Eastern Boys (2013)

Frankrijk

geregisseerd door Robin Campillo
met Olivier Rabourdin, Kirill Emelyanov en Daniil Vorobyov

Wanneer Daniel, een Fransman van middelbare leeftijd, op een dag Gare du Nord doorkruist en een jonge buitenlander ontmoet, beseft hij maar weinig hoe dit zijn leven zal veranderen. Ze maken een afspraak voor de volgende dag in zijn appartement. Daniel is verbaasd als op dat tijdstip in de plaats een duidelijk minderjarige jongen aan zijn deur klopt. Deze wijst hem op de gevolgen voor een oudere man die betrapt wordt met een minderjarige. Voordat hij kan reageren dringt een hele bende zijn appartement binnen.

Vanaf 3 juli in de bioscoop (Cinéart)

Dik twee uur, maar deze was zo voorbij.
Verbazing, spanning... de moeite van het kijken meer dan waard.

avatar van ohkino
Film met veel spanning, treffende cameravoering, enscenering, casting en soundtrack. Met name enkele morele kwesties rond illegaliteit geven de film een extra lading en stof tot enige overpeinzing. Idd de moeite waard

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd zonder te weten wat te verwachten en 'k was toch wel verrast. Het eerste half uur was vrij speciaal, met die groep jongeren, maar al gauw neemt het verhaal een andere wending en focust meer op de illegaliteit van de jongen.
Het acteerwerk is prima en kwam wel overtuigend over.
Het eerst half uur kwam een beetje traag op gang, maar de rest van de film zat wel goed. Uiteindelijk wel de moeite om eens gezien te hebben.

Krijgt van mij de maximale aantal sterren. Meesterlijk verfilmd. Film 130 minuten, had nog wel Een uur mogen duren. Film staat met stip op nr 1 van mijn lijst. Kijk ook naar Dans lenMaison

In het begin dacht ik dat ik in een documentaire over illegale Oost-Europese jongeren beland was en zelfs toen het verhaal op gang kan was mijn eerste gedachte: "maar dat laat je toch niet gebeuren, zelfs niet als je bang bent voor de gevolgen". Daarna ontstond een mix van een mooi gefilmd en intrigerend, passioneel relatiedrama tussen twee mannen (de een ouder, de ander jong) met verschillende leefomstandigheden en een spannende en trefzekere thriller, vermengd met sociale problematiek. De cast speelde overtuigend.

avatar van cantforgetyou
Wat een aparte, maar prachtige film. Ik werd helemaal mee genomen in het verhaal. Wat ook nog eens naar het einde toe heel spannend werd. Complimenten voor de jonge acteurs. Zeer geloofwaardig wordt er gespeeld. Juweeltje deze film.

avatar van Diederik58
Geweldige film. Een jongen die zich vastklampt om een maatschappelijk betere positie te krijgen en te ontsnappen uit het criminele milieu, maar ook de behoefte aan genegenheid toont. Een mutualistische relatie ontstaat. Een maatschappelijk drama dat zeker in de top hoort van Europese films.
Erg goed geacteerd. Verzorgd in beeld gebracht.
Het wordt zelfs spannend.
Aan het begin is het even doorzetten, want de film komt traag op gang. Maar daarna blijft het boeien.
Nog een kanttekening: er staat boven dat film alleen voor 16 en ouder geschikt is. De seksscènes zijn niet expliciet, het geweld is matig. Dus een overdreven censuur.

avatar van Decec
Een mooie drama film...
Prima verhaal...
Het gaat ook over homo...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Olivier Rabourdin...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Film die van in de beginne je aandacht opeist en boeit.
Lijkt de criminaliteit onder hangjongeren in het hedendaagse Parijs het thema te zullen worden (in dat gedeelte zit toch wel een verwonderlijke houding van de oudere man.), dan brengt de film al gauw het probleem van het illegaal verblijf meer en meer in het daglicht met daarin een onthutsende verklaring over anonieme huisvesting (door de overheid ?).
De film gaat naar het einde toe de actie-avontuur-toer op maar eindigt toch met een rustig beeld dat toelaat over dit stukske van het maatschappelijk gebeuren na te denken : het is wat we zijn, het is wat we doen...
Overtuigend acteerwerk en waardering voor de vaak real-time camera.

avatar van 93.9
Je blijft 2 uur geboeid. Terwijl het verhaal dun is

avatar van AnyaH
Een hele aparte maar boeiende dramafilm. Eerste 30 min was lastig door te komen. Waar gaat dit over en waarom laat Daniël dit allemaal gebeuren? Ik denk dat ze iets in zijn drankje hadden gedaan..... Het begin is louter sexueel: Marek heeft geld nodig en Daniël wil bevrediging. Maar je ziet de relatie op een gegeven moment subtiel veranderen...... Marek gaat vragen en voelt zich zelfs afgewezen! Uiteindelijk blijkt dat een (illegale) bende verlaten niet zonder slag of stoot gaat. Angst voor de gevolgen speelt een grote rol. Mooi om te zien hoe Daniël Marek/Rouslan helpt. Het einde is open, maar we mogen er vanuit gaan dat het goed afgelopen is....... Inderdaad is 16 jaar een tikkeltje overdreven, want het blijft nog redelijk tam....