Humanoids from the Deep (1980)

Alternatieve titels: Monster | Diepzee Monsters

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Barbara Peeters
met Doug McClure, Ann Turkel en Vic Morrow

Een genetisch experiment loopt vreselijk fout, en een tweetal wetenschappers creëren per ongeluk een vis-mens. Tot overmaat van ramp ontsnapt het monster en zaait het dood en verderf in een nabijgelegen visserdorpje.

avatar van Woland
Ik sluit me aan bij de consensus hier: erg leuke wansmaakfilm met een hoop bloed, tieten en gorigheid. Een puur functioneel en niet bijzonder overtuigend verhaal, matig acteerwerk, geen geweldige effecten, maar dat boeit allemaal vrij weinig - vermaak is er volop na het wat trage eerste (pak 'm beet) half uur. Dikke pret gehad, met een heerlijk nare slotscene. Als je een beetje van B-horror kan genieten, dan is dit een prima film om erbij te pakken.

avatar van joolstein
Oke, het is een B-film maar wel een van de bovenste plank! De Humanoids lijken een beetje op een kruising van het monster van de black lagune en Alien.Alhoewel ze zeer overtuigen! Ook de gore ziet er goed uit (het bloed is wel iets te rood maar dit kan ook aan de leeftijd van de film liggen) Daarnaast lijken sommige scene`s sterk op Jaws. Maar het werkt voor beide films alleen maar positief. Ik denk dat een film als deze alleen maar in de `80 jaren kan gemaakt worden! Anno nu zal het waarschijnlijk niet meer kunnen om een film te maken over geile zeemonsters die vrouwen verkrachten om zich voort te planten. JA, dit is een echte cult- klassieker!!!
De eind scene is volgens mij ook al in menig andere (nieuwere) film gebruikt?! (of was het nu ook in Alien?)

avatar van Insignificance
Kill all the men and rape all the women. Die Corman. Kan me voorstellen dat Peeters dat inderdaad niet zo kon waarderen. Een lollig filmpje wat dat aangaat. Vooral die scène in de tent met de buikspreekpop is goud waard voor dit soort onzin. De handenarbeid van toen levert nog een aantal aardige effectjes op en het monster design is op zich ook niet verkeerd, maar zodra ze gaan bewegen is er weer dat man in een rubber pak-idee. Wreekt zich met name in het slot, als het festival een chaos wordt. Niet zoveel aan op deze manier. Doe mij dan maar de slotscène. Je voelt 'm aankomen als blijkt dat Peggy nog ademt en daar wil je wel even op wachten. Peeters (of was het Corman?) delivers.

avatar van John Milton
Die eindscène is inderdaad geweldig. Verder is het een ongelooflijk foute film, maar wel op zo'n manier dat ik me er uitstekend mee vermaakt heb.

avatar van Gang_Star
Leuk. Niet bijzonder te noemen maar in ieder geval een dergelijke horrorfilm. Met een behoorlijke dosis bloedvergieten en monsters die er niet verkeerd uitzien. Inclusief een prima einde.

avatar van alexspyforever
Erg vermakelijke film met goede gore, redelijk wat vrouwelijk naakt en de dreiging van monsters die een gemuteerde vorm lijken van Creature of the Black Lagoon. Special effecten zijn niet echt bijzonder en het verhaaltje is er dertien uit een dozijn, maar dat mag de pret niet drukken. Ook een lekker tempo en het duurt ook niet te lang.

avatar van PEN15
Dacht dat "Monster" zoals er op het eind te lezen viel, zo'n film zou zijn die zo slecht is dat het leuk wordt. Dat zal deze dan toevallig niet geweest zijn, hè? Je kiest vanzelf voor de versie met de hoogste score en dat deze het hoogst scoort zal zijn redenen hebben. Dit is eigenlijk best OK voor een povere oude horror, maar ik kan al die antieke clichés uit die tijd en dat piepend gekrijs van die vismonsters bijna niet verdragen. De film werd er heus niet enger door. Ik verwachtte ook een of ander sterk einde waar weer wat te overdreven lyrisch over geschreven is. In die laatste twintig minuten gebeurt eigenlijk geen ene moer behalve een schiettent aan schoten en in paniek vluchtende mensen die er wel erg lang over doen om weg te komen. Mischien die nieuwere versie dan maar ...ooit ..nog eens, want nou heb ik er even geen zin meer in.

avatar van wibro
Prima horrorvermaak ondanks dat nogal wat scènes abominabel overkwamen. Neem nou die knokpartij in het begin. Dat leek echt nergens op. En dan het acteerwerk, ook niet om over naar huis te schreven. De scènes van die vismonsters die achter die (half)naakte vrouwen aanzaten vond ik niettemin zeer vermakelijk. Van preutsheid was gelukkig niets te bespeuren. Ook de ontploffingen van die vissersboten waren best gaaf. Dan kan ook gezegd worden van de scène van die monsters die de in paniek geraakte kermisbezoekers te grazen namen. Best wel vermakelijk allemaal maar de kers op de taart kregen we voorgeschoteld in de uitstekende laatste scène die mij onmiddellijk aan de film Aliens deed denken.

avatar van Collins
Allereerst is de film natuurlijk een klassieke monsterfilm en een hele leuke ook nog eens. De schatplicht ligt zichtbaar in de jaren 50. Regisseuse Barbara Peeters (of was het toch Roger Corman?) heeft goed naar mensen als Jack Arnold en Roger Corman gekeken. Hun films lijken mij haar voornaamste inspiratiebron. Toch zijn er ook genoeg modernere invloeden te vinden in ‘Humanoids’. Het is natuurlijk een film uit 1980 en dat zie je ook terug. Zo schroomt de film niet om met vrouwelijk naakt te strooien (daar zien we de hand van Corman, die nog wat scènes toevoegde na de final cut!) en doet de film aan ecologische thematiek. Het geklungel van de mens met de natuur wordt heel simplistisch en belachelijk aan de kaak gesteld.
Het zijn niet alleen de monsters uit de jaren 50 die de film hebben beïnvloed. De film is ook aangestoken door modernere films. Denk bijvoorbeeld aan een film als Jaws, waar de film in verhaal en in sfeer zeker aan doet denken. Die specifieke bron wordt bepaald niet verheimelijkt. Luister alleen maar eens naar de score. Die is erg duidelijk geïnspireerd op het simpele en overbekende Jaws-melodietje. Het muziekje functioneert trouwens prima als ondersteuning voor de spanning, ook al is het dan ‘gejat’.
Een leuk verhaaltje. Erg stompzinnig, maar bijzonder amusant. Personages, ontwikkelingen en verrassingen zijn voorspelbaar en doen er niet echt toe. Ze staan in dienst van de aanvallen van de monsters. En die zijn er dan ook voldoende. In de 80 minuten speelduur vallen talloze slachtoffers. In den beginne gebeurt dat nog buiten beeld teneinde het mysterie en de spanning naar een hoger niveau te tillen. In het verloop van de film is het daarmee gedaan en wordt alle subtiliteit vermeden als de monsters zich vol in beeld aan vrouwen vergrijpen en arme dorpsbewoners op hardhandige wijze verscheuren.
De showdown is prachtig en duurt maar liefst 20 minuten. Een heerlijk massacre ontwikkelt zich met fijne effecten. Handmade. Trash en splatter op hun best met monsters die overduidelijk worden gespeeld door mensen in rubberen tenues. Fantastisch.
En dan volgt nog de allerlaatste scène. Die is top.
Genieten dus.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Humanoids from the deep met een poster dat boekdelen spreekt. Ze vroegen eerst Joe Dante om de film te regisseren, die kort hiervoor nog Piranha had gemaakt. Dan maar Barbara Peeters, toen één van de weinig vrouwen in het genre. De visie van de producer was duidelijk: 'kill the man and rape the women'. Omdat Barbara Peeters met dat laatste niet ver genoeg ging volgens hem, mocht de assistent regisseur nog enkele nieuwe expliciete scènes inblikken. Het hoort bij het genre (en de tijdsgeest) zeker? Een film dus om te scoren aan de kassa, met een low budget, enkele monsters en de nodige naakte vrouwen. Door die extra scènes waren veel mensen die meewerkten aan de film niet zo tevreden en wilden ze zich na het eindresultaat distantiëren van de film.

Het resultaat is duidelijk pulp, maar zelfs voor dit genre is het nog wel te doen. Als je liefhebber bent van het genre. Het voordeel is dat het goed beseft dat ééns het 'kwaad' gekend is, je niet zo met de spanning kan werken. Dan maar met de deur in huis vallen. En de kills zijn talrijk aanwezig. Je hebt niet veel tijd om de personages te leren kennen en door vooral onbekende acteurs is het meestal niet vanzelfsprekend wie op het einde nog zal leven. Terwijl je bij veel andere horrorfilms al bijna de volgorde kan voorspellen.

Heerlijke cultfilm dat geeft wat de fans ervan kunnen verwachten. Het einde is wat cheesy en een echte ripoff. De schrijver van Alien was duidelijk not amused.

Net als de Horror film "Bloody Birthday (1981)", werd ook deze Horror / Sciencefiction film mij getipt door "alexspyforever" tijdens de "Top 300 Horrorfilms" en wederom vanwege de combinatie van Horror, Erotiek (naaktheid) en de jaren 70 /80.

In dit verhaal draait het om visachtige onderzee-monsters met een voorkeur voor bikinidragende strandbezoeksters, die verkrachting plegen en andere wanorde aanrichten in het kleine vissersdorpje Noyo, welke grote plannen heeft vanwege het bedrijf "Canco", omdat die weten hoe ze zalm groter en sneller kunnen laten groeien door een genetisch experiment.

Het verhaal is best lachwekkend en zeker als je leest dat de onderzee-monsters het hebben voorzien op bikinidragende strandbezoeksters Maar dit is wel met een doel, want ze willen zich met mensen voortplanten om hun evolutie te bevorderen en dat levert best komische scènes op, waarbij uiteraard ook wat naaktheid valt te zien en dat o.a. van de mooie jonge vrouwen Peggy Larsen (Lynn Theel), Becky (Lisa Glaser) en Miss Zalm Sandy (Linda Shayne) en deze laatste tijdens een een groot zalmfestival (inclusief een leuke en geile radio DJ gespeeld door Greg Travis) op het einde in het vissersdorpje, welke volledig uit de hand loopt.

Vooral de aanval op Becky was wel geinig, want voordat ze aangevallen wordt door een onderzee-monster, zit ze samen met haar vriendje Billy (David Strassman) en zijn buikspreekpop in een tent en wordt er gezegd:

Buikspreekpop: Schat, wil je mijn boomstam zien ?
Becky: Krijg ik er splinters van ?
Buikspreekpop: Geen zorgen. Ik ben glad geschuurd.

Het doel van de onderzee-monsters lukt overigens, want op het einde blijken ze Peggy Larsen zwanger te hebben gemaakt, die dan onder toezicht van de sexy maar kille blonde wetenschapster Dr. Susan Drake (Ann Turkel) een onderzee-monster baart uit haar buik. Die hele scène deed me erg denken aan de legendarische eet scène uit de Horror / Sciencefiction film "Alien (1979)".

Soms is de humor ook behoorlijk racistisch (zou men nu niet meer doen in films) want Hank Slattery (Vic Morrow) en de indiaan Johnny Eagle (Anthony Pena) moeten elkaar niet (Hank geeft de indianen de schuld van al zijn problemen en laat het iedereen weten) en mede vanwege het bedrijf "Canco". Hank is een grote voorstander van het bedrijf zodat het kleine vissersdorpje Noyo kan groeien en Johnny is juist tegen en wilt een rechtszaak aanspannen. Als dan iemand op een gegeven moment tegen hem zegt "Zijn Johnny en Jim al terug ?", antwoordt Hank daarop:

"Nog niet gezien. Die indiaan ligt vast met een buffel te krikken."

Het verhaal (behalve om de onderzee-monsters draait het ook om meningsverschillen in het vissersdorpje vanwege het bedrijf "Canco") weet overigens best te vermaken en er gebeurt meer dan genoeg en dat ook in een best hoog tempo. Voor de horrorliefhebbers valt er ook genoeg te genieten, want er valt best veel goor te zien (werd ook fraai in beeld gebracht) en zeker als onderzee-monsters de mensen beginnen aan te vallen tijdens het grote zalmfestival (die finale is niet geschikt voor overgevoelige kijkers).

Regisseuse Barbara Peeters spaart tijdens deze aanvallen ook geen kinderen, want een jong kind op een vissersboot (schijnbaar nam men het destijds niet zo nauw met kinderarbeid, want het kind werkt gewoon op de boot en bediend o.a. de lier, welke hij ook moet bijvullen met benzine en die de boot uiteindelijk fataal wordt omdat deze via lekkende benzine ontploft) is juist het eerste slachtoffer in de film als hij van de vissersboot in de zee valt en die scène in het begin van de film deed me wat denken aan een andere klassieker, namelijke de Thriller / Horror film "Jaws (1975)".

Overigens worden ook geen dieren gespaard, want de onderzee-monsters hebben het ook voorzien op de honden van de mensen en o.a. die van hoofdrolspeler Jim Hill (Doug McClure), die op brute wijze wordt afgeslacht. Deze sympathieke Jim (helpt o.a. de indianen) heeft een gezin bestaande uit zijn vrouw Carol (Cindy Weintraub) en zijn jong zoontje Sean en op het einde heeft een onderzee-monster het gemunt op zijn vrouw (wilt er natuurlijk mee paren), die het onderzee-monster uiteindelijk doodt met een spuitbus en een mes.

Al met al gewoon een leuke en vermakelijke kortdurende (duurt circa 80 minuten) Horror / Sciencefiction film, waar ik me eigenlijk vanaf de eerste tot de laatste minuut goed mee vermaakt heb en er valt genoeg te zien qua Horror, Actie en Naaktheid.

avatar van Boeikens
Typical 80's horrortje met een boodschap à la Jaws en Piranha.

Het verhaal is simpel, kort heeft een goed tempo. De sfeer is super, beter dan in heel wat huidige films, heeft een matige spanningsboog maar biedt de kijker een flinke dosis tits and gore. De film oogt soms wat gedateerd, vooral op momenten van explosies en knokpartijen, de fx is op enkele momenten na best goed, al vind ik persoonlijk die humanoids wat minder geslaagd.
Leuke horror tot het einde met een zeer herkenbaar Aliën-momentje als afsluiter

avatar van alexspyforever
Ook ik heb deze eindelijk in de herziening gegooid. Ik heb die blu ray destijds immers niet voor niets gekocht. Blijft een leuke film met een goed monsterdesign met wat leuke gore en naakte meiden. Spetterende finale ook. Vervelen met deze film, nooit!