Irezumi (1966)

Alternatieve titels: Spider Tattoo | 刺青

Japan

geregisseerd door Yasuzô Masumura
met Ayako Wakao, Akio Hasegawa en Gaku Yamamoto

Nadat een jonge vrouw verleid wordt, wordt er een tattoeage in de vorm van een rode spin op haar rug gezet. Niet lang daarna verandert ze van gedrag. Ze wordt steeds beestachtiger, totdat ze een monsterlijk gedrag begint te vertonen. Een voor een neemt ze wraak op de mannen met wie ze het bed deelde.

avatar van stephan73
Komt 23 Juli uit op DVD via Yume Pictures in de UK!

avatar van Mochizuki Rokuro
Deze film is komende week op ARTE te zien! Net als Mojuu paar weken geleden...

avatar van Mug
Mug
Wellicht waren de verwachtingen te hoog. De film kent voldoende mooi geschoten scenes, een prachtige hoofdrolspeelster, een interessant plot, en de tattouage is bevreemdend.

Toch werkten de vele, langdurige 'worstel-scenes' met 1 mes + 2 kreunende (als je je ogen dicht deed, waande je in een of andere pornofilm) mensen me op een gegeven moment op de zenuwen. 'Daar gaan we weer', en mijn zapduim begaf zich weer naar de volumeknop om het geluid te dempen. Drie sterren.

Mug schreef:

Heb m opgenomen, zal m dit weekend kijken. Kan me iets bij je beschrijving voorstellen. Het is leuker dat deze films te zien zijn dan dat ze echt goed zijn. Zelfde gold voor Mojuu ook eigenlijk.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mooie kadrering en sfeer in met name de buiten shots, vooral in het begin van de film. Verder een paar prachtige opnamen.

De binnen scenes die het verhaal vertellen vond ik dan weer erg rommelig, praterig en niet zo overtuigend.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik vond het toch wel weer heel vermakelijk. Wederom niet het niveau van de eerste twee films die ik van Masumara zag (ben ik begonnen met zijn allerbeste films?). Eerder ongeveer zo goed als Manji en ook iets verwant eraan. Dik aangezette intriges, schandalen en bedrog. Het lijkt bijna een eigen subgenre in de jaren '60 in Japan. Fatale vrouwen die alles en iedereen om zich heen ten gronde richten. Ik mag dat wel.

Ik ben nog maar net begonnen aan de films van Yasuzō Masumura. Wat ik tot nu toe van hem gezien heb bevalt me wel. Het zijn door de bank genomen enigszins bittere, om niet te zeggen grimmige drama’s die je niet onberoerd laten. Zo ook deze wraakfilm met opnieuw een geschakeerde rol van Ayako Wakao. Ik heb tot nu toe een vijftal films van haar gezien en vooralsnog kom ik tot de conclusie dat zij toch wel een van de beste actrices is in de Japanse cinema uit de jaren 50 en 60. Smaakt sowieso naar meer.