Genre: Komedie / Oorlog
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Billy Wilder
Met onder meer: William Holden, Otto Preminger en Robert Strauss
IMDb beoordeling:
7,9 (61.189)
Gesproken taal: Duits, Engels en Russisch
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Stalag 17
"The star-spangled, laugh-loaded salute to our P.W. heroes!"
Nadat een ontsnappingspoging is mislukt uit een gevangenenkamp vol Amerikaanse POW's (Prisoners of War) begint men te vermoeden dat er onder hen een spion aanwezig is. De POW's verdenken onmiddellijk Sefton, de sjacheraar die regelmatig dealtjes maakt met de Duitsers.
Externe links
Acteurs en actrices
Sgt. J.J. Sefton
Lt. James Dunbar
Oberst von Scherbach
Sgt. Stanislaus 'Animal' Kuzawa
Sgt. Harry Shapiro
Sgt. 'Hoffy' Hoffman
Sgt. Frank Price
Duke
Sgt. Johann Sebastian Schulz
Sgt. Manfredi
Video's en trailers
Reviews & comments
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Lang niet zo goed als wat ik had verwacht.
De humor was misschien in 1953 leuk, in 2007 verveeld het enkel. Acteerprestaties zijn aardig maar niet 100% overtuigend en het character animal kan zo in het rijtje jar jar binks, problem child, oftewel erg irritant. Qua cinematografie en sfeer is het zoals de meeste films uit de jaren 50, erg mager om over de soundtrack nog maar te zwijgen. Het verhaal wist redelijk te boeien, al had het allemaal wel wat korter gemogen.
Kleine 3 sterren.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De humor was misschien in 1953 leuk, in 2007 verveeld het enkel.
Onzin natuurlijk. Aan de vele positieve berichten te zien kunnen mensen hier nog steeds om lachen. Het kan zijn dat het jouw humor niet is, maar dat wil niet zeggen dat niemand er meer om kan lachen.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ja, dit soort onzin is tenenkrommend. Wie bepaald dat.? De Gestapo ?
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Onzin natuurlijk. Aan de vele positieve berichten te zien kunnen mensen hier nog steeds om lachen. Het kan zijn dat het jouw humor niet is, maar dat wil niet zeggen dat niemand er meer om kan lachen.
Ik spreek altijd namens mezelf, ik vond het saai. Wat andere mensen ervan denken is hun zaak.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik spreek altijd namens mezelf, ik vond het saai. Wat andere mensen ervan denken is hun zaak.
Dat snap ik, maar die opmerking die ik hierboven citeerde was een soort van generalisatie, alsof niemand het nog leuk kan vinden. En dat is dus duidelijk niet zo. Zoals Kappeuter het al mooi zegt eigenlijk.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik zie de generalisatie niet. Heel duidelijk: in de jaren 50 was dit grappig nu niet.
Of gaan we nu ineens moeilijk doen over het feit dat er niet vind ik bij staat, omdat we het er niet mee eens zijn?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik zie de generalisatie niet. Heel duidelijk: in de jaren 50 was dit grappig nu niet.
Of gaan we nu ineens moeilijk doen over het feit dat er niet vind ik bij staat, omdat we het er niet mee eens zijn?
Dit is wel een soort van generalisatie. Zoals Kappeuter al aangeeft, als je "ik vind" erbij zet krijg je iets als: "Ik vond dit in de jaren 50 wel grappig, maar nu niet meer." Een volslagen onzinnig argument natuurlijk. Kiriyama stelt dat de humor blijkbaar voor niemand meer grappig is nu. Het is waarschijnlijk een verkeerde woordkeuze, maar het klinkt niet al te best.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Dit is wel een soort van generalisatie. Zoals Kappeuter al aangeeft, als je "ik vind" erbij zet krijg je iets als: "Ik vond dit in de jaren 50 wel grappig, maar nu niet meer." Een volslagen onzinnig argument natuurlijk. Kiriyama stelt dat de humor blijkbaar voor niemand meer grappig is nu. Het is waarschijnlijk een verkeerde woordkeuze, maar het klinkt niet al te best.
Tja (wat mij betreft) is humor erg tijdsgebonden. Over 50 jaar zal de gemiddelde mens de humor van nu ook minder vinden. Of ik dit in 1953 wel leuk had gevonden is niet te zeggen maar de kans is vrij groot. Maargoed op zich zie ik het probleem niet zo, zoals ik al eerder zei, spreek ik altijd namens mezelf en mag/kan iedereen z'n eigen mening vormen.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Als grote fan van The Great Escape moest ik deze film gewoon zien, ik had immens hoge verwachtingen maar kwam in feite van een ietwat kale reis terug.
Technisch gezien zag het er allemaal wel oké uit en over het verhaal kan er eveneens niet geklaagd worden. Maar hellaas overspoeld Komedie-man Wilder ons met honderden grappen en grollen, waarvan er slechts een klein percentage te pruimen viel.
De twee karakters Animal en z'n vriend waren er echt over, ze hadden gewoon geschrapt moeten worden.
Nu kan ik slechts een 2.5* toedienen; best wel mager voor m'n eerste Wilder.
(Ik hoop dat Sunset Boulevard meer m'n smaak is)
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Als grote fan van The Great Escape moest ik deze film gewoon zien, ik had immens hoge verwachtingen maar kwam in feite van een ietwat kale reis terug
Kijk ook eens La Grande Illusion van Renoir. De voorloper van de door jou genoemde films en w.m.b. nog beter.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5315 stemmen
Het is wel eens leuk om zo'n oude film te bekijken. Maar alles is een beetje gedateerd natuurlijk.
Het verbaasd me wel dat men amper 8 jaar na het einde van de oorlog al grappen begon te maken over zulke kampen, ik betwijfel of de echte POW in die tijd er ook mee konden lachen.
Maar zoals ik al zei, het is eens leuk zo'n film te zien en een vergelijking maken met de hedendaagse film is dan ook volkomen zinloos.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Na 8 jaar mag je er grappen over maken.
De eerste 9/11 grappen kwamen een dag later al geloof ik.
Flavio
-
- 4900 berichten
- 5236 stemmen
Vond de humor ook wat oubollig. Op zich niks mis met belegen humor (kan nog steeds wel lachen om Some like it hot, ook van Wilder) maar deze film was denk ik beter geweest als Shapiro en Animal minder tekst hadden.
hannes64
-
- 1926 berichten
- 5251 stemmen
Ik vond `t een meesterlijke film.
Wist ook vèèl later pas wie de verrader was.
En ``animal`` en z`n maatje vond ik echt niet misplaatst.
Ik heb veel van Wilder gezien, en deze mag ook niet ontbreken in mijn dvd-verzameling.
Zonde dat ik em nu pas heb gezien...
Zeer goeie film.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Hele goede film. De humor was erg beschijden. Goed gedaan.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Ik had zoveel van deze film verwacht. En wat was het een pracht van een film geweest als die oubollige en zwaar overtrokken humor buiten beeld gebleven was. Doodzonde!
masterjar
-
- 92 berichten
- 19 stemmen
niet de beste oorlogsfilms die ik ooit gezien heb.het is half comedy en half oorlog.ja je moet gewoon van oudbollig houden,dan past de film geheel in je straat.ik hou er niet heel erg van en vond de grappen soms te veel.niettemin een leuke film
DIE Jeroen
-
- 42 berichten
- 44 stemmen
Zeer ongeloofwaardig dat een Duitser ZO vriendelijk en goedlachs omgaat met Amerikaanse krijgsgevangenen!
Maar verder: zéér goede film; beter dan The Great Escape.
The Great Escape zakt op het einde wat in mekaar, daarom is deze iets beter.
De humor in deze film is zeer geslaagd; het is zowat dezelfde als in The Great Escape. Het verhaal van de verrader is goed gevonden en goed uitgewerkt. Het enige idiote in de film vind ik die gast die op zijn fluit licht te spelen en heel de dag voor zich uit ligt te staren.
Een Dikke 4.
DIE Jeroen
-
- 42 berichten
- 44 stemmen
Als grote fan van The Great Escape moest ik deze film gewoon zien, ik had immens hoge verwachtingen maar kwam in feite van een ietwat kale reis terug.
Technisch gezien zag het er allemaal wel oké uit en over het verhaal kan er eveneens niet geklaagd worden. Maar hellaas overspoeld Komedie-man Wilder ons met honderden grappen en grollen, waarvan er slechts een klein percentage te pruimen viel.
De twee karakters Animal en z'n vriend waren er echt over, ze hadden gewoon geschrapt moeten worden.
Nu kan ik slechts een 2.5* toedienen; best wel mager voor m'n eerste Wilder.
(Ik hoop dat Sunset Boulevard meer m'n smaak is)
Inderdaad, Animal en z'n maat waren op de duur gewoon belachelijk en ongeloofwaardig; men denke aan de imitatie van BETTY door Harry Shapiro.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Bijzonder sfeervol meesterwerk. Billy Wilder weet een heerlijke luchtige sfeer te creeeren waarin je toch nog constant de dreiging van de nazis voelt. Het verhaal over de spionage word met een zeer sterke spanningsboog verteld en de personages zijn ijzersterk. Vele meesterlijke momenten en absoluut één van de hoogtepunten van de oorlogsfilms.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Heel aardige film. Goed sfeertje en de goede balans gevonden tussen komedie en een oorlogsfilms. Altijd leuk dit soort films waar je de meest uiteenlopende personages tegenkomt. De typische Wilder elementen zijn wel iets té aanwezig op momenten in de vorm van Animal, maar echt storen deed het niet. Bijzonder ook dat dit gevoelige onderwerp al na acht jaar zo op de hak wordt genomen, wat de film wat extra curiositeit meegeeft.
4*
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Film waarin veel terug te vinden is van wat je eigenlijk in een film zoekt. Geweldige combinatie van humor en spanning, origineel, stuk voor stuk mooie en interessante karakters waardoor de film ook nu nog absoluut niet verveelt. Dat alles niet even geloofwaardig en realistisch was, tja ik denk dat men in '53 meer toe was een iets als dit dan een documentarisch beeld van zo'n kamp. Het maakt het in ieder geval leuker om naar te kijken en je kunt er als kijker meer kanten mee op.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31152 berichten
- 5450 stemmen
Een film die erin slaagt om verschillende stijlen te combineren en toch evenveel aandacht te spenderen aan alle stijlen: drama, komedie, oorlog en thriller. Geloofwaardig is de film niet, maar dat hoeft ook niet altijd. Sommige elementen van de dramatiek en de oorlog zijn wel authentiek, al worden ze soms wat speels in beeld gebracht. Maar het is dan ook geen biografie of zo. De humor wisselt van sarcasme en zwarte humor naar slapstick (met Animal). Die Animal is net als sommige andere personages soms wat er over, al komt dat nog wel goed in de loop van de film.
Het gedeelte van de thriller is wel goed gebracht. Je wordt meegesleept in een who-don-it verhaaltje en het duurt wel even voor je weet wie het gedaan heeft. De balans tussen thriller met drama en humor is sterk. Regisseur en schrijver Billy Wilder heeft hier weer een grootse prestatie neergezet. De film verveelt geen moment. De minpunten zijn zoals verwacht het vrij patriotisch Amerikaanse gehalte en met momenten enkele personages zoals Animal die vrij karikaturaal in beeld gebracht worden. 4 sterren dus, maar zeker een film waar ik van genoten heb.
wwelover
-
- 2605 berichten
- 3963 stemmen
Een hele vermakelijke film, die eigenlijk van alle markten thuis is. Het is niet één of twee genres het zijn er een boel. Hij zou dus eigenlijk heel populair moeten zijn, maar hij staat iig in de top 250 op MM en IMDB. Ik vond met name de humor stukjes erg goed, Animal is echt een briljante karakter. Net als Harry Shapiro.
De cast is erg goed samengesteld, voor mij geen bekende namen maar stuk voor stuk zijn het goede acteurs en met name William Holden, geen wonder dat hij een Oscar voor zijn rol kreeg. Echt geweldig gedaan, komt ook door de rol zelf. Gewoon tijdens het ontsnappen een sigaar opsteken.
Spanning zat er ook goed in, het was allemaal erg boeiend onvoorspelbaar. Heel goed gedaan door Billy Wilder.
4*
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
De humor is soms niet helemaal geslaagd maar jeetje wat een goede film. Een oorlogsfilm gecombineerd met elementen komedie (slapstick maar ook sarcasme), thriller, drama en mystery. De dreigende ondertoon en de spanning en dreiging zijn uitstekend. Iets ongeloofwaardig en met enkele 'onrealistische' personages (Animal en zijn maat, …) en momenten (volleybal, …), waardoor ik in eerste instantie mijn twijfels had. Maar die twijfels werden al snel weggenomen. Uiteindelijk zeer vermakelijk en sfeervol.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Heel erg goede oorlogsfilm met humor.
4.5*
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Na 8 jaar mag je er grappen over maken.
De eerste 9/11 grappen kwamen een dag later al geloof ik.
Oorlog is wat anders dan een aanslag. De aanslagen op de WTC torens is HELEMAAL NIETS vergeleken met WOII. Het aantal doden die vielen bij de aanslagen op de WTC torens was 3000 ongeveer.
Gemiddeld vielen er 40.000 doden per dag tijdens WO2. En je vergeet moeilijker de elende die de wereld heeft mee moeten maken, dan de elende die een klein deel van een stad heeft mee moeten maken. Vergelijk oorlogen (en vooral WO2 & WO1) nooit met aanslagen.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Na het zien van deze film dacht ik 'wat apart, een komedie dat zich tijdens WO II in een gevangenenkamp afspeelt'. Echt waarheidsgetrouw leek het me niet en ook het soort komedie wist me niet echt te trekken, zoals wel meer komische Wilder-films daar bij mij last van hebben. Toch is het wel een aardige film, waarbij de spanning in het verhaal er voor zorgt dat dit nipt 3,5* krijgt. Aan het karakter Animal heb ik me trouwens niet aan geërgerd.
Bekijk ook

Le Trou
Thriller / Drama, 1960
89 reacties

Double Indemnity
Film noir / Misdaad, 1944
382 reacties

Sunset Blvd.
Drama / Film noir, 1950
295 reacties

Judgment at Nuremberg
Drama / Oorlog, 1961
262 reacties

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Witness for the Prosecution
Misdaad / Drama, 1957
133 reacties
Gerelateerde tags
chessspionplantguardgebaseerd op toneelstuk of musicalontsnappensecuritykerstmisbarracksprisoner of war camp
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









