Figures in a Landscape (1970)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Joseph Losey
met Robert Shaw, Malcolm McDowell en Pamela Brown

De benarde situatie van twee gevangenen die ontsnappen en over 400 mijl vijandelijk terrein moeten vluchten. De veertigjarige en moordlustige MacConnachie en zijn metgezel, de jonge Ansell, moeten hun krachten bundelen en woestenijen overwinnen terwijl ze achtervolgd worden door een helicopter-piloot die nergens voor terugdeinst.

Een existentiële achtervolgingsfilm! Gelijk in de openingsshot zien we Malcolm McDowell en Robert Shaw als twee ontsnapte gevangen die op de vlucht zijn voor een duistere zwarte helikopter. Er ontstaat eerst een soort kat en muis spelletje en later een regelrechte manhunt. De hele film is eigenlijk maar 1 akte en dat is de achtervolging. Er wordt nooit duidelijk gemaakt wie ze nu eigenlijk zijn en waar ze voor op de vlucht zijn. De achtervolgers lijken meer symbolisch dan echte personages, je ziet ze dan ook alleen van een afstand of verscholen achter donkere zonnebrillen. Robert Shaw is de overheersende van het tweetal met wat maniakale trekjes en absoluut niet bang om de dood in de ogen te kijken. Malcolm McDowell daarentegen is wat meer ingetogen, volgt Shaw en is vooral bang om eenzaam achter te blijven. Na een bizar slotakkoord zit je nog steeds met een hoop onbeantwoorde vragen maar die lijken uiteindelijk helemaal niet belangrijk te zijn. Memorabele film.

****

avatar van brucecampbell
waar heb je deze gezien?

Ik op de Duitser.

brucecampbell schreef:
waar heb je deze gezien?

nl dvd is vorige maand uitgekomen. helaas niet anamorphic zoals op de hoes staat mer wel in zijn originele 2.35:1 formaat.

avatar van brucecampbell
Sterke film. Het hoe, wat en waarom speelt hierin geen rol.

avatar van thomzi50
Snap niet waarom zo weinig mensen deze kennen. Inderdaad, alle waarom- en hoe- vragen spelen hier geen rol: je weet als kijker alleen wat je ziet, verder wordt er niets uitgelegd. Dat schept een bepaalde sfeer, die verder door middel van fraaie landschappen, sterke beelden, puik acteerwerk en een aardig script worden geperfectioneerd. Gewoon een fijne film, gaat dat zien

avatar van Quentin
Veel wordt eigenlijk niet duidelijk over verhaal aan de oppervlakte maar de film behandelt op een dieper niveau interessante existentiële themas. Veel symboliek en weinig verklarende dialoog, gedragen door de sterke mise-en-scène. Shaw blijft een enorm fascinerend acteur. kleine 4*

avatar van wendyvortex
Thriller(?)/ontsnappingsfilm door regisseur Joseph Losey (The Servant/Mr. Klein) en dat betekent dat het nogal afwijkt van de standaard-thriller.
Een onzichtbare helicopterpiloot maakt de helicopter zelf de vijand.
Vergelijk het maar met het sproeivliegtuigje uit North By Nortwest of de vrachtwagen uit Duel.
Soort van filosofische thriller (a la Runaway Train) met bevreemdend einde en hele mooie landschapsopnamen.
Relatief onbekend, maar redelijk goedkoop aan te komen via de Stars On Sale-serie (NL subtitles en al).

avatar van Bottleneck
Mooi hoor, individuen ontsnappend aan 'het systeem' of een totalitair regime of zoiets (lijkt me typisch jaren zeventig). Fraai ook om te zien hoe verschillende omgevingen aan je voorbijtrekken, allerlei (natuur)elementen die de mannen op de proef stellen. De aanleiding blijft onduidelijk maar dat is geen enkel bezwaar, het perspectief van de mannen sleept je mee in de survival ook al zouden ze het wellicht verdienen om ingerekend te worden.

De beste scene/omgeving vind ik in het veld dat bestookt wordt met vuurbommen en verbrandt. Af en toe springt de film wel erg snel over van dat ze op de huid worden gezeten naar een situatie dat ze opeens weer los zijn van de achtervolger, maar dat houdt de vaart er wel in en dat was wel nodig.

Minpuntje vind ik dat de teksten wat houterig worden uitgesproken en dat het redelijk voorspelbaar is dat de oudere man het loodje het zal leggen.. Het einde is wel mooi in lijn met het mysterieuze.

avatar van chevy93
Begint echt heel goed en is één van de betere in zijn soort (qua begin dan). Daarna zakt het langzaam maar zeker in en is niet meer spannend, niet meer zo interessant en wordt het bijna saai. Dat is toch wel jammer, want het concept is heel leuk bedacht en dit zou een echte topper kunnen zijn, mits met iets meer zorg behandeld. Het mysterieuze van het begin had wat mij betreft (veel) meer uitgebuit mogen worden.

Wel blij dat ik McDowell in een andere film heb gezien.

avatar van simonvinkie
Ja, ben het wel met chevy eens. De film begint sterk, een introductie is er niet en je weet meteen waar de twee heren aan toe zijn. Daarna wordt het een stuk minder. Vond grote delen ook een beetje saai eigenlijk. De heren Shaw en McDowell zetten wel erg sterke rollen neer. Maar verder dus wel een aardige film, leuk om gezien te hebben, maar echt kapot was ik er niet van. 2,5*

Heerlijke film met mooie landschappen en een lekker obscuur sfeertje! Iemand enig idee waar de film is opgenomen? Lijkt me wel wat voor een thema-vakantie

avatar van Querelle
Bij deze film moest ik eigenlijk meteen aan de kritiek van The One Ring en vooral Rokuro bij andere films van Losey denken. Al vind ik zijn meeste andere films gewoon goed. Bij een genre film als dit valt hij in mijn ogen toch echt door de mand.
Ten eerste is dit een zeer gedateerd, ineffectief verhaaltje over de veranderende tijdgeest en de waarden en normen die letterlijk moeten worden geslachtofferd voor de nieuwe vrijheids idealen.
Ten tweede wordt dit in een minimalistische actiefilm gepropt a la Duel (ja kwam later), zonder veel informatie over context en motieven (wat in weze niet erg hoeft te zijn) met een Malcolm mcDowell die nu een keer niet overtuigd als jonge rebel. Zijn teksten komen erg vreemd over en de hele dialoog is erg gekunsteld. Er wordt te nadrukkelijk van een logische dialoog afgweken. 3 zinnen en shots later wordt er pas antwoord gegeven op een vraag die eerder is gesteld en dat herhaald zich nog een paar keer. Dat valt te veel op en komt gewoon niet natuurlijk over.

Verder vond ik het idee van de helicopter helemaal niet werken. Straalt niet de dreiging uit die de bedoeling was. Vond het ook niet aannemelijk dat hij de twee mannen in het begin gewoon laat lopen

Enige wat wel de moeite waard was is de landschapsfotografie waar onder meer Peter Suschitzky verantwoordelijk voor was. Ziet er mooi uit vaak en mooie luchtopnames ook.

avatar van The One Ring
Querelle schreef:

Nou heb ik niet veel kritiek geleverd op Losey, aangezien dit pas mijn tweede film van hem is (na Accident, waar ik inderdaad niet veel me op had), maar Figures in a Landscape vond ik dan weer wel goed. Eigenlijk ben ik het met je kritiekpunten eens. De reden waarom ik dit geen fantastische film vind ligt hem vooral in de dialogen, het matige acteerwerk en de flauwe slecht uitgewerkte thematiek over de overgang van het oude in het nieuwe.

Gelukkig wordt dit allemaal enigzins gecompenseerd door iets dat mij wel zeer boeit, namelijk personages die moeten overleven in een barre omgeving. Ik hou gewoon van dit soort films waarin mensen door de natuur rennen en iedere stap iets lijkt te wegen. Three Godfathers van John Ford was ook al zo'n film, ook met een slap thema, maar een boeiend avontuur. Dan is Figures in a Landscape zelfs nog iets spectaculairder, met shoot-outs en een dreigende helicopter. Als avonturenfilm werd dit eigenlijk compleet voor mij. Zowel door het goede gebruik van de omgeving om de spanning op te bouwen als door de fantastische fotografie van die landschappen. Dat slot is ook prachtig surrealistisch gefilmd.

Reinbo
Film begint geweldig met een mystieke helikopter die twee mannen opgejaagd. Deed me erg denken aan Essential Killing (2010) , die hier duidelijk de mosterd vandaan heeft. Beide zijn existentiële films over mensen op de vlucht door een vijandelijk landschap. helaas stort deze wat in, met name om de de twee personages en hun relatie niet zo boeiend is. Wel veel mooie plaatjes en een fijne soundtrack.

avatar van mrklm
Robert Shaw schreef het scenario van deze verfilming van het gelijknamige boek van Barry England. MacConnachie [Shaw] en Ansell [Malcolm McDowell, een jaar voor 'A Clockwork Orange'] zijn twee mannen op de vlucht voor een niet nader genoemd regime in een niet nader genoemd land. In het onherbergzaam wordt het tweetal vooral op de hielen gezeten door een helikopter, maar het tweetal probeert alle ontberingen te doorstaan om hun vrijheid te behouden.
Een gebrek aan karakterisering, vooral met betrekking tot Ansell, beperkt de dramatische impact van deze film. Maar Shaw en McDowell ontstijgen het matige scenario. Regisseur Joseph Losey maakt wel voortreffelijk gebruik van de perfecte locaties en de helikopterstunts van Gilbert Chomat zijn indrukwekkend. Liefhebbers van actiefilms komen hier derhalve zeker aan hun trekken.