna alle grote namen uit de jeugd-film wereld zitten erin; Richard Donner, Steven Spielberg, Frank Marshall, Kathleen Kennedy... Richard Donner is een erg goede regisseur en hij heeft hier toch een te gekke Spielberg-productie neergezet.

Het klassieke verhaal van kinderen die een oude piratenschat zoeken. Het verhaal is geschreven door niemand minder dan Steven Spielberg en Chris Columbus. Ik vond het een erg goed verhaal. Voor de doelgroep is het dan ook heel erg spannend. Voor een kinderfilm is het ook best griezelig af en toe; Lijken, die sloth, boeven met geweren, skeletten. Het had allemaal nog iets spannender en avontuurlijker gekund als je het mij vraagt. De film had ook langer mogen duren (al is het al best lang voor een jeugdfilm ik vond dat het voorbij vloog).

Het acteerwerk is best goed. Die kinderen doen het voor hun leeftijd echt geweldig geen wonder dat een paar ontpopt zijn tot hele goede acteurs. Jonathan Ke Quan speelde een jaar eerder ook samen met Harrison Ford een grote rol in The Temple of Doom van Steven Spielberg. Josh Brolin, Kerri Green en Martha Plimpton (de wat oudere Goonies) doen het ook erg goed. De andere acteurs zijn ook zeker niet slecht. Anne Ramsey is een apart geval, ik dacht echt dat ze een man met een pruik was.

Visueel is het ook allemaal erg goed. De green/bleu-screens zijn echt heel goed voor die tijd. De Indiana Jones-actige effecten zijn ook zeker geslaagd. De stunts aan het einde vind ik wel wat minder.

Geweldige muziek van Dave Grusin!! Die 80's muziek mag er van mij ook wezen!!

Aan het einde vind ik de film wel wat minder. Als Sloth een superman-trui aantrekt en de boeven er eens van langs geeft vind ik het een beetje vaag worden. Maar ik heb me prima vermaakt met deze film! En alhoewel er meer in gezeten had is dit een erg goede film.

geplaatst: 5 juli 2013, 13:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
baspls schreef:
"Goonies never say die!"

Geweldige muziek van Dave Grusin!! Die 80's muziek mag er van mij ook wezen!!

Ben ik het volledig mee eens! Geweldige film, soms wat te eng voor jongere kinderen. Dat drugs-gedeelte was geweldig!

avatar van Movie Sweal

geplaatst: 9 juli 2013, 12:59 uur [permalink]
Raar tijdstip voor deze film, 2:50.

avatar van baspls
geplaatst: 9 juli 2013, 14:59 uur [permalink]
Movie Sweal schreef:
Raar tijdstip voor deze film, 2:50.

Zeg dat wel. Een Jeugdclassic om middernacht 👎

avatar van Insignificance
geplaatst: 13 juli 2013, 14:12 uur [permalink]
Een dol en druk avontuurtje geënt op de Indiana Jones formule met kids die aan één stuk door ratelen. Geen last van jeugdsentiment bij deze en veel van de humor is niet meer aan me besteed, maar de film zit zo boordevol energie en plezier dat het menig stootje kan hebben. The Goonies zijn ook best een leuk stel. Na anderhalf uur is de puf er wel een beetje uit en het slot laat ook wel wat te wensen over, maar waar het z'n faam aan te danken heeft, is wel duidelijk. Sympathieke, hartelijke film.

avatar van frolunda
geplaatst: 21 juli 2013, 00:56 uur [permalink]
Vooral het eerste uur is erg sterk van deze avonturen/jeugd film die nog steeds staat als een huis.De stukken in de grotten (decors zien er vrij nep uit) en het einde op het schip zijn wat onbevredigend maar voor het overige heb ik (opnieuw) toch wel erg genoten van the Goonies.Vooral de personages Chunk en Mouth zijn erg grappig,de locatie (Astoria,Oregon) is geweldig en verder straalt de film een mooie,nostalgische sfeer uit.Een zeer plezierige kijkervering voor alle leeftijden.

avatar van alexspyforever
geplaatst: 20 oktober 2013, 17:29 uur [permalink]
Als ik geweten had dat de jeugd van tegenwoordig deze film nog kan smaken, had ik de DVD nog niet verpatst. Ik heb deze als kind nooit gezien ook al herinner ik me nog goed dat een klasgenootje me deze had aangeraden toen deze film een van de keuzes was om te gaan kijken op woensdagnamiddag in de bios. Ik heb geen flauw idee welke film ik toen wel ben gaan kijken,wellicht een tekenfilm omdat ik op die leeftijd nog niet veel moest weten van films met echte acteurs. "The Goonies" belandde bij mij net zoals "The Neverending Story" in de vergeethoek totdat de DVD op de markt kwam en ik aan een collectie begon. Ik kan moeilijk zeggen of ik deze als kind of tiener leuk gevonden heb. Het thema op schattenjacht gaan is niet meteen aan mij besteed. Ja, het is best wel avontuurlijk maar het boeide me in het geheel niet. Het is een goede film voor wat het is, maar het is gewoon mijn ding niet. Ik vond het Chinese jongetje uit Indiana Jones een leuke verrassing (na de film was ik meteen op imdb gaan checken of hij het daadwerkelijk was en ja), maar kon de film voor mij niet redden. Geef mij dan toch maar "The Temple of Doom".

avatar van Thomas83
geplaatst: 5 mei 2014, 21:39 uur [permalink]
Jeugdsentiment voor velen, maar ik heb hem nooit gezien. Maar ik hoopte op een Stand By Me-achtige film. Die film vind ik ook nu nog fantastisch om te zien. Helaas komt The Goonies er niet eens bij de in de buurt. Deze film is toch een stuk kinderachtiger en blijkbaar is het niet alleen mij opgevallen hoe er in de film steeds zo irritant geschreeuwd wordt. De kindacteurs zijn ook bij lange na niet van hetzelfde niveau. Brolin en Feldman doen het wel aardig, maar dat een paar andere acteurs zijn weer erg matig. Die Chunk vond ik ook vooral irritant. Wel een verrassing zo'n jonge Brolin en Astin in de film te zien, ook al vind ik de rol van Astin voor de min of meer hoofdpersoon wel erg karig uitgewerkt.

Voor de rest mist de film vooral dat gevoel van avontuur en spanning. Dat ze uiteindelijk niet zo ver van huis raken, ok, maar alles ziet er nogal nep uit, alsof ze door een goedkoop pretpark lopen. De Fratelli's zijn een erg kinderachtige toevoeging, vooral die gevangen incestbroer. Erg cheesy allemaal. Ook is er nog heel plichtmatig en raar bot af en toe wat Spielberg-sentiment en wat romance toegevoegd. Hadden ze evengoed weg kunnen laten. Vind het maar slecht geschreven allemaal. Hadden ze maar wat meer aandacht aan de vriendschap van de Goonies besteed. En meer van de Goonie Docks laten zien, die er prachtig uitzien in de film. Stand By Me is maar een jaartje jonger en echt zoveel beter. 2.0*.

geplaatst: 7 mei 2014, 16:49 uur [permalink]
Vroeger nooit gezien.

En da's toch wel nefast voor deze film die voornamelijk te boek staat als "jeugdsentiment". Was er toch nieuwsgierig naar, kende de titel van vroeger zowel van de film zelf als van het NES spel dat ik wel wou hebben (maar nooit heb gevonden).

Het is niet dat The Goonies ondertussen ontdaan is van alle charme, maar de film heeft wel te kampen met een aantal serieuze minputen. Allereerst uiteraard de lawaaierigheid van de film. De combinatie van een nadrukkelijke soundtrack en immer schreeuwende kinderen is wat "much" voor twee uur film. Het drukke gedoe stopt ook niet, komt zelfs terug in de boeven van de film.

Verder ziet het er ondertussen best wat melig uit, maar da's wel te verwachten. Sommige effecten missen duidelijk hun doel, anderzijds is het wel leuk dat er met echte sets gewerkt werd. Alleen die Sloth, die kan écht niet meer.

Bijna twee uur is te lang voor deze film, verder kan je best het volume een paar trapjes omlaag doen want het drukke gedoe begint na een tijdje serieus op de zenuwen te werken. De liefhebbers van '80s spul zou ik nog wel aanraden deze film nu voor het eerst te kijken, de rest zou ik aanraden het gewoon bij andere films te houden.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 18 mei 2014, 22:39 uur [permalink]
Gisteren de blu-ray voor een prikkie kunnen kopen en vanavond deze jaren '80 klassieker dan eindelijk eens bekeken. Ik moet zeggen dat ik me prima heb weten te vermaken. De sets zagen er tof uit en sommige scenes deden aan Indiana Jones denken. De personages zijn lekker fout en over-the-top. Sommige dingen zijn lekker gedateerd, maar dat zorgt juist voor de charme en toffe uitstraling van de film. Een leuke film voor liefhebbers van jaren '80 cinema.

geplaatst: 17 oktober 2014, 10:21 uur [permalink]
Vond dit als kind een heel erg leuke film. Maar ik moet toegeven dat hij, in tegenstelling tot een aantal andere klassiekers uit de jaren tachtig zoals Back to the Future en Gremlins, bijlange niet meer zo goed overeind blijft.

Het is inderdaad allemaal een beetje flauw en het ziet er wat goedkoop uit. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor kinderen toch nog altijd wel leuk om zien is.

avatar van VforVictor
geplaatst: 22 oktober 2014, 22:29 uur [permalink]
Opzich wel een geinige film, had em nooit eerder gezien. alleen dat dikke kind Chunk was behoorlijk irritant met zn geschreeuw, voorderest wel vermaakt.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 13 december 2014, 16:18 uur [permalink]
The Goonies (1985) beschikt over de volgende ingrediënten:

Actie, humor, avontuur, mooie decors, prima acteerwerk en
een simpel verhaal die leuk gebracht wordt.

Kortom: Een aangename filmavond voor jong & oud.

avatar van RuudC
geplaatst: 30 december 2014, 23:55 uur [permalink]
Zo verschrikkelijk clichematig, maar tegelijkertijd toch best leuk. Alle (irritante) kindersterretjes uit die tijd lijken mee te spelen zoals Corey Feldman en Jonathan Ke Quan. na een prima begin komt The Goonies in een aarzelende fase en krijgen we te maken met de Fratelli's. Het moment waarop ik de film in eerste instantie uitgezet heb, omdat ik het op dat moment wel even genoeg vond, maar na dat circus alsnog uitgezeten te hebben, blijkt The Goonies een best leuke kinderfilm te zijn. Eenmaal in de gangen en op het schip is het wat makkelijker om gewoon achterover te leunen en te genieten van het materiaal dat voorbij komt. Een leuke kinderfilm die (daar komtie weer) aaneengeregen is van clichés. Maakt het stiekem niet minder leuk.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 22 april 2015, 17:50 uur [permalink]
The Goonies

Een erg leuke film met een inhoud voor het hele gezin. Misschien inderdaad voor de wat kleinere niet handig want je ziet skeletten. Nou dat ik dat erg vind ook weer niet maar goed. Sommige kunnen er niet tegen. The Goonies heb ik gekeken via Netflix Nederland en ik was gister op zoek naar een leuke film zonder (weinig) actie. Nou ja toen kwam The Goonies. Tamelijk toch erg vermaakt met de film en de acteurtjes deden het leuk, soms een beetje irritant maar kan er mee door. Leuk verhaal en leuk concept! Erg leuk om een familie avondje te vullen maar ook erg leuk voor tussen door!

avatar van Rodger
geplaatst: 27 april 2015, 10:19 uur [permalink]
Het blijft een leuke jeugd film, en nu met mijn zoontje eindelijk weer eens gekeken na lange tijd.
Het verhaal is prima, de film is goed... Alleen wordt er door heel de film alleen maar geschreeuwd..
Wie het hardste schreeuwt, krijgt de meeste aandacht.
2.5 **

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst: 5 mei 2015, 12:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vroeger erg vaak gezien, maar ik herinnerde mij vooral de sfeer van de film; het naargeestige gevoel. Een groepje kinderen dat in een nare plek is en een heleboel lijken tegenkomen, dat maakte een diepe indruk op mij. Ik vond het vroeger zeer griezelig, vooral die Sloth. Nachten wakker van gelegen...
Van het verhaal wist ik haast niets meer. De film komt vrij gauw op gang en is vrijwel meteen spannend. Het deed me een beetje denken aan de jeugdserie Q & Q, uit de jaren zeventig, hoewel die serie het moest hebben van de suggestie, en je bij The Goonies wel veel te zien krijgt van de misdaden. Af en toe is het inderdaad wel eng voor kinderen.
De film weet de spanning er redelijk in te houden, maar aan het einde zakt het erg in. Bij het schip wordt het ietwat saai en flauw. Maar goed... je hebt dan een lange film achter de rug.

Dat de film voor (de meeste) kinderen werkt, weet ik wel zeker, gezien het feit dat ik nachten wakker heb gelegen en jaren later nog steeds het griezelige, avontuurlijke sfeertje heb onthouden.
Hoewel de film tegen het einde ietwat in elkaar stort, is het toch wel een leuk filmpje. 4*

avatar van Daenelia
geplaatst: 19 mei 2015, 18:00 uur [permalink]
Een jonge Sean Astin en een jonge Josh Brolin. Wat wil je nog meer? De tiener waarmee we deze film keken herkende meteen Sam uit Lord of the Rings (bijna meteen, ik moest wel even hints spelen).

The Goonies is gewoon een fijne simpele film, voor een regenachtige middag. Het is een opstapje naar spannende films voor jongere filmliefhebbers. Je begint niet meteen met Die Hard of James Bond nieuwe stijl, of zelfs Pirates of the Carribbean: je begint met The Goonies. Dat aankweken van jeugdsentiment mag je een filmliefhebber in wording niet ontnemen.

avatar van Mescaline
geplaatst: 15 juni 2015, 19:09 uur [permalink]
Hier had ik helaas toch wel wat meer van verwacht, voor kinderen is het vast hartstikke leuk en ook voor een volwassen persoon is het niet super vervelend, maar de film lijkt nogal bol te staan van de overacting. Hiermee bedoel ik dan niet in het bijzonder de kinderen maar juist de volwassen rollen. Het deed mij soms een beetje denken aan Home Alone humor, de slechteriken waren daar wel erg mee te vergelijken 😉 Voor mij persoonlijk net een tikkeltje te overdreven.

Aanradertje is White Water Summer, redelijk onbekende film met ook in de hoofdrol een jonge Sean Astin. Die film is in mijn persoonlijke mening een stuk beter geslaagd.
Of als je meer een spannende comedy film zoekt dan is The Burbs ook zeer de moeite waard!

Voor deze film laat ik het voorlopig even op een 2,5. De film is goed uit te zitten maar ik had stiekem iets beters verwacht. 😉

avatar van jerome998
geplaatst: 10 oktober 2015, 23:27 uur [permalink]
Wat een drukke, vervelende kinderen zeg. Verschrikkelijk.

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst: 11 oktober 2015, 11:03 uur [permalink]
jerome998 schreef:
Wat een drukke, vervelende kinderen zeg. Verschrikkelijk.
Wat stoorde jou precies?

avatar van jerome998
geplaatst: 11 oktober 2015, 15:23 uur [permalink]
De kinderen waren eigenlijk de gehele film in een hoog tempo constant door elkaar heen aan het praten en schreeuwen. Daar irriteerde ik me voornamelijk aan. Waardoor ik totaal niet met de personages mee kon leven.

avatar van PEN15
geplaatst: 13 oktober 2015, 07:40 uur [permalink]
Jeugdherinnering, ondanks dat ik hem nog nooit eerder zag. Hoezo dan? Ik zat namelijk in groep zes een schooljaar lang pal voor deze poster; ik kon hem echt dromen. Nooit gedacht dat die gast dus Josh Brolin was, ook al ken ik hem amper. Misschien dat ik Goonies in die tijd en als kind had moeten zien, nah dan had ik hem ook bar weinig aan gevonden.
Een tijd terug heb ik Super 8 nog gezien en daarbij werd op MM gesteld dat het soort van Goonies II was. Daarmee is niets overdreven het lijkt als twee druppels water op elkaar, met dat in het achterhoofd had ik toch beter moeten weten. Zeker niet proberen in te halen als Super 8 je al een doorn in het oog is.

avatar van rcuppen79
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:12 uur [permalink]
Jeugdsentiment, maar voor mij helaas ook niet meer dan dat. Als kind vond ik deze film vroeger geweldig, maar na een recente herziening (had de film al zeker 20 jaar niet meer gezien), moet ik bekennen dat ik de film behoorlijk kinderachtig vond. Het verhaal is behoorlijk voorspelbaar en niet zo avontuurlijk als ik mij herinnerde.

De jeugdige cast daarentegen blijft leuk om naar te kijken. Met name het dikke jochie Chunk steelt de show.

avatar van Bantavoer

geplaatst: 17 november 2015, 12:52 uur [permalink]
Heb deze dertig jaar geleden gekeken en nu weer en vind het nog steeds een saaie film. Had veel meer van verwacht. Meer acties. Meer spanning.

geplaatst: 17 december 2015, 22:59 uur [permalink]
Deze film vond ik vroeger als kind geweldig.
Vandaag na misschien wel 20 jaar weer eens herbekeken maar hij was toch wel erg kinderachtig. De film lijkt opgenomen in een disneyland park zo goedkoop ziet het eruit. De film zit vol met fouten, de boobytraps zien er wel erg nep uit en de boeven maken het ook niet al te spannend. Maar toch een leuke en leuke film voor kinderen. 4 sterren vanwege jeugdsentiment.

avatar van arno74
geplaatst: 3 mei 2016, 15:06 uur [permalink]
Voor mij geen jeugdsentiment want dit is (denk ik) de eerste keer dat ik deze film zag. Op zich is het een aardige avontuurlijke kinderfilm met een behoorlijke budget, maar ook niet meer dan dat, en niet gericht op volwassenen. Ik had dus andere en hogere verwachtingen gezien het iconische imago van deze film. Een magere 3*, voor kinderen prima maar voor mij een kleine teleurstelling. Het is een soort van Indiana Jones voor kinderen, de hand van Steven Spielberg (scriptschrijver en producer) is duidelijk herkenbaar.

geplaatst: 13 december 2016, 19:54 uur [permalink]
Vroeger geweldig.