menu
Volg jij MovieMeter al op Facebook?
Mis niets over je favoriete films en blijf op de hoogte van de nieuwste releases op onder andere Netflix.
MovieMeter op Facebook

Jeune & Jolie (2013)

Alternatieve titels: Young & Beautiful | Jeune et Jolie

mijn stem
3,28 (424)
424 stemmen

Frankrijk
Drama / Romantiek
95 minuten

geregisseerd door François Ozon
met Marine Vacth, Géraldine Pailhas en Frédéric Pierrot

De film is een coming-of-age portret van een 17-jarig Frans meisje (Marine Vacth) dat verteld wordt over vier seizoenen en aan de hand van vier liedjes. Het verhaal begint bij haar seksuele bewustwording. Het begint met haar 'eerste keer' en gaat verder met haar ontdekking van liefde en haar zoektocht naar identiteit.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=RF2_dBh5ZXw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van sveneras
3,5
Erg fijn filmpje. Niet veel meer dan de beschrijving hier boven doet verwachten maar wel heerlijk gefilmd en goed geacteerd. Ben wel fan van de manier waarop Ozon erotiek in beeld brengt. Niet te rauw en op de huid maar ook volstrekt niet preuts.

Betekenis is inderdaad moeilijk te destilleren zoals hier onder al wordt gezegd maar dat zie ik misschien wel meer als een pro, een oordeel van Ozon zit er niet heel dik bovenop. Er wordt gewoon iets getoond, en dan ook nog bijzonder mooi.

avatar van gauke
3,5
Een jaar, opgedeeld in vier jaargetijden, van een jong meisje uit de middenklasse dat zich vrijwillig prostitueert. Haar beweegredenen zijn niet duidelijk (protest tegen het ouderlijk gezag of experimenteren met gevoelens van lust?) en daardoor blijft de film wat ongrijpbaar. Maar wellicht was dat Ozon's bedoeling. In deze film over volwassen worden en het ontdekken van de eigen seksualiteit moraliseert hij (zoals gebruikelijk) niet en voor zijn doen is de erotiek soft. De toon is licht amusant, geraffineerd, zonder onnodige versiering. Marine Vacth speelt sterk en een belangrijke tegenrol is weggelegd voor Johan Leysen; zoals altijd vakkundig en met zijn 63 jaar nog steeds aantrekkelijk. De nostalgisch klinkende chansons zijn van Francoise Hardy.

avatar van ralfsjam
2,5
Na het zien van deze film had ik maar 1 reactie: Een beetje een lege film.

Op zich een prima film hoor. Acteer werk was prima, prima geschoten.. Niets aan de hand. Keek ook lekker weg.
Maar het echte onderwerp... Bleef een soort van on aangesneden. Te makkelijk behandeld kun je ook zeggen. Had Ozon het zo willen maken? Tuurlijk! Anders had hij hem niet uitgegeven, maar ik vermoed dat het niet helemaal uit de verf is gekomen zoals hij had gehoopt.
Geen slechte film, maar je zit constant een soort van te wachten....
2.5**

avatar van blurp194
2,0
De grote vraag is wat Ozon nou eigenlijk wil.

Coming of age heeft vaak toch wel iets van doen met het leren van 'wijze' levenslessen. Daar lijkt toch niet echt sprake van. Of het moet zoiets zijn als 'een beetje een rare jeugd is niet zo'n probleem'. Past niet heel erg bij de af en toe loodzwaar dramatische muziek, maar dat lijkt toch wel de boodschap te zijn. Of we moeten iets dieper zoeken, dan kom ik misschien uit bij zoiets als 'bij de klanten van een prostituee zit af en toe een lieve man'.

Marina Vacth is een erg mooie meid, maar de hoofdstuktiteltjes kunnen niet verhullen dat je eigenlijk anderhalf uur vooral naar haar smoeltje zit te kijken, terwijl je wacht tot er dan uiteindelijk iets gaat gebeuren. Wellicht dat Ozon zich ietwat in de titel verslikt heeft, vergeten is dat er meer nodig is om een film tot iets bijzonders te maken. Of wellicht is hij het gewoon kwijt, er lijkt in ieder geval een meedogenloos neergaande lijn in zijn werk te komen.

4,0
ralfsjam schreef:
Een beetje een lege film.
Maar het echte onderwerp... Bleef een soort van on aangesneden. Te makkelijk behandeld kun je ook zeggen. Had Ozon het zo willen maken? Tuurlijk! Anders had hij hem niet uitgegeven, maar ik vermoed dat het niet helemaal uit de verf is gekomen zoals hij had gehoopt.

blurp194 schreef:
De grote vraag is wat Ozon nou eigenlijk wil.
Marina Vacth is een erg mooie meid, maar de hoofdstuktiteltjes kunnen niet verhullen dat je eigenlijk anderhalf uur vooral naar haar smoeltje zit te kijken, terwijl je wacht tot er dan uiteindelijk iets gaat gebeuren.

Voor mij is dat net de essentie en de boodschap van deze film, ralfsjarn en blurp194 (en anderen): (morele) leegte, en het hopeloos onvermogen om die op te vullen! En dat is blijkbaar wél uit de verf gekomen!

avatar van ralfsjam
2,5
Het mooie van het gene wat je mist aan deze film, of noem het de leegte zoals ik. Je kunt er zelf een invulling aangeven. Zelf inkleuren zeg maar. En zo de film naar je eigen hand zetten en bewonderen of niet...

avatar van blurp194
2,0
Ehh, mijn onvrede zit 'm niet zozeer bij de leegte van de personen in de film - die herken ik ook niet zo stellig dat dat met die woorden beschreven moet worden. Maar meer bij de leegte van de film zelf - het kennelijke onvermogen om de problematiek die behandeld wordt in te vullen. Het is vooral de film die niet uit de verf komt, niet zozeer het meiske of haar familie.

De houding en de rol van het meiske is best eenvoudig te duiden wat mij betreft - ze doet iets waarvan ze wel weet maar niet goed begrijpt waarom de maatschappij dat zo sterk afkeurt. Deels uit puberige dwarsheid, deels uit ontdekkingsdrang. Maar dat heeft niets te maken met morele leegte, tenminste, dat kan ik er echt niet van maken. Ze heeft achteraf tenslotte wel degelijk verdriet om de gang van zaken, al is het misschien op een manier die anders is dan haar omgeving verwacht.

Maar de grote vraag is en blijft, wat doet Ozon daar nou precies mee. Niets, is mijn beleving. En daarom vind ik de film leeg, daarom vind ik dat Ozon hier geen richting mee zet, geen statement mee maakt. En dat hadden we vind ik wel van hem mogen verwachten.

4,0
blurp194 schreef:
Maar dat heeft niets te maken met morele leegte, tenminste, dat kan ik er echt niet van maken. Ze heeft achteraf tenslotte wel degelijk verdriet om de gang van zaken, al is het misschien op een manier die anders is dan haar omgeving verwacht.

Natuurlijk heeft ze achteraf op haar manier verdriet, maar dat doet voor mij niets af aan de leegte. Integendeel, dat maakt die leegte nog hopelozer en "tragischer". En dat beeldt de film uit.

avatar van blurp194
2,0
ThomasVV schreef:
Integendeel, dat maakt die leegte nog hopelozer en "tragischer". En dat beeldt de film uit.

Als je dat er in zien wilt. Ik zie het er niet in. Maar dat was precies het punt, geloof ik.

avatar van stinissen
2,0
stinissen (crew)
Mooie beelden maken nog geen mooie film en wat ik ook niet snap is alle commotie omtrent de hoofdrolspeelster met het oog op de seks -scenes want dat hebben we nu al zo vaak gezien ze was trouwens in het echt al 23 dat ze er jonger uit ziet is niet ons probleem.

ipman-99
"-'Jeune & Jolie' aka 'Young & Beautiful'-." ...:T " !!!




Heerlijke genre-film (Drama-Erotiek) !!! "Jeune & Jolie" is een prachtige film van regisseur
Francois Ozon met opvallende verschijning Marine Vacth in de hoofdrol.
De film vertelt het verhaal van een jong meisje dat kort na haar ontmaagding in de
prostitutie stapt ... ! Het is als kijker een meeslepend verhaal waarom ze dit doet, en wat
de mogelijke gevolgen kunnen zijn als het niet meer zo van een 'leien dakje' loopt !
De vele naakt en seks scènes werden mooi in beeld gebracht ..., zonder dat het vulgair werd.
Marine Vacth levert hier haar visitekaartje af wat betreft haar vertolking als het 17-jarig Frans Meisje ! (Geen paniek mensen ..., Marine Vacth is in het echte leven van 14 mei 1990) !!!

avatar van BBarbie
4,5
Net als in een aantal van zijn andere film signaleert Ozon ook hier een “probleem” van de hedendaagse maatschappij: de wens van sommige jongeren om ten koste van wat dan ook zo snel mogelijk rijk te worden. Isabelle heeft bij het verliezen van haar maagdelijkheid een emotieloze eerste ervaring met seks. Via internet leert ze echter, dat zij met haar lichaam in korte tijd wel veel geld kan verdienen. Routinematig gaat Isabelle aan de slag. Tekenend voor de sfeer van de film is dat haar jongere broer niet abnormaals ziet in het gedrag van zijn zus. Het gaat allemaal als vanzelf tot Isabelle keihard met de keerzijde van de medaille geconfronteerd wordt. Dan pas komt bij haar het besef dat ze eigenlijk verkeerd bezig is: “Je me sentais sale.” De ontmoeting met de weduwe van Georges vormt de spreekwoordelijke kers op te taart.

Regisseur Ozon komt in een van zijn betere films andermaal met geschakeerde karaktertekeningen, waarbij die van de ouders overigens niet erg overtuigend zijn. Naast het boeiende verhaal is ook het acteerwerk puik verzorgd. Zeker dat van Marine Vacth, maar die is in deze treurige geschiedenis dan ook perfect gecast met haar immer trieste en omfloerste blik. Een actrice om in de gaten te houden.

avatar van yeyo
3,0
BBarbie schreef:
de wens van sommige jongeren om ten koste van wat dan ook zo snel mogelijk rijk te worden.

Hoewel de beweegredenen van Isabelle enigszins in het ongewisse blijven, leek het mij toch écht niet om geld te gaan.

avatar van BBarbie
4,5
yeyo schreef:

Hoewel de beweegredenen van Isabelle enigszins in het ongewisse blijven, leek het mij toch écht niet om geld te gaan.

Ik ben dat niet met je eens. Op een gegeven moment zit Isabelle uitgebreid haar geld te tellen en ze schoot pas echt in de stress toen haar ouders met het plan kwamen om het geld aan een liefdadigheidsinstelling te geven. De mededeling van de psychiater dat het haar geld was, dat ze zelf verdiend had, was een van de weinige momenten, waarop er een lachje verscheen op het gezicht van Isabelle.

avatar van timmienoelie
4,0
BBarbie schreef:
Net als in een aantal van zijn andere film signaleert Ozon ook hier een “probleem” van de hedendaagse maatschappij: de wens van sommige jongeren om ten koste van wat dan ook zo snel mogelijk rijk te worden. Isabelle heeft bij het verliezen van haar maagdelijkheid een emotieloze eerste ervaring met seks. Via internet leert ze echter, dat zij met haar lichaam in korte tijd wel veel geld kan verdienen. Routinematig gaat Isabelle aan de slag. Tekenend voor de sfeer van de film is dat haar jongere broer niet abnormaals ziet in het gedrag van zijn zus. Het gaat allemaal als vanzelf tot Isabelle keihard met de keerzijde van de medaille geconfronteerd wordt. Dan pas komt bij haar het besef dat ze eigenlijk verkeerd bezig is: “Je me sentais sale.” De ontmoeting met de weduwe van Georges vormt de spreekwoordelijke kers op te taart.


François Ozon heeft deze film heus niet zo moraliserend bedoelt als jij hem interpreteert hoor. Het dubbelzinnige karakter van deze film valt niet te ontkennen.

avatar van BBarbie
4,5
timmienoelie schreef:
François Ozon heeft deze film heus niet zo moraliserend bedoelt als jij hem interpreteert hoor. Het dubbelzinnige karakter van deze film valt niet te ontkennen.

Dat Ozon de film niet moraliserend bedoelt, ben ik helemaal met je eens. Ozon signaleert alleen maar zonder zelf partij te kiezen. Dat laat hij aan de kijker over.

avatar van timmienoelie
4,0
Blij dat je het daarmee eens bent. In dat geval, laat ik je volkomen vrij in je interpretatie

4,0
Nee, BBarbie, ik deel hier het aanvoelen van yeyo: volgens mij is geld slechts een nevenaspect in deze film. Meegenomen, maar niet de grond van de zaak. Het "probleem van sommige jongeren in onze hedendaagse maatschappij" zit volgens mij "dieper"...

avatar van BBarbie
4,5
ThomasVV, ik geef mijn mening graag voor een andere plausibele verklaring, maar ik kan in de film die ik gezien heb maar één motief vinden: geld. Daar was het Isabelle om te doen, want de seks zelf deed haar helemaal niets.
Met je bewering dat het "probleem van sommige jongeren in onze hedendaagse maatschappij dieper" zit, kun je best gelijk hebben. Ik ben geen sociaal-psycholoog en kan daarover dus niet oordelen. Ik stel alleen vast dat die andersoortige problemen in deze film niet aan de orde zijn. Ozon komt met een film over een tiener, die via internet leert dat er als prostituee veel geld te verdienen valt. De tarieven, die ze vraagt zijn dan ook niet mals...
Pas na de schokkende ervaring met een trouwe klant, komt het besef dat dit niet de manier is: "Je me sentais sale (ik voelde me vies)".

avatar van Theunissen
3,5
Eigenlijk best een fraai drama (wel enigszins kil) waar ik open in ben gegaan. Dat is opzicht ook goed want dan kijkt de film zich lekker weg en zijn de verassingen ook echt verrassend. Zo dacht ik in het begin dat dit wel eens een flauw vakantiedrama zou kunnen worden, maar wat er met Isabelle gebeurt (beter gezegd, wat ze gaat doen) na de vakantie vond ik best verrassend en eerlijk gezegd ook goed. Ook nadat men erachter komt wat ze doet vond ik sterk. Door deze verrassend wending in het begin, was ik gelijk in de ban van het verhaal en wist de film me ook tot het einde te boeien.

Marine Vacth in de rol van de kille Isabelle deed het overigens goed en ze zag er ook fraai uit. Dat ze ook nog eens zeer regelmatig uit de kleren ging was natuurlijk mooi meegenomen. Sowieso deed de cast het best goed in deze film.

P.S. de scene waarbij Victor(tje) betrapt wordt met masturberen door zijn stiefvader, vond ik best geinig en lullig. Leuk woordspeling

avatar van BBarbie
4,5
Theunissen schreef:
Dat ze ook nog eens zeer regelmatig uit de kleren ging was natuurlijk mooi meegenomen.

Leg mij nu eens uit waarom het daardoor een betere en/of mooiere film is. Je kunt geen recensie van jou lezen of er komt wel een commentaar over de blootscènes in voor. Is dat een obsessie? Vergeten volwassen te worden of zo?

4,0
Ik ben hier in een verhitte discussie beland, zie ik. Tsja, Ozon maakt nu eenmaal geen niemandalletjes. Vond het een knap gemaakte film. Niet eenvoudig te duiden. Maar Ozon laat ons altijd graag een beetje nadenken. Zonder een moraal op te dringen. Noch die van zichzelf, noch die van de maatschappij.
Ik het begin dacht ik, hoe kan het dat een meisje dat met seks wil experimenteren ook maar gelijk de hoer gaat spelen. Aan het einde van de film vond ik dat volkomen vanzelfsprekend. Net zozeer als haar broer(tje) er ook niet zo erg van opkeek. In haar beleving zat er niet zo veel verschil tussen het hebben van seks met klasgenoten, puisterige pubers, of zich er maar gelijk goed voor laten betalen met oudere mannen. En je leert er een hoop van. Ja, dat die man doodging was een tegenslag, maar het hield haar toch niet tegen.
Ik denk niet dat ze het voor het geld deed. Ze geeft het ook niet uit. In het begin heeft ze die stapel geld in haar handen, alsof ze eigenlijk niet weet wat ze er mee moet doen. Ik denk dat ze het deed uit zelfbevestiging. Als bewijs van haar zelfstandigheid. Van haar volwassenheid. Dat zie je ook later aan de manier waarop ze loopt, zelfbewust.
Ze is niet meer dat kind waar haar moeder haar voor aanziet. Ze is een volwassen vrouw. Zo beziet ze ook haar stiefvader. Tot afgrijzen van haar moeder. Ze is slecht, zegt haar moeder. Nee, ze doet wat ze wil. En ze gaat er ook mee door. Zo'n ramp is het nou ook weer niet, zegt haar stiefvader relativerend. En zo is het.
Vond Marine Vacth sterk acteren. Dat kille, afstandelijke voerde ze knap door. Maar dat haar personage niet zo emotieloos is, bleek uit haar houding ten opzichte van haar vriendin. Charlotte Rampling is altijd een feest om naar te kijken. Ook al is het maar een klein rolletje dat haar is vergund. Maar geen woord of gebaar van haar is overbodig.
Ik vond het een prachtige vondst om de muziek van Francoise Hardy af te stoffen. Daar zit alle melancholie, verwachting, verdriet, teleurstelling en het weer opnieuw proberen in verpakt, die Isabelle niet laat zien, ook niet aan ons, maar alleen innerlijk beleeft.
Een leuk grapje van Ozon is die psychiater, het prototype van de mannen waar ze nu juist seks mee heeft. En die moet haar dan gaan vertellen wat ze niet goed doet. Lange neus.

avatar van Dievegge
4,0
Tien jaar na "Swimming Pool" pakt François Ozon opnieuw uit met een erotisch drama. De hoofdrol is voor de jonge en zeer slanke Marine Vacth. Oudgediende Charlotte Rampling speelt een nevenrol laat in de film.

Het verhaal begint aan de Côte d'Azur, waar Isabelle haar maagdelijkheid verliest aan een Duits vakantieliefje. Dan verplaatst het zich naar haar woonplaats Parijs. In een moderne grootstad is er weinig sociale controle en is het belangrijk jong en mooi te zijn. Isabelle begint een carrière als callgirl. De vraag is waarom. Financieel heeft ze het niet nodig. Ze heeft geen ongelukkige jeugd of een overdreven strenge opvoeding gekend, al groeit ze wel op zonder haar vader. Misschien is het haar zin om te experimenteren. Misschien doet ze het omdat de gelegenheid zich voordoet. Het begint met één keer, daarna wordt het verslavend.

Sommige klanten vernederen haar. Eén weigert de afgeproken prijs te betalen, waarna ze begrijpt dat je ze op voorhand moet laten betalen. Eén bejaarde klant, een hartpatiënt die Viagra nodig heeft (Pierrot), is daarentegen op zoek naar tederheid en het gezelschap van een jong en mooi meisje.

Haar jongere broertje bezondigt zich aan voyeurisme, ook een vorm van perversiteit.

Marine Vacth is een ontdekking. In de toekomst zal blijken of ze al dan niet een eendagsvlieg is.

De liedjes van Françoise Hardy passen uitstekend bij het thema van ontluikende seksualiteit.

avatar van glimmerman2000
2,5
Persoonlijk heb ik altijd wat moeite met dit soort vrouwen( meisjes), en dan doel ik op het hoofdpersonage...Bij dit soort vrouwen is het gras aan de overkant altijd groener, met het gevolg dat ze nooit tevreden zijn...Altijd opzoek naar avontuur, alsmede: vreemdgaan, snel op iemand uitgekeken, altijd op stap....Misschien ligt het geen eens aan dit soort vrouwen zelf, maar om de aandacht die ze krijgen, iets waarvan je wel gaat denken dat het altijd beter, en mooier kan, aangezien je zoveel mogelijkheden krijg/ziet in het leven...Daardoor zien ze de kleinere mooiere dingen in het leven niet, en is uiteindelijk nooit iemand goed genoeg

Met alle respect, maar een vrouw met minder schoonheid zal dit gevoel minder snel hebben, die zijn dolgelukkig als ze het op dat vlak leuk voor elkaar hebben

Nogmaals deze vrouwen(meisjes) kunnen er zelf weinig aan doen, enkele de sterkere karakters, welke verleidingen kunnen weerstaan...Ik mijd deze vrouwen liever, al ben ik ook een man, welke gek is op vrouwen, maar ik mag zeggen: een man met principes..

avatar van Leo1954
4,0
Prachtige film zeg! En dan op het allerlaatst nog even zo'n enorme persoonlijkheid, dat klapte er zo in. Schitterend, zo'n afsluiting.

avatar van Sergio Leone
2,5
Lauw.

Coming-of-age, ja, maar dan wel zonder inhoud. Hoewel ik me er in kan vinden dat er geen uitleg gegeven wordt voor de keuzes van Isabelle ontbreekt een band. Ik vind haar een strontvervelend mens met een idiote grijns rond 'r smoeltje.
Interessanter wordt het dan ook pas als de ouders erbij betrokken worden en ook het einde - met de weduwe - is best mooi.

Marine Vacth heeft helaas niet echt het talent een rol/ film te dragen. Haar uitstraling is ook eentje om ellendig van te worden.
De bijrollen worden veel beter vertolkt, van haar broer(tje) tot Charlotte Rampling, die in haar drie minuten nog snel wat plooien rechttrekt en de film nagenoeg redt.

Van François Ozon heb ik nog steeds niet al te veel gezien, maar afgaande op hetgeen ik wél al zag, lijkt mij dit een filmpje op de automatische piloot. Tot Rampling's optreden blijft diepgang grotendeels achterwege. Visueel is het gewoon degelijk zonder meer, al vind ik die montage van seksscènes wat onbeholpen overkomen.

2,5

4,0
Sergio Leone schreef:
Haar uitstraling is ook eentje om ellendig van te worden.

Dat is misschien net het hele punt, Sergio!

avatar van Maximee92
3,0
Toevallig bij deze film terecht gekomen. Bijzonder filmpje die me van begin tot eind boeide, maar toch iets miste. Wat dat 'iets' is weet ik niet precies. Muziek paste erg mooi bij de film. Ben zeker nieuwsgierig geworden naar de rest van het werk van deze regisseur.

3*

4,0
Prachtige film. Mooi verhaal en bijzonder mooie meid! Van te voren al wat berichten gelezen over de film, met wisselende meningen. Uiteindelijk is er maar 1 mening die telt en dat is die van jezelf.

Op heel subtiele wijze wordt in deze film de aandacht gevestigd op de hypocrisie rondom sex.
- Een jonge vrouw laat zich betalen voor sex. Niet voor het geld maar voor de ervaring, de spanning, de kick. De hoofdrolspeelster is erg serieus en teruggetrokken. Interesseert zich niet voor het leven van haar leeftijdgenoten. Uitgaan, feesten, elkaar ontdekken, sex ontdekken - die wereld blijft lang voor haar gesloten.
- Moeder, gescheiden, heeft een relatie naast de relatie met de stiefvader van de dochter, en flipt uit als ze erachter komt dat dochterlief zich laat betalen voor sex.
- Dochter loopt uiteindelijk rond op een schoolfeest waar de sfeer duidelijk erg sexueel geladen is. Vrouwen laten zich betasten voor niks en genieten ervan.
- De vrouw van een klant die van haar man bleef houden ook al neukte hij andere vrouwen voor geld, en die onze hoofdrolspeelster dankbaar was voor de ervaring die zij haar man had kunnen meegeven.

Wie zijn wij om te oordelen over de zuiverheid van sexuele relaties? Is betaalde sex smeriger of emotielozer dan een buitenechtelijke relatie of de sexuele ontdekkingstocht die jongeren beleven zonder ervoor te betalen?

Mooie beelden. Mooie film. Veel meer diepgang dan je aanvankelijk vermoedt.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:01 uur

geplaatst: vandaag om 21:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.