Maze Runner: The Death Cure (2018)

Alternatieve titels: Maze Runner 3 | Maze Runner 3: The Death Cure | Maze Runner III | Maze Runner III: The Death Cure

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Wes Ball
met Dylan O'Brien, Kaya Scodelario en Thomas Brodie-Sangster

Thomas is ontsnapt uit het labyrint, overleefde de Scorch Trials en moet nu een laatste test ondergaan. Wat WICKED niet weet, is dat zijn herinneringen verder teruggaan dan de organisatie vermoedt. Hij wordt nu aan een allerlaatste test onderworpen en moet alles ondernemen om zijn vrienden terug te vinden. Thomas gaat op een missie om het geneesmiddel tegen de dodelijke Flare-ziekte te vinden. Vriendschap en loyaliteit komen onder druk te staan tijdens het gevecht tegen WICKED, waardoor ook bepaald wordt wie het overleeft.

avatar van filmkul
Aardig slot van de trilogie. Het verhaal is toch wat warrig. Een kleine terugblik had best op zijn plaats geweest. Verder zit de vaart er direct goed in en volgt de ene actiescene na de ander. De actiescenes zien er goed uit met heel wat spektakel. Minpunt aan de film is wel de opsomming van toevalligheden. Net als je denkt dat het misgaat, duikt er weer iemand op die de hele bende redt uit de benarde situatie. Dat gebeurt net iets te vaak. Verder is er voldoende spanning en ziet de film er visueel goed uit. Het acteerwerk is gemiddeld. 3.0

Minste van de drie maar nog steeds een vermakelijke film. Jammer dat het na het eerste deel het niet meer over de maze ging. De film heeft ook heel veel "ja hoor" scenes en ik vind het einde niet echt bevredigend.

Ik het precies wat ik ervan verwacht had.
Mooie opnames. Goeie actie.
De eerste was de beste.
De tweede minder en deze derde zat daar tussenin.
Ik heb me zekers vermaakt.

avatar van schumacher
Zoals we van maze runner gewoon zijn: vermakelijke films.
De 1ste blijft de beste.

avatar van stormfox
Tegen mijn verwachting in heb ik aardig genoten van deze Maze Runner deel.

Heb hem net gezien, het is inderdaad de minst van de 3 maar toch wel vermakelijk, de mensen dat dood gingen hadden van mijn part in dit deel wel wat meer filmtijd mogen hebben zodat je als kijker er nog wel wat om zou geven

avatar van debbietino
Leuke film als afsluiter van deze trilogie. Net als deel twee kan deze niet tippen aan deel 1 die toch echt de beste is uit deze serie. Deel twee en dit deel beetje vergelijkbaar naar mijn mening en krijgen dan ook hetzelfde cijfer. Misschien was het beter geweest om van deel 2 en 3 gewoon 1 film te maken.
Deze film heeft veel voorspelbare scenes en heeft mij niet weten te verrassen met onverwachte plotwendingen of iets dergelijks. Ik wist constant bij een spannend moment wat er ongeveer ging gebeuren en dat irriteerde soms wel een beetje.

Hoe dan ook, door de actiescenes en de lekkere vaart die deze film heeft scoort hij voor mij toch een 3,5 maar ben blij dat het erop zit.

avatar van IH88
“Three years we spent behind those walls, trying to break out. And now you want us to break back in.”

Het beste deel uit de trilogie. Te lang en soms te veel van hetzelfde (weer een uitbraak/inbraak), maar de actie ziet er fantastisch uit en O’Brien blijft een sterke hoofdrolspeler. Ook acteurs als Scodelario, Esposito, Salazar, Brodie-Sangster en Poulter zijn goed, en het belangrijkste is dat je ook echt gaat meeleven met de personages. Want anders was The Death Cure een langgerekt en saai actievehicle geworden, maar nu ben je als kijker ook wat meer betrokken bij het verhaal. Hoewel het ook gewoon een vermakelijke blockbuster is.

Waardige, spectaculaire afsluiter. Prima actieverhaal, bijna alle losse eindjes worden bevredigend bij elkaar gebracht, ja dit was cinema op zijn best. Niet iedereen van de bekende personages haalt hier ongeschonden de finish, en zo merk je ook dat dit op emotioneel niveau werkt, want geheel onberoerd laat dit je niet. Deel 1 had de best mysterieuze, beetje angstaanjagende sfeer die op het einde jammer genoeg werd losgelaten. Tweede deel was een downer, hoop gedoe over niets en een soort verbindmiddel tussen 1 en 3. Al met al een behoorlijk geslaagde trilogie, die ook over een flink aantal jaren zijn waarde zal hebben behouden. Tevens ook het startpunt van enkele veelbelovende acteercarrières, want je hoeft geen geleerde te zijn, om te zien dat enkele spelers uit de jonge cast de sterren van de toekomst zijn. Goede sciencefiction.

avatar van fred1946
Begrijp deze hoge scoren niet.
Gister avond gezien,na 15 minuten afgezet.
Begin dacht ik in een Mad Max film zat,even later een Sciencefiction en wat weer later een zombie film.
Toen maar afgezet.
De eerste was de beste,zat verhaal in om te ontsnappen.
Ieder zijn smaak,maar niet voor mij.
Daarom 0,5

avatar van Dieter123
fred1946 schreef:
Begrijp deze hoge scoren niet.
Gister avond gezien,na 15 minuten afgezet.
Toen maar afgezet.
De eerste was de beste,zat verhaal in om te ontsnappen.
Ieder zijn smaak,maar niet voor mij.
Daarom 0,5
als je de film niet hebt uitgezien, dan kan je toch niet stemmen?

avatar van Dieter123
Dieter123 schreef:
als je de film niet hebt uitgezien, dan is het toch te belachelijk voor woorden om te stemmen?

avatar van mixmaster
Prachtig 3e deel met veel actie en spanning, de film is visueel schitterend en het hoge tempo zorgt ervoor dat de 142 minuten voorbij vliegen.

Hopelijk komen er nog meer vervolgen.

avatar van tattoobob
Minste deel van de drie.
Eigenlijk gebeurt er te veel en duurt de film wat te lang....en word het een beetje saai.
Visueel is er met deze film niets mis en ook het acteerwerk is dik in orde,maar na de toffe eerste twee delen had ik veel meer verwacht van deze.

avatar van james_cameron
Degelijke afsluiter van deze toch best aardige trilogie. Iets te lang en de vlakke hoofdrol van Dylan O'Brien doet het geheel geen goed, maar de vaart zit er behoorlijk in en er is voldoende aktie en spektakel om de aandacht er bij te houden. Visueel zeer verzorgd in elkaar gezet; het ziet er allemaal weer bijzonder fraai uit. Al met al een stuk beter dan vergelijkbare filmreeksen als The Hunger Games en Divergent.

Helaas een te voorspelbare film. Het verhaal is ook niet helemaal duidelijk als je de voorgaande films niet helemaal meer op je vizier hebt staan. Jammer er zat meer in.

avatar van Noodless
Aardig qua opzet, maar meer ook niet. Wat de film ontbreekt zijn de labyrinten en monsters die vooral in de eerste film voorkomen. Hier is het vooral een overlevingstocht en een gevecht tegen Wicked. Eigenlijk een pure actiefilm waar het mysterieuze en de valstrikken van het eerste deel gewoon ontbreken. Wel iets beter dan het tweede deel omdat de film wel goed oogt en dat er ondanks de vele clichés toch een paar verrassingen zijn naar het einde van de film. 6/10

avatar van Alathir
Redelijke film en afsluiter van de Maze Runner reeks. Ondertussen wel uit mijn young adult periode gegroeid natuurlijk, dus misschien vind ik het daarom allemaal net iets minder worden. Al denk ik toch dat het vooral aan de Young Adult films zelf ligt en vooral in de vervolgen. Bij Divergent en The Hunger Games werden die steeds minder tot zelfs erg slecht. Wat The Maze Runner betreft is deel 1 in mijn geheugen nog steeds een zeer goede film, deel 2 een stuk minder en deel 3 kon er mee door.

De film is ook een mix van heel wat genres, dat het op sommige momenten wat chaotisch wordt. Qua plot is het nogal voorspelbaar, de clichés worden dan ook constant aaneengeregen. De acting is degelijk. Will Poulter moet ik niet maar dat is persoonlijk. Een beetje lang misschien maar door de constante actie kijkt de film vlot weg.

avatar van psychopath
Leuk voor een keertje maar geen replay waarde voor mij.

TMP
Het derde en laatste deel in deze filmtrilogie. Waar Maze Runner een veelbelovend begin was, was de opvolger al een stuk minder en deze laatste film is ronduit teleurstellend. Het helpt niet dat het al enige tijd geleden was sinds ik het tweede deel heb gezien, maar echt in het verhaal komen lukt niet. De acteerprestaties zijn nogal kleurloos en de personages weten niet echt te overtuigen. Daarom ontstaat er ook weinig binding met hetgeen er allemaal gebeurt. De vele actie compenseert de aanwezige tekortkomingen nog wel enigszins. Dat kan echter niet verhinderen dat de film te lang duurt, qua plot niet weet te boeien en zodoende een teleurstellend sluitstuk van de serie oplevert.

Daar waar het eerste deel met die grote bewegende muren origineel en spannend was , vond ik dit derde deel maar saai en niks bijzonders , schietfilms heb ik al genoeg gezien.
Maar ja , het is vrijwel altijd hetzelfde liedje bij veel films, het eerste deel is altijd het beste , hier dus duidelijk ook.

Het verhaal is bepaald niet origineel maar biedt voldoende kans voor een vermakelijke film, toch is de uitwerking zo ontzettende voorspelbaar, evenals de acties van de personages, dat je je eerder zit te irriteren dan te vermaken. Sowieso is de cast vrij matig en de personages, zelfs na 3 delen, totaal niet interessant. De climax is erg slap. Ik denk dat ze zelf ook weinig vertrouwen meer hadden in dit derde deel..

avatar van Filmkriebel
De eerste film wist men niet waar het allemaal naartoe ging, de tweede film ging duidelijk nergens naartoe, de derde film maakt veel goed en vond ik de beste van de drie.

Een beter einde dan de Hunger Games : Mockingjay die men dan nog in twee films moest opsplitsen. Dit derde deel is een grote verbetering en een deftige afsluiter van de trilogie. Best tevreden met wat ik zag : een paar goede actie-scènes, ditmaal wel een duidelijk doel waar men kan naar uitkijken, sterkere visuele vormgeving, personages net iets interessanter uitgewerkt al zijn er nog steeds een paar die totaal niks voorstellen zoals Jorge, Brenda en Frypan. Ondanks de matige acteurs heeft deze afsluiter wel degelijk kwaliteiten en biedt het het spektakel dat men verwacht. Best een positieve verrassing want ik geloofde helemaal niet dat het goed zou worden.

Maze Runner : 3*
Maze Runner - Scorch Trials : 2*
Maze Runner - Death Cure : 3,5*

avatar van keimpeS
Het acteerwerk is net zoals in voorgaande films niet geweldig, toch maakt het verhaal en de vele actie-momenten het voor mij een erg leuke film. Ik ging er met niet al te hoge verwachtigingen naar kijken, gezien het 2e deel, maar dit 3e deel en de laatste van de Trilogy was veel beter dan verwacht!

avatar van DjFrankie
Kon me niet helemaal overtuigen dit laatste deel. Verhaal is af maar ondanks dat en de lange speelduur (die trouwens toch snel gaat) ben ik niet super enthousiast. Had ook moeite om Littlefinger los te zien van Game of Thrones, blijft toch Lord Baelisch .

avatar van mnrk
There's no guarantee we'll make it back from this..... But we started it together, we might as well end it that way too.

Deze 3e Maze Runner van Wes Ball was een prima afsluiter van de triologie...

Het verhaal is deze keer voorzien van meer actie dan de vorige delen maar dat komt dit deel zeker te goede, de special effect's zien er dan ook prima uit...

Ook de gehele aanwezigheid van de cast is weer in orde en vullen elkaar prima aan/bij...

avatar van FlorisV
Van de young adult-sci fi verfilming trend die Hollywood heeft gekend met Divergent en Hunger Games is The Maze Runner wat mij betreft de minste daar uit. De eerste delen heb ik elk gezien maar er stond me bar weinig van bij, een slecht teken. Bij andere films herken ik gezichten nog wel en weet ik van oh ja, dat was die verrader, die andere was die rotzak, die ene de goody two shoes....maar hier beklijfde niets.

Bij nalezen over het plot van de vorige delen bleef ik me verwonderen waarom zo ongelooflijk ingewikkeld en riskant met levens werd gedaan om een geneesmiddel te vinden. Een nadere analyse legde de grote zwakte van Maze Runner bloot: het is gewoon een hoop vergezochte onzin in een poging een vijand en een dystopie te creeeren in het verhaal. Nu zijn dit vooral zaken die in de eerste 2 delen al afgehandeld zijn, waarbij in ieder geval het eerste nog genietbaar was door het mysterie.

Maar eenmaal opgelost blijft er weinig meer over dan wat aktie. Die is in het begin van dit slotstuk behoorljjk goed gedaan, maar het eindigt allemaal met een fikse anticlimax en daar kunnen honderd explosies van flatgebouwen (Michael Bay zou jaloers zijn) niets aan veranderen. De film zal ondertussen gemakkelijk quitte hebben gespeeld maar ik had het budget liever zien gaan naar een waardige afsluiting van Divergent.

Dat valse lachje lijkt verder de enige gimmick van Aidan "Littlefinger" Gillen. Esposito, die zo schittert als Gus Fring in Breaking Bad en Better Call Saul, heeft wat meer bereik, maar weinig te doen.

Als verstokte sci fi fan kan ik andere sci fi fans verzekeren: hoe goed de film er ook uit ziet, sla hem gerust over, je mist niets.

avatar van Rodger
Prima slot van deze serie, moest nog ff nadenken hoe het ook alweer in elkaar zat met deze film, omdat ik te lang met deel 3 heb gewacht.
Maar toch.. een prima einde...
3.0 ***

avatar van macrobody
Vermoeiend. Het begint met een rijdende trein. De slechteriken kunnen echt niets raken met hun geweren maar waarschijnlijk komt dat omdat ze niets kunnen zien door die zwarte helmen. Dan stopt de trein op miraculeuze wijze precies bij de handlangers. Dat noem ik nog eens timing.
Hierna wordt het niet veel beter eerlijk gezegd. Het was me een hele lange zit. Hopelijk blijft het hierbij maar waarschijnlijk herrijst iedereen nog een keertje uit de dood en kunnen we deel 4 verwachten.

omg wat heb ik gehuild toen ze hun vriend moesten achterlaten omdat die gebeten werd, zielige afsluiter pfff

Deze komt binnenkort op Film1. Ik heb deel 1 en 2 niet gezien. Mis ik dan wat? Of kan ik hem ook los kijken?

avatar van nadrin
Het is vooral jammer dat er aan het begin vd film geen terugblik is op de vorige twee. Daardoor heb je de keuze tussen of de eerste films terug bekijken of je tijdens het kijken je steeds af te vragen. Wie is dat nu weer en wat was die?