Maze Runner: The Death Cure (2018)

Alternatieve titels: Maze Runner 3 | Maze Runner 3: The Death Cure | Maze Runner III | Maze Runner III: The Death Cure

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Wes Ball
met Dylan O'Brien, Kaya Scodelario en Thomas Brodie-Sangster

Thomas is ontsnapt uit het labyrint, overleefde de Scorch Trials en moet nu een laatste test ondergaan. Wat WICKED niet weet, is dat zijn herinneringen verder teruggaan dan de organisatie vermoedt. Hij wordt nu aan een allerlaatste test onderworpen en moet alles ondernemen om zijn vrienden terug te vinden. Thomas gaat op een missie om het geneesmiddel tegen de dodelijke Flare-ziekte te vinden. Vriendschap en loyaliteit komen onder druk te staan tijdens het gevecht tegen WICKED, waardoor ook bepaald wordt wie het overleeft.

avatar van joachimt
joachimt (crew)
Deze komt binnenkort op Film1. Ik heb deel 1 en 2 niet gezien. Mis ik dan wat? Of kan ik hem ook los kijken?

avatar van nadrin
Het is vooral jammer dat er aan het begin vd film geen terugblik is op de vorige twee. Daardoor heb je de keuze tussen of de eerste films terug bekijken of je tijdens het kijken je steeds af te vragen. Wie is dat nu weer en wat was die?

avatar van freemindtrip
ik vind het heel mooi dat de film heel wat van het boek afdwaalt maar op de cruciale momenten toch vergelijkingen toont. lekker vlotte film houdt de aandacht continu vast. zie hier ook reacties van mensen die de zombies en de science fiction niks vinden tegen die mensen wil ik graag zeggen misschien moet je je eerst een beetje in een film verdiepen voordat je hem aanklikt.

avatar van rondh
joachimt schreef:

De eerste twee films kijken zou ik wel doen

avatar van Rickazio
joachimt schreef:

Dan snap je er niet veel van.

Dit is een goede afsluiter van de ganse reeks, bestaande uit 3 films.
Boordevol actie dit deel, en ook hier stelen de speciale effecten echt wel de show.
Wie van spektakelfilms houdt dan is dit een goede keuze, maar best dat je toch ook de beide eerste films hebt bekeken of je bent hopeloos verloren in het verhaal.
Ik vond de ganse reeks wel goed, met deel 2 als minste, maar toch ook zeker het bekijken waard.
Kortom: prima drieluik met deze als beste van de 3.

Vanavond gezien en heb zeker genoten.net zo goed als deel 1 en beter dan deel 2. Maar heb me in het geheel van de hele trilogie genoten.weer een prima cast.en zeker een goede afsluiter van een erg goeie trilogie.met in zijn geheel een erg goed verhaal.ga ze zeker wel weer eens herzien.

Goed dat de reeks hier eindigt.

De eerste film was zeker niet de slechtste young adult verfilming. Leuke opzet en voldoende spannend uitgewerkt. Deel 2 was niet slecht, maar daar was het verval al merkbaar. Deze derde film zet dat verval losjes verder. Hopelijk laat men het hierna rusten.

Dit derde deel voelt vooral aan als een wat brave rehash van bekende actie en scifi momenten voor een jonger publiek. Zombies in tunnels, treinovervallen en grote post-apocalyptische steden met muren rond. Allemaal leuk enzo, maar niet als het expliciet ook voor 12-jarigen geschikt moet zijn.

Ook de personages blijken helemaal niet boeiend, wat opvalt omdat er nog wat extra drama en sentimentaliteit aan de film toegevoegd wordt. Het maakt helemaal geen indruk, het vertraagt de boel alleen maar. Echt slecht is dit derde deel dan ook weer niet, maar ik hoef echt geen vierde deel meer te zien.

avatar van Metalfist
Three years we spent behind those walls, trying to break out. And now you want us to break back in

Geen idee eigenlijk hoe het kwam dat de Maze Runner reeks ten huize Metalfist opeens stopte maar na een bioscoopbezoek in 2014 en eentje in 2015 was het dus opeens gedaan voor mij met de avonturen van Thomas en zijn kompanen. Jammer, want ik vond de reeks tot dan eigenlijk wel de moeite waard (kregen allebei 4*) maar zo'n 5 jaar later dus eindelijk de reeks eens tot een einde gebracht. Ik heb wel even moeten opzoeken hoe het plot nu weer net in elkaar zat, maar gelukkig is er nog altijd zoiets als Wikipedia.

Ligt daar dan misschien het probleem? In de cinema komt dit soort films sowieso beter tot hun recht dan thuis qua effecten, maar ook qua plot en emotionele betrokkenheid raakte dit niet altijd de juiste snaar. The Death Cure is op zich absoluut geen slechte film en blijft over de gehele lijn vermaken, maar het voelt een beetje als een overbodig deel. Sowieso schiet er van heel de premisse uit het eerste deel niet veel over en vervalt dit derde deel iets teveel in een samenraapsel uit andere films (de voorganger had ook al erg veel Mad Max/Walking Dead/Hunger Games/Resident Evil/... invloeden, hier wordt dat nog wat meer) maar vooral de emotionele diepgang ontbreekt. Dan kun je nog wel een aantal personages laten terugkeren (Gally!) en een ander aantal laten sterven maar het zijn allemaal net iets teveel platgetreden paden. Gelukkig blijft regisseur Wes Ball aan het roer van de franchise en toont zich dat vooral in een aantal erg leuke actiescènes. De openingsscène met het kapen van de wagon zet meteen de toon en gaandeweg passeren er nog een aantal erg leuke dingen.

Hoewel er dus 3 jaar tussen het tweede en het derde deel zit, is de cast gelukkig hetzelfde gebleven. Dylan O'Brien blijft de leider spelen over een select groepje tieners en hoewel daar niet echt de meest begenadigde acteurs tussen zitten, is zo'n Thomas Brodie-Sangster als Newt nog wel tof. Doorheen de film(s) hangt zo'n vermakelijk "wij tegen de rest" vibe en de terugkeer van Will Poultry (die ik in het eerste deel eigenlijk nog niet zo denderend vond) geeft de film een extra boost. Wel een beetje teleurgesteld in de aanwezigheid van Walton Goggins. Zo'n typische acteur die met weinig een fijn slecht personage kan neerzetten (onder andere in de Tomb Raider reboot met Alicia Vikander in de hoofdrol) maar hier te weinig ruimte krijgt.

Het is ook opvallend eigenlijk hoe dat dit derde deel ook amper gezien is. Het eerste deel kan op bijna 2000 stemmen rekenen, de sequel op iets meer dan de helft van dat aantal en dit deel (dat toch ook alweer bijna 2 jaar oud is) moet het maar met 500 doen. De vertraging door de kwetsuur van Dylan O'Brien zal geen goed aan het momentum van de film hebben gedaan maar toch.. Ik dacht dat er meer fans waren van deze reeks.

Ik zie dat de tweede en derde Maze Runner 16+ zijn, Pitt tot de eerste (die was 12+). Zijn ze echt enger? (Mijn zoontjes vonden de eerste heel leuk)

avatar van horizons
Wouter schreef:

Mmm... Beetje. Zitten wat snelle zombie achtige dingen in en ergens een stuk in een hallucinerende bar wat misschien als eng kan worden ervaren.

avatar van panax
goeie actiefilm
prachtige effects
prima in orde allemaal !!

Mooie film vol actie van begin tot het einde. ik dacht zelfs in het begin even dat ik naar the Fast the Furious aan het kijken was met die trein kaping dat ze vanaf rijdende auto's deden. in alle gevallen veel beter als het eerste deel die nog een beetje saai is.
en ook beter als het 2de deel die toch ook alweer beter is dan deel 1
denk niet dat er nog een 4de deel komt gezien het einde maar zulke films zie ik wel graag.

5 sterren!

avatar van b00ts
De kindsoldaten klappen er weer op. Helaas niet echt mijn ding. Deel 1 ging nog wel.... deel 2 wat minder....en deel 3 nog een halve ster eraf...

avatar van ILDIB
Verreweg de beste van de drie. Beter verhaal en actie. Iets teveel heldendom en overtrokken gedoe. Waarom toch die regisseur die iedereen 1000x go, come on, duck, take cover, follow me, we gotta go, laat zeggen..