Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Strangers: Prey at Night (2018)

Alternatieve titels: The Strangers: Part 2 | The Strangers 2 - Prey at Night

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Johannes Roberts
met Christina Hendricks, Bailee Madison en Martin Henderson

Tijdens hun roadtrip gaat een gezin langs bij familie op een woonwagenkamp, waar men besluit te overnachten. Het valt de familieleden echter op dat het park er akelig verlaten bij ligt. Wanneer vervolgens drie gemaskerde psychopaten tevoorschijn komen moet het gezin er alles aan doen om te overleven.

avatar van Phantasm
Stukken beter dan zijn voorganger, hier gebeurt veel meer in, kijkt lekker weg.

avatar van krosnicky
Bij dit 2 de deel hebben ze de true events film wat achterwege gelaten en er een echte 80’s style slasher van gemaakt wat veel beter en leuker is nu ja hij is beter maar we spreken nog steeds niet van een top horror film . er zit weinig spanning in het acteer werk laat zoals in deel 1 hier ook weer de wensen over en als je Blood en gore wil zien moet je deze zeker niet bekijken .
Met andere woorden geef mij toch maar Friday The 13th , Texas Chainsaw of The Purge .
En ze mogen van mij gerust nog een 3de deel of Prequel maken maar dan gaan ze wel wat straffer uit de hoek moeten komen

avatar van Rickyman
Prima horrorfilmpje, dat weinig van het clichéverhaaltje moet hebben maar meer van de uitstekende sfeer met dat heerlijke '80-stijltje. Het zoveelste truttig gezinnetje met hun onlogische en domme acties die zonodig afgeslacht moeten worden en waarom..? Ach, waarom niet.
Toch lekker spannend en zeer vermakelijk door middel van de fijne muziek, Kim Wilde geweldig!

Zwolle84
'Why not?'

Zodra december in zicht komt, is het traditioneel tijd voor de herzieningen. Het is altijd weer een spannend moment; doorstaan je bioscoopfavorieten de gewraakte thuistest? Of in dit geval: blijft The Strangers: Prey at Night overeind zónder de extra spanning die het grote witte doek met zich meebrengt?

Over het antwoord is geen enkele twijfel mogelijk: ja. De heerlijke bioscoopervaring van eerder dit jaar blijkt geen toevalstreffer te zijn geweest waarbij alle omstandigheden net goed vielen. Er zit zo ontzettend veel klasse in alle aspecten van de film dat hij ook in andere omstandigheden je volledige aandacht opslokt.

Origineel is het allemaal zeker niet. Een verlaten vakantiepark en moordenaars met maskers is nu niet bepaald een nieuw gegeven. Gelukkig gaat dit tweede deel - het eerste heb ik nog steeds niet gezien - van The Strangers ook bewust niet voor de originaliteitsprijs. Sterker nog: het is één grote ode aan het horrorgenre en dan met name die van de 80's.

Je hoort het ook direct terug in de soundtrack: als er weer eens ergens plotseling een radio aan gaat, knallen de jaren-80-hits uit je speakers. Cheesy? Misschien, maar het werkt fantastisch. Zo zal de ronduit briljante zwembadscène met Total Eclipse of the Heart me nog lang bijblijven. Hoe geniaal kunnen beeld en geluid samenvloeien?

Ondanks dat je redelijk kunt voorspellen hoe het verhaal zich zal voltrekken, ken ik weinig films van de afgelopen jaren die zo bloedstollend spannend zijn als Prey at Night. En dat zit hem vaak in subtiele dingen. Zoals een silhouet op de achtergrond dat je bijna mist. Of het geluid van een tergend traag over de grond voortgesleepte bijl.

Het is dan ook geen film waar de jump scares je om de oren vliegen, hoewel er enkele sterke voorbij komen. Het is vooral het onvermijdelijke lot en de zinloosheid van de moorden die voor de horror zorgen. Het echte motief van de moordenaars kom je nooit te weten, maar er wordt naar gehint - 'Why are you doing this?' 'Why not?' - dat het om een stel verveelde jongeren gaat dat als een kat met een muis speelt alvorens de genadeklap te geven.

Zowel regie als acteerspel zijn daarbij zeer sterk. Het eerste zit hem in die eerder genoemde combinatie van beeld en geluid, maar ook de beelden op zichzelf zijn erg sterk. Het gespeel met licht en nevel mag dan wat cliché zijn, maar als het zulke prachtige plaatjes oplevert hoor je mij niet klagen. En wat dat tweede betreft: de gehele cast speelt ijzersterk. Met name broer en zus weten het gevoel van geterroriseerd worden angstig realistisch na te bootsen.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar eigenlijk moet je helemaal niets meer lezen, je afsluiten van de buitenwereld en dit meesterwerk gewoon zelf ondergaan. Schakel je je kritische houding even uit en laat je die prachtsfeer over je heen komen, dan zul je zien hoe vreselijk goed Prey at Night is. Hoe fijn speels het allemaal gebracht wordt. Hoe de liefde voor horror er aan alle kanten van afdruipt.

Horror op z'n best.

avatar van n00r
Zwolle84 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Heer-lijk!

avatar van DjFrankie
Ik vond de film niet heel sterk maar inderdaad de soundtrack geweldig. Ook Mental as anything - Hey Girl with the Sad Face, let's Live it Up zal me bij blijven, evenals natuurlijk Bonnie Tyler zoals hierboven omschreven.

Het gebeurt niet vaak, maar ik vind deze tweede film, 10 jaar na de eerste nota bene, iets beter dan de film uit 2008.
Veel spannender en ondanks het ontbreken van grote namen, ook goed geacteerd.
Prachtige soundtrack ook!!

avatar van cor1946
1e film nooit gezien. Vond het een heerlijke film met veel schrik momenten en bloed. Verveelde geen minuut. En de muziek van Kim Wilde prima.

avatar van sinterklaas
Wat heb ik hier jaren naar uitgekeken. Verondersteld dat ook het tweede deel van The Strangers, in dezelfde vervaagmolen terecht zou komen samen met de vele vervolgen op Will Smith films... Dat deel 2 zich op een trailerpark af zou spelen was al rond 2012 bekend (en ik nog dacht dat er waarschijnlijk niks mee gedaan zou worden). Leek er in 2015 eindelijk hoop te zijn en zou de regisseur van Deception het vervolg op zijn rekening nemen. Maar ook dat konden we weer vergeten. Balen natuurlijk. Want verdomme, wat was The Strangers toch, zelfs na vier kijkbeurten, een uitzonderlijk goede Amerikaanse horrorfilm.

En dan in 2018 lijkt de tijd eindelijk te zijn aangebroken. Van de week eindelijk de film gezien en... ja... hij kan er zeker wel mee door.

Wat subtiliteit, waar deel 1 nog zo goed in was, heeft het in deel 2 een beetje gas teruggenomen. Overduidelijk (en wat andere recensies al doen vermoeden) heeft de regisseur hier een ode aan de jaren 80 horror neergezet; met name de muziek. Ook weet hij wel waar hij daarmee moet stoppen. Wanneer er een cheesy soundtrack de sfeer lijkt te willen verneuken wordt de volumeknop toch snel weer naar beneden gedraaid. Gelukkig.

In deel 2 (waarschijnlijk niet waar gebeurd) verplaatst de setting zich van een groot huis naar een trailerpark. Waar een gezin zich een nachtje moet huisvesten. Het gezin bestaat uit vader, moeder, broer en zus. Een gezellig familieuitje is het echter zeker niet, want dochter Kinsey; een gehaaid tantetje moet worden afgezet op een internaat. Dus in loyaliteit zal ze niet snel meer geloven. Maar al snel lijken er hele andere dingen te komen waar zorgen om gemaakt moet worden... Want Tamara is niet thuis.

Ja, dat belooft zeker niks goeds... als je nog even terugdenkt aan deel 1.

Algauw zijn de drie gemaskerde gezinslieden weer terug van weggeweest. De langzame opbouw; met voornamelijk die shots dat je pas erg laat een van die gemaskerde freaks in het donker in de verte op de uitkijk ziet staan, tot het feit dat de familie al heel snel begint te beseffen dat er geen grapjes gemaakt worden.

En ja... dit vervolg (nouja vervolg) wist me zeker te overtreffen. De psychische spelletjes, de kat en muisspellen, ijzingwekkende momenten (die scene in die rioolbuis (eeek) of die fopdoos), de gekte en wanhoop dat snel onderdrukt moet worden door de overlevingsdrang, de vette kills... en dan ook het feit dat er met deel 2 een schepje bovenop gegooid wordt en het op den duur ontpopt tot een bad ass revenge-flick + een Texas Chainsaw Massacre achtige ontsnapping. Ja, nogmaals... Een echte knipoog naar de jaren 80. Het einde was ook wel te doen, maar kon sterker...

Ook de montage was dik in orde en bijna ook af te meten aan het eerste deel. De donkere sfeer, de vuige shots met de okergele straatverlichting. Het acteerwerk was gelukkig ook binnen de overtuigende lijnen gebleven. Ook zijn er andere acteurs in de plaats voor dat gemaskerde gezin. Je hoort bij de man ook geen schurende adem meer.

Ja nogmaals, wat mij betreft echt dik in orde dit vervolg! Alhoewel vervolg...

avatar van lars-pixar
Exact tien jaar geleden kwam onder regie van Bryan Bertino The Strangers uit. Een goed uitgewerkte spannende horror/thriller film. Opeens tien jaar later kwam daar een vervolg van op de proppen, The Strangers: Prey at Night. Een film dat als vervolg een ander concept aannam en daarmee een andere richting insloeg. De Home Invasion stijl lijkt hier niet voor lang te duren. Dit wordt namelijk wat meer vergeten dan volledig uit gevoerd. Er is dan ook meer een combinatie bedacht, die de Home Invasion stijl combineert met het slasher genre. In het verhaal wordt de familie dan ook niet langdurig gestalkt of onopgemerkt lastig gevallen, maar slaan the Strangers al snel toe met moordlustige bedoelingen. Als slasher doet de film het erg goed, maar als vervolg is het wat onwennig. De film kon dan ook beter op zichzelf blijven met een daarbij eigen filmtitel. Kwalitatief zit het prima in elkaar. De kills worden zonder moeite in beeld gebracht en sommige scènes pakken zelfs erg creatief uit.
Ondanks de korte speellengte van de nog geen tachtig minuten heeft de film wel genoeg te bieden om te vermaken. Daarmee kijkt het achteraf erg fijn weg, of je dit nou ziet als een vervolg of een op zichzelf staande film.

avatar van joolstein
Tien jaar na 'The Strangers' mogen in deze sequel; Dollface, Pin-upgirl en ‘man in the mask’ weer aan de slag. Ditmaal is het wel minder home invasion en meer slasher. Helaas is ook nu weer het vrouwelijke flink aan het snotteren. Echter met de sfeerschepping van regisseur Johannes Roberts zit het dit keer wel goed waardoor de film enkele zeer geslaagde scènes telt (bv. de zwembadscène). Helaas wisselen deze af met mindere scènes waar meer in zat (bv. de badkamerscène). Bewegende schommels, langzaam optrekkende mist en krakende vloerplanken deden de rest al zijn het clichés, werden ze toch doeltreffend gebruikt. Waarom de gemaskerde moordenaars een voorliefde hebben voor oubollige muziek uit de jaren ’80. ‘Kids in America’, ‘Cambodia’ of ‘Total Eclipse of the Heart’ geen idee? De film doet dan ook geen moeite om diepgang te creëren of antwoorden te bieden. De jacht op de slachtoffers staat centraal. De film is vermakelijker door de pulp-georiënteerde aanpak ten opzichte van de iets te serieuze voorganger.

avatar van Alathir
Dit is zeker horror zoals het moet zijn. Ik heb me geweldig vermaakt met de soundtrack en de gore. De meeste beslissingen vond ik ook realistisch. De meeste acties die de personages maken zijn ook menselijk en logisch. Het was een beetje jammer dat de vader op zo'n manier omkwam. Maar de sterkste moet natuurlijk sowieso dood. Ik had er niet zoveel van verwacht door de ratings maar ik heb The Strangers uit 2008 zeker tweemaal gezien en ik herbekijk eigenlijk zelden films. Het is dus een sterk origineel werk. Deze film is een beetje anders, je krijgt niet echt dat home invasion gevoel uit de eerste film maar de spanning zit er op een andere manier zeker goed in. Dat meisje heeft met deze film ook vast goed aan haar conditie gewerkt. Goed ook dat de film niet langer is dan noodzakelijk.

avatar van leatherhead
Niks nieuws onder de zon, maar wel erg sterk uitgevoerd. Qua opzet een erg simpele slasher, maar de film brengt een zekere geloofwaardige hardheid met zich mee waardoor het qua toon soms meer aan een Eden Lake doet denken. De moordscenes worden erg sec gebracht zonder al teveel toeters en bellen, de killers zijn meedogenloos (en motivatieloos) en het sfeertje lekker luguber. Wat visueel leuke scenes ook, zoals de zwembadmoord.

Wel weer een paar van die typische flauwe momentjes (broer durft killer maar niet neer te schieten), maar voor de rest een slasher die gewoon doet wat het moet doen. Iets wat je gek genoeg niet al te vaak ziet. 3,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Op zich was The Strangers een sfeervolle film die de tijd nam op het verhaal te vertellen. We leerden de personages kennen en plots wordt de sfeer toch spannender. Iemand die op de deur klopt, iemand die in de verte staat te kijken, … Dingen waar je je niet meteen vragen bij stelt als je het zelf zou meemaken, maar gaandeweg wordt het toch wel enger. Mooi gefilmd en de vraag is wat je met zo'n sequel kan doen. Meer van het zelfde, maar de verrassing is er dan toch wel af. Of iets anders, maar dan bestaat de kans dat het originele concept wat verloren gaat. Zeker bij horrorfilms loopt het eerder mis dan dat de sequel even goed wordt.

Omdat de verrassing er toch al af is, gaat het meteen over naar de actie. We krijgen dus een zoveelste slasherfilm te zien. Alleen is het geen bende tieners, maar een gezin. En is het niet één bijna onsterfelijke slasher, maar drie slashers. Die staan ook al mooi op de affiche van de film zodat je dat als kijker ook meteen weet voor je de film begint. De film haalt zeker niet het niveau van het eerste, maar kan zich relatief handhaven in het genre. Het is iets ruwer en het vervalt gelukkig niet te hard in clichés met weedrokende tieners, verliefd koppeltje, de gekleurde tiener van de hoop sterft als eerste, … We krijgen een goed onderhouden slasherfilm. Niet echt bijzonder en waarschijnlijk snel in de vergeethoek, maar op zich wel te genieten.

avatar van Dennisj
Vond deze film beter dan het eerste deel. Het gezin waar het omgaat heeft een bepaalde geloofwaardigheid en maakt niet al te domme keuzes. Ja er zijn er natuurlijk wel een paar op te noemen als bijvoorbeeld opsplitsen,geen mobiel meenemen, de blonde killer niet gelijk neerschieten, de agent niet waarschuwen. Maar ach dat neem ik maar even voor lief.
De film verveelt geen moment en dat komt misschien ook door de niet al te lange duur. De zwembadscene is misschien wel de sterkste van de film. Mooi om te zien toen het gezin ook begon terug te vechten.
Van mij mag er nog wel een deel 3 komen. Zolang dit niveau gehaald blijft worden. Het zijn misschien niet de meest originele films, maar zou het jammer vinden als deze niet meer gemaakt zouden worden. Al lijkt het mij sterk dat een van de killers het heeft overleeft zoals het einde doet vermoeden.

avatar van Elchapo
Vlot wegkijkend filmpje met lekkere eighties muziek.niet bijster origineel verhaal,maar dat boeit mij persoonlijk nix in dit geval.3 stars.

avatar van hatebreeder
Geen topfilm maar zeker wel aardig te kijken. En inderdaad zo af en toe fijne muziek in de film. Acteerwerk was geen absolute top maar wel voldoende. Qua cijfer een 6,2 waardoor het hier op moviemeter 3 sterren wordt.

avatar van horizons
Toffe film binnen het genre.

avatar van huiguh
Slasher filmpje waarbij het verhaal er eigenlijk niet toe doet. Ik heb het wel eens beter gezien, maar nog vaker slechter...
Dankzij de muziek een voldoende.

Keek lekker weg echter stoorde ik me nogal aan het overdreven acteerwerk van Madison, pfff, op een gegeven moment ben je echt wel klaar met dat irritante gehijg......

avatar van princesspeach
Goeie slasher. Jammer dat sommige stukjes onnozel zijn. De killer had allang al 10 kansen om het meisje over te rijden. De trekker had overgehaald kunnen worden. Heerlijke muziek ook, de sfeer

avatar van Kondoro0614
princesspeach schreef:

Gewoon een makkelijke oplossing voor een spanningsopbouw. Anders werd de film nog trager dan dat hij al was.

avatar van princesspeach
Kondoro0614 schreef:

Ja. Het is maar wat je spanning noemt dat soort dingen vind ik irritant aha

avatar van El ralpho
Always check your back door..

Een prima vervolg op The Strangers was dit toch wel, omdat mijn verwachtingen hiervoor erg laag waren. Kijkende naar mijn beoordeling voor het origineel eindigen ze qua beoordeling op gelijke voet. Toch frappant, omdat ik in mijn hoofd het idee had dat ik het eerste deel vrij hoog had zitten.

Nu ik mijn oude review van de voorloper van Prey at Night doorlees, zie ik terug dat ik met name te spreken was over de jumpscares en ik de opbouw zeer sterk vond. Het verschil met dit vervolg is dat het gaspedaal veel sneller flink hard word ingetrapt waardoor de spanning weliswaar wegvalt, maar een voordeel hierbij wel een lekker hoog tempo is. Het hoogtepunt vond ik de scène bij het zwembad die zowel qua cinematografie als muziek goed bij mij binnen kwam. Het einde vond ik wel een beetje een gemakkelijk open deurtje voor een eventueel vervolg waarbij ik denk dat de koek na dit deel wel echt op is, maar dit tweede deel is wel een stuk vermakelijker dan ik had verwacht.

Verwacht vooral geen nieuw soort type horror of iets wat je nog niet eerder gezien hebt, maar wel een verhaal met een prima opzetje en aardige chase van de killers waarbij de slachtoffers minder hulpeloos zijn dan ze lijken.

Ik had het niet verwacht, maar Prey at Night is precies wat ik ervan gehoopt had. In zijn geheel niet heel bijzonder, maar desalniettemin een prima weg kijker.

avatar van Duke Nukem
Wat een schijtkinderen heeft dat koppel zeg, vooral die dochter, ik kon niet wachten tot ze worden afgeslacht. De film ziet er goed uit en de soundtrack en 80's muziek is leuk. De bloederige kills zijn ook dik in orde. Alleen zijn de acties van de slachtoffers soms erg dwaas. De zoon en dochter vragen "Is somebody there?" als ze een geluid horen. Wat had je dan verwacht als je in de trailer van iemand anders binnenstapt? Het gezin verlaat de trailer zonder hun gsm's mee te nemen. Het eerste wat ze doen bij het ontdekken van de eerste moord, is uiteen gaan. De vader laat de moeder en dochter gewoon alleen. De moeder staat met haar rug gekeerd naar het meisje met het mes, waardoor ze erg gemakkelijk gedood kan worden. De vader en zoon verbergen zich voor een man met een bijl, in plaats van weg te lopen of zich te verdedigen. Als ze een revolver vinden, geven ze de daders de kans om weg te komen door tot vijf te tellen. En zo stapelen de onzinnige acties zich maar op. Tien jaar heeft het geduurd vooraleer men met een vervolg kwam op een film die al niet te best was, en dan is dit het resultaat?

"Seriously, what's a queef?"
Dat wist ik dus ook niet en na even googlen weer iets bijgeleerd wat ik nooit in mijn leven nodig zal hebben.

Qua spanning zit deze film wel goed. Ook leuk dat de jumpscares niet per se komen waar je ze verwacht en hier en daar komen waar je ze niet verwacht. Anders dan wat sommigen hier zeggen vind ik niet dat het verhaal al te voorspelbaars is, natuurlijk is de uitkomst wel te voorzien maar de weg daarnaartoe allesbehalve. De manier waarop beide ouders doodgaan, de struggle in het zwembad, dat zijn allemaal wendingen die ik niet per se voorzag. Ook leuk dat je soms dingen verwacht die vervolgens niet gebeuren, zoals het feit dat het meisje zich achter een rooster verstopt terwijl haar broer hulp gaat zoeken, waarbij je denkt dat dat gaat leiden tot een enge scène waar ze door de moordenaars gevonden wordt maar dat uiteindelijk helemaal niet gebeurt. Daarnaast vond ik het verfrissend dat opeens, redelijk random één van de killers door de broer vermoord wordt, en dat de hoofdpersoon soms de kans heeft om het blonde meisje neer te schieten (waar ze daar eerst niet voor kiest en later wel). Hiermee laat de regisseur zien dat het niet altijd de slechteriken zijn die de protagonisten te slim af zijn, zeker waar het het neerslaan en neersteken van één van de moordenaars door de broer betreft, en sterker nog - hiermee maakt hij de moordenaars menselijk en daarmee nog enger dan ze al zijn. Dit slaat ook terug op wat ik hierboven zei over het feit dat het meisje niet gevonden wordt achter het rooster: de moordenaars zien en weten niet alles en daarmee wordt het des te enger omdat je niet weet of kan voorspellen wanneer ze wel en niet zullen opduiken. Want zeg eerlijk, wat is er enger dan een doodnormaal gezin (zo zag ik de drie killers althans) dat besloten heeft een hele familie uit te roeien, zonder het hele plan absoluut te overzien en met ogenschijnlijk als enige beweegreden: waarom niet? Juist het feit dat dit feilbare mensen (weliswaar monsters van mensen) zijn, geen geoliede moordmachines met totale controle, maakt de sfeer voor mij hier heel benauwend.

Overigens overwoog ik even nog dat de film wellicht een diepere laag heeft, en dat het opstandige meisje dit hele verhaal verzonnen heeft om te verdoezelen dat zij bij haar gedwongen verhuizing naar een kostschool doorgedraaid is en die nacht haar hele familie, inclusief oom en tante, uitmoordde. Eigenlijk houdt dat idee lang stand, zeker in het licht van het einde - haar schrikreactie op het kloppen op de deur kan dan verklaard worden niet omdat ze bang is voor de gemaskerde mensen, maar omdat ze bang is dat de politie haar ontmaskerd heeft en haar komt arresteren. Het enige dat afbreuk doet aan deze versie, is echter dat de vrouw die op het einde van de film komt aanrijden en het meisje redt, de gemaskerde man met bijl gezien heeft. Dus ach, ik heb een diepere laag proberen te ontdekken die er waarschijnlijk niet in zit .