Klitschko (2011)

Duitsland
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Sebastian Dehnhardt
met Vitali Klitschko, Wladimir Klitschko en Falk Nebiger

De geschiedenis van Vitali en Wladimir Klitschko is het ongelooflijke succesverhaal van twee broers die opgroeiden in de door socialisme gedomineerde Oekraïne: als amateurs vierden ze er hun eerste successen, maar uiteindelijk verhuisden ze naar Duitsland. Daar begon hun echte, onverbiddelijke opkomst in de wereld van de bokssport, in welke zowel Vitali als Wladimir wereldtitels behaalden bij verschillende internationale boksbonden. Door samen te werken, konden zij vele nodeloze blessures en bittere nederlagen vermijden, net als broederlijke twisten.

avatar van Leo1954
Documentaire geeft een beeld van deze twee bijzondere broers. Van hun vroege jeugd, hun kennismaking met Amerika. Gave boksbeelden en het blijft boeiend. Zelf heb ik geen verstand van de bokssport, weet ook niet wat wel of niet waar is. Maar de documentaire belicht niet alleen hun successen, maar zeker ook hun nederlagen.

Des te grotere boksfan je bent des te meer zul je deze film op waarde weten te schatten (denk ik). Het verhaal komt als een soort sprookje over: twee broers van bescheiden komaf vechten zich naar de top. Om deze, op zich pakkende documentaire, met de nodige achtergrondinformatie, die opgebouwd is als een speelfilm, te kunnen maken, heeft de regisseur de beide broers twee jaar gevolgd. De carières worden chronologisch verteld. Leuk detail is dat zij hun moeder hebben moeten beloven nooit tegen elkaar te zullen vechten. Sommigen trekken een vergelijking met de tennissende Williams zusjes.

Geniale documentaire met geweldige beelden van de Klitschko broers. Als boksfan is dit een MUST !!!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Knokkende Klitschko's.

Een van de beste sportdocumentaires van de laatste tijd is Klitschko. Het verhaal over twee boksende broers die zich een weg naar succes knokken is op zich al bijster interessant, maar de twee Oekraïense reuzen vertellen alles zo geanimeerd en doorspekt van humor dat je als kijker niets anders dan sympathie voor hen kunt voelen. Dit zijn jongens die hun eigen toekomst bepaalden en voor de onverharde weg kozen. De beelden zijn prachtig.

Niet alleen de fenomenale winsten die ze binnen de verschillende boksbonden hebben behaald komen aan bod. Ook wanneer de onvermijdelijke tegenslagen op hun pad komen, blijken de mannen rotsvast in zichzelf en elkaar geloven. Zelfs wanneer ze tijdelijk elkaar eventjes niet willen zien, blijven ze bij elkander betrokken. Ondanks het leeftijdsverschil lijken ze letterlijk een tweeling. Qua uiterlijk én gedrag dus. Het levert een fascinerend portret op.

Het feit dat ze elkaars dubbelganger zijn maakt de kijkervaring er soms wat verwarrend op, zaak is dus goed bij de les te blijven want het tempo ligt hoog. Erg hoog zelfs, want er valt genoeg te melden in de 113 minuten. Zowel visueel als inhoudelijk. Zoveel zelfs dat een behoorlijke rits aan bonusmateriaal is bijgevoegd aan de disc. En voor de eindtitels verschijnen staat er zelfs 'To Be Continued' in beeld. We kunnen haast niet wachten.

Geweldig.

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van IceBc
Geweldig

avatar van Turboschaap
Fantastische documentaire! zeker een aanrader voor de liefhebbers van de bokswereld.

avatar van Insignificance
Chuck Norris, hoe kan het ook anders. Enfin, de Klitschko broers. De één van steen, de ander van klei. Sympathieke giganten met een buitengewoon sterke familieband en nauw verbonden carrières als rode draad. Joviaal verteld door beide jongens en een paar mensen uit hun directe omgeving, terwijl enkele enkele interessante onderwerpen en weetjes de revue passeren.

Het griezelige Tsjernobyl en Max Schmeling's inbreng om maar wat te noemen. Als Don King met z'n overredingskracht langskomt, wordt het zelfs hilarisch. Mooie boksbeelden en ook een paar geweldige potten (Lennox Lewis en The Nigerian Nightmare) die zowaar spannend overkomen. Wat mist is een legendarisch aspect, maar wie weet. Wordt immers vervolgd.

avatar van Paradise Boy
Prachtige intrigerende documentaire over de uiterst succesvolle Klitschko broeders. De sympathieke familiemannen worden in deze documentaire op een hele mooie manier geportretteerd. Als je de bokssport een warm hart toedraagt dan is dit zeker een echte aanrader.