Menschen am Sonntag (1930)

Alternatieve titel: People on Sunday

Duitsland
Documentaire / Drama

geregisseerd door Curt Siodmak, Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer en Fred Zinnemann
met Erwin Splettstößer, Brigitte Borchert en Wolfgang von Waltershausen

Stille semi-documentaire over vier willekeurige mensen, twee mannen en twee vrouwen, die hun zondag lui doorbrengen aan een meer in Berlijn. Ze kennen elkaar niet. Er lijkt niet veel te gebeuren, tot de vier in contact komen.

FisherKing
Alle regisseurs zijn Duitsland op tijd ontvlucht.

Billy Wilder heeft writing credits. Das apart.

Alle 5 hebben ze Hollywood films gemaakt.

"Menschen am Sonntag" werd gedraaid zonder geld, zonder professionele acteurs, zonder producent en op basis van een in het café verzonnen verhaal. Absurd uitgangspunt, maar deze stomme film wordt nu beschouwd als een klassieker.
De film treedt in de voetsporen van Walther Ruttmanns "Berlin: Die Sinfonie der Großstadt (1927)", een avant-gardistische film over de grote stad als symbool van industrie en vooruitgang.

"Menschen am Sonntag" wordt gezien als vooroorlogse voorloper van het neo-realisme: het doet aan als een documentaire, de niet-professionele acteurs spelen zichzelf. Zie verder voor een discussie over het neo-realisme bij Il Vangelo Secondo Matteo.

vr 27 aug 21:00 te zien op de Uitmarkt in Amsterdam (op het museumplein).

Sip
Film was nergens te bekennen gisteravond.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hier vanaf 11 april te koop op DVD.

Dustyfan
Geen onaardige film. Anders dan bij eerdere 'stille films' die ik zag, was hier de muziek wel erg aangenaam. Tenminste niet steeds eenzelfde pingeltje, maar een fatsoenlijk (film-)orkest was daar verantwoordelijk voor. Juist in een film zonder andere geluiden vind ik dat een vrij bepalend iets.

En inderdaad, de film doet documentaire-achtig aan, hoewel het thema lekker luchtig is: mensen die zich op zondag uitleven na een week hard werken. Natuurlijk nu nog steeds een erg herkenbaar en dus tijdloos onderwerp.

Leuk om een keer te zien. 3,5*

FisherKing
Toch maar eens gehuurd.

Fantastische fotografie en Camerawerk (voor die tijd), en een tijdloze compositie hoe een zondag kan verlopen met mensen die je net kent, zo vol verwachtingen, en hoe die verwachtingen niet altijd uit blijken te komen.

Prachtige muziek ook. Tijd vloog voorbij.

4 hele dikke sterretjes.!

avatar van wolfmanrene
Dustyfan schreef:

Kun je vermelden over welke muziek je het hebt? Ik ken sowieso al drie geluidsversies bij drie dvd-versies in europa: nl-versie, duitse versie en bfi-versie. Ik vermoed dat je de Nl versie met muziek van het Alliage-orkest bedoeld. Maar die heeft ander hoesje dan hier op moviemeter bij de titel staat afgedrukt.
Dat plaatje is van de Duitse dvd-versie waarop twee alternatieve audioversies staan: muziek van het Czech Film Orchestra (score van Elena Kats-Cherin) en van percussionist Steve Garling naar een eigen score. De score van Elena Kats Chenin staat ook, maar dan als enige optie, op BFI-versie

NL-versie: verkrijgbaar hier:
DU-versie: verkrijgbaar hier: http://www.stevengarling.com/seiten/shop/shop.html
BFI-versie: verkrijgbaar hier: http://www.bfi.org.uk/booksvideo/video/details/peopleonsunday/

rick@themovies
'Cinema vérité', of 'neo-realisme', ik weet het niet precies maar de film geeft wel een prachtig beeld van zomaar een zondag eind jaren 20 in Berlijn.

Hoewel er sprake is van een losse verhaalstructuur is dit vooral een impressie en een sfeerbeeld van het Berlijn tussen de twee wereldoorlogen in. In die zin zijn de scenes in de stad en aan het strand het meest interessant. Vooral de montage van de portretfoto's tijdens de strandscene is buitengewoon mooi.

Opvallend is ook de vrije moraal en de wijze waarop deze in beeld gebracht wordt. Zonder echt expliciete beelden is toch zondermeer duidelijk dat er in het bos een stevige vrijpartij plaats vindt. Ook wordt er niet al te moelijk gedaan over het feit dat het hier om one night stands - of liever gezegd one day stands - gaat.

Hierboven is al gemeld dat vrijwel alle makers van de film in de jaren daarna een glanzende carriere op zouden bouwen. En dat allemaal op basis van een film die misschien wel één van de eerste 'indies' genoemd kan worden.

klute89
Een prachtige film, die in het verlengde ligt van Berlin: Ein Synfonie der Grossstadt.
De film siert zich door prachtige beelden van een zonnig en zwoel Berlijn anno 1930.

We volgen als kijker een groepje mensen die een zondag doorbrengt aan het strand. Er gebeurt eigenlijk niks, maar het stoort absoluut niet. Integendeel.
De prachtige en ook op sommige momenten dromerige muziek, maakt de bijzondere sfeer compleet.

Voor mij althans een film om nooit te vergeten.

avatar van Baggerman
Vooral als tijdsdocument natuurlijk erg leuk. Verder fris en lekker wegkijkend. Deed me denken aan (het tevens in de BFI-box zittende) 'Man with the Moviecamera', al vind ik deze film beduidend leuker door het verhaaltje wat we volgen.

Wat me vooral opviel was de totale afwezigheid van nazi's en symbolen in de film. Ofwel door de makers opzettelijk weggelaten, ofwel nog niet zo pontificaal aanwezig in 1929-1930?

avatar van Drs. DAJA
De vergelijking met Berlin: Die Sinfonie der Großstadt gaat voor een deel op. We krijgen in Menschen am Sonntag bijzonder veel schitterende beelden te zien van Berlijn waarbij het enkel om het tonen van die beelden gaat. Een ander belangrijk aspect is dat de film vooral gaat over hoe mensen in die tijd en in die stad met hun vrije zondag omgaan. Het verschil met Sinfonie zit hem er in dat Menschen am Sonntag ook duidelijke hoofdpersonen heeft gekozen en tussen al het documentaire materiaal door ook nog een verhaal verteld (in al haar luchtige kwaliteiten...). Het is een beetje een bizarre combinatie en het dramatische aspect is niet veel meer dan wat charmant zijn. De luchtige toon, authentieke sfeer en schitterende tijdsbeelden maken Menschen am Sonntag voor mij toch nog wel een redelijk gedenkwaardige film.

avatar van Toon1
Baggerman schreef:

Open deur intrappen?

Baggerman schreef:

Waren simpelweg nog helemaal niet aanwezig toen. Het nazisme scheerde pas echt hoge toppen vanaf 1932.

avatar van Flavio
Leuke film, prima voor een luie zondagmiddag, over vier zorgeloze tieners/twintigers die een zondag met elkaar doorbrengen. Het is leuk om te zien hoe mensen toen hun vrije dag doorbrachten- een dagje naar het strand, beetje waterfietsen, wandelen in het bos, het is kennelijk van alle tijden. Mooie beelden van het vroegere Berlijn, dat 15 jaar later in puin zou liggen, en een flink aantal close-ups van mensen die voor een fotograaf poseren: een regelmatig gebit was in die tijd niet vanzelfsprekend. Een opmerkelijk losse structuur, veel geëxperimenteer met de camera, de film is met kennelijk plezier gemaakt.

avatar van Biosguru
Wel aardig, af en toe fijn modern gefilmd. Maar het kabbelt me allemaal wat te veel. Wel erg leuk om allerlei plekken te herkennen in Berlijn. Maar mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de al eerder genoemde Berlin – Die Sinfonie der Großstadt.

Over Nazi's, ik zag er wel een aantal lopen, bij het stukje waar ze filmden tussen Siegessäule en Brandenburgertor. Of althans lui die met een vaantje op een stok liepen in optocht. Lijkt me op die plek in die tijd geen padvinderij.

Nog iets wat me opviel, kennelijk waren er in 1930 bananen te koop in Berlijn, althans ik zag daar een advertentie voor op een Kiosk.

avatar van CINEMATEKbe
We spelen de film deze maand twee maal: 08.11 & 15.11 CINEMATEK - Programma - Menschen am Sonntag