• 8.353.975 stemmen

Geregisseerd door: Joe Dante

Met onder meer: Tom Hanks, Bruce Dern en Carrie Fisher

Releasedatum: 3 augustus 1989

Plot The 'Burbs

"He's a man of peace in a savage land... Suburbia."

Ray Peterson heeft nieuwe buren. Dit lijken alleen geen alledaagse mensen te zijn. Ze laten zich overdag liever niet zien, en graven 's nachts kuilen in hun achtertuin. Dit alles is genoeg voor de buurt om de nieuwe buren te bestempelen als duivelse sekteleden die mensen vermoorden. Als een oude man in de straat plotseling verdwijnt, schuwen Peterson en zijn buurmannen geen enkel middel om de zogenaamde moord te bewijzen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Walter Seznick

Vic, Garbageman #1

avatar van Alexander1900

Alexander1900

Oh-ho. Got somebody tied up in the ol' cellar, have yah, Rube?

Why don't we just cut all this polite crap, all right?

What's the weird goddam noise you got comin' outta here all the time?

Eem buurman naar mijn hart.

avatar van W.V.

W.V.

Geinige doorsneefilm van Hanks, best wel grappig om en keer te zien, maar een tweede keer, toen viel de film mij wat tegen. Heeft waarschijnlijk omdat je de komische situaties dan al kent en het geen impact meer heeft. Toch is het geen slechte film en het spel van Hanks is zeer acceptabel, maar de bijrollen zijn zeer plichtmatig, met andere woorden ze doen hun ding en dat is het. Een film als de Burbs moet het hebben van het acteren en dat blijft, op Hanks na, naar mijn mening een beetje beneden peil. Toen ik de film een jaar geleden voor de tweede keer bekeek, kwam de gedachte op dat deze film eigenlijk een komische versie was van Arlington road.

avatar van clubsport

clubsport

Waarom worden er anno nu nooit meer zulke simpele maar toch leuke komedies gemaakt ?

Het verhaal heeft natuurlijk niet veel om het lijf maar juist daarom is dit juist zo'n aardige komedie geworden .

Het is natuurlijk een bekend gegeven , nieuwe buren die zich nauwelijks laten zien en waar de halve buurt over roddelt , dit idee is natuurlijk vet over the top uitgewerkt maar wel bij vlagen met originele

scenes erin .

Bij de bezoekscene steelt bruce dern de show .

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Nope.

Behalve een sympathieke 80s-sfeer heeft deze film weinig om het lijf. Aanvankelijk had ik er nog wel zin in. Het is in ieder geval aangenaam kennismaken met de personages: een olijk allegaartje zoals je wel vaker ziet in films uit die tijd. Jammer genoeg blijven ze allemaal te veel steken in hun voorspelbare typetjes. En dat in een film die grotendeels op slapstick drijft. Na een kwartier had ik het wel gezien. Wat volgt is een langgerekte geeuw. De finale moest voor vuurwerk zorgen, maar ik was al lang ingedompeld. 2*

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Geinige suburb genre-mengelmoes van Dante. Hele stijl/kwaliteit-vaste regisseur, scoort altijd wel een voldoende met dit type werk. Ook een zeldzame rol van Tom Hanks: hij is hier niet irritant. Grappig ook hoe de stijl van de film verandert naarmate het verhaal vordert; de felle kleuren verdwijnen steeds meer en het camerawerk zakt beetje bij beetje naar beneden (letterlijk). Zo zuigt Dante de kijker listig mee in het fantasierijke, kleine wereldje. Maar zoals wel vaker is het basisidee leuker dan de uitwerking. Ik mis toch een beetje de scherpe randjes en vond Ducommun bijzonder irritant en té aanwezig.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Gekeken vanwege de regisseur die Gremlins ook regisseerde. Ik had eigenlijk gehoopt op een buurman tegen buurman slapstick, maar daar zat ik toch wel naast. Gelukkig was de film daardoor niet volledig verpest voor mij.

Soms zit er een erg geslaagde scene in waardoor ik wel moest lachen, maar de hele film is eigenlijk vrij voorspelbaar en kinderachtig gefilmd. Soms ook heel overdreven waardoor het naar een klucht neigt. Hanks doet het redelijk, de rest is wel ok.

Visueel soms wel boeiend zoals de zoom in, zoom uit scene. Maar eigenlijk toch vaak iets te vervelend om te zien en soms iets te weinig echte humor gebruikt waardoor het lijkt alsof je dit gewoon op zenders zoals nickelodeon kan uitzenden.

avatar van Basto

Basto

Vond hier indertijd niet veel aan. Nu 30 jaar later is het 80’s sfeertje wel prettig, maar het wil nog steeds nergens leuk, spannend of eng worden. Het blijft een aardige mislukking, die nog best aardig wegkijkt vanwege de nostalgie die de all star cast oproept.

Hele krappe 3

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Ronduit kostelijke en humoristische film die op heerlijke wijze het leven in een saaie doorsnee wijk op de hak neemt.

Een lekker droog beeld wordt geschapen van een aantal erg uiteenlopende buren die elkaar op heerlijke wijze irriteren of opruien. Dit werd tot vermaak van anderen. Een vermissing en een stel nieuwe inwoners zorgen voor nog meer kostelijke onrust. Vooral Art, de man van het opruien en de wilde theorieën, slaagt er wonderwel in de boel op stelten te zetten....en het lijkt eerder een feit dan vraag of de Klopeks iets uitvreten wat het daglicht niet kan verdragen.

Kostelijke scènes komen voorbij in het geval van het 'bezoek' dat de twee stellen brengen, zo ook wanneer men het huis binnen dringt en gaat zoeken. De ene koddige situatie volgt op een andere dol dwaze actie of dialoog. Vooral de karakters vind ik persoonlijk heerlijk kleurrijk, de door dravende ex-commando in de vorm van Dern is geweldig. De altijd opruiende Art is geweldig. Hanks speelt daarentegen het geweten en een timide karakter. De twee broers Klopek, met name Uncle Reuben, vind ik ook briljant. Al met al vaart de film wat mij betreft prima op de zwart komische soms koddige sfeer. Soms is het wellicht wat te flauw maar mits in de goede bui vind ik het een prima film en overigens een heerlijk stuk jeugdsentiment.

Kostelijk vermaak, heerlijk gebracht, toch zeker een keer bijna in de slappe lach wanneer Bruce Dern van het dak afvalt en al met al verbaast het mij dat de film best wel matig scoort.

avatar van Thomas83

Thomas83

Erg onderschatte film. Aan het begin was ik nog niet helemaal overtuigd door de op het kinderachtige grenzende komische toon, maar de dikke vette knipoog is uiteindelijk juist een van de sterke punten van The 'Burbs. De film bevat een paar erg grappige scènes, Dern en Ducommun die een bepaalde komische energie aan de film geven in bijrolletjes die hen goed liggen, en Gottlieb en Gibson spelen de Klopeks ook erg leuk. Er zijn zelfs nog een paar speelse parodiescènes van films uit andere genres.

De set is ook wel leuk, en het maakt de film leuker dat je als kijker lange tijd niet te weten krijgt hoe het nou precies met die vreemde buren zit. Misschien was het beter geweest als als ze op het einde gewoon onschuldig bleken te zijn, maar dan hadden we zo'n mooie scène met Hanks en Gibson op de brancard niet gehad. Hoe dan ook een fijn laatste deel. Verrassend spectaculair ook. Vond het trouwens wel grappig om Hanks zijn personage in de film naar Mr. Rogers te zien kijken, precies de scène die hij speelt in A Beautiful Day in the Neighborhood. 3.5*.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Splash (1984), Big (1988), Turner & Hooch (1989) en The 'Burbs (1989)... De jaren '80 waren duidelijk de gloriejaren van Tom Hanks wat komedies betreft! Deze The 'Burbs is wat mij betreft zijn grappigste film. Hij is de geknipte man om de rol van asociale, neurotische buurman te spelen, en met reden want al zijn buren lijken wel nog gekker dan hun medemens. Maar dat verandert als de Klopeks in de woonwijk hun intrek nemen. Dan kan de paranoïa pas echt toeslaan!

avatar van rep_robert

rep_robert

The Burbs vond ik helaas wat tegenvallen. Hanks is me wat te schreeuwerig en alle gekke en typische suburb typetjes zijn in eerste instantie geinig, maar gaan later teveel op de zenuwen werken en was het me allemaal te luidruchtig. Dante probeert er een luchtige film van te maken en van een inmiddels bekend concept een komische film te maken. Maar net zoals de personages lukt dit in het begin, maar begint het richting het einde gewoon te vervelen. De interesse om nou uit te zoeken wat er daadwerkelijk met de gekke buren speelt werkt helaas niet goed. Al is de eerste ontmoeting erg geinig, maar verder trekt het gewoon net niet op genoeg om het amusant te maken.

avatar van Mescaline

Mescaline

Mescaline schreef:
Tom Hanks stond in zijn jongere jaren bekend met vermakelijke simpele en komische filmpjes zoals deze en ook The 'Burbs doet wat het moet doen. Leuke personages en zelfs een mooie afwisseling met het mysterieuze verhaaltje wat met momenten best spannend was.
5 jaar later nog helemaal mee eens, vermakelijke feel-good met een heerlijke 80s sfeer en bovendien ook nog eens een erg sfeervolle wijk waar ze hebben gefilmd, een wijk die in aardig wat films en series is terug gekomen zoals ik begreep uit the making of.
Ook wel grappig dat het originele einde een stuk anders was en meer emotioneel door dat het personage van Hanks zijn vrouw verteld dat hij is ontslagen, dit idee is later helemaal uit de film gehaald en wat mij betreft des te beter. Nu is het namelijk gewoon een vermakelijke horror comedy zonder het sentimentele, en dat is ook wel eens fijn!

avatar van mikey

mikey

Typisch J80 komedie met lichtelijke anarchistische inslag waarin een amateur verslaggever maar professioneel party-dude getuige is van 3 burgermannen die geheel het recht in eigen hand nemen om de buren als moordenaars te ontmaskeren. Dit geheel tegen het zere been van de huisvrouwen die ditmaal hun mannen niet onder controle kunnen houden. Typisch voor het betere werk is het lang inzoomen op vunzigheden, seksisme en xenofobie (maar dan heel zelfbewust). Wat Dante echter bijzonder goed kan is naast fantasie een lekker donker horrorsfeertje neer te zetten.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Duke Nukem schreef:

En vergeet vooral niet Volunteers (1985) en The Moneypit (1986).

Vandaag The 'Burbs voor de vijfendertigste keer gekeken, en ik blijf genieten van de kinderlijke humor en eenvoudige setting (één straat en één spookhuis). Alle buren en ook Hanks zelf lijken wel uit een stripverhaal te zijn weggelopen. Vooral hun interactie en de tegenstellingen in hun karakters zijn erg leuk. Ik begrijp dan ook de lage waardering voor dit soort films niet.

avatar van Survivor87

Survivor87

Leuke, bijzondere jaren tachtig komedie met een horrorkantje aan. Mysterieuze buren die vreemde zaken uitsteken snachts! En wat blijkt? Toch inderdaad hun vorige buren afgeslacht hebben. Leuke rol van Bruce Dern als geflipte ex-militair.

avatar van mrkos

mrkos

Begon leuk en grappig, maar tegen het einde vond ik hem rap minder worden helaas. Het jaren 80 sfeertje is altijd prettig om naar te kijken. Ik had er meer van verwacht. 2,5 ster.

avatar van StevenMighty

StevenMighty

I think the message to psychos, fanatics, murderers, nutcases all over the world is,

..do not mess with suburbanites because, we're not gonna take it any more.

We're not gonna be content to look after our lawns and wax our cars, paint our houses.

We're out to get 'em, Don.

We are out to get them.

Geweldig

Heel goed vermaakt met deze komische familiefilm. Als iemand die zelf altijd buiten de rand van de stad heeft gewoond kon ik mezelf best terugvinden in het personage van Ray Peterson . De clichés staan nog steeds overeind

The 'Burbs moet je gewoon een keer kijken want eenvoudige, leuke films (zoals er in dat tijdperk heel veel waren) die maken ze niet meer tegenwoordig.

4,5 sterren

avatar van wihu61

wihu61

Erg hoog "jaren tachtig gehalte". Ligt mij doorgaans niet zo, ook dit keer niet. Vond het allemaal erg flauw.