• 10.927 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels, Frans en Russisch

Releasedatum: 3 juli 2014

• CineMember Bekijk via CineMember

Plot Eastern Boys

Wanneer Daniel, een Fransman van middelbare leeftijd, op een dag Gare du Nord doorkruist en een jonge buitenlander ontmoet, beseft hij maar weinig hoe dit zijn leven zal veranderen. Ze maken een afspraak voor de volgende dag in zijn appartement. Daniel is verbaasd als op dat tijdstip in de plaats een duidelijk minderjarige jongen aan zijn deur klopt. Deze wijst hem op de gevolgen voor een oudere man die betrapt wordt met een minderjarige. Voordat hij kan reageren dringt een hele bende zijn appartement binnen.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 3 juli in de bioscoop (Cinéart)

avatar van alien2

alien2

Dik twee uur, maar deze was zo voorbij.

Verbazing, spanning... de moeite van het kijken meer dan waard.

avatar van ohkino

ohkino

Film met veel spanning, treffende cameravoering, enscenering, casting en soundtrack. Met name enkele morele kwesties rond illegaliteit geven de film een extra lading en stof tot enige overpeinzing. Idd de moeite waard

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens geprobeerd zonder te weten wat te verwachten en 'k was toch wel verrast. Het eerste half uur was vrij speciaal, met die groep jongeren, maar al gauw neemt het verhaal een andere wending en focust meer op de illegaliteit van de jongen.

Het acteerwerk is prima en kwam wel overtuigend over.

Het eerst half uur kwam een beetje traag op gang, maar de rest van de film zat wel goed. Uiteindelijk wel de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van blackdolphin

blackdolphin

Krijgt van mij de maximale aantal sterren. Meesterlijk verfilmd. Film 130 minuten, had nog wel Een uur mogen duren. Film staat met stip op nr 1 van mijn lijst. Kijk ook naar Dans lenMaison

gauke

In het begin dacht ik dat ik in een documentaire over illegale Oost-Europese jongeren beland was en zelfs toen het verhaal op gang kan was mijn eerste gedachte: "maar dat laat je toch niet gebeuren, zelfs niet als je bang bent voor de gevolgen". Daarna ontstond een mix van een mooi gefilmd en intrigerend, passioneel relatiedrama tussen twee mannen (de een ouder, de ander jong) met verschillende leefomstandigheden en een spannende en trefzekere thriller, vermengd met sociale problematiek. De cast speelde overtuigend.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Wat een aparte, maar prachtige film. Ik werd helemaal mee genomen in het verhaal. Wat ook nog eens naar het einde toe heel spannend werd. Complimenten voor de jonge acteurs. Zeer geloofwaardig wordt er gespeeld. Juweeltje deze film.

avatar van Diederik58

Diederik58

Geweldige film. Een jongen die zich vastklampt om een maatschappelijk betere positie te krijgen en te ontsnappen uit het criminele milieu, maar ook de behoefte aan genegenheid toont. Een mutualistische relatie ontstaat. Een maatschappelijk drama dat zeker in de top hoort van Europese films.

Erg goed geacteerd. Verzorgd in beeld gebracht.

Het wordt zelfs spannend.

Aan het begin is het even doorzetten, want de film komt traag op gang. Maar daarna blijft het boeien.

Nog een kanttekening: er staat boven dat film alleen voor 16 en ouder geschikt is. De seksscènes zijn niet expliciet, het geweld is matig. Dus een overdreven censuur.

avatar van Decec

Decec

Een mooie drama film...

Prima verhaal...

Het gaat ook over homo...

Prima acteerwerk...

Bekende acteur Olivier Rabourdin...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Movsin

Movsin

Film die van in de beginne je aandacht opeist en boeit.

Lijkt de criminaliteit onder hangjongeren in het hedendaagse Parijs het thema te zullen worden (in dat gedeelte zit toch wel een verwonderlijke houding van de oudere man.), dan brengt de film al gauw het probleem van het illegaal verblijf meer en meer in het daglicht met daarin een onthutsende verklaring over anonieme huisvesting (door de overheid ?).

De film gaat naar het einde toe de actie-avontuur-toer op maar eindigt toch met een rustig beeld dat toelaat over dit stukske van het maatschappelijk gebeuren na te denken : het is wat we zijn, het is wat we doen...

Overtuigend acteerwerk en waardering voor de vaak real-time camera.

avatar van 93.9

93.9

Je blijft 2 uur geboeid. Terwijl het verhaal dun is

avatar van AnyaH

AnyaH

Een hele aparte maar boeiende dramafilm. Eerste 30 min was lastig door te komen. Waar gaat dit over en waarom laat Daniël dit allemaal gebeuren? Ik denk dat ze iets in zijn drankje hadden gedaan..... Het begin is louter sexueel: Marek heeft geld nodig en Daniël wil bevrediging. Maar je ziet de relatie op een gegeven moment subtiel veranderen...... Marek gaat vragen en voelt zich zelfs afgewezen! Uiteindelijk blijkt dat een (illegale) bende verlaten niet zonder slag of stoot gaat. Angst voor de gevolgen speelt een grote rol. Mooi om te zien hoe Daniël Marek/Rouslan helpt. Het einde is open, maar we mogen er vanuit gaan dat het goed afgelopen is....... Inderdaad is 16 jaar een tikkeltje overdreven, want het blijft nog redelijk tam....

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Niet helemaal overtuigd. De homorelatie tussen beiden vond ik niet geloofwaardig op gang komen. Vooral Daniel blijft echt een vlak personage. Van hem weet je de hele film niks behalve dat hij een saai en kleurloos leven leidt. De problematiek rond illegale immigratie en rondslenterende oostblokbendes vond ik dan weer interessanter maar ook daar wordt niet al te diep gegraven. In de tweede helft verandert de toon van een relatiedrama naar een thriller en ik vond het slotstuk best goed eigenlijk, maar uiteindelijk een te gemakkelijke prent over hoe een jonge oorlogswees stilaan ontsnapt uit het crimineel milieu. Ik zie het niet op die manier gebeuren.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Soms heb je het gevoel dat je een film moet herzien. dat had ik al een tijdje met deze. Ooit in de bios gezien en soms schoot deze film nog door mijn hoofd.

Voor de tweede keer gezien en lagen in het verhaal gezien die ik de eerste keer behoorlijk gemist heb. De laagjes in de relatieverhaal. De verandering daarin die veel subtieler blijkt dan ik me herinnerde en de tweede helft die veel ambivalenter en gelaagder is dan hij leek. Bijzonder knappe film. Campillo's opvolger was zelfs nog beter. Ik moet snel op zoek naar het debuut (dat ooit in Rotterdam gemist heb), want ik heb er misschien wel een nieuwe favoriet bij. Campillo heeft een fijne manier van vertellen. De openingsscene is prachtig en hij is een fenomenale acteursregisseur.

Halfje erbij.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Filmkriebel schreef:
De homorelatie tussen beiden vond ik niet geloofwaardig op gang komen.

Die is dan ook niet, het is in eerste instantie lust, prostitutie, niks meer. Als Daniel hem beter leert kennen wil hij niet meer met hem naar bed omdat hij te dichtbij komt en hij is niet iemand met wie hij ooit een relatie zou kunnen hebben. Voor Marek/Rouslan geldt dat ook. Hij verkoopt zich eerst voor geld, dan voor een uitgang uit de bende en is bang dat Daniel hem niet meer wil als hij niet meer met hem wil slapen.

Overigens zag ik in het interview op de DVD nog een grappig feitje. De regisseur kreeg vaak te horen dat het zo geloofwaardig was dat hij niet-professionele acteurs zou hebben gebruikt. Dat is echter helemaal niet zo. De acteur die bijvoorbeeld Marek speelt acteert al sinds zijn vijfde en heeft onder andere in toneelstukken van Tsjechov gespeeld.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Je hebt wel een punt hoor starbright boy. Uiteindelijk lijkt het allemaal niet om een liefdesrelatie te draaien (wat ik er aanvankelijk in zag) maar dat had ik ook pas later door na het schrijven van mijn commentaar, nadat het even bezonken was. Het is Daniel die vraagt of hij twee tot driemaal per week langs kan komen, niet voor sex dan wel voor gezelschap en samen activiteiten doen . En Marek geeft sex in ruil voor veiligheid en geborgenheid die hij als oorlogswees lang heeft gemist want uiteindelijk is hij ergens nog maar een kind . Dit is een heel ander perspectief, dat ook bij mij opwaardering in het vooruitzicht stelt.

PS / Vanavond op France3 ook 120 Battements par Minute.

avatar van mrklm

mrklm

Franse zakenman Daniel [Olivier Rabourdin] geeft zijn adres aan Oekraïnse tiener Marek [Kirill Emelyanov] voor een seksafspraak en wordt slachtoffer van een straatbende die zijn appartement beroven en de boel op stelten zetten. Tot zijn verbazing staat Marek korte tijd later opnieuw voor de deur, deze keer met andere intenties. Na enige aarzeling laat Daniel hem binnen en ontstaat een bijzondere relatie. Ondanks het goede spel van de hoofdrolspelers en Vorbyov als de onverschrokken bendeleider geeft dit weinig inzicht in de motieven van beide hoofdpersonen en wordt het nooit meeslepend.