The Maze Runner (2014)

3,22

Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Wes Ball
met Dylan O'Brien, Kaya Scodelario en Thomas Brodie-Sangster

Thomas ontwaakt op een dag in een lift, zonder enige kennis hoe hij daar terecht is gekomen. Hij kan zich niet meer herinneren wie hij was. Eenmaal buiten komt hij erachter dat hij in een afgesloten wereld terecht is gekomen met 60 andere jongens van zijn leeftijd, die proberen te ontsnappen uit een steeds veranderend labyrint.

286 BERICHTEN 88 MENINGEN
avatar van Daan258
Veel verhalen over de film gehoord dus uiteindelijk zelf maar is bekeken, maar het is niet echt mijn soort film.
Slecht vond ik hem ook weer niet maar de hij wist me niet de volle 113 min te boeien. Hier en daar wat langdradig, saaie stukken en het verhaal ook niet zo bijzonder.
Acteerwerk en special effects waren nog best oké, maar een voldoende kan ik deze film helaas niet geven.

Toch zal ik nog wel is het 2e deel opzetten.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
ik haak af na deel 1, en deze kon ik al amper uitkijken. Gebeurt weinig, maar er is wel veel heisa over saaie robotspinnen. Acteurs zijn zeer matig. Bij twijfel niet kijken.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na lang twijfelen besloten om 'The Maze Runner' een kans te geven. Ik vind het genre wel leuk maar mijn verwachtingen lagen ondanks de hype niet erg hoog. Nu raak ik niet snel verveeld maar ik heb deze toch in 2 delen gekeken. In het geheel oogt de film nogal vlak en zit er te weinig spanning in. Je merkt dat het voor een jong publiek bedoeld is. Het doolhof wordt mooi in beeld gebracht maar is niet zo indrukwekkend als verwacht. De personages boeien niet en de flashbacks over hun achtergrond voegen hier weinig aan toe. Het acteerwerk is zeer matig. Er wordt veel drama in het verhaal gestoken door de jongens die zich opofferen voor elkaar maar het deed me eigenlijk niets. Er is weinig chemie tussen de hoofdpersonages waardoor het me eigenlijk niet uitmaakte wie bleef leven. De gevechten, waar de film het toch ook een stuk moet van hebben, zijn teleurstellend, braaf en weinig origineel (de vechtscène op het einde waarin ze die spinnenmonsters allemaal tegenhouden met een 'stok' vond ik zelfs slap). Nee, deze komt nog niet in de buurt van films zoals The Hunger Games, ook al is de setting best leuk. Er kon veel meer ingezeten hebben, jammer. Nu moet ik wel zeggen dat de apocalyptische omgeving van het vervolg mij meer aanspreekt dan het doolhof, maar denk dat ik deze toch ga laten liggen.

avatar van J.Ch.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een poos geleden als eens eerder gezien, maar wist er niet veel meer van behalve dat The Maze Runner me positief had verrast. Ik was benieuwd of dit bij een tweede kijkbeurt nog steeds zo zou zijn, en gelukkig blijkt dat het geval.

Het grote sterke punt van deze film is dat het consequent Thomas' oogpunt vasthoudt. We weten precies evenveel als hij, en aan het begin is dat helemaal niets. We beginnen midden in het verhaal, zonder enige vorm van introductie, zodat we meteen met Thomas meevoelen in zijn verwarring. Slechts heel af en toe krijgen we een shot te zien dat Thomas niet ziet. Pas op het eind worden we echt uit Thomas' oogpunt gehaald, wat opnieuw een verwarrend effect heeft - en een mooie aanloop is naar het tweede deel.

De afgelopen jaren is er niet bepaald een gebrek geweest aan verfilmingen van het Young Adult-Fantasy genre. Fijn aan The Maze Runner is dat er geen tienermeisje met identiteitscrisis aan te pas komt, wat dan wel weer een zeldzaamheid is. Ook fijn is dat we in het geheel geen idee hebben van wat er in de buitenwereld gaande is, het enige dat we zien krijgen is een primitieve maatschappij van enkele tientallen jongens. Dat is toch een andere setting dan de gemiddelde post-kernbom/-derdewereldoorlog/-virusuitbraak-wereld die we vaker te zien krijgen.

Het plot is simpel genoeg: jongens levend in een doolhof proberen weg naar buiten te vinden. Toch blijft de film boeien. Dit omdat we, net als Thomas, eerst moeten ontdekken waar hij is terecht gekomen voordat hij de weg naar buiten kan vinden. De jongenssamenleving is interessant, ik had daar best wat meer van willen zien. Eenmaal in het doolhof is het vooral rennen, wat plottechnisch misschien niet zo boeiend is, maar toch werkt het. Die muren die constant dicht (dreigen te) gaan werkten me behoorlijk op de zenuwen. De Grievers daarentegen vond ik niet zo heel erg eng, en ze werden ook wel vrij makkelijk verslagen. Ik vond de muren enger!

Heel veel karakterontwikkeling zit er niet in de film, maar daar kan ik mee leven. De personages hebben in ieder geval wel een eigen persoonlijkheid, ook al blijft die verder vrij statisch. De enige die hierin opvalt is Gally. Hij lijkt een soort van plaatsgebonden Stockholm-syndroom te ontwikkelen, dat hem tot wanhoop drijft en uiteindelijk kapot maakt. Dat was een van de weinige dingen die ik me nog echt goed kon herinneren van de eerste kijkbeurt.

De acteurs deden het wat mij betreft aardig (en wat een conditie moeten ze gehad hebben!). Wat ook een vermelding verdient is het doolhof, dat echt prachtig weergegeven is. Ik ben erg benieuwd hoe het volgende deel gaat zijn nu dat doolhof ontbreekt... Ik ga het hopelijk snel ontdekken.

avatar van N23
N23
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het begin is erg interessant en houd je wel vast. Verder is het wel voorspelbaar wat er met Thomas gaat gebeuren. Hij maakte een domme keuze, maar overleeft het. Sterker nog hij wordt daarna de leider van de groep. Wat erg voorspelbaar is, in Game of Thrones hebben zulke keuzes anders behandeld. Grafisch is het mooi en het heeft het wel wat, maar ik val denk ik niet meer onder de doelgroep.

stokvis schreef:

Ik kon het echt niet beter zeggen.
dit is gewoon tijdverlies om naar dit te kijken.
Ik wil deel 2 ook echt niet zien.

A SF-horror-nightmare.
Ben al geen SF-liefhebber en voor een keer dat ik het waag heb ik wel pech want dit ding bekoorde langs geen kanten.
Heb het wel vol gehouden, want, hoe dan ook, men blijft toch benieuwd hoe uit dit labyrint - letterlijk en figuurlijk - van absurditeiten te ontsnappen valt, wel wetende dat de uitleg even dwaas zal zijn dan de gehele film.
Als dit een poging is om ons een erg neerslachtig en pessimistisch toekomstbeeld op te hangen, dan beter niet aan begonnen.

avatar van Bantavoer

Een goede film. Vond hem echt niet langdradig. Voor ik het wist, was de film al afgelopen. Het is geen film met ruimteschepen, zoals Star Trek of zo. Hoewel het wel in de toekomst afspeelt. Ben zeker benieuwd hoe het verder gaat in deel 2.

avatar van tommykonijn
The Maze Runner was toch wel een lichte hype. De film deed het destijds behoorlijk goed in de bioscoop en ik heb hier veel mensen positief over horen spreken. Vandaar dat ik toch enigszins nieuwsgierig was geworden en ik besloten heb het een kans te geven.

Mijn conclusie is dat allemaal maar weinig indruk maakt. Het lijkt (te) veel op The Hunger Games en dan nog een tandje minder spannend. Weer volgen we een groepje jongeren die moeten zien te overleven. Ditmaal worden ze tegengehouden door een doolhof met daarbinnen angstaanjagende 'wezens'. Qua vormgeving vond ik het eigenlijk allemaal maar saai. Je verwacht een hoop van hoe het doolhof van binnen zal uitzien, maar het stelt niet veel voor. Ook de Grievers maakten nauwelijks indruk.

Het acteerwerk is afwisselend. Hoofdrolspeler Dylan O'Brien spat nou niet bepaald van het scherm af, maar is ook zeker niet vervelend. Thomas Brodie-Sangster deed het ook zeer aardig. Daartegenover staat echter een halve cast aan jongeren die ik me helemaal niet meer kan herinneren en een Will Poulter die ik, ondanks dat zijn personage arrogantie moest uitstralen, eerder een vervelende zeurpiet dan intimiderend vond. Wat ik bovendien erg vond tegenvallen, was het einde. Een plichtmatige en niet bepaald originele verklaring voor alles wordt voorgedragen door Patricia Clarkson om vervolgens af te sluiten met een zogenaamd gedurfde wending en een 'kom alstublieft ook naar deel 2 kijken'. Naar mijn mening werd overigens ook redelijk weinig gedaan met het meisje. Ik dacht dat zij een cruciale rol zou gaan spelen, maar in feite doet ze niet veel meer dan zich 'gewoon' bij de groep voegen.

Ik kan er niet over oordelen in hoeverre de film het boek evenaart, maar het deed mij allemaal zeer weinig. Het werd nergens dusdanig vervelend dat ik 'm heb uitgezet, maar de film kent amper memorabele momenten. Hierdoor laat het vanzelfsprekend ook geen blijvende indruk achter. Ik kan niet bepaald zeggen dat ik enthousiast ben geworden om het vervolg te gaan bekijken, hetgeen wel een van de vooraanstaande doelstellingen van de makers lijkt te zijn geweest.

avatar van ILDIB
Ik vond het niet veel. Mooi gemaakt maar verder inhoudsloos. Lord of the flies meets the goonies en the hunger games of zo. Meneer de held kon een beetje teveel en het achterliggende grote verhaal zei me al helemaal niets en de meeste deelnemers waren slecht schermvulling.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bah, zelden zo een slechte film gezien. Die tienerfilms vallen toch altijd hard tegen. De mysterie wordt bijna de gehele film gehandhaaft om dan een einde te krijgen die niet echt bevredigend is. Het is ook vergezocht, de logica is niet aanwezig en uiteindelijk zijn ook de onderlinge interacties lachwekkend (het gegeven ook dat er slechte tieners zijn en dat die doodmoeten + dat sentimentmomentje op het einde en dan wordt het mysterie opgelost met een nieuw mysterie). Audiovisueel lelijk, oninteressant verhaal dat te afhankelijk is van het mysterie vol toevalligheden en onwaarschijnlijkheden (drie jaar gebeurt er niets en nu wordt het patroon gebroken door de alleskunner en -weter, wat als ze er niet uitraken wat heel waarschijnlijk gebeurd zou zijn etc... ) en zwakke acteerprestaties. Alle don'ts in een film komen weer langs. Hopeloos!

avatar van sinterklaas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor een tienerfilm toch weer zeker niet slecht.

Om de boel samen te vatten: Thomas ontwaakt in een wereld, bestaand uit gras, enkele lotgenoten en... hele grote muren... Hij blijkt deelgenoot te zijn van een onverklaarbaar spel en in plaats van erover na te denken moet hij bij zijn lotgenoten aansluiten. De wereld waarin hij zich bevindt is hermetisch afgesloten... alhoewel... er is maar één uitweg... De doolhof, waar nog nooit iemand het heeft overleefd.

Je zou als kijker al een beetje weten hoe het af kan lopen aangezien de boel wanneer ze dan toch overwegen om dat doolhof in te gaan erg op de automatische piloot gaat. De tocht door het doolhof, met die nodige spinbeesten (waarbij je overduidelijk aan opmerkt dat het machines zijn) is ook wel een snelle hap-slik-klaar moment. Maar het einde maakt toch wel alles goed....

Ja, erg vermakelijk popcornfilmpje at all. Dat kan ik erover zeggen.

Film voor 12 -jarigen. Nu op tv. Raar homofiel sfeertje. Onduidelijk, onzinnig verhaal...The Keepers, The Runners, The Grievers....who cares??? Na een half uur uit gezet.

avatar van panax
spanning genoeg
aktie genoeg
mooie film !!

avatar van Krisje7788
Mijn mening: saaie film. Komt heel traag op gang en is voorspelbaar. Zonde van mijn tijd.

avatar van W.V.
Omdat de film toch op tv kwam, deze maar opgenomen en gisteravond gezien, dit is dus een film welke ik niet snel weer ga zien, het dertien in een dozijn verhaal, het is allemaal al eens eerder en beter gedaan, het schaamteloze jatwerk uit andere films, deed bij mij het idee ontstaan dat er waarschijnlijk gepoogd wordt om een serie op te zetten zoals resident evil, daar lijkt de film in mijn ogen nog het meest op. Maar vergelijkingen met andere films kan men ook voldoende maken. De film stijgt nergens boven de middelmaat uit en de acteerprestaties houden niet over. Special effects kunnen er mee door maar ook op dat gebied is het allemaal middelmaat. Dit is nu een film welke je op een regenachtige dag op vakantie in Nederland in de caravan op een klein schermpje moet kijken. Het is niet slecht, maar onderkant middelmaat.