The 'Burbs (1989)

Alternatieve titel: The Burbs

Komedie / Mystery

geregisseerd door Joe Dante
met Tom Hanks, Bruce Dern en Carrie Fisher

Ray Peterson heeft nieuwe buren. Dit lijken alleen geen alledaagse mensen te zijn. Ze laten zich overdag liever niet zien, en graven 's nachts kuilen in hun achtertuin. Dit alles is genoeg voor de buurt om de nieuwe buren te bestempelen als duivelse sekteleden die mensen vermoorden. Als een oude man in de straat plotseling verdwijnt, schuwen Peterson en zijn buurmannen geen enkel middel om de zogenaamde moord te bewijzen.

avatar van Alexander1900
Oh-ho. Got somebody tied up in the ol' cellar, have yah, Rube?
Why don't we just cut all this polite crap, all right?
What's the weird goddam noise you got comin' outta here all the time?

Eem buurman naar mijn hart.

avatar van W.V.
Geinige doorsneefilm van Hanks, best wel grappig om en keer te zien, maar een tweede keer, toen viel de film mij wat tegen. Heeft waarschijnlijk omdat je de komische situaties dan al kent en het geen impact meer heeft. Toch is het geen slechte film en het spel van Hanks is zeer acceptabel, maar de bijrollen zijn zeer plichtmatig, met andere woorden ze doen hun ding en dat is het. Een film als de Burbs moet het hebben van het acteren en dat blijft, op Hanks na, naar mijn mening een beetje beneden peil. Toen ik de film een jaar geleden voor de tweede keer bekeek, kwam de gedachte op dat deze film eigenlijk een komische versie was van Arlington road.

avatar van clubsport
Waarom worden er anno nu nooit meer zulke simpele maar toch leuke komedies gemaakt ?
Het verhaal heeft natuurlijk niet veel om het lijf maar juist daarom is dit juist zo'n aardige komedie geworden .
Het is natuurlijk een bekend gegeven , nieuwe buren die zich nauwelijks laten zien en waar de halve buurt over roddelt , dit idee is natuurlijk vet over the top uitgewerkt maar wel bij vlagen met originele
scenes erin .
Bij de bezoekscene steelt bruce dern de show .

avatar van JoeCabot
Nope.

Behalve een sympathieke 80s-sfeer heeft deze film weinig om het lijf. Aanvankelijk had ik er nog wel zin in. Het is in ieder geval aangenaam kennismaken met de personages: een olijk allegaartje zoals je wel vaker ziet in films uit die tijd. Jammer genoeg blijven ze allemaal te veel steken in hun voorspelbare typetjes. En dat in een film die grotendeels op slapstick drijft. Na een kwartier had ik het wel gezien. Wat volgt is een langgerekte geeuw. De finale moest voor vuurwerk zorgen, maar ik was al lang ingedompeld. 2*

avatar van jeroentjuhhhhh
Geinige suburb genre-mengelmoes van Dante. Hele stijl/kwaliteit-vaste regisseur, scoort altijd wel een voldoende met dit type werk. Ook een zeldzame rol van Tom Hanks: hij is hier niet irritant. Grappig ook hoe de stijl van de film verandert naarmate het verhaal vordert; de felle kleuren verdwijnen steeds meer en het camerawerk zakt beetje bij beetje naar beneden (letterlijk). Zo zuigt Dante de kijker listig mee in het fantasierijke, kleine wereldje. Maar zoals wel vaker is het basisidee leuker dan de uitwerking. Ik mis toch een beetje de scherpe randjes en vond Ducommun bijzonder irritant en té aanwezig.