Phantom (1922)

Alternatieve titel: The Phantom

Duitsland
125 minuten (originele versie) / 117 minuten (TCM print)

geregisseerd door F.W. Murnau
met Alfred Abel, Lil Dagover en Grete Berger

Een wereldvreemde dichter streeft een onbereikbare liefde na. Na veel tegenslagen, waarbij hij zelfs bij een moord wordt betrokken, vindt hij het geluk bij een meisje dat hem altijd al in stilte aanbeden had.

Ik vond hem iets minder dan de andere (op dvd uitgekomen) films van Murnau (op Tartuffe na misschien) , maar toch zeker wel een goede film. Ik vond hem een stuk beter dan "Schloss Vogeloed".

Een hele goede rol van Alfred Abel die ik hiervoor alleen in bijrollen heb gezien (Metropolis, Dr Mabuse & Brennende Acker).

Hele mooie stadsbeelden. Je herkent Murnau's stijl al in deze vroege film en ook vooral de droomscenes waren mooi gedaan.

Jammer dat deze film nog niet uit is op dvd of video anders zou ik hem zeker kopen.

Deze film komt in het najaar van 2005 eindelijk uit op dvd

Een uitgave van Flicker Alley
(die ook Judex hebben uitgebracht)

voor meer info check:

avatar van Mochizuki Rokuro
De film komt komende week op ARTE! Er worden op deze zender sowieso veel zwijgende klassiekers uitgezonden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het meest vergelijkbaar met Der Letzte Mann binnen de films van Murnau die ik zag, vooral vanwege thematiek. In vormgeveing begin Murnau al een ietsiepietsie te experimenteren. Alfred Abel in de hoofdrol acteerde als een uitgedroogde begonia, maar de sfeertekeningen (en alom geroemde droomscenes) maken het voor 1922 wel bijzonder. Als voorbeeld de scene waarin de hoofdpersoon Lorenz 'zijn' droommeisje ontmoet. Geheel uitgewerkt zonder gesproken tekst en tussentitels. Gelukkig vertrouwd Murnau vaker dan zijn tijdgenoten op de intelligentie van de kijkers. Verder is het een nogal standaard sentimenteel (en langzaam) verhaal.

avatar van Co Jackso
Een beetje een teleurstellende eerste kennismaking met het werk van Murnau. Een aantal scenes en beelden bevielen mij zeker, maar over het algemeen genomen was het verhaal niet interessant genoeg om mij 2 uur lang volledig te boeien. Hopelijk bevallen andere films van hem mij meer.

klute89
Is hier een dvd van?

klute89
Thanks Gotti!!

avatar van VanRippestein

VanRippestein schreef:
MoC komt einde van dit jaar met een release...

Ah, goed nieuws. Ben al een tijdje benieuwd naar deze film!

avatar van stephan73
VanRippestein schreef:
MoC komt einde van dit jaar met een release...

Komt inderdaad op DVD, samen met Die Finanzen des Grossherzogs.

Walkure
Samen op een dvd'tje was het niet? Overigens is Die Finanzen des Grossherzogs onlangs ook al uitgebracht door KINO. Jammer dat MoC er voor kiest om juist die er bij te doen.

avatar van stephan73
Walkure schreef:

Ik denk dat het een setje wordt met twee DVDs. Dat MoC die andere titel ook uitbrengt is op zich logisch, want MoC richt zich op DVDs die nog niet in Engeland uit zijn (regio 2). Ik moedig het harstikke aan, want een beetje concurentie kan geen kwaad!

avatar van Kjell1408
Ik kijk er in ieder geval al naar uit en zoals we al gewoon zijn is de cover van de DVD weer geweldig!

Kjell1408 schreef:
en zoals we al gewoon zijn is de cover van de DVD weer geweldig!

Ja, de dvd cover is inderdaad erg mooi en sfeervol.

avatar van VanRippestein
stephan73 schreef:

Kino is R0 dus dat boeit opzicht niet echt. Maar MoC heeft toch ook altijd mijn voorkeur bij meerdere uitgaven. Die mensen weten hoe ze een dvd meerwaarde moeten geven!

Nou wie doet er mee wachten?

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Beetje tegengevallen deze film van Murnau, die toch een paar meesterwerken op zijn naam heeft staan. Hoofdrolspeler Alfred Abel is te oud voor de rol van naïeve dromer, en loopt de hele film als een geslagen hond rond. De plot is nogal simpel en rechtvaardigt de behoorlijk lange speelduur niet bepaald. Wel een aantal mooie surrealistische scenes.

avatar van Roger Thornhill
Degelijke, rechttoe-rechtaan verfilming van een uitzichtloze en noodlottige passie, bijna als een naturalistische roman van onze eigenste J. van Oudshoorn of Frans Coenen. Misschien wordt de ergste ellende weggenomen doordat we in de openingsscène al zien dat Lorenz uiteindelijk toch nog op z'n fragiele pootjes terecht zal gaan komen (inclusief een liefhebbende eega), maar verder is het allemaal kommer en kwel. De voornaamste kwaliteiten zijn de aandoenlijke Alfred Abel (hier in het echt al 43 jaar), de redelijk sobere vertolkingen van de overige acteurs en actrices (hoewel Frieda Richard als moeder Lubota helaas van Murnau wel alle ruimte krijgt om te lijden en lijden en lijden), de fraaie fotografie, en diverse mooie en soms surrealistische dagdroomsekwensen, waarvoor alle lof. En ja, Murnau houdt de teugels strak in handen en wikkelt de plot zorgvuldig af, maar al met al is dit toch wel een lange zit waarvoor ik eerder bewondering dan sympathie of kijkplezier kan opbrengen.