• 8.353.975 stemmen

Geregisseerd door: Richard Donner

Met onder meer: Sean Astin, Josh Brolin en Corey Feldman

Releasedatum: 19 december 1985

Plot The Goonies

De Goonies, een stel jonge tieners, vinden de plattegrond van de piraat Eénoog Willy en ze gaan meteen op jacht. Deze plattegrond leidt namelijk naar een schat. Al snel komen ze in een kilometerslang gangenstelsel terecht en beleven de gekste avonturen. Een Spaans galjoen en de gemene familie Fratelli zijn maar een paar voorbeelden van de dingen die ze tegenkomen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Francis Fratelli

Alle Media

avatar van egelhunter

egelhunter

Deze film vond ik vroeger als kind geweldig.

Vandaag na misschien wel 20 jaar weer eens herbekeken maar hij was toch wel erg kinderachtig. De film lijkt opgenomen in een disneyland park zo goedkoop ziet het eruit. De film zit vol met fouten, de boobytraps zien er wel erg nep uit en de boeven maken het ook niet al te spannend. Maar toch een leuke en leuke film voor kinderen. 4 sterren vanwege jeugdsentiment.

avatar van arno74

arno74

Voor mij geen jeugdsentiment want dit is (denk ik) de eerste keer dat ik deze film zag. Op zich is het een aardige avontuurlijke kinderfilm met een behoorlijke budget, maar ook niet meer dan dat, en niet gericht op volwassenen. Ik had dus andere en hogere verwachtingen gezien het iconische imago van deze film. Een magere 3*, voor kinderen prima maar voor mij een kleine teleurstelling. Het is een soort van Indiana Jones voor kinderen, de hand van Steven Spielberg (scriptschrijver en producer) is duidelijk herkenbaar.

avatar van bart007bond

bart007bond

Vroeger geweldig.

Nu ontzettend flauw.

Jeugdherinnering kapot.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Deze film wordt onuitstaanbaarder met de jaren. Nochtans was dit een groot kassucces; samen met Ghostbusters en Gremlins (de 3 G's) waren dit blockbusters die de vreugde van de jeugd maakten midden jaren '80. Goonies is een schreeuwerige, drukke en hysterische avonturenkomedie. Veel flauwe dingen zoals Sloth en die Fratelli familie, ook enkele goeie zoals Brolin op die driewieler en de Spaanse schoonmaakster... Wanneer de schattenjacht begint wordt het beter, maar ik vind dat de film in veel opzichten meer tegenvalt dan vroeger.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Leuke jeugdfilm waarbij The Goonies op zoek gaan naar een schat. Een film die moeiteloos humor en avontuur op een goede manier combineert. Zo is het personage van Feldman bijvoorbeeld heerlijk bezig als hij vertaalt voor de Spaanse schoonmaakster en bijvoorbeeld even vertelt in welke lades het drugs bewaard dient te worden . Het hele avonturen gebeuren zorgt helaas niet echt voor spanning, maar brengt wel een hele fijne setting met zich mee. De badguys zijn zoals verwacht wel lomp, maar het zal ongetwijfeld komen doordat deze film voornamelijk tot de jeugd is gericht. Hoe dan ook, The Goonies is best vermakelijk.

avatar van mrmojorisin123

mrmojorisin123

Steven Spielberg doktert een ingenieus script uit waarin een stel jongens en meisjes op schattenjacht gaan via holen, spelonken en onderaardse gangen, veel vieze troep en skeletten ontmoeten, af en toe de doodsangst nabij zijn omdat een eeuwenoude eenonige piraat allerlei valstrikken in de reisroute gepast heeft, en natuurlijk ook achtervolgd worden door een stel hedendaagse bandieten die bovendien een vreemd familielid al jarenlang opgesloten hebben omdat die er niet erg lekker uitziet.

The Goonies is dus een film als een strip van Suske en Wiske: knotsgek, vol geweld en met verwijzingen naar situaties van vandaag. Bijvoorbeeld de grootgrondbezitters die een rustig dorpje door hun speculaties willen laten verdwijnen. De kinderen zijn overtuigd de problemen zelf te kunnen klaren, zonder de volwassenen. Meer nog, zelfs de oudere kinderen, de pubers die reeds teveel naar het andere geslacht lonken, worden als sufferds voorgesteld. Ze worden pas tot de ware piratenromantiek toegelaten als ze hun seksuele onvolwassenheid overboord gooien om zich helemaal te wijden aan het avontuur. En toegegeven, zelfs als toeschouwer word je beloond: de geraamten zijn gortig-griezelig en het piratenschip is een juweeltje.

Enige negatieve kritiek vanuit deze hoek moet je dus alleen verwachten op het eerste halfuur van de film: de studie van de piratenkaart, gevonden op vaders zolder, duurt te lang. Een en ander heeft te maken met het feit dat alle helden duidelijk moeten worden voorgesteld aan de kijker.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Echt zo'n jeugdfilm die je kan blijven zien, The Goonies verteld het verhaal van een groepje kids die een oude schatkaart vind. Tijdens hun zoektocht komen ze de familie Fratelli tegen, die het hun flink

moeilijk maakt. De cast met o.a. Sean Astin en Josh Brolin spelen leuk net zoals de rest van de cast en met name Anne Ramsey als mama Fratelli met haar intens doorrookte stem. Als je de film nog niet hebt gezien wat me sterk lijkt raad ik je hem van harte aan.

avatar van Bantavoer

Bantavoer

Twee jaar later verplicht om deze met kennissen te kijken. En vind 'm nog steeds saai. Acteren, verhaal en special effects is goed. Maar ik had toch meer actie en spanning verwacht. Vooral, voordat ze het schip zien. En daar meer. Goed, het is 32 jaar geleden dat deze film gemaakt is. Toch vond ik Super 8 meer actie en spanning in zitten, hoewel deze wel afgekeken is van The Goonies.

avatar van Lagertha

Lagertha

Mijn oudste zoon had het over The Goonies. Of ik die film gezien had? Nooit van gehoord, maar vanavond bekeken. Ondanks de vele fouten in de film: slordige overgangen, soms te makkelijk als: kom, we moeten weer door met het verhaal, maar toch een zeer charmante vertoning! Ik durf te beweren dat de makers van de serie 'Stranger Things', de personages van The Goonies in het achterhoofd hadden Leuk om gezien te hebben. Ik ben weer een klassieker rijker!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Het was een hele poos geleden dat ik The Goonies nog eens zag. The Goonies is zo'n typische eighties jeugd-avonturenfilm, een kruising tussen E.T. en Indiana Jones op kindermaat als het ware. De basis is de magische droom- en fantasiewereld van een 10-jarige die op zoek gaat naar een piratenschat. Als het dan werkelijk gebeurt dat je een schatkaart op zolder vindt, dan is het hek helemaal van de dam. Om het allemaal nog wat pittiger te maken, worden de degens gekruist met een stelletje boeven.

Veel jonge helden in deze film, maar Chunk en Data sprongen er toch uit bij mij. Bij wijlen grappig en spitsvondig. Soms wat té kinderlijk of te evidente en goedkope plots, maar het is een jeugdfilm natuurlijk. De skeletten zijn gelukkig lekker griezelig en het piratenschip is werkelijk geweldig. De intrede van Sloth was eveneens top, legendarisch personage ook al doet hij niet zo bijzonder veel.

Leuk om hem nog eens terug te zien, dit maal samen met mijn jongste dochter. We hebben er van genoten!

avatar van IH88

IH88

“Goonies never say die!”

Schitterende jeugdklassieker. The Goonies is een droom voor ieder kind, maar ook als volwassene is het een genot om naar de avonturen van Mikey, Data, Chunk, Mouth en Brand te kijken. Alle acteurs zijn goed, maar Ke Quan is toch wel het leukst als Data. De sets zijn indrukwekkend, de humor werkt, het is avontuurlijk, en soms zelfs best spannend (en voor kinderen (te) eng). En het einde blijft sentimenteel op alle goede manieren. The Goonies is een film die ik nog duizend keer kan zien, en nog zal ik me iedere keer geen seconde vervelen.

scorsese

Uitstekende film waarin een groepje beste vrienden een schatkaart vinden op zolder en op zoek gaan naar het goud. Een prima jeugdfilm met een avontuurlijk verhaal en hier en daar wel grappig. Een echte jaren '80 sfeer en de film bevat een aantal mooie decors. De jeugdige cast komt in hun enthousiasme soms wat chaotisch over, maar dit is wel vermakelijk. 3.5 sterren voor de film en een halfje erbij vanwege het jeugdsentiment.

avatar van AJK

AJK

Ook jeugd sentiment voor mij.

3.0

avatar van maurice32

maurice32

Vandaag nog eens kijken, kan me er weinig aan herinneren.

avatar van maurice32

maurice32

bart007bond schreef:

Vroeger geweldig.

Nu ontzettend flauw.

Jeugdherinnering kapot.

Had ik nu ook precies hetzelfde , helaas ?

avatar van jippie2010

jippie2010

Na 32 jaar voor het eerst deze film gezien.

Je hebt even de tijd nodig om wat irritaties van je af te schudden,

maar het pure avontuur spat van de film af, heerlijk!

Ook leuk om de jonge Sean Astin te zien.

Prima vermaak! *3,5

avatar van jono

jono

Af en toe vin ik het tijd voor een wat luchtiger film, en gisteren besloot ik de jeugdfilm The Goonies weer eens te bekijken. Het is een Amerikaanse avonturenfilm, geproduceerd door Steven Spielberg en geregisseerd door Richard Donner. Hoewel de film eigenlijk een echte jeugdfilm is, staat hij toch min of meer te boek als klassieker voor filmliefhebbers van mijn generatie.

De goonies zijn vier jochies van een jaar of dertien, die een schatkaart vinden die naar de locatie van de schat van de legendarische zeerover One-Eyed Willy leidt. Ze ontdekken de ingang van een tunnel, maar die bevindt zich vlak onder een restaurant dat gebruikt wordt door de criminele gebroeders Fratelli en hun gemene moeder. In de tunnel worden de goonies geconfronteerd met een serie nare boobytraps die ze bijna het leven kost, en tot overmaat van ramp komen de Fratellis hen ook nog achterna.

The Goonies is eigenlijk een soort Indiana Jones voor kinderen. Het plot bevat een behoorlijk aantal onwaarschijnlijkheden, en dat maakt het voor mij als volwassen filmliefhebber soms wat lastig om naar te kijken. Het verhaal is echter met veel plezier gefilmd; je ziet de lol van de jonge hoofdrolspelertjes bij wijze van spreken van het scherm af spatten.

Voor de filmliefhebber is het leuk om paar bekende gezichten te spotten: voormalig kindsterretje Corey Feldman als de luidruchtige Mouth (hoe zou het tegenwoordig met hem gaan?), Sean Astin (Samwise Gamgee uit de LOTR-trilogie) als de jonge Mikey, Joe Pantoliano (Ralphie uit The Sopranos / Teddy uit Memento) als één van de Fratelli's en een piepjonge Josh Brolin als de oudere broer van Mikey.

Al met al een half geslaagde avonturenfilm, helaas wel behoorlijk aangetast door de tand des tijds. 2,5*

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel leuk.

Een film die toch wel een bekende status heeft. Alleen daarom dus ook gekeken, ik verwachtte er niet al te veel van aangezien het toch wel op de jeugd is gericht. De pen van Spielberg is ook duidelijk aanwezig hier, net als bij de andere Spielberg jeugdfilms.

Een voordeel aan de film is dat het allemaal leuk is gedaan, de aankleding ligt me wel, de types zijn wel leuk en de kinderen zijn mega enthousiast en lijken er enorm veel zin in te hebben. Vooral de opening waar de kinderen worden geïntroduceerd is erg geslaagd.

Een nadeel is het lawaai dat de film maakt, er zit zo veel geschreeuw in dat je bij de rustigere momenten een enig gevoel van rust voelt. De film is wel leuk qua slapstick en de set is ook prima. De film krijgt een voldoende, maar niet meer vanwege al het kabaal dat op een gegeven moment wel genoeg voor me was.

avatar van HK Senator

HK Senator

Een soort Indiana Jones, maar dan met kinderen. Maar helaas. Deze heeft de tand des tijds niet doorstaan. Wat een warrig verhaal en waarom schreeuwen ze de hele tijd door elkaar? Leuk, meer niet.

avatar van Brabants

Brabants

• 2026 berichten

The Goonies is een heerlijke avonturenfilm boordevol met leuke karakters. De mini-Indies zijn dol enthousiast en maken dan ook van alles mee. Cinematografisch voor die tijd dik in orde. Heerlijke feelgood movie die mij nooit zal vervelen. Wellicht dat het jeugdsentiment hierin wel een rol van betekenis heeft, aangezien ik een kind was, wat opgroeide in de jaren tachtig, wie zal het zeggen...

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Zo, wat scoort deze film hoog hier zeg. The Goonies is voor mij geen jeugdsentiment. Ik kan me niet heugen dat ik de film al eens eerder dan deze week heb gezien. Mij stelde de film ieder geval goed teleur, ook al ben ik wel degelijk een fan van dit soort 80's avontuur. Maar mijn hemel, wat was dit een vreselijk irritante cast zeg. Constant dat geschreeuw en gegil, het ging me echt op een tergende manier mijn zenuwen werken. Pas richting het einde bij de vondst van het schip was het allemaal te pruimen en dat slotgedeelte voorkomt dan ook dat ik een nog veel lager cijfer uit moet delen. Dit mag dan een Spielbergiaanse film genoemd worden, maar doe mij maar gewoon de avonturenfilms van hem waar hij echt zelf aan het roer stond. Die overtuigen namelijk bijna altijd wel.

avatar van LhKsoft

LhKsoft

Geen jeugdsentiment, maar wel degelijk mijn smaak. Steven Spielberg en Lucas Film is meestal direct een bewijs dat het vast en zeker te smaken valt. De film in de 80s gezien, en nog een paar keer op tv, en zelfs nu ik de gekochte dvd heb, is deze film steeds weer een heerlijke vulling voor op een regenachtige namiddag.

Een 5 omdat ik niet meer kan geven.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2050 stemmen

LhKsoft schreef:

Een 5 omdat ik niet meer kan geven.

Logische reden....

avatar van Ray1976

Ray1976

Kondoro schreef:

Logische reden....

Ze hadden hier ook van 1 tot 10 kunnen gaan

avatar van knoflikari

knoflikari

Inmiddels vast al wel een keer of dertig gezien. Ik weet nog dat hij in de kerstvakantie draaide in de bios en dat ik ziek was en hem dus pas veel later zag. Maar het is altijd een favoriet stuk jeugdsentiment gebleven. Chunk, de dikke jongen met een levendige fantasie en Ma Fratelli ,(Anne Ramsey met haar zware stem) het hoofd van een beruchte maffiafamilie, stelen de show. Het is een verfrissend avontuur van een groep vrienden die een schatkaart vinden en in hun jacht op de schat in de armen lopen van de Fratelli's. De volgende tien keer dat ik hem zal zien zal ik me zeker nog steeds amuseren!

avatar van shrink

shrink

• 1963 stemmen

Ik kan me niet herinneren dat ik deze film als kind heb gezien. Ik had er dus ook geen jeugdsentiment bij toen ik hem deze week zag. En eerlijk gezegd vond ik het geen beste film. Waarschijnlijk heeft hij de tand des tijds niet overleefd, want wat zijn die kinderen druk en irritant. Misschien was dat vroeger nog leuk, maar ik werd hier niet vrolijk van. Daarnaast nog een paar hele slechte acteurs als boeven en een zeer matig verhaaltje en dan kom je niet verder dan een 2

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Jammer eigenlijk dat ik deze film niet een keer heb gezien als klein kind. Dat soort jeugdsentiment of nostalgische gevoelens weet dit soort films meestal nog een glans mee te geven, maar dat heb ik hier dus niet bij. Te kritisch wil ik ook niet zijn; het is overduidelijk een feelgood 80's kinderfilm, en dan moet je daar als 20+'er ook niet te veel over gaan zeiken. De sfeer is absoluut leuk en hoewel er heel wat irritant wordt afgeschreeuwd, weten de meeste kinderen een toffe rol neer te zetten. Effecten ook in orde, hoewel het allemaal redelijk minimaal is. Ik had eerder een kinderversie van Indiana Jones verwacht, maar het is allemaal wat saaier en iets minder avontuurlijk dan gedacht. Een paar onschuldige boobytraps, veel rondgewandel in gangen. Bon, 2.5*, was ongetwijfeld hoger geweest als ik deze al eens als jonge knaap had gezien (en toont ook aan dat nostalgie misschien wel een van de belangrijkste factoren in filmervaring is).

avatar van robertinho

robertinho

Dit moet je gezien hebben toen je nog jong was. Heb ik niet, en daarom vond ik er niet veel aan. Vooral een hoop geschreeuw en onduidelijke avonturen.

avatar van Lykky

Lykky

Ik heb deze film als volwassene 2 keer een kans gegeven, en 2 keer uitgezet.. Misschien een leuke avonturen film voor kinderen, en dan misschien vooral voor jongens?

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Op e.o.a. manier had ik deze film nog nooit gezien. En gek genoeg wordt hij nu veel meer gewaardeerd, dan in 1985. Dat komt vast ook door het jeugdsentiment. Ben zelf nu 55 dus ja er zijn heel veel herkenningspunten. De knikkers natuurlijk, maar ook de muziek zoals die van Cindy Lauper. De film heeft wel veel trekjes van andere films overgenomen, wat een beetje jammer is. Maar dat komt wellicht doordat is deze film nu pas heb gezien. Stand by Me bijvoorbeeld kwam een jaar later uit. En ook daar zien we een jongen met astma. Dus ja feitelijk is het dus gejat van deze film The Goonies. The Goonies is best leuk en vermakelijk ook al is ie bij tijd en wijle druk. Dat breekt een beetje de spanning, maar ach er is zoveel leuks geks mafs te zien, dat je daar ook weer doorheen prikt. Het beeld op 4k is sprankelend mooi, maar ik zag toch nog een wit stipje voorbij komen. Beetje slordig, maar de transfer is verder erg mooi. Ga 'm zeker nog een keer bekijken! Kinderlijk leuk zullen we maar zeggen.

Film 3.5

Beeld 4.5 (4K)

Geluid 4.5

Extra's 4.0

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Een film die je als kind gezien moet hebben. Dat is overigens geen aanbeveling voor ieder kind, maar een waarschuwing voor alle volwassenen. Want The Goonies is op latere leeftijd toch wel erg slecht door te komen. Zeker als er geen sprake is van jeugdsentiment is dit een enorm vervelende film. Van stilte is geen seconde sprake, in de film wordt non-stop enorm geschreeuwd door elk personage. De jeugdige hoofdpersonages ratelen, gillen en janken heftig door elkaar, terwijl ze gaandeweg worden achtervolgd door boeven van het kaliber Bassie en Adriaan. Waar Spielberg prima wist hoe je een spannende kinderfilm neerzet, die soms zelfs de grens van eng en kindvriendelijk opzoekt, zoekt deze film enkel de irritatiegrens op. En gaat daar geregeld ver overheen.

2 sterren.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Kids suck

Vroeger als brugklasser eens gezien, veel was me er niet van bij gebleven op de titel na en het karakter Sloth. Overigens was ik in de veronderstelling dat dit een door Spielberg geregisseerde film was, veel doet het er niet toe bij dit product dat voor mij verder geen jeugdsentiment is en best wel tegen viel.

Het begin is opzich nog wel aardig, de uitbraak, de achtervolging, alles met een beetje humor. Duidelijk is al snel dat dit een jeugdfilm is en het is sowieso leuk om veel acteurs aan het begin van hun carrière te zien zoals Brolin en Astin. En zowaar heeft de film halverwege enkele 'avonturen' kenmerken die doen denk aan een soort van Indiana Jones light.

Maar daar is het beste mee gezegd. Want vanaf het begin, wanneer de kinderen zich verzamelen in het huis van de Familie Walsh en later op pad gaan, verwordt het geheel tot een over hysterische, drukke en chaotische gebeuren. Iets dat zich scene na scene doorzet en de eerste vijf minuten wellicht leuk is maar over anderhalf uur zeer vermoeiend is. Maar goed, ik zal de doelgroep niet zijn van al dit geschreeuw en gegil.

Van The Goonies had ik desondanks toch iets meer verwacht door het hoge stemgemiddelde op IMDb. Het cijfer op MovieMeter lijkt me al meer in de buurt te komen van de werkelijke kwaliteit. Toch is wel een zekere kwaliteit en budget te zien in de film, er is wel met zorg aan gewerkt, daarom geen zware onvoldoende.

avatar van Pennywise76

Pennywise76