• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.673 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.486 stemmen

Vrije filmchallenge

zoeken in:

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#49 When the Wind Blows (1986)

Verenigd Koninkrijk

Animatie / Drama

80 minuten

(FTV)

< 250

80 + 10 + 5 = 95 punten (totaal 6140)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/17000/17412.300.jpg?cb=1374335038

In het begin had ik zoiets van 'wat een flauw brits bijna kinderlijk filmpje', maar wat kreeg dit filmpje me op een gegeven moment te pakken. Niets is kinderlijk aan dit filmpje, zelfs vandaag de dag nog relevant en iets om over na te denken. Achteraf behoorlijk onder de indruk van deze sterke animatie.

Een pareltje!

scorsese

• 13171 berichten
  • 11080 stemmen

#92 Heroes (1977)

112 min

FTV

<250 stemmen

Verenigde Staten

Algemeen klassement

10974 + 112 + 10 + 5 = 11101

Periode klassement

45 + 1 = 46

Landen klassement

143 + 1 = 144

Rariteiten klassement

8

Redelijke film over een Vietnam-veteraan die een aantal maatjes met wie hij in het leger zat wil bezoeken. Een nogal langdradige roadmovie met zeker wel een aantal prima scenes (voornamelijk tijdens de tweede helft). Vooral een mooi tijdsdocument, ook vanwege het vele locatiewerk. Van de cast komt Sally Field het best naar voren.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein schreef:

Nee ook niet want ook die heb ik niet gezien. Durfde ik niet goed aan doordat de poster nogal teeny eruit zag. Volgens mij heb ik jou ook geen film tips gegeven. Niet dat ik zo weet. Wel een paar monsters. Bv het monster uit The Unnamable misschien ? Echter die gaf jij dan weer wat minder.

Ik denk dat jij een aantal films hebt aangeduid waarvan je wist dat er een sequel was (The Unnamable, The Tooth Fairy, Tremors, Urban Legend..). Ik was er van uit gegaan dat je die allen ook had gezien, niet dus The Unnamable ja je kan mijn review lezen waarom, gewoon een beetje teveel van het onlogische. Ook in horror verwacht ik dat logica niet volledig overboord wordt gegooid. Daarbij als je Castle Freak hebt gezien dan snap je waarom ik the Unnamable zwak vond ter vergelijking.

Ik ben ook niet zo voor teenie films en dat heeft voor mij niet te maken met de humor wel dat ik ze ook volledig buiten mijn leefwereld vallen. Ik kan mij er niet aan relateren en ik heb ook niet echt nostalgie naar die periode. Ik vond mijn kinderjaren leuker dan mijn tienerjaren. Gevolg is dat ik weinig kan genieten van films waarbij je eerst door al die tiener activiteiten moet (waarbij de hormonen soms op hol slaan) voor de killer los gaat: The Burning, The Mutilator (al zijn de kills wel heel goed), Dead Snow en Wolf Creek. Ook de originele Halloween in mindere mate en de pay off is uiteindelijk nogal mager. Niets van die ongein in Urban Legend dus die vrees is ongegrond. Ik was enkel wat teleurgesteld bij de onthulling van de killer maar voor de rest prima film die ik bijna een 7/10 had gegeven als er op het einde wat minder clichés in hadden gezeten.

Dat komt vooral door de humor, ik kan gewoon niet tegen dat soort humor

Jack Frost gaf jij ook iets hoger dan mij, en daar was het ook de humor waar ik last van had.

Ik probeer te achterhalen wat voor humor eigenlijk. Ok in Jack Frost kan ik me wel enkele dingen herinneren, maar Hatchet? Ofwel ontgaat zo een humor mij gewoon en hindert het bijgevolg niet bij mijn kijkervaring. Echt hinderlijk vind ik geforceerde humor of humor op kleuterniveau (is natuurlijk subjectief) dan ben ik echt wel streng in mijn beoordeling omdat de film dan ook een straf wordt om uit te zitten. Enkele voorbeelden: Zombieland (dat er volwassenen zijn die dat grappig vinden kan ik niet echt bij), Bad Taste (ok de eerste van Peter Jackson maar zet Braindead daar eens langs), Scream (parodie op slasher die dan ook nog een eens wordt geparodieerd door Scary Movie). Ik durf House of 1000 Corpses niet goed in dat rijtje zetten omdat ik wel heb genoten van de performance van Sid Haig als Captain Spaulding (al blijft zijn rol van Ralphie in Spider Baby mijn favoriet) en de enige reden waarom ik de film geen 0 heb gegeven. Eens als die gekke familie opduikt is het leuke er af vor mij. Niet alleen werkt die humor niet voor mij, de gore is heel tam en de MTV stijl van filmen vond ik nog het meest storend. Ik vond het een aanfluiting tov films als Texas Chainsaw, Spider Baby en alle HG Lewis gore films. Als ik dan reacties lees van mensen die het ziek vinden dan denk ik ok kijk die en die films eens en dan spreken we wel verder

Ik heb al 33 horrorfilms klaar staan die ik wil zien! Afgezien van de films die ik nog voor deze challenge erin heb zitten.

Het principe van een echte horrorchallenge is heel simpel, 31 horrorfilms kijken waarvan minstens 17 FTV. Je mag er natuurlijk altijd meer kijken Ik ga het niet nodeloos ingewikkeld maken en geen puntenscores doen zoals hier.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#40 Gettysburg (1993)

VS

271 minuten

FTV

212 stemmen

271+10+5= 286 (Totaal: 5071 punten)

Periode:

1 (Totaal: 28 punten)

Rariteiten:

0 (Totaal: 2 punten)

Landen:

1 (Totaal: 70 punten)

http://1.bp.blogspot.com/-efF_V3mcstk/UGCyfba7NSI/AAAAAAAAREY/cwlD4131Agg/s1600/gettysburg-1993-07-g.jpg

Gettysburg bewijst maar weer eens dat niet alle Amerikaanse films Hollywood-producties zijn. De film is niet bedoeld als blockbuster maar als een gedetailleerd en meeslepend verslag van een Historische veldslag. Zodoende is het ook de langste Amerikaanse film ooit gemaakt.

De film verteld het verhaal van de slag om Gettysburg waar de Noorderse en Zuiderse legers elkaar ontmoeten. We volgen aan Noorderse kant Joshua Lawrence Chamberlain, een schoolmeester die het tot kolonel heeft geschopt en zijn mannen en aan Zuiderse kant Lieut. Gen. James Longstreet en Gen. Robert E. Lee, de populairste generaal uit de geschiedenis van Amerika.

Wat ik persoonlijk erg kon waarderen was dat de filmmakers niet overduidelijk een kant kiezen. Noch het Zuiden noch het Noorden worden als slecht afgebeeld. Geen zwart-wit, zoals in Hollywood zo gewoon is. Uiteraard bevat de film een flinke dosis patriottisme, maar dat kan natuurlijk niet anders met dit onderwerp. Kort wordt de aard van de burgeroorlog behandeld. De Noorderlingen willen heel Noord-Amerika verenigen onder een vlag waarin iedereen vrij burger is, dat betekend het einde van de slavernij. Het Zuiden is afhankelijk van slavernij, maar hun voornaamste reden is dat ze de soevereiniteit van hun staten willen behouden en niet door Washington geregeerd willen worden.

Met name de muziek van Randy Edelman was patriotistisch. Toch vond ik de muziek zeker niet verkeerd. Het maakte de veldslag erg meeslepend en zorgde zelfs voor kippenvel momenten in combinatie met de prachtig geschoten beelden van de veldslag. De slag was sterk in beeld gebracht door de Nederlandse cinematograaf Kees van Oostrum (regisseur van Het Bittere Kruid). Naast opnames met acteurs bevat de film voor een groot gedeelte beelden van een re-enactment van de beroemde veldslag voor het 125 jarig jubileum van de slag in 1988. Gefilmd op de exacte plek waar de slag plaatsvond, wat toch wel een grote authenticiteit geeft.

Wat ook authenticiteit gaf was het feit dat de acteurs geen modern Amerikaans maar historische varianten (die nog wat meer op Brits lijken) en lokale dialecten spraken. Zo wist Martin Sheen een overtuigende General Lee neer te zetten (terwijl hij zelf uit Ohio komt).

Amerikaanse geschiedenis vind ik eigenlijk niet bijzonder interessant en naast de 80 jarige oorlog of de Rozenoorlog (die al genoemd werd door de Britse afgevaardigde) verbleekt de Amerikaanse Burgeroorlog toch een beetje. Toch ben ik altijd een Geschiedenis-freak en een film die de tactiek en achtergrond van een veldslag op deze manier behandelt is dan ook smullen. Ondanks de lange speelduur blijft de film voldoende boeien. Ik beveel echter wel aan om de film in meerdere etappes te kijken.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#41 El Guardián Invisible (2017)
Spanje
129 minuten
FTV
25 stemmen

129+10+5= 144 (Totaal: 5215 punten)
Periode:
0 (Totaal: 28 punten)
Rariteiten:
Landen:
3 (Totaal: 73 punten)

http://fotografias.antena3.com/clipping/cmsimages01/2017/03/03/2AF3147E-D2C5-4C1E-87F0-96B7B24F078A/58.jpg

Een Spaanse Detective die invloed vertoont van de Nordic Thriller en in de verte ook de Italiaanse Giallo. Een vleugje Baskische mythologie maakt het geheel allemaal af.

Visueel doet de film erg denken aan de Noorse tv-series die de laatste jaren populair zijn en zodoende zijn de opnames goed verzorgd. Dat de uiteindelijke moordenaar zwarte handschoenen draagt is overduidelijk een knipoog naar de Giallo. Aan het einde loopt de film uit in een familietragedie.

De Amerikaanse vriend van Amaia en de telefoontjes met de FBI vond ik erg geforceerd. Duidelijk bedoeld om de film Hollywood-achtig of internationaal interessant te maken. Ik had de voorkeur gegeven aan een meer lokaal georiënteerde film. Desalniettemin is de film erg degelijk en weet hij de aandacht goed vast te houden.

Een vermakelijke mystery uit Spanje.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#42 Captain Kronos - Vampire Hunter (1974)

Verenigd Koninkrijk

91 minuten

FTV

40 stemmen

91+10+5= 106 (Totaal: 5321 punten)

Periode:

1 (Totaal: 29 punten)

Rariteiten:

Landen:

http://thescope.ca/wp-content/uploads/2009/10/kronos3.jpg

Captain Kronos is een a-typische vampier-film uit de Hammer stal. De film combineert Gotische horror met zwaardvecht-films en elementen uit de spaghetti-western. Daarnaast is het ook verfrissend dat de vampiers in deze film anders te werk gaan als we gewend zijn. Hun slachtoffers worden niet zelf vampiers, maar verouderen razendsnel omdat de vampier hun jeugd consumeert. Daarnaast kunnen ze niet gedood worden door een staak in het hart.

De vampier-effecten waren leuk gedaan. Tanden die tevoorschijn komen en reflectie die ontbreekt in de spiegel bijvoorbeeld. Daarnaast was de film ook mooi opgenomen, een goed voorbeeld is het shot van een olielamp waar een bloedspetter op komt, simpel en effectief.

De film zou het begin worden van een Kronos-filmreeks, maar omdat de film zwaar flopte is dat er nooit van gekomen. De film is zeker een van de meest vermakelijke latere Hammers, maar het concept van de vampierjager had toch veel beter benut kunnen worden. Kronos verbleekt hopeloos naast Cushing’s vertolking van Van Helsing.

Door de genrecombinatie en de a-typische vampiers zeker de moeite waard.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#43 La Passion de Jeanne d'Arc (1928)

Frankrijk

110 minuten

FTV

zwart-wit

silent

110+10+0= 120 (Totaal: 5441 punten)

Periode:

1 (Totaal: 30 punten)

Rariteiten:

2 (Totaal: 4 punten)

Landen:

https://greatfilmsblog.files.wordpress.com/2015/01/the-passion-of-joan-of-arc.jpg

In vele intense close-ups verteld La Passion de Jeanne d'Arc over de ondervraging en berechting van Jeanne d'Arc door Bourgondische geestelijken die Engels-gezind zijn. De emoties zijn voortreffelijk uitgebeeld en het oog voor detail (tranen en harige puisten) is zeer indrukwekkend. Eigenlijk bizar om te bedenken dat het originele filmmateriaal voor de edit verloren is gegaan en wat we nu zien weggegooid materiaal is dat Dreyer monteerde tot een film.

Jammer is dat ruim de helft van de dialogen zonder title card is en we dus geen flauw idee hebben wat er allemaal wordt gezegd. Verder waren de locaties ook nogal sober en bewust simpel, wat dan weer niet past bij het realistische en gedetailleerde spel van de acteurs.

Het verhaal van Jeanne d'Arc speelt natuurlijk erg tot de verbeelding. Een vrouw die meent door god te zijn opgeroepen om Frankrijk te laten winnen in de oorlog tegen Engeland. Tegenwoordig is het een populaire theorie dat Jeanne mentaal niet in orde was en in deze film kijkt ze ook verdacht vaak glazig voor haar uit. Toch is daar geen bewijs voor in historische documenten. Ironisch dat de Engelse kerk haar tot de brand stapel veroordeelde en de Katholieke kerk haar in 1920 Heilig verklaarde om de relaties tussen het Vaticaan en Frankrijk te verbeteren.

Volledig terecht dat dit vandaag de dag nog steeds als een van de belangrijkste films uit de filmgeschiedenis wordt gezien. Carl Theodor Dreyer was zijn tijd zeer ver vooruit met zijn fotografie.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8938 stemmen

alexspyforever schreef:

Ik denk dat jij een aantal films hebt aangeduid waarvan je wist dat er een sequel was (The Unnamable, The Tooth Fairy, Tremors, Urban Legend..). Ik was er van uit gegaan dat je die allen ook had gezien, niet dus

Ah, nu vat ik hem. Ik had idd die films niet allemaal gezien.

The Unnamable ja je kan mijn review lezen waarom, gewoon een beetje teveel van het onlogische. Ook in horror verwacht ik dat logica niet volledig overboord wordt gegooid. Daarbij als je Castle Freak hebt gezien dan snap je waarom ik the Unnamable zwak vond ter vergelijking.

Qua conclusie zitten we beide wel op 1 lijn, ook ik vond het te mager. Castle Freak heb ik nog niet gezien dus misschien daardoor dat ik iets hoger uitkomt. Verder waren het vooral de verwijzingen naar schrijver H. P. Lovecraft die mij lieten genieten. Al had het ook maar weinig van doen met het verhaal. En zijn veel betere te vinden!

Ik ben ook niet zo voor teenie films

Horror richt zich wel heel vaak op jongere dus ik sta er niet heel sceptisch tegenover. Maar vele die er humor erin verpakken, scoren dus wel lager bij mij, misschien dat ik daarom een film als We Are Still Here (2015) ook zo goed vond. Je had helemaal gelijk dat ik een stuk milder ben. Kom ook doordat ik het vrij moeilijk vind om sterren toe te kennen.

Scream is in ieder geval voor mij ook een draak van de film! Scary movie heb ik niet gezien, ga ook nooit zien. Het slechtste wat film heeft te bieden voor mij! Bad Taste heb ik ook niet gezien

Urban Legend dus die vrees is ongegrond.

Ik ga hem nu zeker een kans geven!

Ik durf House of 1000 Corpses niet goed in dat rijtje zetten

Hahaha, als het om Rob Zombie gaat verschillen we wel heel erg. Ik vind de meeste films van hem wel erg goed maar ik benader ze als hommages aan de oude en dan verpakt voor een jeugdiger publiek. De films zijn low-budget maar hebben wel kwaliteit. Ik vergelijk hem meer met Roger Corman. Maar ziek vind ik ze zelden, ze zijn altijd netjes op het randje qua Gore.( commercieel oogpunt denk ik) Necrostorm uit Italië maakt veel ziekere films vanuit dat oogpunt De film The Lords of Salem (2012) vind ik zijn mooiste terwijl deze juist door iedereen wordt verguist.

Oh ik moet stoppen want ik moet effe weg. Houdoe

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#96. Fluctuations (1970) - IMDb

70 minuten - FTV

zwart/wit - niet op moviemeter

USA

Algemeen: 70 + 10 = 80 (Totaal: 8996 punten)

Rariteiten: 2 (Totaal: 85 punten)

Landen: 1 (Totaal: 107 punten)

https://image.tmdb.org/t/p/w300_and_h450_bestv2/2TGXTmUUovYT4WZRdy5cZDlRBsT.jpg

Over deze film valt veel te zeggen als je elke handeling gaat beschrijven. Maar eigenlijk gebeurt er totaal niets wat maar enigszins op een plot lijkt. Kan een film waarin 99% van de tijd naakt te zien is, saai zijn? Jazeker, deze dus. Dat deze nog een gemiddelde van 5,0 haalt op imdb gaat mijn petje te boven, want dit was zo onsamenhangend met een herhaling van gebeurtenissen dat eenieder die dit continu moet kijken gegarandeerd in een mentale instelling terecht zou komen! Een bepaalde reviewer beschreef het als volgt: Als Luis Bunuel van l'Age d'Or een seksfilm had gemaakt dan had het er wellicht zo uitgezien. Ben ik het volledig mee eens Ik begin er zelfs niet aan om het te beschrijven, zo stupide is het

Na deze challenge neem ik maanden pauze van exploitatiefilms, for sure

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein

Qua conclusie zitten we beide wel op 1 lijn, ook ik vond het te mager. Castle Freak heb ik nog niet gezien dus misschien daardoor dat ik iets hoger uitkomt. Verder waren het vooral de verwijzingen naar schrijver H. P. Lovecraft die mij lieten genieten. Al had het ook maar weinig van doen met het verhaal. En zijn veel betere te vinden!

Castle Freak is nu ook niet geweldig. Ik hou wel van Lovecraftiaanse verhalen maar hier was het mij vooral te doen omdat het een film van Stuart Gordon is waarvan ik 3 films heel sterk vind: Re-Animator, Pit and the Pendulum en uiteraard Dolls, een van mijn favoriete horrorfilms. Castle Freak komt op 4. From Beyond en Dagon deden mij totaal niets.

Horror richt zich wel heel vaak op jongere dus ik sta er niet heel sceptisch tegenover.

Klopt en ik ben ook niet sceptisch, mijn meest favoriete horrorfilms hebben vaak kinderen in belangrijke rollen. Tieners tja zolang er niet teveel tieneractiviteiten aan te pas komen kan ik er wel wat mee, anders ben ik mijn interesse al verloren voor het goed en wel begonnen is. Heel goed voorbeeld zijn de films van HG Lewis daar weet je meteen waar het om gaat. Al die zever onder het mom van opbouw ik ben er niks mee. Dan liever een film van 70 minuten die to the point blijft dan 90 tot 100 minuten waarvan 30 minuten of meer filler/opbouw.

Hahaha, als het om Rob Zombie gaat verschillen we wel heel erg. Ik vind de meeste films van hem wel erg goed maar ik benader ze als hommages aan de oude en dan verpakt voor een jeugdiger publiek.

Ik denk er ook wel zo over, ik noch jij vallen echter onder dat jeugdiger publiek natuurlijk

Eigenlijk zouden we het best baspls die film moeten laten kijken maar ik vrees dat ik hem serieus heb afgeschrikt met meer erg negatieve review... Maar onze bas is natuurlijk meer een atypische jongere als het om films gaat met een grote passie voor de oudere horror en film in het algemeen. Zijn review van Joan of Arc bevestigt dit ook.

U96

• 731 berichten
  • 762 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103913.jpg?cb=1491116126

Suburra (2015) - MovieMeter.nl

Italië / Frankrijk

Misdaad

130 minuten

FTV

>250stemmen (377)

IMDb 7,4/10

lange tijd dat ik zo en sterke maffiafilm heb gezien, iedereen die gek is op maffiafilms deze moet men zien !!!! 4,5*

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

#127 Fant (1937)

95 minuten

Noorwegen

FTV

<250

#128 No Name on the Bullet (1959)

77 minuten

USA

FTV

<250

#129 The Hitman's Bodyguard (2017)

111 minuten

USA

FTV

<250

Oh zo slecht qua cameravoering en narratief maar wat heb ik me een partij gelachen zeg.

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#50 Kakushi-Toride no San-Akunin (1958)

Japan

Avontuur / Komedie

139 minuten

(FTV)

(ZW)

139 + 10 = 149 punten (totaal 6289)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3397.300.jpg?cb=1384153331

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

#49. Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood (1996)

Verenigde Staten

FTV, 89 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/409.300.jpg?cb=1364556064

Veel leuker dan de titel wordt het niet, en ook dat is al niet zo'n hele geslaagde grap. De Wayans Brothers heb ik nooit eerder een volledige film van gezien, voornamelijk omdat ik wat ik wel van ze ken behoorlijk flauw vond. En dat bleek terecht: een samenhangende film is het nauwelijks, en deze serie sketches en parodieen op scenes uit de Hood-klassiekers (en films die de status van klassieker bij lange niet halen) is slechts bij hoge uitzondering grappig. Meestal is het heel hard niet grappig, en dat overdreven gedoe van iedereen ging me ook steeds meer tegenstaan. Deze boutfilm zal voorlopig ook wel m'n laatste Wayans blijven. 1.0*

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#51 Romanzo Criminale (2005)

Italië / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

Misdaad

152 minuten

(FTV)

< 250

152 + 10 + 5 = 167 punten (totaal 6456)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/34000/34488.300.jpg?cb=1382218779

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

De recap (tem 20 al eerder gemeld)

1. We're the Millers (2013) - ftv -110m

2. Tropa de Elite (2007) - ftv - 114 min

3. The Green Mile (1999) - ftv - 189 minuten

4. Jeune & Jolie (2013) - ftv - 95 min

5. The Searchers (1956) - ftv - 119 min

6. I, Robot (2004) - ftv - 115 min

7. The Maze Runner (2014) - ftv - 113 min

8. Rabbit Hole (2010) - ftv - 91 min

9. Maze Runner: The Scorch Trials (2015) - ftv 131 min

10. Following (1998) - rw - 69 min

11. Memento (2000) - ftv - 113 min

12. Dangerous Liaisons (1988) - ftv - 119 min

13. Babel (2006) - ftv - 143 min

14. Jane Eyre (2011) - ftv - 120 min

15. Fracture (2007) - ftv - 113 min

16. Rear Window (1954) - ftv - 112 min

17. World War Z (2013) - ftv - 116 min

18. Grizzly Man (2005) - ftv - 103 min

19. Insomnia (2002) - ftv - 118 min

20. The Beach (2000) - ftv - 119 min

21. The Truman Show (1998) - ftv - 103 min

22. Green Zone (2010) - ftv - 115 min

23. Badlands (1973) - ftv - 94 min

24. Cosmonauts: How Russia Won the Space Race (2014) - ftv - 105 min

25. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001) - ftv - 178 min

26. The Spectacular Now (2013) - ftv - 95 min

Beste uit het lijstje:

1. The Spectacular Now (2013) - 4.5

2. Badlands (1973)

3. The Beach (2000) - 4.0

4. Rear Window (1954)

5. Rabbit Hole (2010)

6. Green Zone (2010)

7. Following (1998) - 3.5

8. Grizzly Man (2005)

9. World War Z (2013) - 3.0

10. The Truman Show (1998)

Slechtste:

1. The Searchers (1956) - 1.0

2. Maze Runner: The Scorch Trials (2015)

3. The Maze Runner (2014) - 1.5

4. I, Robot (2004)

5. Tropa de Elite (2007)

6. The Green Mile (1999)

7. Memento (2000)

8. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001) - 2

9. Babel (2006) - 2.5

10. Insomnia (2002)

vallen er tussen: Fracture (2007), Cosmonauts: How Russia Won the Space Race (2014), Jeune & Jolie (2013), We're the Millers (2013), Jane Eyre (2011) en Dangerous Liaisons (1988)

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

En nog een recensie van The Spectacular Now (2013)

http://mediad.publicbroadcasting.net/p/wmuk/files/201311/spectacular_now.jpg

Deze avond / nacht wou ik opnieuw een film zien. Het was een beetje laat voor het vervolg van LOTR, en ik wist ook niet of het een goed moment zou zijn om 21 Days Later of Let The Right One In te bekijken, en uiteindelijk begon ik dan aan deze film die ik ook al een tijdje op de watchlist had staan.

Uiteindelijk een zeer mooie film, hoewel de inhoud eigenlijk zo hard en zo zwaar is, dat het niet echt een aangename film meer is. Echt heel hard. Wat me opviel was de diepgang die onze hoofdrolspelers kregen. Er werd zeker goed over nagedacht. Het geheel kwam vlot en vrij realistisch aan toe, hoewel het misschien net (nog) iets te net verliep. Het is een psychologisch beladen film met een vleugje humor en romantiek. Het is alleen zo dat het niet echt strookt met hoe ik het wou zien of hoe ik het wou dat het zou aflopen, maar het leven zit nu éénmaal niet zo in elkaar.

Verder vind ik het ook een zeer onvoorspelbare film. Ik werd vaak op het verkeerde spoor gebracht en het verloopt vrij bruut allemaal, misschien net iets te bruut. De rollen werden voortreffelijk gespeeld. Ik zou direct verliefd worden op Aimee, wat een vrouw en zo lief zeg. En daarom doet het echt dubbel en zo hard pijn om te zien hoe ze behandeld wordt, maar daar kan Sutter ook weinig aandoen door zijn achtergrond (drinkprobleem ten gevolge van bindingsangst, gebrek aan zelfvertrouwen en zelfhaat). Het is ook opvallend hoe we initieel op het verkeerde spoor worden gebracht want in het begin lijkt het Aimee te zijn die de meeste emotionele bagage met zich meedraagt, en dat is ook wel zo, maar ze zit al in een verder ontwikkelde fase van het verwerkingsproces waardoor het hier Sutter die de boel naar de kloten helpt, en niet beseft wat hij uit zijn handen laat glippen door die zelfhaat (angst om hetzelfde te doen als zijn vader te lijken en niet veel beter te doen/zijn. Dan zie je ook dat zijn prestaties op school eronder lijden of dat hij die job die hij had ook maar gewoon opgeeft.

De film beschikt over een heleboel mooie scènes, zeker deze vond ik een beeldschone scène, misschien wel één van de mooiste die ik ooit gezien heb. Verder zaten er nog enkele geweldige scènes in, ik denk dan aan die scène op dat bal dat echt hilarisch op een bepaald moment was. Ook die scène op het einde in die bar was echt goed, pijnlijk hard en zeer zielig. De film heeft zeker zijn momenten die soms memorabel van aard zijn. De cinematografie is verder ook prachtig, de mooiste scènes worden nog meer in de verf gezet door het puike camerawerk. De muziek/soundtrack was oké, maar bleef toch eerder op de achtergrond.

Prima film, ik twijfel tussen een 8 (4) of 9 (4.5), en dan ben ik toch altijd geneigd om toch die 9 te geven. Heel erg mooie film!

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

alexspyforever schreef:

Ik denk er ook wel zo over, ik noch jij vallen echter onder dat jeugdiger publiek natuurlijk

Eigenlijk zouden we het best baspls die film moeten laten kijken maar ik vrees dat ik hem serieus heb afgeschrikt met meer erg negatieve review... Maar onze bas is natuurlijk meer een atypische jongere als het om films gaat met een grote passie voor de oudere horror en film in het algemeen. Zijn review van Joan of Arc bevestigt dit ook.

A-typisch zeker ja Mijn leeftijdsgenoten kennen de meeste films uit mijn top 10 van toen ik 15 was niet eens en dat zijn eigenlijk gewoon blockbusters van 30 jaar terug. Andersom vind ik al die superhelden films van nu weer niet om aan te zien. Komt waarschijnlijk omdat ik van jongs af aan al gewend ben zeer oude films te kijken. Maar wie weet kom ik uiteindelijk nog eens bij Rob Zombie uit. Het is toch een regisseur waar je wat van gezien moet hebben als Horror-fan lijkt het.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#44 The Wrong Man (1956)

Verenigde staten

105 minuten

FTV

zwart-wit

105+10+0= 115 (Totaal: 5556 punten)

Periode:

1 (Totaal: 31 punten)

Rariteiten:

1 (Totaal: 5 punten)

Landen:

1 (Totaal: 74 punten)

https://thejar.hitchcock.zone/files/carousel/44_01.jpg

In zijn meest succesvolle periode maakte Hitchcock twee a-typische films, dit is er een van. Het onderwerp en zelfs de motieven in het verhaal passen helemaal in zijn straatje, maar het verschil zit hem in het feit dat de film is gebaseerd op een ware gebeurtenis en Hitchcock die met documentaire precisie wou overbrengen.

Als Manny Balestrero een lening wil aanvragen op de levensverzekering van zijn vrouw wordt hij daar door een werknemer herkent als een overvaller. Manny wordt door de politie opgepakt en alle getuigen herkennen hem als de overvaller. Hoe kan hij nu zijn onschuld bewijzen?

Omdat Hitchcock de kijker niet van het verhaal af wilde lijden zitten er in The Wrong Man geen vernieuwende cameratrucjes of visuele hoogstandjes. Midden in zijn Technicolor periode is het ook ineens een zwart-wit film, net als Psycho overigens.

Henry Fonda zet een sterke rol neer en het realisme valt te waarderen. Soms is de werkelijkheid bizar. Het afwijken van zijn gebruikelijke stilering maakt de film echter een stuk minder sterk dan we van hem gewend zijn.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#45 Black Angel (1980)

Canada

25 minuten

FTV

korte film

25+10+0= 35 (Totaal: 5591 punten)

Periode:

1 (Totaal: 32 punten)

Rariteiten:

0 (Totaal: 5 punten)

Landen:

2 (Totaal: 76 punten)

Voor de Britse release van The Empire Strikes Back wilde George Lucas een korte film die vooraf vertoond kon worden. Set designer/art director/second unit-regisseur Roger Christian kwam met een script gebaseerd op zijn Fantasy-verhaal en Lucas gaf het groene licht.

De film verteld het verhaal van een ridder die terugkeert naar een door de pest verscheurt Schotland. Als hij bijna verdrinkt in een meer wordt hij gered door een jonge maagd die haar leven geeft in zijn plaats. De Ridder probeert haar te redden uit de klauwen van de Engel des doods.

Het verhaal doet denken aan een zeer kort Fantasy-verhaal van bijvoorbeeld Tanith Lee en is om logische redenen erg kort. Het is voornamelijk de uitwerking van het verhaal dat goed is. De rollen worden vertolkt door stunt-doubles en extra's uit Lucasfilm producties en de film is opgenomen op prachtige locaties in Schotland. Vrijwel alle locaties waren voorheen nooit gebruikt en zijn later voor Highlander en Harry Potter opnieuw gebruikt. Verbluffend zijn de briljant geschoten beelden in Panavision van deze sfeervolle locaties. Het schot van de Engel des doods in het door zon gekleurde ochtendgloren was echt een kippenvel moment. Wat het geheel helemaal af maakt is de mooie soundtrack van Trevor Jones (Excalibur, The Dark Crystal).

Hoewel de film een beetje in de vergetelheid is geraakt heeft hij wel een grote invloed gehad in de filmwereld. John Boorman was zo onder de indruk van Christians rauwe maar toch sfeervolle middeleeuwse look dat hij het in zijn film Excalibur gebruikte, net als componist Trevor Jones en de slow-motion vecht techniek. Indirect heeft Christian dus ook invloed gehad op het uiterlijk van The Lord of the Rings en Game of Thrones (die weer door Boorman zijn beïnvloed).

Roger Christian staat inmiddels vooral bekend als de regisseur van een van de slechtste films ooit gemaakt, Battlefield Earth. Die reputatie is echter volledig onterecht gezien Christian de briljante sets van Star Wars en Alien heeft gemaakt van schroot en huis-tuin-en-keuken materiaal en met Black Angel ook bewijst regietalent te bezitten.

In 2015 heeft Christian bekend gemaakt dat hij een avondvullende verfilming van zijn originele verhaal Black Angel wil maken. Door zijn werk voor Star Wars en Alien kon zijn crowdfunding op veel steun rekenen en inmiddels zijn John Rhys-Davies en Rutger Hauer verbonden aan het project.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8938 stemmen

#50 Return to Oz (1985)

Verenigd Koninkrijk

113 minuten

FTV

< 250 (128 stemmen)

Rariteiten: Geen

Puntenberekening : 5775 +113 +10 +5 = 5903 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9719.300.jpg?cb=1382982757

Deze donkere Disney-film komt uit 1985, een jaar waarin de Disney -studio's nog andere en opmerkelijke films uitbracht. (denk aan The Black Cauldron) Opmerkelijk, vooral omdat deze Disney "Classic" een duistere, zelfs bloederige toon heeft. Maar ook omdat er tussen de 'eerste' en deze sequel maar liefs 46 jaar zit. Helaas gedoomd om een genadeloze flop te zijn, doordat er werd vergeleken met de suikerzoete klassieker Wizard of Oz. Was dit terecht...? Nee, absoluut niet! De film gaat verder waar die 'eerste' ophield. Dorothy (Fairuza Balk) is weer veilig terug in Kansas bij oom Henry en tante Em. Ze kan al zes maanden, niet meer slapen en denk en praat veel over haar vrienden in Oz. Oom en tante zijn bezorgd en besluiten Dorothy naar een nieuwe wonderdokter te sturen. Dorothy weet daaraan net op tijd te ontsnappen en dit is de start van een nieuw avontuur in Oz. Maar niets is meer zo als het was, haar vrienden zijn weg, de Yellow Brick Road en Emerald City vernietigd en Toto is thuis gebleven. Gelukkig krijg ze wel hulp van andere vrienden: haar kip, Billina, Tik-Tok een soort pre-android, Jack Pumpkinhead met inderdaad een pompoenhoofd en Gunt een elandhoofd voor aan de muur. De film barst van het avontuur, inventieve plotwendingen en memorabele karakters, zoals een werkelijk sprookje betaamt, maar de boventoon is die van horror. Sommige scènes zijn werkelijk nachtmerrie-verwekkend. Ook zien we fantastische special effects uit de Jim Henson Creature shop en 'claymation' van Will Vinton. Wizard of Oz was als een zoete droom, dit is een prachtige nachtmerrie!

tbouwh

• 5812 berichten
  • 5402 stemmen

Zeldzaam weekje: één film. Toch ook wel eens lekker

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

tbouwh schreef:

Zeldzaam weekje: één film. Toch ook wel eens lekker

Ik had vorige week helemaal geen, dus nu maar even inhalen

joolstein

• 10841 berichten
  • 8938 stemmen

#51 Shôjo no Harawata (1986)

Japan

73 minuten

FTV

< 250 (20 stemmen)

Rariteiten: Turkey

Puntenberekening : 5903 +73 +10 +5 = 5991 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10724.300.jpg?cb=1382700277

Japanse sexploitation film die zowel letterlijk als figuurlijk niets om het lijf heeft. Qua verhaal gebeurd er maar bar weinig in deze film. Het verhaal is simpel: Zes mensen, drie vrouwen en drie mannen van een fotoreportage-crew komen terecht in de verlaten huis. Er verschijnt een met modder ingesmeerde man en begint de mensen te vermoorden. Nu schijnt de film een vermeende reputatie te hebben dat het een waar gore-feest zal zijn, maar dat maakt het niet waar. Sterker de focus van de film lig niet bij gore maar bij soft-core seks-scenes. En doordat de vrouwen voor het grootste gedeelte worden misbruikt zijn die ook niet erg erotisch. Het begint al slecht met erbarmelijke dubieuze aan een schakeling van shots. De editing wordt later wel iets beter maar voor de rest blijft het beroerd. De kills zijn alle waardeloos en er is een semi-naakte-worstel-wedstrijd die totaal nergens op sloeg. De enige scene die enigszins degelijk was, is een scene waarbij een vrouw zich eerst bevredigd met een afgerukte arm en iets later door de moordenaar wordt vermoord doordat haar baarmoeder er wordt uitgetrokken. Dat is te mager om ook maar van een goede Japanse trash-film te spreken.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

joolstein schreef:

#50 Return to Oz (1985)

Verenigd Koninkrijk

113 minuten

FTV

< 250 (128 stemmen)

Rariteiten: Geen

Puntenberekening : 5775 +113 +10 +5 = 5903 punten

(afbeelding)

Deze donkere Disney-film komt uit 1985, een jaar waarin de Disney -studio's nog andere en opmerkelijke films uitbracht. (denk aan The Black Cauldron) Opmerkelijk, vooral omdat deze Disney "Classic" een duistere, zelfs bloederige toon heeft. Maar ook omdat er tussen de 'eerste' en deze sequel maar liefs 46 jaar zit. Helaas gedoomd om een genadeloze flop te zijn, doordat er werd vergeleken met de suikerzoete klassieker Wizard of Oz. Was dit terecht...? Nee, absoluut niet! De film gaat verder waar die 'eerste' ophield. Dorothy (Fairuza Balk) is weer veilig terug in Kansas bij oom Henry en tante Em. Ze kan al zes maanden, niet meer slapen en denk en praat veel over haar vrienden in Oz. Oom en tante zijn bezorgd en besluiten Dorothy naar een nieuwe wonderdokter te sturen. Dorothy weet daaraan net op tijd te ontsnappen en dit is de start van een nieuw avontuur in Oz. Maar niets is meer zo als het was, haar vrienden zijn weg, de Yellow Brick Road en Emerald City vernietigd en Toto is thuis gebleven. Gelukkig krijg ze wel hulp van andere vrienden: haar kip, Billina, Tik-Tok een soort android, Jack Pumpkinhead met inderdaad een pompoenhoofd en Gunt een elandhoofd voor aan de muur. De film barst van het avontuur, inventieve plotwendingen en memorabele karakters, zoals een werkelijk sprookje betaamt, maar de boventoon is die van horror. Sommige scènes zijn werkelijk nachtmerrie-verwekkend. Ook zien we fantastische special effects uit de Jim Henson Creature shop en 'claymation' van Will Vinton. Wizard of Oz was als een zoete droom, dit is een prachtige nachtmerrie!

Moet deze ook nog steeds zien. Ligt nu al 7 jaar stof te verzamelen.

tbouwh

• 5812 berichten
  • 5402 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Ik had vorige week helemaal geen, dus nu maar even inhalen

tsja, het was een min of meer verplichte rewatch van For Your Eyes Only. Vrouwelijk getetter in m'n oren en er was ook een fifa toernooi bezig. Perfecte omstandigheden dus

joolstein

• 10841 berichten
  • 8938 stemmen

baspls schreef:

Moet deze ook nog steeds zien. Ligt nu al 7 jaar stof te verzamelen.

Ik kan je hem zeker aanraden, zeker als je Excalibur, The Dark Crystal, The Black Cauldron en Wizard of Oz een warm hart toedraagt. Vooral voor kinderen is deze een stuk enger, volwassene zullen de eerste twee genoemde misschien wat duister vinden maar zeker een goede derde in dat rijtje!

tbouwh

• 5812 berichten
  • 5402 stemmen

#63: The Curious Case of Benjamin Button (2008)

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BODY5NjY0NDY4N15BMl5BanBnXkFtZTcwMTgxMTg3Mw@@._V1_SY1000_CR0,0,1490,1000_AL_.jpg

Speelduur: 166 min.

Land van herkomst: VS

Beoordeling: 4*

FTV ja/nee: ja

Onder 250 stemmen ja/nee: nee

Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey):

Aantal punten alg. kl: 166+10=176

Aantal punten alg. kl totaal: 7317+176 (+nog 127 van mijn vorige registratie)=7620

tbouwh

• 5812 berichten
  • 5402 stemmen

#64: Noruwei no Mori (2010)

https://dearreaderblogdotnet.files.wordpress.com/2016/12/nor4.jpg?w=640

Speelduur: 145 m (D Cut)

Land van herkomst: Japan

Beoordeling: 3,5*

Aantal punten alg. kl: 145+10=155

Aantal punten alg. kl totaal: 7620+155 =7775

tbouwh

• 5812 berichten
  • 5402 stemmen

#65: Bone Tomahawk (2015)

http://cdn2-www.comingsoon.net/assets/styd/assets/uploads/2015/10/BoneToma2-1024x576.jpg

Speelduur: 132 min.
Land van herkomst: VS
Beoordeling: 3*
Aantal punten alg. kl: 132+10=142
Aantal punten alg. kl totaal: 7775+142)=7917

Laatste halfuur voelt aan als een anticlimax (géén moment goede actie, zeer matig drama, wel veel gore), maar over het geheel genomen heb ik toch redelijk genoten van deze Bone Tomahawk. Prettige opbouw, dito sfeertje en fijne droge humor (met name in het begin). Zahler misbruikt de hoge cultfactor wel om stereotypen in stand te houden en waar nodig ook nog eens flink aan te dikken.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.