Menschen am Sonntag (1930)

Alternatieve titel: People on Sunday

Duitsland
Documentaire / Drama

geregisseerd door Curt Siodmak, Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer en Fred Zinnemann
met Erwin Splettstößer, Brigitte Borchert en Wolfgang von Waltershausen

Stille semi-documentaire over vier willekeurige mensen, twee mannen en twee vrouwen, die hun zondag lui doorbrengen aan een meer in Berlijn. Ze kennen elkaar niet. Er lijkt niet veel te gebeuren, tot de vier in contact komen.

avatar van Baggerman
Vooral als tijdsdocument natuurlijk erg leuk. Verder fris en lekker wegkijkend. Deed me denken aan (het tevens in de BFI-box zittende) 'Man with the Moviecamera', al vind ik deze film beduidend leuker door het verhaaltje wat we volgen.

Wat me vooral opviel was de totale afwezigheid van nazi's en symbolen in de film. Ofwel door de makers opzettelijk weggelaten, ofwel nog niet zo pontificaal aanwezig in 1929-1930?

avatar van Drs. DAJA
De vergelijking met Berlin: Die Sinfonie der Großstadt gaat voor een deel op. We krijgen in Menschen am Sonntag bijzonder veel schitterende beelden te zien van Berlijn waarbij het enkel om het tonen van die beelden gaat. Een ander belangrijk aspect is dat de film vooral gaat over hoe mensen in die tijd en in die stad met hun vrije zondag omgaan. Het verschil met Sinfonie zit hem er in dat Menschen am Sonntag ook duidelijke hoofdpersonen heeft gekozen en tussen al het documentaire materiaal door ook nog een verhaal verteld (in al haar luchtige kwaliteiten...). Het is een beetje een bizarre combinatie en het dramatische aspect is niet veel meer dan wat charmant zijn. De luchtige toon, authentieke sfeer en schitterende tijdsbeelden maken Menschen am Sonntag voor mij toch nog wel een redelijk gedenkwaardige film.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuke film, prima voor een luie zondagmiddag, over vier zorgeloze tieners/twintigers die een zondag met elkaar doorbrengen. Het is leuk om te zien hoe mensen toen hun vrije dag doorbrachten- een dagje naar het strand, beetje waterfietsen, wandelen in het bos, het is kennelijk van alle tijden. Mooie beelden van het vroegere Berlijn, dat 15 jaar later in puin zou liggen, en een flink aantal close-ups van mensen die voor een fotograaf poseren: een regelmatig gebit was in die tijd niet vanzelfsprekend. Een opmerkelijk losse structuur, veel geëxperimenteer met de camera, de film is met kennelijk plezier gemaakt.

De crisis lijkt al weg en Hitler lijkt er nog niet te zijn in deze semi-documentaire met veel aandacht voor een zondags Berlijn - welke stad anders in 1930 ? - en een verhaaltje rond een vijftal personages, met eerste ontmoetingen. Een beetje stout maar gevat hoe de spelers die voorheen nooit voor een camera hadden gestaan, menselijke gevoelens uitbeelden wat de karige tussenteksten toelaat.
Vijf bekende cineasten werkten aan de regie met daarnaast Billie Wilder die instond voor de "screenplay".
Gepast van lengte, zou ik zeggen, interessant als tijdsbeeld en aangenaam om volgen.

avatar van Fisico
In deze docu/productie schetst Menschen am Sonntag een doordeweekse zondag in het bruisende Berlijn van begin de jaren 30. Nog voor de macht aan Hitler werd overgedragen ervaar je een vrije losse moraal in en rondom Berlijn. Op een prachtige zomerdag zie je de mensen genieten, elkaar ontmoeten en gewoon "te leven". Een groot verschil met wat hen enkele jaren later te wachten staat. Niets (of bijna niets) wat lijkt op het nationaalsocialisme.

Stilistisch gezien erg knap gemaakt. Maar vooral de soundtrack vond ik geweldig aanstekelijk. Leuke deuntjes, maar ook fijn sfeerbepalend voor de visuele beelden. Voor een productie zonder een plot en geluid redelijk vermakelijk al verwacht ik in principe wel wat meer.