Our Hospitality (1923)

geregisseerd door John G. Blystone en Buster Keaton
met Buster Keaton, Natalie Talmadge en Joe Keaton

New Yorker Willie McKay (Buster Keaton) reist af naar het zuiden om een erfenis te claimen. Daar komt hij als gast bij de familie Canfield terecht en wordt verliefd op de dochter des huizes (Talmadge), zich niet bewust van de slepende vete tussen de Canfields en zijn eigen familie, de McKays. Gelukkig weerhoudt de spreekwoordelijke gastvrijheid van de zuiderlingen de Canfields ervan Willie een kopje kleiner te maken. Zolang hij maar te gast blijft...

Buster Keaton op z’n best! Niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk. De redding van Natalie Talmadge (Keaton’s eerste vrouw) bij de waterval is zonder meer uitermate spectaculair en kent volgens mij zijn weerga niet.
De film begint wat gezapig, maar vanaf de reis in een alleraardigste replica van de treinen in het midden van de 19e eeuw is het lachen, gieren, brullen. Prachtig.

avatar van arno74
Mijn vierde Keaton, net als in Sherlock Jr. weet hij de tijd optimaal te benutten en vertelt hij, in dit geval in 75 minuten, een compleet en veelzijdig verhaal waarmee men tegenwoordig makkelijk 2 uur (en meer) zou kunnen vullen. De basis van het verhaal (de onmogelijke liefde a la Romeo en Juliette) lijkt cliché maar Keaton weet daar met de hospitality-regel wel een hele originele wending aan te geven.

Ook de reis met het primitieve treintje is origineel en grappig, en doet meteen aan The General denken. Eigenlijk is die reis een beleving op zich, waarbij ze de rails over allerlei obstakels worden gelegd en gewoon verlegd worden wanneer een ezel in de weg komt te staan. De watervalscènes doen je je afvragen hoe ze dat toch op hebben kunnen nemen aangezien het werkelijk levensgevaarlijk overkomt. Het middenstuk verloopt in een rustiger tempo wat wel weer de ruimte biedt voor gekruiste blikken tussen de hoofdpersoon en de leden van de rivaliserende familie die hem proberen te vermoorden.

Leuke film, 3,5*

avatar van HarmJanStegenga
Buster Keaton nr. 3 en wederom erg leuk. Nét wat minder dan 'The General' en 'Sherlock Jr.', maar ik heb bij vlagen weer genoten hoor. Die treinrit en het avontuur vol met stunts naar het einde toe. Prachtig, prachtig. Hoe kreeg de beste man het voor elkaar. Respect. Tussendoor soms ietwat flauw en langdradig, maar Keaton blijft me verbazen. Puike prent. 'Seven Chances' nu maar even opsnorren, lijkt me ook leuk.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuke komedie van Keaton, met veel visuele vondsten (het paard met de jurk!) en een aantal halsbrekende stunts. Het vuurwerk bewaart hij voor het laatst, de eerste pakweg drie kwartier waren, op de treinreis na (die vol grappige vondsten zit), wat minder boeiend, al heb ik me geen moment verveeld. Maar tijdens de achtervolgings haalt Keaton alles uit de kast.

Wat de film ook zo genietbaar maakt is de gespeelde gelatenheid, Buster Keaton ondergaat alles zo stoïcijns, niets brengt hem van zijn stuk. Daar is hij natuurlijk ook beroemd mee geworden, maar het werkt ook zo goed- hoe hij altijd zijn gezicht in de plooi weet te houden terwijl hem de meest absurde dingen overkomen.

avatar van Duke Nukem
Vrij vervelende film. Ik ben nooit een Buster Keaton fan geweest (geef mij maar Harold Lloyd) en deze film zal mij niet van het tegendeel overtuigen. Het meisje heeft net als Keaton geen gezichtsuitdrukking, het lijken wel levenloze poppen. Dat maakt het moeilijk om mee te leven met hun karakter. Buster Keaton moet het daarom echt hebben van zijn stunts en daarvoor moeten we wachten tot de laatste 15 minuten van de film (op de trein en aan de waterval).

Goeie film over een man die verliefd wordt op een vrouw van een familie waarmee zijn familie een jarenlange vete heeft. Een prima verhaal voor een stomme film (waarbij de middelen toch beperkt zijn). De film is van 1923 en speelt zich af in 1930, en zo is grap over het drukke kruispunt in New York anno 2018 dubbel zo grappig. Een behoorlijk spectaculaire finale.

Keaton.

Na een paar van z'n films gezien te hebben is de opzet wel redelijk duidelijk. De eerste helft is wat meer gericht op de pure comedy, in de tweede helft krijgen de stunts meer ruimte. Ik ben duidelijk meer fan van Keaton de stuntman dan Keaton de komiek.

Dat maakt dat ik de eerste helft van z'n films vaak moet doorworstelen. Ook Our Hospitality is daarin geen uitzondering, zeker niet omdat het z'n eerst langspeelfilm is, en daarom nog iets onzekerder aanvoelt. Gelukkig duren die Keaton films nooit al te lang en laat die tweede helft dan ook niet eeuwig op zich wachten.

De stunts kunnen zich niet meten met Keaton's beste werk, maar toch zijn ze ondanks hun leeftijd nog steeds best indrukwekkend. Het einde van de film is gevoelig leuker dan het begin, maar ik vond films als The General en Seven Chances toch een stuk aangenamer.

Filmisch een allerbeste Buster Keaton-movie met Buster, zoals doorgaans erg vredelievend, maar deze keer toch op bedreigend terrein.
Meerdere geslaagde, avontuurlijke tot grappige scènes zoals de treinrit uit 1830 met de verplaatsbare sporen en vooral de ontsnapping met veel stunts, kundig tot meesterlijk in beeld gebracht.
En als de vete het moet opnemen tegen de liefde, dan zit er in het slot nog meer dan één verrassing.