Schloß Vogeloed (1921)

Alternatieve titels: Schloß Vogeloed - Die Enthüllung eines Geheimnisses | The Haunted Castle | Vogelod Castle

Duitsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door F.W. Murnau
met Arnold Korff, Lulu Kyser-Korff en Lothar Mehnert

In het kasteel Vogeloed wachten een aantal aristocraten op de aankomst van barones Safferstätt. Maar eerst nodigt graaf Oetsch zichzelf uit. Iedereen denkt dat hij drie jaar geleden zijn broer (de eerste man van de barones) heeft vermoord, dus ze zijn niet blij dat hij er is. Toch blijft graaf Oetsch, die zegt dat hij niet de moordenaar is, en hij zoekt uit wie de echte moordenaar is.

Ik heb de officieele poster gevonden op deze site:

De oudste overgebleven film van Murnau.
En duidelijk ook de slechtste.

Alleen voor mensen die alles van Murnau willen zien, want
buiten het feit dat deze film door hem is geregiseerd is de film niks speciaals.

avatar van VanRippestein

Is "the Haunted Castle" deze film?

Hoe dan ook: goede zaak dat er meer Murnau wordt uitgebracht.

avatar van VanRippestein
hmmm, nu zowel MoC als Kino de film op dvd uitheeft hoopte ik stiekem toch wel op een iets uitgebreidere review van iemand....

avatar van LimeLou
Waarom koop je het zelf niet?

avatar van VanRippestein
Dat staat los van mijn hoop op een review. Ik hou van reviews lezen.

avatar van Mac Hammer Fan
Op een weekend verzamelen verschillende mensen op een kasteel, wanneer een onuitgenodigde graaf plotseling opdaagt die verdacht werd van moord op zijn eigen broer, maar nooit was veroordeeld. De weduwe neemt de bezoeker zijn aanwezigheid kwalijk. Er zijn echter duistere familiegeheimen en de anti-held is hier alleen maar om deze aan het licht te brengen en de echte moordenaar te ontmaskeren.
Ik verwachtte een griezelfilm, maar het bleek een whodunnit te zijn. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat “silent movies” me doorgaans minder liggen, maar hier bleek het toch mee te vallen. Dit schijnt de oudste bewaard gebleven film van F.W. Murnau uit 1921 te zijn die is uitgebracht op DVD. (Eén jaar later draaide hij zijn bekendste werk: “Nosferatu, eine Symphonie des Grauens”.)
Eigenlijk best aardig in beeld gezet en begeleid met nogal bombastische pianomuziek. De settings zijn weelderig, met een vleugje expressionisme. Het einde is vindingrijk. Ik was verrast van de beeldkwaliteit van zo’n oude prent. Kino heeft er duidelijk werk van gemaakt om de film te restaureren en hiervoor verdienen ze een pluim.

Met elk woord eens met Mac Hammer Fan. Vond het best aardig, al is het misschien wel zijn minste film. Moest uiteindelijk denken aan een film met Michael Caine, die ik vanwege spoilers verder niet kan benoemen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Inderdaad een van de minste Murnau's. De setting is nog wel aardig, maar de magere plot inclusief doorzichtige twist zie je met je ogen dicht al van mijlenver aankomen- en dan duurt de film nog drie kwartier. De knappe restauratie en een enkel mooi shot wegen daar helaas niet tegen op.

avatar van Roger Thornhill
Ogen dicht of open, ik zag die twist niet aankomen, gedeeltelijk omdat ik daar nooit zo op gespitst ben, gedeeltelijk omdat ik meer zat te letten op de prachtige luxueuze sets (vaak met meerdere niveau's), de weelderige aankleding en de strakgelijnde kostuums. Maakt de vorm dan alles goed voor mij? Natuurlijk niet, maar bij een mysterie als dit dwaalt de aandacht nog wel eens af, en bijna alsof het Murnau's bedoeling was blijkt de achtergrond dan een visueel feestje te zijn, als was het een mooie reeks sfeervolle schilderijen (en de maquette van het slot neem ik dan maar voor lief – dat je in de totaalshots ziet hoe de berg in de achtergrond een keurige schaduw heeft doet bijna komisch aan). Aardige droomsekwensen, en de bibliotheek waar de vermoorde echtgenoot in de flashbacks zijn spirituele lectuur zit door te ploegen is indrukwekkend. Eigenlijk best benieuwd hoe de gesproken versie van 15 jaar later zou zijn – ik zie dat die op YouTube integraal beschikbaar is, dus misschien moet ik daar maar eens voor gaan zitten. Déze versie was in ieder geval geen meesterwerk, maar visueel zeker interessant genoeg om te blijven boeien.