Ready Player One (2018)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tye Sheridan, Olivia Cooke en Ben Mendelsohn

In de nabije toekomst ontsnapt de geïsoleerde tiener Wade Watts van zijn saaie bestaan wanneer hij inlogt op OASIS, een wereldwijd gebruikte virtuele utopie waar gebruikers idyllische alternatieve levens kunnen leiden. Als de excentrieke miljardair die OASIS heeft verzonnen komt te overlijden, stelt hij zijn enorme fortuin beschikbaar aan de winnaar van een grote virtuele schattenjacht. Wade gaat als een van miljoenen gamers op jacht naar de schat en moet het al snel opnemen tegen grote bedrijven en andere tegenstanders die er alles aan doen om de schat het eerst te vinden.

Niet echt geweldig. Persoonlijk vind ik het hele Oasis gebeuren toch een beetje tegenvallen. Het ziet er knap uit, maar het geeft me niet het gevoel dat dit dan iets zou zijn waar de hele mensheid verslaafd aan is.

Het verhaal is heel erg dun en vooral het grote, slechte bedrijf 101 is zo cliché dat ik er hoofdpijn van krijg.
Acteerprestaties zijn nu ook niet bepaald top.

De referenties naar films, games, muziek van eind jaren 70 en jaren 80 zijn het leukst. Had nog gerust veel meer van mogen inzitten. De Shining scene vind ik de leukste.

avatar van =EL!ZE=
Leuke film. Kijkt makkelijk weg en de referentie's naar de 80's zijn echt super leuk. Normaal gesproken hou ik niet zo van dat Si-fi gebeuren, maar deze was zeker wel te pruimen. Mijn zoon van 10 vind hem ook geweldig. Leuke familie film dus.

avatar van Bakema NL
Ik wil Steven Spielberg knuffelen voor deze film!!! Gewoon een hele vette 5. En dan doen mensen alsof de Marvel films het helemaal zijn. Dit blaast al die films weg op alle fronten!
Wat een feest om te kijken, feest der herkenning ook. En met mijn bijna 50 jaar en vanaf prille jeugd altijd al bezig geweest met games, strips, films en muziek is er bijna geen verwijzing en character dat aan mij voorbij gaat. En toch zal ik zat gemist hebben maar dan door het tempo....bij een volgende kijkbeurt gaat het flink pauzeren worden af en toe. Kom op man, er komt zoveel voorbij.....Batman bergbeklimmend, Robocop, the Iron giant, Freddy Krueger, Gundam.....de Holy handgrenade, maar is het die uit Monty Python of lag de inspiratie bij Worms, haaallelujaaaBOEM, fantastisch gewoon ?! De originele Battlestar Galactica (als speelgoed), Rush 2112 poster, de Serenity, alle game personages etc etc etc en etc etc etc.
De nerd in mij wordt volledig op zijn wenken bediend met deze film ?. En het hele stuk met The Shining ?.
Verhaal eenvoudig. Mja, misschien. Maar niet eenvoudiger dan de gemiddelde blockbuster....eigenlijk is dit als geheel veel origineler, ondanks de 'geleende' personages en alles.
Ik zat met enorm veel plezier te kijken, wat een heerlijke film. Dit is zeker de Tron van deze tijd! En natuurlijk kwam er een Tron lightbike voorbij ook ergens.

Ik had mijn zoon tussendoor al geapped snel dat hij deze film echt moet gaan kijken....hij is ook verwoed gamer, Kubrick fan en dit moet hij zien gewoon.

Genoten! ?

avatar van barcam
Grafisch fantastisch maar inhoud en verhaal nul.
Zet dit naast de films die Spielberg maakten in de jaren 80 en er blijft niets van over.
Hedendaagse tieners zullen dit geweldig vinden maar zegt mij als oude zak niets.

Ik lees hier aan de lopende band dat het verhaal zo dun is en er geen inhoud zou zijn, maar het tegendeel is waar: ik - een oude zak - acht deze film een van de beste films aller tijden precies omdat het verhaal mogelijk het geniaalste verhaal is dat een film ooit heeft gehad. Alles in de film heeft een boodschap...

avatar van Iron Maiden
De filosoof schreef:

Zou je hier alsjeblieft iets verder over willen uitweiden? Ik vindt jouw analyses vaak erg interessant en ben benieuwd hoe jij deze conclusie hebt gevormd.

avatar van Basto
Ik ben ook wel benieuwd, met name, omdat Spielberg nooit zo veel boodschap heeft.

Iron Maiden schreef:

Het handigst lijkt me dat ik daarvoor verwijs naar mijn bericht/recensie van de film:
Ready Player One (2018)

PS. Leuk te horen dat je mijn analyses vaak interessant vindt.

avatar van Rodger
Echt wel een prima film,. zit goed in elkaar, mooi verhaal.. mooie effecten..
een 4.5 ****

avatar van ChantalParis
Old school avonturen film met een prima verhaal en werkelijk adembenemende visuals.
Helaas stelt de soundtrack teleur en naar het einde toe wordt het wel allemaal net een beetje té sentimenteel. Door de zeer hoge entertainmentswaarde krijgt deze film van mij toch een 8...
Bedankt Mr. Spielberg voor deze dolle rollercoaster rit

avatar van BlueJudaskiss
Vreselijke film.

Ik had het boek vorige week in een behoorlijk hoog tempo uitgelezen: ondanks dat het boek soms iets te veel verzandde in technische details een erg vermakelijke zit: het idee van een virtuele wereld die totaal geïntegreerd is met het echte leven buiten vond ik erg goed uitgewerkt en de verwijzingen naar de jaren '80 subliem. Al die mooie dingen ontbraken totáál in het boek.

Natuurlijk weet ik ook best wel dat film en boek twee totaal verschillende media zijn maar het verhaal van film is echt totáál anders dan het boek, tot aan wezenlijke verschillen in de personages aan toe. Voor mij werkte dit in elk geval niet, maar ik ben blijkbaar een van de weinige.

Het verhaal van de film vond ik dus echt heel dun, het miste de toch een zekere diepte van het verhaal van het boek. Film was eigenlijk een lange videogame zonder inhoud - ja goh, 'de echte wereld is mooier', als dat het diepste is wat de film te bieden heeft?

Mooie scene met The Shining hoor maar... ik blijf het een Spielberg-onwaardig rommeltje vinden.

avatar van Wallie82
0,5* voor de Delorean

avatar van Franklin1975
Geweldige film en ondanks zijn speelduur van ruim 2 uur, had ik een enigszins onbevredigend gevoel na afloop, omdat ik het gevoel had dat hij teveel ingekort is en het verhaal ietwat afgeraffeld is hier en daar, om het redelijk hoge tempo intact te houden.
Misschien dat een tweede kijkbeurt daar verandering in kan brengen.

avatar van Terminator05
Het ziet er inderdaad visueel niet slecht uit, maar er is geen samenhang in het verhaal en het weet op geen enkel moment de kijker bij het verhaal te betrekken ...

avatar van JoeCabot
Is Spielberg niet wat oud voor een midlifecrisis?

Ready Player One is een bombastisch, schreeuwerig kitschfestijn dat je beter bekijkt met een doosje paracetamol dan met een box popcorn. Alles aan deze film is bovendien ongelooflijk fake: de bordkartonnen personages, de romance, de hele setting eigenlijk.

En toch heb ik me geweldig geamuseerd. Het concept is zó gek en zó over-the-top is dat je zou verwachten dat het al na een eerste brainstormsessie geschrapt wordt. Maar Spielberg had het lef om er hoe dan ook mee aan de slag te gaan en dat verdient lof.

De kracht van deze film zit ‘m trouwens niet in de shitload aan futuristische effecten, maar in iets heel ouderwets: filmmagie. Spielberg had er lang een patent op, maar ik had eerlijk gezegd het gevoel dat hij zijn mojo al even kwijt was. Niet dus. Aanvankelijk is het even wennen aan deze Spielberg 2.0, maar al snel word je ondergedompeld in een geweldig avontuur en vliegt de tijd gewoon voorbij.

Met de constante verwijzingen naar 80s popcultuur zal Ready Player One geen originaliteitsprijs winnen, maar het geeft de film een leuke extra dimensie. Het bewijst in ieder geval dat je ook met een hoop jatwerk een geinige, geflipte “collage” kan maken.

Een instant classic wat mij betreft. De cheesy moraalles op het einde neem ik er met plezier bij. 4*

Voor mij een behoorlijke tegenvaller. Ik zie hier geen verhaal in.

Gave film veel hilarische momenten en historische momenten als game fan zelf. Goed gemaakt leuke acteurs.
Goed verhaal

avatar van Kondoro0614
“People come to the Oasis for all the things they can do, but they stay for all the things they can be.”

Dan toch eindelijk deze vrij recente film van ‘Steven Spielberg’ eens aangezet, ben best wel blij dat Netflix deze erop heeft gekregen, dus dat gaf mij gisteren mooi de kans hem gelijk aan te zetten. Ik had eigenlijk weinig verwachtingen maar het concept sprak me heel erg aan. Ik ben zelf wel een gamer, lang niet meer zo fanatiek zoals ik vroeger was maar ik doe het regelmatig nog wel. De film trok mij daardoor ook best aan, en de vrij positieve berichten die hij heeft gekregen.

Toch viel het buiten het erg leuke concept, de redelijk leuke acteerprestaties en knappe CGI wel een beetje tegen, en vooral het verhaal vond ik erg slap in deze film. De film kent daar wel een verhaal alleen was het verhaal nergens bepaald lastig te volgen en ik raakte vaak de concentratie kwijt. Ik denk ook wel dat ik daarom de twee uur en twintig minuten best veel vond en wellicht wel gewoon te lang voor een film als dit met zo’n slap verhaal, daar kon ook makkelijk twee uur of korter van gemaakt worden.

De film vergaarde nog wel wat lof van mijn kant vanwege de leuke game-characters die er in waren verwerkt. Zo zien we wat spelers als ‘Master Chief’ van de game-reeks ‘Halo’, en we zien bijvoorbeeld ook wat ‘Overwatch’ figuren voorbij komen. Ook misschien nog wel veel meer, al ben ik die weer vergeten. En uiteraard karakters uit de film wereld: ‘The Iron Giant’ en ‘Godzilla’ mochten niet ontbreken. Daarbij hanteerde de films ook leuke muziek uit vooral de jaren tachtig en iets ouder.

De acteerprestaties waren wel leuk in de film. Vooral Tye Sheridan en Olivia Cooke deden het wel leuk. De rest vrij standaard maar nergens echt acteurs die er ver boven uit staken. Vrij standaard acteurs, niks mis mee.

Het verhaal brengt ons naar de aarde waarin de overbevolking op gang is. Een oud-gamer heeft een online-virtuele gamewereld gebouwd genaamd ‘Oasis’ waar mensen geld konden verdienen en heel hoog in de ranglijsten konden staan. Wanneer de maker overlijdt heeft hij zogenaamde ‘Easter Eggs’ gemaakt die zijn fortuin aan de winnaar achter liet. Men gaat massaal op jacht naar de sleutels en ‘Parzival’ is de eerste die ontdekkingen doet. Echter word hij achterna gezeten door het bedrijf ‘IOI’ die de macht over de wereld willen hebben.

Persoonlijk vond ik de zo geheten ‘Oasis’ best slap. Het is nou niet bepaald een wereld waar ik persoonlijk zelf mijn hele leven zou vermaken, er was nergens echt iets wat bevestigde waarom de mensen er zoveel tijd en moeite in steken.

Ik zelf was aardig fan van de scene over ‘The Shining’ waar de online-vrienden in de filmdecor komen en ook echt de scenes zelf beleven. Eentje van hen genaamd ‘Aech’ kent de film niet en gaat op ontdekkingsreis. Waarna ze de twee meisjes tegen kwam, de zombievrouw uit kamer 237 en de bloedlift was het volgens mij wel duidelijk, ik vond het best leuk gedaan.

Al om al, zeker een vermakelijke film. Visueel gezien prachtig maar het verhaal was me toch wat slapjes en trok me niet altijd even erg. Ik vind dit soort films wel leuk, ik hou van games en films dus een mooie combi.

avatar van MindlessAssassin
Film was echt veel beter dan ik had verwacht. Zelf ben ik wel een gamer dus vandaar had ik deze film ook opgezet. Concept is erg interessant maar had niet verwacht dat het uiteindelijk zo goed uitgewerkt zou zijn. Alles wordt duidelijk uitgelegd dus ook al ben je geen gamer kun je deze film alsnog begrijpen. Alleen komen er wel een aantal nerd referenties in voor die je ervaring zeker beter maken als je ze kent.

Verhaal zelf is wel wat slapjes en cliché, maar visueel ziet het er allemaal wel gelikt uit. Acteerprestaties waren oké, al vond ik de jonge acteurs niet altijd even goed.

De end battle was overigens erg tof en zag er gaaf uit. Vooral het gevecht tussen Daito als Transformer en Godzilla was erg tof.

avatar van wendyvortex
Zeer waarschijnlijk Spielberg's leukste film sinds Minority Report. Nadat er iets gruwelijks mis ging in de wereld, leven mensen in 2045 vooral interactief in een soort uitgebreid Second Life. De inmiddels overleden ontwerper heeft een wedstrijd/queeste bedacht met als inzet zijn nalatenschap. De grote concurrent aast natuurlijk op, maar onze helden zijn de echte spelliefhebbers. Ik heb verder niet zo heel met games en virtual reality, maar de film zit ook boordevol verwijzingen naar alles wat leuk was in mijn jongere jaren, zowel qua films en muziek. Toppunt zijn de scenes die zich afspelen in de film waar de ontwerper ooit zijn grote liefde mee naar toe nam, prachtige tribute Spielberg!

avatar van Onceuponanytime
Niet altijd even eenvoudig om volgen. De film komt moeizaam op gang, maar zorgt achteraf voor kijkrijke scènes in de virtuele gamewereld . Aangenaam verrast en Steven Spielberg kennende, heb ik dankzij hem een leuke filmmoment achter de rug

avatar van Bakshi
Wallie82 schreef:
0,5* voor de Delorean

Sluit ik me helemaal bij aan.

Heerlijk!

Ik vind verhalen waarin mensen naar virtuele (game)werelden worden gestuurd doorgaans erg tof. Zeker omdat ik geloof dat een dergelijke toekomst (in mindere mate) helemaal niet vergezocht is. Op dit moment zijn er al virtual reality spellen, waarin mensen samenkomen en beste vrienden worden, zonder dat deze mensen elkaar ooit in het echt hebben gezien. Wat opvalt is dat er in de huidige virtual reality spellen veel mensen zitten die kampen met depressies, ptss etc. Het gegeven dat mensen die minder gelukkig zijn in het echte leven, sneller naar virtual reality neigen, wordt in deze film mooi benut.

Het verhaal op zich is verder niet super indrukwekkend, met uiteraard een geforceerd liefdesplotje dat vrijwel niets toevoegt. Waar de film wel in uitblinkt, is de vormgeving en de talloze referenties. Dat zorgt ervoor dat de film constant indrukwekkend blijft om naar te kijken en de bijna 2,5 uur vlogen daarmee werkelijk voorbij.

Toch moet ik bekennen dat ik vooral het eerste deel écht heel leuk vond en dat het richting het einde wat inkakte. Met name het eindgevecht was wat mij betreft wat over de top.

Superleuke film. Weliswaar best wel een lange film, maar dat besef je amper, want je vliegt van de ene actie naar de andere actie. Je moet wel op blijven letten (moet je naar de wc, zet 'm dan op pauze), want anders ben je de draad zo kwijt.

Vooropgesteld dat dit soort films ook niets voor mij is had ik deze beter kunnen laten liggen.
Toch niet gedaan en de hele rit uitgezeten.
Vermoeiend.
Wat ik vervelend aan deze film vind is niet zozeer dat het fantasie is maar dat doordat het fantasie is het ook alle kanten op gaat.
De ene twist na de andere, er komt geen einde aan, en het ene wapen na het andere wapen of machine en de ene nog vervaarlijker dan de andere.
Daarbij had ik ook niet zo veel met de hoofdrolspelers en kon ook heel veel spelers niet meer uit elkaar houden.
"Wie is dat nou weer?" "Was hij nou een good guy of toch een bad guy?"
En dan eindigt de film met een twist, en weer eentje en daarna nog eentje.

avatar van Pennywise76
Geweldige film!
Ziet er leuk uit, actie is top en al die referenties naar de 80’s....super.
Extra punt natuurlijk voor de DeLorean.

avatar van Ajax&Litmanen1
Herzien op Bluray. Dan maakt de film toch wat minder indruk, vergeleken met toen ik 'm 2,5 jaar terug in de bios zag. Visueel is de film nog altijd waanzinnig gaaf gemaakt, met schitterende shots, ontzettend mooi in beeld gebrachte actie en met vele, vele coole verwijzingen naar filmhistorie. Tegelijkertijd duurt de film me veel te lang, spreekt de cast me niet heel erg aan en zitten er wat stukken in de film die gewoon saai zijn. Wat ik al zei, de film duurt veel te lang, had er een half uurtje uit gesneden. Ready Player One kan op zich weinig doen aan het feit dat een 2e kijkbeurt meestal een mindere ervaring is, maar het is nu eenmaal zo bij mij met deze film. Maar nog steeds erg van genoten hoor, een dikke voldoende.

3,5* (was 4*)

FilmFan897
Deze film is een ode aan de pop culture.
Als je een film liefhebber bent en je houdt van video games dan is deze film een film dat je moet gezien hebben.
Ook Steven Spielberg fans zullen niet teleurgesteld zijn omdat er zoveel referenties en easter eggs inkomen.
Het is een vlotte film waar je van kan genieten en het is nog leuker om alle easter eggs te spotten!
Om echt alles te spotten moet je hem minstens twee keer bekijken maar voor de rest bijna niks op aan te merken.
Ik heb wel één minpunt, het einde is lastig te verstaan maar ja, dat zullen we dan wel zien in de tweede film!

Ik had deze nog niet gezien omdat het game-concept me niet heel erg aansprak, maar ik heb me uitstekend vermaakt. Inhoudelijk zijn er keuzes gemaakt om achtergrond en verdieping van hoe de wereld anno 2045 werkt zoals hij werkt op te offeren om het tempo hoog te kunnen houden, en de boodschap ligt natuurlijk al vanaf minuut 1 voor de hand. Echter, door het genoemde tempo en de vele referenties en (het blijft een Spielberg) het hart dat weer op de juiste plaats ligt is het uiteindelijk gewoon een hele leuke film. Good fun.

avatar van Graaf Machine
Bijzonder kinderachtige film. Viel me vies tegen gezien wat ik er over gelezen heb. Die verwijzingen naar van alles en nog wat uit de tachtiger jaren voegen niets toe, maar zijn voornamelijk flauw en vermoeiend.