Die Puppe (1919)

Alternatieve titel: The Doll

Duitsland
Fantasy
48 minuten / 70 minuten (kopie met Franse tussentitels in Filmmuseum te Brussel) / 58 minuten (gerestaureerde versie, 2000)

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Ossi Oswalda, Victor Janson en Hermann Thimig

De oude kinderloze baron Chanterelle wil de familiale bloedlijn verderzetten en roept daartoe diens neef Lancelot tot de orde. De baron belooft Lancelot een serieuze bruidsschat uit te keren indien hij trouwt. Lancelot is echter bang van vrouwen en is dan ook de wanhoop nabij. Totdat hij het atelier van meneer Hilarius ontdekt waar levende poppen gefabriceerd worden.

avatar van Spetie
Leuke en charmante film van Lubitsch met een vrij origineel uitgangspunt.

Het is een beetje een mix van een toneelstuk en een film. Het verhaal zelf is niet echt realistisch, maar is meer een soort van sprookje. Een jongeman wil niet trouwen, rent weg, stemt in om zogenaamd te trouwen met een pop en op het einde zal niemand verrast zijn. Hoewel het nergens echt hoogstaand wordt is het wel erg vermakelijk om naar te kijken en maakt de charmante sfeer veel goed. De film neemt zichzelf gelukkig geen moment serieus en Ossi Oswalda is leuk om naar te kijken, al trekt ze soms wel erg gekke gezichten.

Al met al best geinig om een keer gezien te hebben en daarnaast duurt het ook niet al te lang. De versie die ik zag duurde trouwens 64 minuten.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een zeer originele, anarchistische en ook tamelijk idiote film van Lubitsch. Genoten!

avatar van Flavio
Aardig filmpje van Lubitsch, nogal rap verteld in krap een uurtje. Film kent genoeg grappige momenten, zoals de welgevoede monniken die hun rijke maaltijden onder tafel verstoppen als gebeld wordt, de achtervolging van de leerjongen die zich heerlijk kon uitleven met een stapel borden, en de transformatie van de poppenmaker in Don King. Waar de film om draait, de nogal argeloze neef die denkt met een pop te trouwen, daar wordt niet zo veel mee gedaan, ook al omdat Ossi nauwelijks echt haar best doet voor pop door te gaan. Leuke effecten trouwens wel, Lubitsch hield zich al vroeg bezig met de mogelijkheden van o.a. stop motion en multiple exposure.