Ready Player One (2018)

Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tye Sheridan, Olivia Cooke en Ben Mendelsohn

In de nabije toekomst ontsnapt de geïsoleerde tiener Wade Watts van zijn saaie bestaan wanneer hij inlogt op OASIS, een wereldwijd gebruikte virtuele utopie waar gebruikers idyllische alternatieve levens kunnen leiden. Als de excentrieke miljardair die OASIS heeft verzonnen komt te overlijden, stelt hij zijn enorme fortuin beschikbaar aan de winnaar van een grote virtuele schattenjacht. Wade gaat als een van miljoenen gamers op jacht naar de schat en moet het al snel opnemen tegen grote bedrijven en andere tegenstanders die er alles aan doen om de schat het eerst te vinden.

Dikkertje Dap
Ik ben daar ook van overtuigd, daarom is het juist om je rot te schamen zo lelijk

Ik wil er uiteraard geen welles-nietes spelletje van maken plus dat smaken verschillen maar ik heb er een "filosofie" over en die wil ik delen mede omdat ik wel nieuwsgierig ben naar de eventuele tegenreactie want ik moet erkennen verder geen verstand te hebben van wat mogelijk is of hoe het beter had gekund.

Mijn "filosofie"; De VR personages zien er zo uit omdat het een videospel is en daar moet aan herinnerd blijven worden plus dat binnen het spel eigenlijk alleen de VR personages Art3mis en Parzival er als echte mensen uitzien want de rest zijn fantasiefiguren en daar kunnen ze niet te veel tegen afsteken want dat is geen porum, het geheel moet homogeen zijn. Ik denk dat daarom besloten is het op deze manier op te lossen want zo gaan ze goed op in de rest van de VR en ik vind dat een prima besluit omdat ze namelijk in een videospel zitten en dat mag je tijdens de film niet vergeten, dat is essentieel voor de film, daar moet aan herinnerd blijven worden.

Maar nogmaals, ik heb er verder geen verstand van dus ben wel nieuwsgierig naar hoe het beter had gekund. Dacht ook op te merken, btw, dat de VR personages door de acteurs gespeeld worden middels zo'n pak waardoor de computer de bewegingen kopieert.

Op de een of andere manier schoot deze film bij mij in het goede keelgat, mocht dat nog niet duidelijk zijn

avatar van AC1
AC1
vinny70 schreef:

Schitterende film voor wie ook maar een beetje van sciencefiction houdt.

Of net niet. Iemand die zich zwaar verdiept in de sciencefiction literatuur vind dit misschien maar een oppervlakkige actiefilm of een aaneenschakeling van 'cinematics' uit een computerspel.

avatar van horizons
Wat vind de schrijver van het boek?

avatar van thoyouknow1980
heerlijk nostalgische film
En met dat nostalgisch heb ik het natuurlijk over die ouwe gamers zoals ikzelf.
Opgegroeid met de eerste Nes en Commodore 64,ben ik gewoon verknocht aan games.
Deze film neemt je mee op een reis in een toekomst waarin games virtual reality zijn geworden.
En dat hebben ze briljant gedaan,sterke punten genoeg zoals:
- prachtige beelden en cgi
- boeiend verhaal
- veel herkenbare game figuren
- goeie muziek,veel 80s
- veel actie
Al met al een prachtige avondvullende film die ik nog vaak zal bekijken

Ik vrees dat dit simpelweg niet mijn ding was.
Film zelf ziet er prima uit, goed en gelikt , laat dat maar aan Spielberg over.
Veel actie, veel spektakel, technisch fraai in beeld gebracht, al had ik dit keer meer 3D effecten verwacht dan in een gemiddelde film met deze techniek omdat dit een Spielberg produktie is.
Verder kon mij deze "Ready for Player one" niet echt boeien.
Teveel animatie en computer spelletjes geneuzel. Heb ik niet zoveel mee. En dan zit je inderdaad niet zo goed bij "Ready Player One"

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Replica Ready.

Dat Steven Spielberg erg belangrijk is geweest voor de filmwereld, is een understatement. Hij heeft menige parel op zijn cv staan. Toch voelt Ready Player One meer als een kopie aan. Een replica afkomstig van een copycat zelfs. Want dat zijn producties een revival meemaken, reikt vaak wat verder dan 'slechts' de jaren 80 dupliceren. Denk aan de Netflix-serie Stranger Minds. En dus kopieerde Spielberg - in navolging van al zijn bewonderaars - nu eens zelf het een en ander.

Dat de regisseur een grote liefde voor animatiefilms heeft, is geen geheim. Daar hoef je De GVR, Kuifje of zijn nieuwste animatie-serie niet voor te gaan zien. Grotendeels speelt de film zich af in een virtuele game-wereld. En voor animatiefilms gelden andere wetten. Veel regisseurs zullen zich er daarom niet aan wagen, maar Spielberg lijkt op safe te willen spelen en heeft het verhaal volgepropt met referenties aan de film- en gamewereld. Een vermoeiende zet. Herkenning betekent niet automatisch bevrediging.

Ready Player One is evengoed voldoende entertainend en met name in 3D erg mooi om te aanschouwen, maar in 2D zal alles echt een tandje minder zijn. Laat staan dat je dit op een Tv-scherm moet gaan aanschouwen. En als je de film verder ontleedt van alle grafische pracht blijft er nog minder over. De inhoud is namelijk saai en voorspelbaar. En ondanks dat de regisseur meestal een simpel verhaal omtovert tot iets spectaculairs, is dat hier op een sterk begin na niet het geval.

In Ready Player One is geen Richard Dreyfuss of Robert Shaw te ontdekken. Zelfs geen Tom Hanks of Harrison Ford op de auto-pilot. Enkel uitdrukkingsloze avatars en cliché-karakters met een VR-bril op hun neus. Meeleven zit er dus nauwelijks in. En dat is jammer want de film heeft genoeg potentie. Zelfs zonder acteerkanonnen. De regisseur is echter druk bezig zijn liefde te betuigen aan oude filmvrienden, games en al wat dies meer zij. Het leidt allemaal teveel af en schiet zijn doel voorbij.

***

Met dank aan Warner voor het recensie-exemplaar.

avatar van fappie
Waku schreef:
Ik vrees dat dit simpelweg niet mijn ding was.
Film zelf ziet er prima uit, goed en gelikt , laat dat maar aan Spielberg over.
Verder kon mij deze "Ready for Player one" niet echt boeien.

Helemaal mee eens. Maar het verhaal was ook niet mijn ding helaas. 2,0*

avatar van boombastic
“ GoldenEye - Oddjob “

avatar van notsub
Ik heb genoeg games gespeeld om hier de "vaktaal" van te begrijpen en dat was best handig. Met een virtuele wereld van jewelste ziet Ready Player One er onwerkelijk geweldig uit. De talloze nerdy easter eggs, referenties en jaren 80 muziek waren voortreffelijk. Dat het verhaaltje best mager is, deed er vervolgens weinig toe. Qua tempo, geluid en beeld is dit namelijk gewoon een groot spectaculair feest!

"I'm not crazy about reality, but it's still the only place to get a decent meal."

avatar van DragQueen
Een heerlijke entertainende film van de hand van Steven Spielberg, die me geen moment heeft verveeld. De vele verwijzingen naar andere games en films vond ik geweldig om te zien. Verder is het gegeven verhaal leuk bedacht en uitgevoerd, ziet het er visueel fantastisch uit, en wordt er goed geacteerd door de aanwezige cast. 4 Sterren.

avatar van AC1
AC1
horizons schreef:
Wat vind de schrijver van het boek?

Die is vast en zeker blij met het bedrag van de filmrechten die hij heeft gekregen.