Maze Runner: The Scorch Trials (2015)

Alternatieve titels: Maze Runner 2 | Maze Runner 2: The Scorch Trails | Maze Runner II | Maze Runner II: The Scorch Trails

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Wes Ball
met Dylan O'Brien, Thomas Brodie-Sangster en Kaya Scodelario

Nadat ze het Labyrint hebben overwonnen, wacht Thomas en de andere Gladers een nieuwe uitdaging: op zoek gaan naar aanwijzingen over de mysterieuze en machtige organisatie WCKD. Hun reis brengt hen naar de Scorch, een desolaat landschap bezaaid met ondenkbare obstakels. Samen met verzetsstrijders nemen de Gladers het op tegen de superieure strijdkrachten van WCKD en ontdekken ze wat voor schokkende plannen deze organisatie voor hen in petto heeft.

avatar van Tommeh
Qua niveau redelijk in lijn met het eerste deel, alleen een beetje jammer van het laatste half uur.

Mooie post-apocalyptische setting met schitterende decors, een vlot lopend verhaal en ook nog een stel zombies er tussendoor, ik was aangenaam verrast.
Echt goed kan ik het allemaal niet noemen, maar als ik de vergelijking met de concurrent mag maken vind ik dat de Maze Runner reeks de (dramatische) Divergent reeks op alle vlakken overtreft.
Jammer dus dat vanaf het punt dat ze bij The Right Arm terecht komen de film volledig ontspoort en het allemaal wel érg melig wordt. Daarom een kleine 3*

avatar van J.Ch.
Toch een teleurstelling na het aangenaam verrassende The Maze Runner. Het eerste deel was misschien geen topfilm, maar wel spannend op een wat onconventionele manier; maar in dit tweede deel lijken de makers hun best te doen om toch maar zoveel mogelijk Young Adult-clichés af te werken. Nu heb ik het boek niet gelezen, maar ik heb uit meerdere bronnen vernomen dat de film sterk afwijkt, en niet ten goede. Wat een zonde!

In The Maze Runner was het gevaar voor het grootste deel van de tijd onzichtbaar. Thomas had geen idee wat hem allemaal overkwam, of waarom. Dit deel biedt weliswaar een aantal verklaringen, maar sommigen zijn nogal slap en vaak onduidelijk. Oké, ze hebben jongeren nodig om een medicijn uit te halen, maar waarom is het dan in vredesnaam nodig om ze jarenlang op te sluiten in een doolhof? En waarom allemaal jongens en op het laatst één meisje? We weten nu dat WCKD helemaal niet goed is, maar het gevaar dat deze schimmige organisatie betekent, wordt ineens overschaduwd door de komst van zombies. Daar ben ik dus absoluut geen fan van. ik heb mij ook later vertellen dat het virus in de boeken mensen krankzinnig maakt. De stap van krankzinnig naar zombie hebben de filmmakers er dus zelf bij bedacht. Waarom? Om met de heersende trend mee te gaan? Slechte keuze. Erg jammer dat het script zo verprutst is.

De personages die in het vorige deel geïntroduceerd werden, maken nauwelijks ontwikkeling door. Nieuwe personages zijn meestal weinig boeiend. Het plot was ook niet al te verrassend, met uitzondering van de verrassing die Teresa in petto had. Nu liet ze de hele film al blijken dat ze een geheim had, maar ik zag het niet aankomen dat ze de groep zou verraden. De redenen die daarvoor gegeven worden vond ik weinig aannemelijk. Ook het einde vond ik tegenvallen. De reddingsactie van die oude man (met een auto de menigte inrijden, serieus?) vond ik tenenkrommend, de speech clichématig, en het (ontbreken van een) plan belachelijk.

Vreselijk was The Scorch Trials ook weer niet, trouwens. Er zaten wel een aantal spannende momenten in, en de toevoeging van Aiden 'Littlefinger' Gillen vond ik wel interessant (hoewel zijn hoofd bijna letterlijk schreeuwt 'ik ben niet te vertrouwen!'), al hoop ik dat hij in het volgende deel wat meer te doen krijgt. De setting is misschien niet zo origineel, maar wel goed neergezet. Toch, als dit het eerste deel van een serie was, zou ik weinig behoefte hebben om volgende delen te zien. Het feit dat ik nu toch graag wil weten hoe het afloopt, is bijna alleen te danken aan het eerste deel.

Ik heb me prima vermaakt met deze film. De verassing was er al een beetje vanaf natuurlijk maar ik kon me prima vinden met de verhaallijn.
Ik ben het wel een beetje eens met bovenstaande mbt de zombies..dat kennen we nu wel een beetje.

Al met al was het best leuk. Ik hoop dat het derde deel een mooie afsluiter gaat worden want we bleven wel achter met een open einde van heb ik jou daar.

Ik vond het een super film.
Compleet anders dan het eerste deel.
Zeker het laatste stuk vond ik goed.

snefroe
Een punt voor de aangename vaart in het verhaal en nog een bonuspunt voor de mooie plaatjes van de verwoeste stad. Verder is deze film een soort dieptepunt. Uiteraard lijkt het op de hunger - games. Alleen moest er even een "nieuw" dingetje bedacht worden; the maze. Oké, deel 1 was vermakelijk. Maar met deel 2 belanden we toch in een ontzettende on-originele cliché pulp. Weer een fascistische organisatie die een groep jongelui als luis in de pels ziet. De invulling hiervan is weer zonder diepte. Weer zo' n groepje met iedere keer diezelfde dramatische groepsdynamiek . Uiteraard gaan er weer 1 of 2 dood. Weer die zombies met een infectieziekte; kunnen ze echt niets anders bedenken????
En dan die groepen outcasts\ rebellen; vanaf mad max 2 (1982 of zo ) , zien die er al hetzelfde uit. Dit heeft echt een onvoorstelbaar gebrek aan originaliteit; ben op rare manier toch nog benieuwd naar laatste deel.

avatar van N23
N23
Deel 1 had nog wel wat, weliswaar voorspelbaar, maar toch het had wat. Deel 2, okey, voor mij waren de zombies wel interessant. Ik hou daar altijd wel van. Maar verder, clichématig als het maar kan, op een plottwist op het einde na dan. Verder maakte de personages geen groei door en was het wederom voorspelbaar. En clichématig, maar dat had ik al gezegd, dus voorspelbaar.

avatar van GUNTHER-123
deel1 was goed maar dan heb je deel 2 nog niet gezien.de inbreng van de zombies of de geinfecteerden was een goede zet,daar hou ik wel van.Zeer spannende film waar je je geen minuut verveeld.heb gelezen dat er in 2017 een 3de deel uitkomt,kyk er al naar uit en hoop dat ze verser gaan op het elan van de eerste twee delen.een must voor te zien voor de liefhebbers van actie en een beetje horror

avatar van frolunda
Onderhoudend en bij vlagen best spannend vervolg op the Maze runner.Qua originaliteit duikelt de film wel een stuk naar beneden in vergelijking met zijn voorganger.Daarvoor wordt er te veel leentjebuur gespeeld bij andere,tegenwoordig populair zijnde films en series (bijvoorbeeld the Walking dead).Ik weet overigens niet of dat in de boeken ook zo was dus ik hou wat dat betreft een slag om de arm.
Dat alles maakt van Maze Runner: The Scorch Trials wel een prachtig uitziende rolprent (vooral de decors zijn fantastisch) met veel vaart,actie en de al eerder genoemde spanning.
Daarnaast is het acteerwerk en regie ook best in orde zodat de film zeker voor de doelgroep een aanrader is.
Ik zelf heb me overigens ook geen minuut verveelt.
Goed.

avatar van Decec
Een goede actie/SF/Thriller film...
Spannend verhaal...
Prima vervolg...
Prima acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Heerlijk genoten...
Ben benieuwd voor vervolg The Maze Runner: The Death Cure...

avatar van cantforgetyou
Matige sciencefiction film. Veel donkere scenes. Het is allemaal niet echt boeiend meer. Vage verhaal lijnen. Oninteressante personen. Nee. Niet goed.

avatar van Tolkienfan
GUNTHER-123 schreef:

het 3e deel heet The Death Cure en komt pas 11 januari 2018 in Nederland in de bios.....

avatar van Tolkienfan
Net op IMDB gelezen: The Death Cure is de titel vn de 3e Maze Runner film. Hij komt pas op 11 januari 2018 in Nederland in de bios......

avatar van GUNTHER-123
bedankt TOLKIENFAN voor deze laatste update.Zie dat je ook de film goed vond.Het derde deel komt maar uit in 2018 dus.Dat word dus nog even geduld hebben.

avatar van otherfool
Het mysterie van het eerste uur van de originele Maze Runner was erg fijn maar daarna begon die film al steeds meer het gebruikelijke Young Adult Dystopian weggetje te bewandelen, met Scorch Trials als logisch vervolg. Deze film volgt een veel meer standaard 'van A naar B' plot en heeft daardoor totaal geen onderscheidend karakter meer. Het defecteren van de potentiële love interest was het enige verrassende momentje, maar ik ben bang dat dat in het derde deel weer gladgestreken wordt.

Mooi trouwens dat de bad guys zichzelf 'Wicked' noemen

avatar van TornadoEF5
Het blijft zwak. Het probleem met dit soort films is dat alles kan, en de makers toch beslissen wat er gebeurd, want wat wordt toegevoegd, het kan toch allemaal. En in deze film krijgen we een karrenvracht aan nieuwe veelal oninteressante personages (om het gebrek aan vrouwen in film 1 weer te compenseren), groepen, zombies, dodelijke bliksems en de meest dystopische setting die je maar kan krijgen. En ondanks dat de gecreerde wereld vrij klein is, heb je het gevoel dat de film niet goed weet welke weg het inslaat en er niet goed mee kan omgaan. Het voelt allemaal vrij willekeurig aan, en niet doordacht. Uiteindelijk gebeurde er tov het begin ook niet zoveel in de film wanneer de credits over het scherm rollen, en krijg je een groot whatever-gevoel erbij. We zijn de laatste tijd ook overdonderd door dit soort films, series en games.

avatar van ILDIB
overacting deluxe. en ik ben zombie moe. en ik zeg maar niks over de logica en besluiten die men neemt.. 1000x hurry lets go run faster come on follow me. littlefinger baelish kan ik niet anders zien.. blijft t spektakel. dat levert een paar punten op.

avatar van horizons
Niet slecht maar zonder labyrint en mysterie haalt dit tweede deel het nergens bij het eerste deel. Ook opvallend hoe weinig je geeft om de diverse personages.

Ik had hem slechter verwacht op basis van de score hier. Op zich was het best een spannende film. Er zaten hier en daar wel goede shots in. Wel is het weer iets te cliche en gelikt: eventjes kijken naar de aanstormende zombies voordat ze vluchten, hoofdpersonage moet natuurlijk een good guy zijn en zijn gevoelens tonen als er iemand van zijn groep wordt vermoord, hoofdpersoon die weinig praat en vooral moeilijk kijkt en er goed uitziet. Allerlei 'gevoelige scenes' die erin werden gestopt, vertraagd afgespeeld, precies op het rustmoment tussen de acties, om de binding van de kijker met de personages te vergroten. En het werkte niet, want de overige personages waren bladvulling vanwege de risicoloze dialogen en omdat ze niet goed genoeg acteerden/geen karakterkoppen hadden.

Daarnaast vond ik de zombies te snel bewegen en de cgi daarvan niet sterk. De overige personages waren ook vooral bladvulling. Verder irriteerde me het lichtgebruik. Zat er veel te dik bovenop dat de combinatie oranje-blauw door de filmwereld wordt beschouwd als 'goede kleuren', als gevolg van tests die zijn uitgevoerd. Dit was overdreven doorgevoerd waardoor het te gestileerd was.

Het einde was helaas erg ongeloofwaardig, met een stel kinderen die getrainde commando's afschieten, en dan ook nog eens de zogenaamde held die besluit terug naar de commandobasis te gaan om daar iedereen af te schieten en vervolgens op basis van een zwakke speach iedereen meekrijgt

Komt nog bij dat de Hollywoodmakers uiteraard weer politiek correct willen zijn door een etnische mix in de film te stoppen, maar ze zouden pas echt ballen hebben als de hoofdpersoon niet blank was geweest. Maar goed, dat spreekt het filmpubliek dan weer niet aan, dus moet hij blank en knap zijn. Het was allemaal zelfs zo uitgedacht dat alle bijpersonages lelijker waren dan de hoofdpersoon.

avatar van Phantasm
Prima film die lekker wegkijkt en een stuk beter is dan zijn voorganger.

Het eerste deel van 'The maze runner' heeft me zeer verrast. Een interessante film, waarvan ik graag het vervolg wilde zien. Het tweede deel doet een beetje te kort. Waarom de kinderen in een doolhof hebben gezeten is mij niet duidelijk. Ze willen toch slechts medicijn krijgen uit hun, hadden ze dat niet meteen kunnen doen?
Ook vind ik de zombies een beetje vreemd. Hoe kan een virus dat zou creëren? Ik heb het idee dat deze keuze enkel is gemaakt om mee te gaan met de huidige trends... Jammer...

Dat neemt niet weg dat er ook goede stukken in de film zaten. Ik vraag me af hoe het verhaal afloopt, dus ik zal ook deel drie gaan kijken. Ik hoop echter ten zeerste dat deel drie meer lijkt op het eerste deel.

avatar van Shadowed
Tja eh.

Dit is weer iets compleet anders dan het eerste deel. Ook zag ik 16+ staan en van mij mag dat wel naar 12 geschoven worden. Zo eng was hij namelijk ook niet, misschien het geweld? Vond Furious 7 erger dan dit.

Maar nu het verhaal. Het is zeker niet het meest originele maar zeker een vermakelijke. Die cranks zagen er redelijk uit en er zit op sommige momenten genoeg spanning in. Ook de Scorch is leuk en mooi gedaan.

Uiteindelijk is dit gewoon een leuk vervolg geworden. Ben benieuwd naar het laatste deel.

avatar van panax
prachtige beelden van verwoeste steden
leuk vervolg op de mazerunner
ik kijk graag naar dit soort sf films

avatar van IH88
“You kids wouldn't last one day out in the Scorch.”

Aardig. Dit tweede deel uit de Maze Runner serie is één grote achtervolging die aanvoelt als een spectaculaire achtbaanrit, maar tegelijkertijd ook een film is die je vijf minuten na het einde alweer bent vergeten. The Scorch Trials ziet er fantastisch uit, en vooral de beelden van een stad die meer lijkt op een ruïne zijn waanzinnig. O’Brien laat weer zien dat hij perfect gecast is als hoofdrolspeler, en ook de andere acteurs doen het goed. Het is alleen jammer dat zo weinig van dit tweede deel je bijblijft, en zelfs het middendeel van een trilogie (een ondankbare taak) mag wel iets meer laten zien.

avatar van K. V.
Dit deel eens bekeken en had er toch wel wat meer van verwacht. Het eerste deel vond ik niet slecht, maar nu was het toch wel een ander soort film. Het was nu eerder een soort zombiefilm.
Er zaten wel enkele wendingen in, maar echt memorabel vond ik het allemaal niet. De cast deed het niet slecht.

avatar van missl
Prima actiefilm maar wel erg veel toevalligheden en dat maakt de film toch minder. Een inleiding was ook wel prettig geweest.

Iets minder.

Probleem dat dit soort films toch hebben is dat men na het eerste deel veel moeite heeft om het concept in stand te houden. Je zit dan wel naar een "Maze Runner" te kijken, veel Maze is er niet mee bij. Wel veel running trouwens, maar dat is een stuk minder uniek.

Men trekt het verhaal dan wel open, maar dan valt op dat deze reeksen opvallend veel op elkaar beginnen lijken. Het "I Am Legend" aspect van deze film is nog wel verrassend, al houdt dat ook niet zo heel lang stand. Daarna wordt het toch een stuk minder.

Visueel ziet het er wel aardig uit, ook iets duisterder dan soortgelijke reeksen. Vooral die "zombies" vastgegroeid in de tunnel zagen er wel cool uit. Maar dan blijkt toch al gauw dat je weer naar een young adult ding zit te kijken, waardoor alles toch wat te makkelijk (en braaf) opgelost wordt.

Sowieso een enorme hoeveel last minute escapes die compleet uit het niks komen. Maar ach, voor een young adult film is het zo slecht nog niet. Als men in het derde deel dit niveau nog kan aanhouden heeft men het best aardig gedaan. Dan zijn de young adults klaar voor de grote Hollywood blockbusters, zoals de Amerikaanse filmvreetfabriek het graag ziet.

avatar van martijn011
Daar ik het eerste deel prima te pruimen vond, zo slecht beviel dit tweede deel me.
Het begon allemaal nog vrij aardig en ik heb zeker de eerste drie kwartier geboeid zitten kijken. Helaas zakt de film naar een dramatisch niveau wanneer ze weten te ontsnappen uit het lab.
Alle gebeurtenissen daarna konden me niet meer boeien, het ene was nog ongeloofwaardiger dan het andere en de clichés waren niet op 1 hand te tellen.

De cast is grotendeels intact met hier en daar een toevoeging. Aidan Gillen kon me daarvan het meest bekoren, bekend van Game of Thrones natuurlijk.
Visueel is het wel sterk, daarvoor een half punt extra.
Meer dan 2* kan ik echter niet geven, daarvoor is deze film als geheel te slecht. Moet me echt er toe gaan zetten om het derde deel te gaan zien ben ik bang..