Jeune & Jolie (2013)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door François Ozon
met Marine Vacth, Géraldine Pailhas en Frédéric Pierrot

De film is een coming-of-age portret van een 17-jarig Frans meisje (Marine Vacth) dat verteld wordt over vier seizoenen en aan de hand van vier liedjes. Het verhaal begint bij haar seksuele bewustwording. Het begint met haar 'eerste keer' en gaat verder met haar ontdekking van liefde en haar zoektocht naar identiteit.

avatar van K. V.
Deze film was op tv en eens meegepikt. Het was wel niet direct het verhaal dat ik verwachtte als je het begin van de film ziet, maar het kon me wel boeien. Verder was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
De cast deed het wel prima en visueel zag het er ook wel goed uit. Ook de soundtrack was wel mooi.
Prima film om eens mee te pikken als ze hem op tv tonen.

Ik had ook een Pauline à la plage verwacht.

avatar van ILDIB
Tsja. Traag gedoe met een paar goede stukken. Van zijn levensdagen niks gewonnen als er geen naakt in had gezeten.

avatar van cinemanukerke
Filmkriebel schreef:

Rond de 20ste minuut wordt verwezen naar het gedicht "On n'est pas serieux quand on a 17 ans" van Arthur Rimbaud waar de essentie van de film wordt prijsgegeven. .

Inderdaad. Maar er is meer. Niet alleen de inhoud van het gedicht raakt de essentie ook de manier van filmen. Ozon laat immers, voorafgaand aan het gedicht, elke student een eigen interpretatie geven aan het gedicht. Het is in een docu manier (close up, interview stijl) in beeld gebracht. Zoals hij ook verschillende pistes openlaat waarom Marion doet wat ze doet. Elke kijker moet maar invullen wat hij denkt dat waar is.

Persoonlijk vind ik de film vlot en onderhoudend verteld en knap van Ozon door met de titel (samen met de songs van Francois Hardy) te verwijzen naar een onschuldigheid dat in schril contrast staat met een zeventienjarige meisje waar alles en iedereen haar lijkt te vervelen en niet te interesseren. Maar mede door het niet innemen van een standpunt (het blijft de gemakkelijkste weg) krijgt de film nooit (emotionele) diepte of betrokkenheid.

(Gezien op 06/09/19)
Dit is zeker één van de beste films van Ozon, die ik al zag.
Isabelle doet door zich te prostitueren anders dan anderen voor. Je staat er versteld van.
Is ze daarom gestoord of losgeslagen? Dat durf en wil ik niet gezegd hebben. Toch kan ik haar 'volgen'.
De regisseur zei dat vele vrouwen zich in Isabelle zullen herkennen. Daar kan ik als man geen zinnig woord over zeggen.
Heb het wel absoluut een aangrijpende film gevonden: tegelijk ijskoud en wreed, echt en bitter. Verontrustend. Is het tijdloos wat Isabelle doet of is het omdat jongeren nu gevoellozer en egoïstischer leven? Vul dit maar eens in. Raak maar eens verliefd op zo'n meisje …
Johan Leysen speelt als Georges een merkwaardige rol.

avatar van Alathir
Mijn eerste film van Ozon. Ik vond het wel een boeiende film. Goede geacteerd, vlot geschreven. De film wordt opgedeeld in 4 stukken, die genaamd zijn naar de seizoenen. Ik weet eigenlijk niet of er verdere betekenis aan moet worden gegeven buiten het verloop van de tijd. Erg intrigerend hoe we doorheen de film op zoek gaan naar het "waarom". Het blijft erg suggestief.

Isabelle lijkt plots helemaal te veranderen. Niets interesseert haar, ze wilt wel graag geld verdienen op een makkelijke maar gevaarlijke manier. Dit terwijl haar familie het goed heeft financieel. Ze lijkt echt ijskoud geworden. Iedereen vraagt zich af waarom ze zo is geworden. Ik ben er zelf mijn hoofd wat op aan het breken.

Marine Vacth gaat een aantal keer uit de kleren. Ik vind het altijd een pluspunt als dit kan. Dit heft de film ook zeker naar een hoger niveau. Ik vond de stijl van Ozon erg warm en dat staat in fel contrast met het ijzige dat Isabelle uitstraalt. Een aangename kennismaking met deze regisseur.