The Strangers: Prey at Night (2018)

Alternatieve titels: The Strangers: Part 2 | The Strangers 2 - Prey at Night

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Johannes Roberts
met Christina Hendricks, Bailee Madison en Martin Henderson

Tijdens hun roadtrip gaat een gezin langs bij familie op een woonwagenkamp, waar men besluit te overnachten. Het valt de familieleden echter op dat het park er akelig verlaten bij ligt. Wanneer vervolgens drie gemaskerde psychopaten tevoorschijn komen moet het gezin er alles aan doen om te overleven.

avatar van Phantasm
Stukken beter dan zijn voorganger, hier gebeurt veel meer in, kijkt lekker weg.

avatar van krosnicky
Bij dit 2 de deel hebben ze de true events film wat achterwege gelaten en er een echte 80’s style slasher van gemaakt wat veel beter en leuker is nu ja hij is beter maar we spreken nog steeds niet van een top horror film . er zit weinig spanning in het acteer werk laat zoals in deel 1 hier ook weer de wensen over en als je Blood en gore wil zien moet je deze zeker niet bekijken .
Met andere woorden geef mij toch maar Friday The 13th , Texas Chainsaw of The Purge .
En ze mogen van mij gerust nog een 3de deel of Prequel maken maar dan gaan ze wel wat straffer uit de hoek moeten komen

avatar van Rickyman
Prima horrorfilmpje, dat weinig van het clichéverhaaltje moet hebben maar meer van de uitstekende sfeer met dat heerlijke '80-stijltje. Het zoveelste truttig gezinnetje met hun onlogische en domme acties die zonodig afgeslacht moeten worden en waarom..? Ach, waarom niet.
Toch lekker spannend en zeer vermakelijk door middel van de fijne muziek, Kim Wilde geweldig!

avatar van Zwolle84
'Why not?'

Zodra december in zicht komt, is het traditioneel tijd voor de herzieningen. Het is altijd weer een spannend moment; doorstaan je bioscoopfavorieten de gewraakte thuistest? Of in dit geval: blijft The Strangers: Prey at Night overeind zónder de extra spanning die het grote witte doek met zich meebrengt?

Over het antwoord is geen enkele twijfel mogelijk: ja. De heerlijke bioscoopervaring van eerder dit jaar blijkt geen toevalstreffer te zijn geweest waarbij alle omstandigheden net goed vielen. Er zit zo ontzettend veel klasse in alle aspecten van de film dat hij ook in andere omstandigheden je volledige aandacht opslokt.

Origineel is het allemaal zeker niet. Een verlaten vakantiepark en moordenaars met maskers is nu niet bepaald een nieuw gegeven. Gelukkig gaat dit tweede deel - het eerste heb ik nog steeds niet gezien - van The Strangers ook bewust niet voor de originaliteitsprijs. Sterker nog: het is één grote ode aan het horrorgenre en dan met name die van de 80's.

Je hoort het ook direct terug in de soundtrack: als er weer eens ergens plotseling een radio aan gaat, knallen de jaren-80-hits uit je speakers. Cheesy? Misschien, maar het werkt fantastisch. Zo zal de ronduit briljante zwembadscène met Total Eclipse of the Heart me nog lang bijblijven. Hoe geniaal kunnen beeld en geluid samenvloeien?

Ondanks dat je redelijk kunt voorspellen hoe het verhaal zich zal voltrekken, ken ik weinig films van de afgelopen jaren die zo bloedstollend spannend zijn als Prey at Night. En dat zit hem vaak in subtiele dingen. Zoals een silhouet op de achtergrond dat je bijna mist. Of het geluid van een tergend traag over de grond voortgesleepte bijl.

Het is dan ook geen film waar de jump scares je om de oren vliegen, hoewel er enkele sterke voorbij komen. Het is vooral het onvermijdelijke lot en de zinloosheid van de moorden die voor de horror zorgen. Het echte motief van de moordenaars kom je nooit te weten, maar er wordt naar gehint - 'Why are you doing this?' 'Why not?' - dat het om een stel verveelde jongeren gaat dat als een kat met een muis speelt alvorens de genadeklap te geven.

Zowel regie als acteerspel zijn daarbij zeer sterk. Het eerste zit hem in die eerder genoemde combinatie van beeld en geluid, maar ook de beelden op zichzelf zijn erg sterk. Het gespeel met licht en nevel mag dan wat cliché zijn, maar als het zulke prachtige plaatjes oplevert hoor je mij niet klagen. En wat dat tweede betreft: de gehele cast speelt ijzersterk. Met name broer en zus weten het gevoel van geterroriseerd worden angstig realistisch na te bootsen.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar eigenlijk moet je helemaal niets meer lezen, je afsluiten van de buitenwereld en dit meesterwerk gewoon zelf ondergaan. Schakel je je kritische houding even uit en laat je die prachtsfeer over je heen komen, dan zul je zien hoe vreselijk goed Prey at Night is. Hoe fijn speels het allemaal gebracht wordt. Hoe de liefde voor horror er aan alle kanten van afdruipt.

Horror op z'n best.

avatar van n00r
Zwolle84 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Heer-lijk!

avatar van DjFrankie
Ik vond de film niet heel sterk maar inderdaad de soundtrack geweldig. Ook Mental as anything - Hey Girl with the Sad Face, let's Live it Up zal me bij blijven, evenals natuurlijk Bonnie Tyler zoals hierboven omschreven.

Het gebeurt niet vaak, maar ik vind deze tweede film, 10 jaar na de eerste nota bene, iets beter dan de film uit 2008.
Veel spannender en ondanks het ontbreken van grote namen, ook goed geacteerd.
Prachtige soundtrack ook!!

avatar van cor1946
1e film nooit gezien. Vond het een heerlijke film met veel schrik momenten en bloed. Verveelde geen minuut. En de muziek van Kim Wilde prima.

avatar van sinterklaas
Wat heb ik hier jaren naar uitgekeken. Verondersteld dat ook het tweede deel van The Strangers, in dezelfde vervaagmolen terecht zou komen samen met de vele vervolgen op Will Smith films... Dat deel 2 zich op een trailerpark af zou spelen was al rond 2012 bekend (en ik nog dacht dat er waarschijnlijk niks mee gedaan zou worden). Leek er in 2015 eindelijk hoop te zijn en zou de regisseur van Deception het vervolg op zijn rekening nemen. Maar ook dat konden we weer vergeten. Balen natuurlijk. Want verdomme, wat was The Strangers toch, zelfs na vier kijkbeurten, een uitzonderlijk goede Amerikaanse horrorfilm.

En dan in 2018 lijkt de tijd eindelijk te zijn aangebroken. Van de week eindelijk de film gezien en... ja... hij kan er zeker wel mee door.

Wat subtiliteit, waar deel 1 nog zo goed in was, heeft het in deel 2 een beetje gas teruggenomen. Overduidelijk (en wat andere recensies al doen vermoeden) heeft de regisseur hier een ode aan de jaren 80 horror neergezet; met name de muziek. Ook weet hij wel waar hij daarmee moet stoppen. Wanneer er een cheesy soundtrack de sfeer lijkt te willen verneuken wordt de volumeknop toch snel weer naar beneden gedraaid. Gelukkig.

In deel 2 (waarschijnlijk niet waar gebeurd) verplaatst de setting zich van een groot huis naar een trailerpark. Waar een gezin zich een nachtje moet huisvesten. Het gezin bestaat uit vader, moeder, broer en zus. Een gezellig familieuitje is het echter zeker niet, want dochter Kinsey; een gehaaid tantetje moet worden afgezet op een internaat. Dus in loyaliteit zal ze niet snel meer geloven. Maar al snel lijken er hele andere dingen te komen waar zorgen om gemaakt moet worden... Want Tamara is niet thuis.

Ja, dat belooft zeker niks goeds... als je nog even terugdenkt aan deel 1.

Algauw zijn de drie gemaskerde gezinslieden weer terug van weggeweest. De langzame opbouw; met voornamelijk die shots dat je pas erg laat een van die gemaskerde freaks in het donker in de verte op de uitkijk ziet staan, tot het feit dat de familie al heel snel begint te beseffen dat er geen grapjes gemaakt worden.

En ja... dit vervolg (nouja vervolg) wist me zeker te overtreffen. De psychische spelletjes, de kat en muisspellen, ijzingwekkende momenten (die scene in die rioolbuis (eeek) of die fopdoos), de gekte en wanhoop dat snel onderdrukt moet worden door de overlevingsdrang, de vette kills... en dan ook het feit dat er met deel 2 een schepje bovenop gegooid wordt en het op den duur ontpopt tot een bad ass revenge-flick + een Texas Chainsaw Massacre achtige ontsnapping. Ja, nogmaals... Een echte knipoog naar de jaren 80. Het einde was ook wel te doen, maar kon sterker...

Ook de montage was dik in orde en bijna ook af te meten aan het eerste deel. De donkere sfeer, de vuige shots met de okergele straatverlichting. Het acteerwerk was gelukkig ook binnen de overtuigende lijnen gebleven. Ook zijn er andere acteurs in de plaats voor dat gemaskerde gezin. Je hoort bij de man ook geen schurende adem meer.

Ja nogmaals, wat mij betreft echt dik in orde dit vervolg! Alhoewel vervolg...

avatar van lars-pixar
Exact tien jaar geleden kwam onder regie van Bryan Bertino The Strangers uit. Een goed uitgewerkte spannende horror/thriller film. Opeens tien jaar later kwam daar een vervolg van op de proppen, The Strangers: Prey at Night. Een film dat als vervolg een ander concept aannam en daarmee een andere richting insloeg. De Home Invasion stijl lijkt hier niet voor lang te duren. Dit wordt namelijk wat meer vergeten dan volledig uit gevoerd. Er is dan ook meer een combinatie bedacht, die de Home Invasion stijl combineert met het slasher genre. In het verhaal wordt de familie dan ook niet langdurig gestalkt of onopgemerkt lastig gevallen, maar slaan the Strangers al snel toe met moordlustige bedoelingen. Als slasher doet de film het erg goed, maar als vervolg is het wat onwennig. De film kon dan ook beter op zichzelf blijven met een daarbij eigen filmtitel. Kwalitatief zit het prima in elkaar. De kills worden zonder moeite in beeld gebracht en sommige scènes pakken zelfs erg creatief uit.
Ondanks de korte speellengte van de nog geen tachtig minuten heeft de film wel genoeg te bieden om te vermaken. Daarmee kijkt het achteraf erg fijn weg, of je dit nou ziet als een vervolg of een op zichzelf staande film.

avatar van joolstein
Tien jaar na 'The Strangers' mogen in deze sequel; Dollface, Pin-upgirl en ‘man in the mask’ weer aan de slag. Ditmaal is het wel minder home invasion en meer slasher. Helaas is ook nu weer het vrouwelijke flink aan het snotteren. Echter met de sfeerschepping van regisseur Johannes Roberts zit het dit keer wel goed waardoor de film enkele zeer geslaagde scènes telt (bv. de zwembadscène). Helaas wisselen deze af met mindere scènes waar meer in zat (bv. de badkamerscène). Bewegende schommels, langzaam optrekkende mist en krakende vloerplanken deden de rest al zijn het clichés, werden ze toch doeltreffend gebruikt. Waarom de gemaskerde moordenaars een voorliefde hebben voor oubollige muziek uit de jaren ’80. ‘Kids in America’, ‘Cambodia’ of ‘Total Eclipse of the Heart’ geen idee? De film doet dan ook geen moeite om diepgang te creëren of antwoorden te bieden. De jacht op de slachtoffers staat centraal. De film is vermakelijker door de pulp-georiënteerde aanpak ten opzichte van de iets te serieuze voorganger.

avatar van Alathir
Dit is zeker horror zoals het moet zijn. Ik heb me geweldig vermaakt met de soundtrack en de gore. De meeste beslissingen vond ik ook realistisch. De meeste acties die de personages maken zijn ook menselijk en logisch. Het was een beetje jammer dat de vader op zo'n manier omkwam. Maar de sterkste moet natuurlijk sowieso dood. Ik had er niet zoveel van verwacht door de ratings maar ik heb The Strangers uit 2008 zeker tweemaal gezien en ik herbekijk eigenlijk zelden films. Het is dus een sterk origineel werk. Deze film is een beetje anders, je krijgt niet echt dat home invasion gevoel uit de eerste film maar de spanning zit er op een andere manier zeker goed in. Dat meisje heeft met deze film ook vast goed aan haar conditie gewerkt. Goed ook dat de film niet langer is dan noodzakelijk.

avatar van leatherhead
Niks nieuws onder de zon, maar wel erg sterk uitgevoerd. Qua opzet een erg simpele slasher, maar de film brengt een zekere geloofwaardige hardheid met zich mee waardoor het qua toon soms meer aan een Eden Lake doet denken. De moordscenes worden erg sec gebracht zonder al teveel toeters en bellen, de killers zijn meedogenloos (en motivatieloos) en het sfeertje lekker luguber. Wat visueel leuke scenes ook, zoals de zwembadmoord.

Wel weer een paar van die typische flauwe momentjes (broer durft killer maar niet neer te schieten), maar voor de rest een slasher die gewoon doet wat het moet doen. Iets wat je gek genoeg niet al te vaak ziet. 3,5*.