The Goonies (1985)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Sean Astin, Josh Brolin en Corey Feldman

De Goonies, een stel jonge tieners, vinden de plattegrond van de piraat Eénoog Willy en ze gaan meteen op jacht. Deze plattegrond leidt namelijk naar een schat. Al snel komen ze in een kilometerslang gangenstelsel terecht en beleven de gekste avonturen. Een Spaans galjoen en de gemene familie Fratelli zijn maar een paar voorbeelden van de dingen die ze tegenkomen.

Deze film vond ik vroeger als kind geweldig.
Vandaag na misschien wel 20 jaar weer eens herbekeken maar hij was toch wel erg kinderachtig. De film lijkt opgenomen in een disneyland park zo goedkoop ziet het eruit. De film zit vol met fouten, de boobytraps zien er wel erg nep uit en de boeven maken het ook niet al te spannend. Maar toch een leuke en leuke film voor kinderen. 4 sterren vanwege jeugdsentiment.

avatar van arno74
Voor mij geen jeugdsentiment want dit is (denk ik) de eerste keer dat ik deze film zag. Op zich is het een aardige avontuurlijke kinderfilm met een behoorlijke budget, maar ook niet meer dan dat, en niet gericht op volwassenen. Ik had dus andere en hogere verwachtingen gezien het iconische imago van deze film. Een magere 3*, voor kinderen prima maar voor mij een kleine teleurstelling. Het is een soort van Indiana Jones voor kinderen, de hand van Steven Spielberg (scriptschrijver en producer) is duidelijk herkenbaar.

Vroeger geweldig.
Nu ontzettend flauw.
Jeugdherinnering kapot.

avatar van Filmkriebel
Deze film wordt onuitstaanbaarder met de jaren. Nochtans was dit een groot kassucces; samen met Ghostbusters en Gremlins (de 3 G's) waren dit blockbusters die de vreugde van de jeugd maakten midden jaren '80. Goonies is een schreeuwerige, drukke en hysterische avonturenkomedie. Veel flauwe dingen zoals Sloth en die Fratelli familie, ook enkele goeie zoals Brolin op die driewieler en de Spaanse schoonmaakster... Wanneer de schattenjacht begint wordt het beter, maar ik vind dat de film in veel opzichten meer tegenvalt dan vroeger.

avatar van Gang_Star
Leuke jeugdfilm waarbij The Goonies op zoek gaan naar een schat. Een film die moeiteloos humor en avontuur op een goede manier combineert. Zo is het personage van Feldman bijvoorbeeld heerlijk bezig als hij vertaalt voor de Spaanse schoonmaakster en bijvoorbeeld even vertelt in welke lades het drugs bewaard dient te worden . Het hele avonturen gebeuren zorgt helaas niet echt voor spanning, maar brengt wel een hele fijne setting met zich mee. De badguys zijn zoals verwacht wel lomp, maar het zal ongetwijfeld komen doordat deze film voornamelijk tot de jeugd is gericht. Hoe dan ook, The Goonies is best vermakelijk.

avatar van mrmojorisin123
Steven Spielberg doktert een ingenieus script uit waarin een stel jongens en meisjes op schattenjacht gaan via holen, spelonken en onderaardse gangen, veel vieze troep en skeletten ontmoeten, af en toe de doodsangst nabij zijn omdat een eeuwenoude eenonige piraat allerlei valstrikken in de reisroute gepast heeft, en natuurlijk ook achtervolgd worden door een stel hedendaagse bandieten die bovendien een vreemd familielid al jarenlang opgesloten hebben omdat die er niet erg lekker uitziet.

The Goonies is dus een film als een strip van Suske en Wiske: knotsgek, vol geweld en met verwijzingen naar situaties van vandaag. Bijvoorbeeld de grootgrondbezitters die een rustig dorpje door hun speculaties willen laten verdwijnen. De kinderen zijn overtuigd de problemen zelf te kunnen klaren, zonder de volwassenen. Meer nog, zelfs de oudere kinderen, de pubers die reeds teveel naar het andere geslacht lonken, worden als sufferds voorgesteld. Ze worden pas tot de ware piratenromantiek toegelaten als ze hun seksuele onvolwassenheid overboord gooien om zich helemaal te wijden aan het avontuur. En toegegeven, zelfs als toeschouwer word je beloond: de geraamten zijn gortig-griezelig en het piratenschip is een juweeltje.

Enige negatieve kritiek vanuit deze hoek moet je dus alleen verwachten op het eerste halfuur van de film: de studie van de piratenkaart, gevonden op vaders zolder, duurt te lang. Een en ander heeft te maken met het feit dat alle helden duidelijk moeten worden voorgesteld aan de kijker.

avatar van Gerlof1378
Echt zo'n jeugdfilm die je kan blijven zien, The Goonies verteld het verhaal van een groepje kids die een oude schatkaart vind. Tijdens hun zoektocht komen ze de familie Fratelli tegen, die het hun flink
moeilijk maakt. De cast met o.a. Sean Astin en Josh Brolin spelen leuk net zoals de rest van de cast en met name Anne Ramsey als mama Fratelli met haar intens doorrookte stem. Als je de film nog niet hebt gezien wat me sterk lijkt raad ik je hem van harte aan.

avatar van Bantavoer
Twee jaar later verplicht om deze met kennissen te kijken. En vind 'm nog steeds saai. Acteren, verhaal en special effects is goed. Maar ik had toch meer actie en spanning verwacht. Vooral, voordat ze het schip zien. En daar meer. Goed, het is 32 jaar geleden dat deze film gemaakt is. Toch vond ik Super 8 meer actie en spanning in zitten, hoewel deze wel afgekeken is van The Goonies.

avatar van Lagertha
Mijn oudste zoon had het over The Goonies. Of ik die film gezien had? Nooit van gehoord, maar vanavond bekeken. Ondanks de vele fouten in de film: slordige overgangen, soms te makkelijk als: kom, we moeten weer door met het verhaal, maar toch een zeer charmante vertoning! Ik durf te beweren dat de makers van de serie 'Stranger Things', de personages van The Goonies in het achterhoofd hadden Leuk om gezien te hebben. Ik ben weer een klassieker rijker!

avatar van Fisico
Het was een hele poos geleden dat ik The Goonies nog eens zag. The Goonies is zo'n typische eighties jeugd-avonturenfilm, een kruising tussen E.T. en Indiana Jones op kindermaat als het ware. De basis is de magische droom- en fantasiewereld van een 10-jarige die op zoek gaat naar een piratenschat. Als het dan werkelijk gebeurt dat je een schatkaart op zolder vindt, dan is het hek helemaal van de dam. Om het allemaal nog wat pittiger te maken, worden de degens gekruist met een stelletje boeven.

Veel jonge helden in deze film, maar Chunk en Data sprongen er toch uit bij mij. Bij wijlen grappig en spitsvondig. Soms wat té kinderlijk of te evidente en goedkope plots, maar het is een jeugdfilm natuurlijk. De skeletten zijn gelukkig lekker griezelig en het piratenschip is werkelijk geweldig. De intrede van Sloth was eveneens top, legendarisch personage ook al doet hij niet zo bijzonder veel.

Leuk om hem nog eens terug te zien, dit maal samen met mijn jongste dochter. We hebben er van genoten!