Stalag 17 (1953)

3,66

Komedie / Oorlog

geregisseerd door Billy Wilder
met William Holden, Otto Preminger en Robert Strauss

Nadat een ontsnappingspoging is mislukt uit een gevangenenkamp vol Amerikaanse POW's (Prisoners of War) begint men te vermoeden dat er onder hen een spion aanwezig is. De POW's verdenken onmiddellijk Sefton, de sjacheraar die regelmatig dealtjes maakt met de Duitsers.

144 BERICHTEN34 MENINGEN

avatar van AGE-411
geplaatst: 2 maart 2011, 23:41 uur [permalink]
madmax1 schreef:
Een prachtfilm .
Kwam een tijdje na de oorlog die nog vers in het geheugen stond.
Deze film, trok volle zalen en beleefde als eerste in Maastricht een dubbel, dwz twee weeken de zelfde film, uniek voor die tijd.
De jongeren van nu vinden dit een oudbollige saaie film.
Ik kan hem nog herrinneren als gisteren, ook omdat ik hem nog meermaals afspeel.
Voor mij een stukje (oet mien jûigd).

Er zijn films die ouder zijn dan dit en veel realistischer zijn.

avatar van madmax1
geplaatst: 3 maart 2011, 00:32 uur [permalink]
Oja en meer dan je denkt.
Maar deze is voor mij van nolstagische waarde 😅

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 16 mei 2011, 20:14 uur [permalink]
Deze film bestaat voor mij uit één negatief en twee positieve elementen. Het negatieve element bestaat uit de boertige humor, vooral het personage van Animal vind ik af en toe pijnlijk onleuk. De positieve elementen daarentegen zijn de spannende plot (wie is de mol en hoe zal hij worden ontmaskerd) en de fantastische rol van William Holden als antiheld, echt één van de beste rollen die ik ooit heb gezien. Toen hij de Oscar kreeg werd wel gezegd dat dat vooral was omdat hij hem drie jaar eerder níét voor Sunset Boulevard had gekregen, maar ik vind deze rol toch ook ijzersterk. "If I ever run into any of you bums on a street corner... just let's pretend we've never met before."

Eigenlijk zou de rol van Sefton door Kirk Douglas worden gespeeld: "[Billy Wilder] did ask me to play the lead in Stalag 17. I'd seen the play, and thought it had lots of weaknesses. I didn't realize what Billy would do with the movie. Bill Holden played the part and won an Oscar. I was dumb." (uit zijn autobiografie The ragman's son)

avatar van rep_robert
geplaatst: 21 augustus 2011, 17:03 uur [permalink]
Wederom een zeer vermakelijke film van Wilder met een leuke Holden in de hoofdrol, veel luchtige momenten die voor de nodige (glim)lachen zorgen en een whodunnit verhaaltje dat mij meerdere malen op het puntje van mijn stoel heeft gehouden. Het verraste me dat de setting ook zo realistisch overkwam, had zelf ook echt het gevoel dat ik in Stalag 17 zat. Bijzonder professioneel gemaakt.

Erg goed!

avatar van Rosicky
geplaatst: 7 september 2011, 14:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Stukken minder dan Wilder's andere werk. De film is in de eerste plaats bijzonder onrealistisch. Het leven in een gevangenkamp wordt afgeschilderd als een leuzenleven. De Duitsers zijn zo dom als maar zijn kan (dat volleybal...) en zo nog wel verder.
De humor werd bij vlagen ook veel te dik aangezet. Er zitten veel te veel stukken in Stalag 17 die alleen maar op de lachspieren mikken, en niets bijdragen aan de plot. Dat deze segmenten vaak erg onleuk zijn, is dubbel jammer.
Waarom deze film zo spannend wordt gevonden is mij een raadsel. Vanaf minuut één staat vast dat Holden het in ieder geval NIET heeft gedaan. Wie het dan wel is, komt op mij vrij willekeurig over.

Stalag 17 slaat de plank mis, zeker voor een film van Wilder. De film is prima uit te kijken, vooral dankzij Holden, maar het ontbreekt aan spanning en humor om te lachen. Niet slecht, maar misstaat volledig in het rijtje Double Indemnity, Sunset Blvd, Some Like it Hot en The Apartment.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 26 november 2012, 18:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Om de genialiteit van Billy Wilder kan ik niet heen. Al sinds de 1e film die ik van de beste man zag. Ook deze 'Stalag 17', de 6e film (nog maar) die ik van 'm zag is prachtig. Blijft genieten met Wilder.

Wat een heerlijk sfeervol, humoristisch én spannend avontuur zeg. Prachtig geschoten, stuk voor stuk leuke personages en meeslepend van het begin tot het einde. Het kamp is een erg sterke setting voor alle gebeurtenissen die we als kijker voorgeschoteld krijgen. De film kent stuk voor stuk memorabele scénes; o.a. Shapiro en Animal die een witte lijn naar de Russische vrouwen trekken, de stiekeme bezigheden in Barak 4, de ontknoping en het einde met de ontsnapping. Puur vermaak en een genot om naar te kijken.

Mijn volgende Wilder wordt waarschijnlijk 'Double Indemnity'.. de hoogst genoteerde Wilder op MovieMeter. Waarom ik daar niet eerder aan ben begonnen, geen idee, maar ik heb er weer zin in!

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 27 november 2012, 17:26 uur [permalink]
HarmJanStegenga schreef:

Maar u heeft toch zeker wel Sunset Boulevard gezien? Staat vlák daaronder in de MoMe-top-250, en in de filmgeschiedenisboekjes vermoedelijk nog wel hoger aangeschreven... (Prachtige geremasterde versie op DVD, maar ook toevallig komende zondagmiddag bij de Belg op Een!)

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 27 november 2012, 18:25 uur [permalink]
Jazeker, 'Sunset Boulevard' is op dit moment mijn favoriete Wilder. Onlangs herzien en verhoogd naar 5 sterren. Prachtige film. 🙂

geplaatst: 6 februari 2013, 17:15 uur [permalink]
Het sukses (Zal niet unaniem geweest zijn) van deze "Stalag 17" zat hem destijds zeker in de lef om een film te maken over gevangenschap tijdens WO II en er een luchtige toon in te steken.
Wat mij betreft vind ik die luchtige toon en wat moet doorgaan voor humor eerder vervelend en zekerlijk niet van een goed niveau, misschien op wat galgenhumor na.
Als Wilder koos voor een komedie dan moest hij zekerlijk het visueel sterk overkomend doden schrappen.
Wilde hij dan toch iets ernstigers dan is de platvloersheid er te veel aan.
De ironie omtrent de tussenkomst van de Conventie van Genève, doorgaans met de voeten vertrappeld, is wel goed ingebracht.
Is er wel een zekere spanning naar het einde toe en zijn enkele acteurs als Holden, Strauss en Graves in goede doen, in zijn geheel, eerder teleurgesteld.

avatar van Insignificance
geplaatst: 20 april 2013, 16:13 uur [permalink]
Lol en spanning in een gevangeniskamp. Het zal destijds wel ontwapenend en eventueel dapper zijn geweest, maar dat werkt slechts heel eventjes met de intrede van de jolige Feldwebel Schulz. Vreemd genoeg wel aangekondigd als een Schweinehund. De komedie die Wilder daarna van stal haalt, is totaal niet aan mij besteed. Er zijn er nogal wat, maar met name Animal en z'n sidekick zijn een doorn in het oog. Strauss weet zelfs een op zich aardig grapje als die met de post nog om zeep te helpen.

Tot diep in de film is er geen ontkomen aan z'n ongein met nog een Betty Grable dansje dat kant noch wal raakt en maar niet op wil houden. Zo'n volleybal scène is pijnlijk onleuk en een figuur als Duke lijkt alleen bedacht om driftig op Sefton te reageren. Daar is dan meteen het enige boeiende personage mee genoemd, maar de (mislukte) pogingen tot humor en luchtigheid zijn zo dominant aanwezig dat Holden en het plotje rondom de spion op geen enkele manier meer van de grond komt.

Reinbo
geplaatst: 27 april 2013, 23:21 uur [permalink]
Op zich had het 'spot the traitor' plot best een leuke film kunnen opleveren, maar de kluchtige humor helpt de film helaas om zeep. Tenenkrommend en ongepast.

Fotografie en art direction zijn dan wel weer aardig.

2,5 a kleine 3

geplaatst: 24 oktober 2013, 08:21 uur [permalink]
Als je deze oorlogskomedie met een serieuze ondertoon een paar keer gezien hebt, dan geraakt de humor toch wel enigszins onderhevig aan slijtage:

Do you have to put your socks in my breakfast?

Maar het blijft niettemin aangenaam vermaak, al heeft Billy Wilder talrijke betere films gemaakt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst: 16 november 2013, 23:47 uur [permalink]
Doordat de humor me wat al te dik aangezet is en me niet altijd ligt kom ik op 3.5* maar verder vind ik dit vooral een knappe mix van stijlen. Er is altijd de serieuze grimmige kant van het gevangenkamp en een geloofwaardige dramatische onderlaag waardoor dit toch verder komt dat een grappig en spannend avontuur in de oorlog. En dat is iets dat ik erg knap vind aan deze film.

geplaatst: 23 december 2013, 01:04 uur [permalink]
Ondanks dat deze film nu 60 jaar oud is en ook wel gedateerd is, blijft het gewoon een prima film. Het verhaal zit goed in elkaar en weet ook te boeien en bovendien zit er ook de nodige humor (wel wat flauwtjes en gedateerd) in. Ook met de uitvoering (o.a. het visuele gedeelte) zat het goed en hetzelfde geldt voor de cast. Van de cast kon ik eigenlijk niemand maar die Sig Ruman als de Duitse Sgt. Johann Sebastian Schulz vond ik wel leuk spelen. De film vind ik persoonlijk met precies 120 minuten iets aan de lange kant, maar eerlijk gezegd was het nergens echt saai of vervelend.

P.S. die Robert Strauss als 'Animal', kon wel eens de vader / opa zijn van Javier Bardem want daar leek hij veel op 🙂

geplaatst: 26 februari 2014, 22:24 uur [permalink]
Herzien. Potver wat is Wilder toch geweldig.

avatar van wendyvortex
geplaatst: 23 november 2014, 16:07 uur [permalink]
Iets te bekend gegeven (P.O.W.-kamp) en iets te kluchtige humor, maar regisseur Wilder houdt het verder allemaal mooi in balans. Hartverwarmende kameraadschap en flinke dosis spanning, want er is een verrader in de barak.
Prima voor de zondagmiddag-matinee, maar iets onder het Billy Wilder-gemiddelde.

avatar van Prinz
geplaatst: 14 januari 2015, 21:00 uur [permalink]
Godsamme wat is die Animal vervelend. Toch de minste WIlder die ik al zag tot nu toe.

avatar van missl
geplaatst: 17 januari 2015, 11:18 uur [permalink]
Heerlijke film, over een aantal mannen in een barak waarbij de denken dat er een ‘mol’ in hun midden is. Deze film ondanks de gruwelijke oorlog niet gruwelijk, je ziet niet de dingen die je normaal van een oorlogsfilm zou verwachten (bv schieten en tanks) eigenlijk zie je alleen het leven van de mannen in Stalag 17, verder niets. Met humor en kameraadschap slaan zij zich erdoorheen. Zeer vermakelijke film.

avatar van Pim1993
geplaatst: 15 april 2015, 10:39 uur [permalink]
madmax1 schreef:
Een prachtfilm .
Kwam een tijdje na de oorlog die nog vers in het geheugen stond.
De jongeren van nu vinden dit een oudbollige saaie film.
Voor mij een stukje (oet mien jûigd).

De jongeren van nu vinden het zeker geen oudbollige saaie film. Het probleem is om jongeren ertoe te verzetten om zwart wit films te gaan kijken. Die drempel wat dat betreft ligt nou eenmaal hoog gezien de visuele kwaliteit van tegenwoordig.

geplaatst: 28 juni 2015, 23:08 uur [permalink]
Met Stalag 17 de eerste tien Wilder films opnieuw gezien. Met als enige conclusie: Wilder was echt de aller grootste. De 5* blijven staan.

avatar van Metalfist
geplaatst: 8 december 2015, 15:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Anybody here want to double their bet?

Ik heb lang getwijfeld om Stalag 17 eens op te zetten. Ben op zich wel een grote Billy Wilder fan, maar ik heb toch soms wat last met oorlogsfilms. De mix met komedie leek me dan wel weer iets voor Wilder te zijn, maar dan stond dan weer tegenover dat de film rond de twee uur afklokte en dat is bijna nooit een goed teken voor een komedie. Een aantal tegenstrijdigheden dus vooraleer ik aan de film begon en wat bleek? Die tegenstrijdigheden verdwenen niet tijdens het kijken.

Vind dit samen met The Appartment dan ook de zwakste Wilder film die ik tot nu toe heb gezien (dit is nummer 9 als ik me niet vergis) en bovendien ook eentje die precies wel wat uit de boot lijkt te vallen ten opzichte van de rest van zijn oeuvre. Nogal dik opgelegde humor (met onder andere de wel erg karikaturale Animal die meer miss dan hit is) en sommige scènes die gewoon nergens op slaan. Ik begrijp dat realisme misschien niet helemaal vanboven op Wilder's verlanglijstje stond, maar de scène waar Schulz de hoofdpersonages bijna betrapt met de radio om dan uiteindelijk op een verkeerd spoor gezet te worden via een stom partijtje volleybal is gewoon armoede troef. Ik verwacht meer van Wilder, zoveel is duidelijk. Ik had het dan ook heel wat interessanter gevonden mocht Wilder zich gewoon geconcentreerd hebben op het (overigens degelijke) plot rond wie de verrader is. Vanaf het moment dat duidelijk is dat Price de schuldige is en Sefton alles op alles gaat zetten om zijn onschuld te bewijzen wordt de film dan ook vele malen sterker dan al hetgeen ervoor komt.

Ik had wel niet verwacht dat Wilder het aandurfde om dit zo snel na de oorlog te maken. Hoewel, misschien is het niet helemaal de verdienste van de regisseur aangezien het gebaseerd is op een toneelstuk van Donald Bevan & Edmund Trzcinski dat een paar jaar voor de release van de film in première ging. Wat wel de verdienste van Wilder is, is de cast die hij hier voor de camera zet. Zo is William Holden is overtuigend als Sefton en is ook Don Taylor als Dunbar erg degelijk. Otto Preminger daarentegen is wat meer op het randje (vooral in de volleybal scène komt hij er wel erg slecht uit) en Robert Strauss gaat er wel een stuk over. Iets wat ook geldt voor zijn partner in crime, Harvey Lembeck die de rol van Harry Shapiro vertolkt, trouwens.

Mjah, veel zaken die erg goed lopen en toch ook wel wat missers. Het is vooral de mix van humor en het hele oorlogsgebeuren die niet echt goed matcht, maar zoals eerder gezegd kan dat dan misschien wel wat aan mijn smaak qua humor liggen. In ieder geval niet één van de beste Wilder's als je het mij vraagt.

Nipte 3*

geplaatst: 21 juni, 18:02 uur [permalink]
Een mislukte film in een gevangenenkamp. Totaal niet grappig.

geplaatst: 30 juli, 10:01 uur [permalink]
Interessant verhaal, maar mist bij momenten toch iets aan originaliteit en spankracht. Toch "genoten" van de film

avatar van dalma
geplaatst: 23 oktober, 12:02 uur [permalink]
leuke film over het leven in een gevangenenkamp. je moet het maar doen om de kijker te blijven boeien, aangezien alles op 1 locatie gebeurt.