ad

Geregisseerd door: Billy Wilder

Met onder meer: William Holden, Otto Preminger en Robert Strauss

Releasedatum: 29 mei 1953

Over Stalag 17

"The star-spangled, laugh-loaded salute to our P.W. heroes!"

Nadat een ontsnappingspoging is mislukt uit een gevangenenkamp vol Amerikaanse POW's (Prisoners of War) begint men te vermoeden dat er onder hen een spion aanwezig is. De POW's verdenken onmiddellijk Sefton, de sjacheraar die regelmatig dealtjes maakt met de Duitsers.

imageimageimageimageimageimage

Sgt. Johann Sebastian Schulz

Sgt. Manfredi

avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

Wie ergerd zich dan aan Animal? Hij is toch best grappig of niet?

Ik vond iig van wel

Van de 15 Wilder films die ik tot nog toe gezien heb is Stalag 17 helaas toch wel één van de minste.

Waar Wilder in andere films een fraaie balans tussen Drama en Comedy weet te vinden, zoals bijvoorbeeld in het schitterende The Apartment, is in deze film het evenwicht zoek.

Haal de overdaad aan toneelmatige grappen van het duo Lembeck (Shapiro) en Strauss (Kasava) eruit en je hebt een veel betere film. Vooral Strauss werkt enorm op de zenuwen, en da's jammer want het karakter op zich is best leuk. Strauss legt het er echter zo dik bovenop dat het vrijwel alle nuances uit het karakter, en deels uit de film weghaalt. En met Shapiro erbij is het soms echt te veel peppie en kokkie zoals in de scene waarin een wegmarkering wordt geschilderd en eindigt met de kwast in het gezicht van de Duitse bewaker

Eigenlijk is het merkwaardig dat Wilder het in een orlogsfilm zo uit de hand laat lopen, want tien jaar voor Stalag 17 leverde Wilder met Five Graves to Cairo een oorlogsfilm af waar hij er wel in slaagde comedy en drama uitstekend op elkaar af te stemmen.

William Holden speelt een mooie rol, maar het is al met al niet genoeg om Stalag 17 helemaal te redden.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Vervelende humor heeft die Wilder toch... flauwe woord- en taalgrapjes, daardoor flauwe dialogen en dat is iets wat behoorlijk mee weegt.

Hoewel een redelijk standaard verhaal, toch een degelijke uitwerking met een verdienstelijke climax.

avatar van Spetie

Spetie

Heerlijke sfeervolle film!

Mijn 4e film van Billy Wilder en de derde die ik meer dan goed vond. Een oorlogsgevangenenkamp waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt, niet altijd even realistisch, maar redelijk spannend met zeer leuke personages en goede dialogen, die bijdragen aan een geweldig luchtige ontspannen sfeer, terwijl je dat nu niet bepaald op zo'n plaats zou verwachten. Het spionageverhaaltje wordt uiteindelijk op een zeer sterke manier uitgewerkt en dit alles zorgt voor een zeer vermakelijke film wat mij betreft. Dat deuntje aan het begin en eind van de film is trouwens ook helemaal geweldig, ik meen dat het in Die Hard with a vengeance op een gegeven moment ook zit. Kortom een erg fijne Wilder toch wel weer!

Onderhond

Vre-se-lijk.

Had er al niet veel van verwacht, Wilder en humor gaan voor mij niet echt samen. Ook in deze film maakt hij het weer echt bont, met een aantal geweldig irritante personages. Animal werd al vaak genoemd (een stapje weg van slapstick), maar ook die ergerlijke imitatie kerel, de nieuwsman (wat een stem!) en de povere sprechen sie deutsch humor.

Er zijn een aantal scenes die er qua niet-aanzien uitspringen, oa met de hitlersnorretjes, de witte streep naar het Russische kamp en met stip bovenaan de Duitse wachter die een verdachte kabel ziet en dan op compleet achterlijke wijze in een volleybal spelletje getrokken wordt, waar hij als een kindje van 5 staat mee te kirren.

Het hele spannende gedeelte heb ik blijkbaar ook gemist, alles was zo lollig, guitig en schattig in het kampje dat ontsnappen ook niet zo'n ernstige aangelegenheid leek, de intro ten spijt.

2 uur zijn zoals steeds bij dit soort films veel te lang, zeker bij dit soort humor kan ik het na een kwartier al niet meer aanzien. Enorm saai en extreem oubollig. Het selecte gezelschap dat hierom nog kan lachen anno 2009 ten spijt.

Zelfs de rol van Holden vond ik niks, je komt ongeveer hetzelfde personage tegen in elke pre-1960 film in de top 250 heb ik zo de indruk.

avatar van trebremmit

trebremmit

Tja, je moet er van houden maar ik vind het knap hoe Wilder hier een mix maakt tussen drama, spanning en humor, de overgangen er tussen zijn vaak subtiel en de film is dan ook een genot om naar te kijken.

avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

Super film!

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

• 1966 stemmen

Gemiste kans.

De film startte heerlijk. Een Great Escape-achtige scene waarbij de zoeklichten mooi over het kamp dwalen. Wat volgde was een who dunnit, iets waar ik enorm van hou. Holden is heerlijk als sarcastische Sefton en de zoektocht naar de spion bereikt een zeer mooi einde. Helaas doet de humor enorm veel afbreuk aan het geheel waardoor de film geen 4* krijgt. Animal is een verschrikkelijk figuurtje en toen een Duitse soldaat, tijdens het volleyballen, als één of andere idioot staat mee te springen, kon ik maar niet begrijpen wat Wilder hiermee wou bereiken. Me aan het lachen brengen was het zeker niet. 3,5*

Wel vreemd dat deze film noch in 1001 films you must see before you die-lijst, noch in de They Shoot Pictures, Don't They-lijst staat. Ik dacht altijd dat dit zo'n rotsvaste klassieker was.

avatar van 606

Hele leuke film met erg vermakelijke stukjes

Prima verhaal en acteerwerk.

3,5 ster

avatar van JJ_D

JJ_D

Geniale Billy Wilder alweer. Hoe hij de tragische oorlogsituatie met zoveel fijnzinnige, absurde humor weet vorm te geven...prachtig gewoon! Daar stelt 'Stalag 17' tegelijk een zinderende spanning tegenover, als een werkelijk onvoorspelbare plot die later (helaas) talloze keren zou gekopieerd worden. Sommige scènes slepen iets te lang aan, maar dat doet weinig af aan het talent van Wilder. Een zoveelste openbaring kortom!

avatar van Bibelonseberg

Bibelonseberg

Klasse film in z'n genre! En dat voor die tijd (1953)

Tuurlijk geen historische feiten en ook geen hoog National Geographic of Discovery gehalte maar dat maakt het nou zo leuk om te zien. De film heeft veel aspecten en ik heb 'm met veel plezier bekeken.

Dick2008

Een film die altijd wel in de schaduw van The Great Escape zal blijven staan. In het verleden op tv gezien, maar om zo'n film een tweede keer in zijn geheel te bekijken zit er toch niet in. Het einde is wel memorabel maar verder komt het bij mij nogal gedateerd over. De film is basis geweest voor de komische serie Hogan's Heroes.

simonvinkie

Mijn allereerste Billy Wilder is dit en ik moet zeggen, dit smaakt naar meer. Mijn verwachtingen waren vrij laag, maar dit is onverwacht toch een hele sterke film gebleken.

De humor is erg sterk, mede dankzij de heerlijke personages. Vooral Animal en Shapiro waren een heerlijk koppel. Erg gelachen om hun twee. Verder is het sfeertje ook erg goed. Vrij serieus onderwerp is dit toch, maar de film voelt heerlijk luchtig aan.

Verder waren de acteerprestaties ook goed. William Holden die voor deze rol een oscar won vond ik nog niet eens zo ongelofelijk sterk spelen. Hij speelde wel goed maar nou niet echt oscarwaardig vind ik. De hele cast deed het verder prima. Ik heb me wel vermaakt met deze film. Geen absolute topper maar wel een erg leuke en vooral vermakelijke film.

avatar van Ceeda7

Ceeda7

Ik ben niet erg positief over deze . Vrij langdradig filmpje waar er amper iets gebeurd. Er zou sprake zijn van humor in deze film? Dan verkies ik nog liever de slapstickhumor van de American Pie series.

Ook het romantiseren van de gevangen in barakken en hun ontsnappingstrukjes en de relatie met de zogezegde Duitse schurkenbewakers vind ik vrij belachelijk en naief allemaal. Net zoals in the Great Escape trouwens, waar ik mij al bij al nog beter kon amuseren.

Maar ik denk dat weinigen tevreden zullen geweest zijn, moest er in 1953 een film zoals Schindler's List in de bioscoopzalen terechtkomen.

avatar van Justinw

Justinw

Eerste Wilder

En een aangename kennismaking. Ik had deze film al lang op het oog. Aangezien ik makkelijk ben te porren voor een oorlogsfilm met een luchtige sfeer. En dat bied deze film dan ook. Toch is het geen uitzonderlijk goede film, wat ik wel had gehoopt na de score hier gezien te hebben.

Het hele verhaaltje over een verklikker in een barak is natuurlijk makkelijk scoren met mij als kijker. Evenals wat grappige slapstick scenes waar je je niet aan moet gaan ergeren zoals andere hier doen. Hou je niet van dit soort humor laat dan de film links liggen voor je eigen bestwil. Ik kon het wel waarderen. En de luchtige maar toch sterke sfeer die Wilder hier weer neer te planten houd je de hele film lekker bezig. William Holden overtuigd als enige hoofdrolspeler eigenlijk als echte gevangene want de rest is toch lol aant trappen. Dit bied echter wel vermaak voor zowel oorlog als humor fanaten. Ik ben beide en heb dus wel genoten.

Geen meesterwerk maar toch zeer aardig. 3.5*

chevy93

Wilder nummer 4 alweer. Stalag 17 is een prachtige film met een boel komedie, maar ook een boel drama. Hierdoor was het toch wel even een verrassing dat het niet grappen en grollen was. Bij vlagen echt hilarisch, het dansen in de kamer bijvoorbeeld. Sgt. Stanislaus 'Animal' Kuzawa en Sgt. Harry Shapiro stelen hier duidelijk de show. Eén van de beste casts.

Eigenlijk stelt niemand in de cast teleur. Ook die prachtige Duitse/Amerikaanse accenten. Geweldig!

Nu is het verhaal niet altijd even interessant en is het redelijk nuchter en normaal, maar het is wel leuk. Kijkt ook lekker weg en verveelt niet.

Zit dicht tegen de 4,5* aan.

When Johnny comes marching home again,

Hurrah! Hurrah!

We'll give him a hearty welcome then

Hurrah! Hurrah!

The men will cheer and the boys will shout

The ladies they will all turn out

And we'll all feel gay,

When Johnny comes marching home.

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Bijzondere film, had geloof ik nog nooit iets eerder van Wilder gezien maar dit viel me toch zeker niet tegen.

De film ademt wel een heel aparte sfeer uit, vreemdsoortige mengeling van luchtige humor (soms zelf neigend naar slapstick), jongensboekachtige spanning en drama met her en der een aantal scenes die mij licht surrealistisch aandeden (het dansen, de Hitlersnorren bv). Weliswaar geen echt uitzonderlijk uitgesproken cinematografie maar gewoon mooi gefilmd.

Wilder creëert in Stalag 17 met zijn onvrijwillige bewoners een heel eigen mini-universum waarin figuren als Animal helemaal passen en logisch zijn. Kan de kritiek van sommige hier aan de andere kant ook best begrijpen, je moet wel een klik hebben met de alternatieve (film)wereld die hier voorgeschoteld wordt anders werkt het niet en is het een lange zit. Voor mij paste alle elementen keurig netjes op zijn plaats en dat geeft de film een heerlijk solide gevoel wat mij als kijker altijd erg blij weet te maken.

Acteerwerk ben ik zeker ook over te spreken, vooral de rol van Holden is een goeie. Sterke prestatie zoals hij de opportunistische outcast Sefton neerzet.

Vroeg me af in hoeverre de film op de realiteit gebaseerd zou zijn, immers getuige uit de eerste hand zijn er zat zo vlak na afloop van WO2. Toevallig zag ik een paar dagen na deze film op National Geographic een docu over Stalag Luft 11 en wat schets enigszins mijn verbazing? In deze film zit een behoorlijke kern van waarheid. Het inwinnen van intel door de krijgsgevangenen, de ontsnappingspogingen, het handeldrijven, het 'vriendjes' worden met de Duitse onderofficieren het behoorde allemaal tot de dagelijkse routine. De geallieerde hadden zelfs een hele geheime (post) dienst opgezet om informatie uit de kampen te krijgen en nuttig spionage/uitbreek materiaal erin en dat legde hen geen windeieren. Grappige aanvulling wel op deze film.

Is me prima bevallen, 4*

Madecineman schreef:

had geloof ik nog nooit iets eerder van Wilder gezien

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Weet het maar het is echt zo... Van Bergman heb ik ook nog nooit een film (helemaal) gezien *schaamrood*

avatar van erik neuteboom

erik neuteboom

Het eerste kwartier en het laatste half uur had ik nog het idee naar een spannende ontsnappingsfilm te kijken en op zich krijg je tijdens Stalag 17 een redelijk beeld van het leven in een gevangenis kamp van de nazi's in WOII. Maar Wilder's kolder spreekt mij absoluut niet aan, vooral die frequent aanwezige Animal was zeer storend met zijn 'overacting'. Hierdoor vond ik de rest van de tijd deze bijna 60 jaar oude film veelal langdradig en flauw. De enige reden dat ik de twee uur heb uitgekeken was om te weten hoe het afliep me die verklikker en de wens om te ontsnappen.

avatar van AGE-411

AGE-411

Sfeervolle oorlogsprent die niet bijzonder veel oorlog laat zien en het grotendeels van de humor moet hebben.

En laat dat het nu net zijn waar het bij mij een beetje stroef loopt. Het verhaal en de acteurs zijn dan wel goed, maar sommige personages zijn gewoonweg irritant. Animal op kop; wat een verschrikkelijke figuur en wat een irritante humor! Dit zorgt er ook voor dat de film pas na een uur echt interessant wordt. Want vanaf dan komt het verhaal meer naar boven, en verdwijnt de dwaze humor meer naar de achtergrond.

Een puntje dat voor het meeste spanning moest zorgen was wie de echte verklikker nu was. Spijtiggenoeg wordt dit al ietsje te snel duidelijk in de film, en gaat het er eigenlijk om wie weg komt, hoe men die verklikker gaat ontmaskeren, en of Dunlan kan ontkomen. Die aspecten in de film zijn echter wel goed uitgewerkt.

De belangrijkste acteurs spelen hun rol goed. Holden (die ik al eens zag in 'The Bridge on the River Kwai') is de overtuigenste. Heerlijke kerel

Ik vond het raar dat men brieven kreeg en er gewoon inspecteurs de gevangenkampen binnen wandelden. Blijkbaar ondersteunden de nazi's ook het protocol van Geneve dat zegt dat gevangen moeten kunnen communiceren met hun familie. Weer wat bijgeleerd vandaag

Opgelet! Dit geldt enkel voor krijgsgevangenen, en niet voor politiek gevangenen (Communisten, Joden, Zigeuners, ...)

Wat wel raar was is dat de man van Geneve Engels sprak tegen de Duitse kolonel. Maar elders hoor je wel hier en daar een woord Duits.

Overgens: Iedere ochtend om 6u is het àppel zegt men. De film situeert zich rond kerstmis, en wanneer men àppel doet is het gewoon klaarlichte dag Klopt toch niet echt.

Matige 3,0*

AGE-411 schreef:

Jij kijkt echt scherp naar films. Niet dat het erg is. Fouten in films mogen best aan de orde worden gebracht. De één ziet dit, de ander dat.

Ik zie de humor niet zo erg in deze film. Vroeger op tv gezien, het serieuze is het sterkst in deze film en kan me dat ook het beste herinneren. Dat kwam weer boven toen Ik heb hem gedeeltelijk nog eens zag (ik ben er soms met hogere snelheid doorheen gegaan), want ik vind dat humor helemaal niet zo past in een film als deze.

AGE-411 schreef:

Raar ja, maar wel gebruikelijk. Zeker in Amerikaanse films werd vroeger zelden een andere taal gesproken.

AGE-411 schreef:

Tja, als je je aan dit soort dingen gaat storen, wordt je zeker heel vaak teleurgesteld?

avatar van AGE-411

AGE-411

chevy93

Het zou mij dus echt nooit opvallen, dat soort dingen.

Het stoort me niet, het valt me op

Dat weet ik, viel me al op bij The Birds.

Het stoort me niet, het valt me op

Als het je wel zou storen heb ik nog een geweldig filmpje over Jaws, waardoor je die eigenlijk meteen naar een 0,5 ster zou moeten verlagen, maar gelukkig stoor je je er niet aan.

avatar van MNV2

MNV2

Voor mij is het alweer de achtste film van Billy Wilder, helaas ook de minste. Houdt niet tegen dat het over het algemeen nog steeds een leuk, luchtig oorlogsfilmpje is, ik vond het zelfs beter dan The Great Escape. Altijd aangenaam om nog eens een film met een onvoorspelbaar, origineel plot en vlotte dialogen te zien. Maar wat me vooral opviel was de flauwe, Amerikaanse humor doorheen het verhaal, had ik niet verwacht toen ik het plot las. Ook de overacting van sommige personages (Animal, Sgt. Schulz, ...) dat grappig bedoeld was viel op. Animal lokt dan ook blijkbaar bij redelijk wat mensen ergernis op, bij mij niet zo zeer maar ik vond het toch ook evenmin een grappig personage. De rest vond ik dan weer beter met William Holden en Peter Graves voorop. Van Otto Preminger wist ik dan weer niet dat hij überhaupt acteerde, ik ken hem alleen als regisseur van onder meer Laura en Anatomy of a Murder. Visueel stelde het ook allemaal niet veel voor. Dan blijf ik de film noirs (Sunset Blvd. en Double Indemnity) toch wel Wilder's beste films vinden.

3.0 sterren

avatar van madmax1

madmax1

Een prachtfilm .

Kwam een tijdje na de oorlog die nog vers in het geheugen stond.

Deze film, trok volle zalen en beleefde als eerste in Maastricht een dubbel, dwz twee weeken de zelfde film, uniek voor die tijd.

De jongeren van nu vinden dit een oudbollige saaie film.

Ik kan hem nog herrinneren als gisteren, ook omdat ik hem nog meermaals afspeel.

Voor mij een stukje (oet mien jûigd).