White Zombie (1932)

Horror

geregisseerd door Victor Halperin
met Bela Lugosi, Madge Bellamy en Joseph Cawthorn

Madeleine en Neil willen gaan trouwen op een plantage ergens op het eiland Haiti. Beaumont, de eigenaar van de plantage, wordt echter ook verliefd op de mooie Madeleine en vraagt aan de medicijnman Legendre om een drankje voor hem te brouwen waarmee hij haar voor zich kan winnen. Helaas verandert Madeleine na het drinken van het brouwsel in een emotieloze zombie en Beamont moet zo vlug mogelijk een tegengif zien te vinden.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Dit is één van de eerste zombiefilm ooit gemaakt, als ik mij niet vergis. Lijkt me interessant.

avatar van pascal83
Chainsaw schreef:

De eerste keer dat het woord 'zombie' viel was in White Zombie (1932), waarin Voodoo-meester Bela Lugosi een stel ondoden als slaven heeft ingezet op zijn plantage.

Aldus cinema.nl

bela + zombies = mijn ultieme natte droom = nergens verkrijgbaar GRRRRRRRRRRRR

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
pietje punk schreef:

nergens verkrijgbaar

Jawel hoor. Hier bijvoorbeeld.

avatar van moviefreak#1
Het vreemde aan deze film vond ik dus dat er zoals de titel al deed vermoeden zombie's aanwezig waren maar dat deze zombie's heel wat anders waren als we met z'n allen gewend zijn geraakt. Zo zijn deze zombies niet de levende doden maar enkel levende mensen die onder een soort van hypnose van Bela Lugosi zitten.
Ik vond de film eigenlijk wel goed maar op nou te zeggen dat ik echt iets speciaals heb gezien, nee ook niet echt. Maar het is natuurlijk altijd wel een genot om naar Bela Lugosi te kijken 3 *

danku danku moviefreak#1 voor de tip waar ik deze film kan vinden! danku danku!!

en om te reageren op jou post, tot George A. Romero's Night of the Living Dead kwam bestonden er aleen maar zombies zoals jij ze beschrijft. Kijk Plan 9 From Outer Space! voor 68 waren het stijf rondlopende mensen die eigenlijk niets deden. Romero gaf ze diepgang.
dat ze in deze film niet dood zijn is wel vreemd.
ik ga hem zo kijken kan niet wachten

avatar van Poisonthewell
Aardig vehikel voor Lugosi. Vooral het eerste half uur is lekker spooky, maar toch vond ik I Walked With a Zombie van Tourneur een stuk beter. 3*

avatar van maurice74
In de States hebben ze 50 movies packs. Aardig als je voor weinig geld veel oude horrormovies wil zien. White Zombie zit daar ook bij. Kwaliteit is niet zo best. Film is geweldig en daar gaat het tenslotte om.
Inmiddels heb ik de boxen Cult Classics, Scifi Classics en Drive-In Classics ook besteld (gemiddeld 30 euro per box).

avatar van matthijs_013
Leuke horror uit die tijd. Hij interesseerde niet al te lang, maar was toch leuk voor even. Logosi is een mooie vrouw. Er mocht wel wat meer horror in, ja.

Voor degenen die hem gratis (en legaal) willen zien: http://www.jonhs.net/freemovies/white_zombie.htm

avatar van Poisonthewell
matthijs_013 schreef:
Logosi is een mooie vrouw.

avatar van matthijs_013
Oeps
verkeerde naam ingevuld. Moest natuurlijk Madge Bellamy zijn (zat waarschijnlijk zijn naam te lezen toen ik die vervolgens intypte )

Sneakerjeans29
matthijs_013 schreef:
Oeps

Ik wou al zeggen,is die vrouw familie ofzo?

neo (crew)
Films met Legosi zijn nooit zo leuk, hoe goed hij zelf ook in zijn rollen en die geweldige blikken. Het wordt pas interessant tegen over een andere grootheid als Karloof in The Black Cat. White Zombie is nogal een oninterressant niemandsdalletje. 2 sterren

avatar van psycholamp
Was vandaag op Zone Horror. Die muziek maakt het slapstick-achtig en de sfeer is ook niet echt duister zoals bij Nosferatu. Jammer, er zitten wel een paar leuke shots in.

avatar van Drs. DAJA
Vermakelijke horrorfilm met enkele zeer mooi vormgegeven scenes. Het verhaal is niet ijzersterk en weet niet altijd te boeien maar gelukkig houdt Lugosi de film met zijn prachtrol in leven.

avatar van kirk douglas
prima film.
hij is zichtbaar al behoorlijk oud ondanks de opfrissing van het beeld is hij niet echt helder.
het verhaal zelf is best goed en lugosi weer eens uitstekend.

avatar van otherfool
Film waar Rob Zombie z'n bandnaam vandaan heeft.

Verder een weinig memorabel Lugosi-vehikel. De cast doet het wel goed (met name Lugosi en Frazer) en Bellamy is een buitengewoon mooi poppetje, maar het geheel is wel heel erg statisch. Een enkel mooi schaduwshot valt nog wel op, maar echt boeiend wil het maar niet worden.

2,5*.

avatar van jeroentjuhhhhh
N.a.v de volle commentary die AVGN erop los heeft gelaten op de site van Cinemassacre, toch maar eens mee lopen gluren naar deze witte zombie.

Best funny eigenlijk. De commentary was overigens wel broodnodig om mijn aandacht vast te houden, ben niet echt van de slome opbouw, vele dialogen en leidende (oude) muziek. Hoewel het visueel, op de picture quality na, best tof is allemaal. Erg sfeervol en (mede dankzij de kwaliteit die het laat afweten) lekker grauw en onheilspellend.

Jammer dat ik hier zo weinig van kan genieten. Zo'n grootse acteur uit die tijd, binnen dit soort films althans, staat me echt niet aan. Die theatrale manier van praten en bewegen ligt me gewoon totaal niet en is (correct me if im wrong) nogal common binnen deze periode .

Maar de achtergrond informatie, het nalatenschap en over het algemeen de invloeden van deze film zijn bijzonder leuk om meer over te weten. De bedoelingen zijn soms wat vaag en echt veel boeiends gebeurd er niet, maar toch heeft zo'n film als White Zombie wel de charme aan zijn kant staan. Al met al niet onaardig, maar verre van overtuigend.

Trouwens met grote afstand de oudste film die ik gezien heb..

avatar van louisvf
Ze de grondlegger moeten zijn van de latere zombiefilms?

avatar van Halcyon
Allereerste zombiefilm en dus geschiedkundig enorm belangrijk, aangezien de zombie later, en dan vooral in de jaren '70, zou uitgroeien tot horroricoon. Waar de moderne zombie een metafoor is voor het naderende einde der tijden, kent hij zijn oorsprong in de zwarte magie. White Zombie speelt zich af in Haïti, waar de zombie ontstaan is, en schenkt logischerwijs aandacht aan de herkomst en folklore van het begrip. Zo opent de film met rituele gezangen en zien we later hoe levende doden worden ingezet als slaven op een plantage.
Uiteraard oogt en klinkt en voelt White Zombie in al zijn facetten oubollig, maar dat hoeft geen minpunt te zijn. Door de prachtige locaties - variërend van een groot huis in koloniale stijl tot een duistere torenruïne nabij metershoge kliffen - waart er een onheilspellende atmosfeer. Fans van Bela Lugosi komen ook aan hun trekken dankzij 's mans hypnotiserende blik.

avatar van Vinokourov
Dit is niet anders dan een onvervalste B-movie, maar het heeft natuurlijk wel de enige echte Bela Lugosi. Deze baas schmiert er op los en da's maar goed ook, de rest kan er namelijk maar bitter weinig van qua acteerwerk. Lugosi heeft op het altijd gezellige Haïti een groep levende doden (zombies!) in zijn greep, waaronder een jongedame die net op huwelijksreis is! Het is allemaal rechttoe rechtaan en eigenlijk niet bijzonder. Alleen sommige decors zien er nog goed uit en Lugosi steelt dus de show.

TRAILER werkt helaas niet.

avatar van joolstein
White Zombie’ uit 1932 van Edward Halperin Productions is de eerste zombiefilm. Nu vindt de zombie zijn oorsprong in Afrikaanse en Caraïbische folklore. En in die opvatting is de zombie een slaaf die na zijn dood moet doorwerken voor zijn meester, degene die hem uit de dood heeft doen herrijzen. We zien in deze film dus nog niet de 'moderne' zombies zoals George A. Romero ze bedacht heeft. Nee dit gaat nog over voodoo en de schurk in dit verhaal gebruik ze dan ook voor de uitvoering van zijn gewetenloze praktijken. En die schurk, Murder Legendre, is niemand minder dan Bela Lugosi in een soort Dracula -achtige verschijning. Bela Lugosi is natuurlijk de ster van de film maar de rest van de cast levert ook zeer goed werk. Al is er niet veel karakterontwikkeling. Ook de zielloze zombies komen dreigend en angstaanjagend over. Waardoor de film uitermate sfeervol is. Al is het niet de beste horrorklassieker het is wel een fijne film om eens te bekijken.