Ready Player One (2018)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tye Sheridan, Olivia Cooke en Ben Mendelsohn

In de nabije toekomst ontsnapt de geïsoleerde tiener Wade Watts van zijn saaie bestaan wanneer hij inlogt op OASIS, een wereldwijd gebruikte virtuele utopie waar gebruikers idyllische alternatieve levens kunnen leiden. Als de excentrieke miljardair die OASIS heeft verzonnen komt te overlijden, stelt hij zijn enorme fortuin beschikbaar aan de winnaar van een grote virtuele schattenjacht. Wade gaat als een van miljoenen gamers op jacht naar de schat en moet het al snel opnemen tegen grote bedrijven en andere tegenstanders die er alles aan doen om de schat het eerst te vinden.

Niet echt geweldig. Persoonlijk vind ik het hele Oasis gebeuren toch een beetje tegenvallen. Het ziet er knap uit, maar het geeft me niet het gevoel dat dit dan iets zou zijn waar de hele mensheid verslaafd aan is.

Het verhaal is heel erg dun en vooral het grote, slechte bedrijf 101 is zo cliché dat ik er hoofdpijn van krijg.
Acteerprestaties zijn nu ook niet bepaald top.

De referenties naar films, games, muziek van eind jaren 70 en jaren 80 zijn het leukst. Had nog gerust veel meer van mogen inzitten. De Shining scene vind ik de leukste.

avatar van =EL!ZE=
Leuke film. Kijkt makkelijk weg en de referentie's naar de 80's zijn echt super leuk. Normaal gesproken hou ik niet zo van dat Si-fi gebeuren, maar deze was zeker wel te pruimen. Mijn zoon van 10 vind hem ook geweldig. Leuke familie film dus.

avatar van Bakema NL
Ik wil Steven Spielberg knuffelen voor deze film!!! Gewoon een hele vette 5. En dan doen mensen alsof de Marvel films het helemaal zijn. Dit blaast al die films weg op alle fronten!
Wat een feest om te kijken, feest der herkenning ook. En met mijn bijna 50 jaar en vanaf prille jeugd altijd al bezig geweest met games, strips, films en muziek is er bijna geen verwijzing en character dat aan mij voorbij gaat. En toch zal ik zat gemist hebben maar dan door het tempo....bij een volgende kijkbeurt gaat het flink pauzeren worden af en toe. Kom op man, er komt zoveel voorbij.....Batman bergbeklimmend, Robocop, the Iron giant, Freddy Krueger, Gundam.....de Holy handgrenade, maar is het die uit Monty Python of lag de inspiratie bij Worms, haaallelujaaaBOEM, fantastisch gewoon ! De originele Battlestar Galactica (als speelgoed), Rush 2112 poster, de Serenity, alle game personages etc etc etc en etc etc etc.
De nerd in mij wordt volledig op zijn wenken bediend met deze film . En het hele stuk met The Shining .
Verhaal eenvoudig. Mja, misschien. Maar niet eenvoudiger dan de gemiddelde blockbuster....eigenlijk is dit als geheel veel origineler, ondanks de 'geleende' personages en alles.
Ik zat met enorm veel plezier te kijken, wat een heerlijke film. Dit is zeker de Tron van deze tijd! En natuurlijk kwam er een Tron lightbike voorbij ook ergens.

Ik had mijn zoon tussendoor al geapped snel dat hij deze film echt moet gaan kijken....hij is ook verwoed gamer, Kubrick fan en dit moet hij zien gewoon.

Genoten!

avatar van barcam
Grafisch fantastisch maar inhoud en verhaal nul.
Zet dit naast de films die Spielberg maakten in de jaren 80 en er blijft niets van over.
Hedendaagse tieners zullen dit geweldig vinden maar zegt mij als oude zak niets.

Ik lees hier aan de lopende band dat het verhaal zo dun is en er geen inhoud zou zijn, maar het tegendeel is waar: ik - een oude zak - acht deze film een van de beste films aller tijden precies omdat het verhaal mogelijk het geniaalste verhaal is dat een film ooit heeft gehad. Alles in de film heeft een boodschap...

avatar van Iron Maiden
De filosoof schreef:

Zou je hier alsjeblieft iets verder over willen uitweiden? Ik vindt jouw analyses vaak erg interessant en ben benieuwd hoe jij deze conclusie hebt gevormd.

avatar van Basto
Ik ben ook wel benieuwd, met name, omdat Spielberg nooit zo veel boodschap heeft.

Iron Maiden schreef:

Het handigst lijkt me dat ik daarvoor verwijs naar mijn bericht/recensie van de film:
Ready Player One (2018)

PS. Leuk te horen dat je mijn analyses vaak interessant vindt.

avatar van Rodger
Echt wel een prima film,. zit goed in elkaar, mooi verhaal.. mooie effecten..
een 4.5 ****

avatar van ChantalParis
Old school avonturen film met een prima verhaal en werkelijk adembenemende visuals.
Helaas stelt de soundtrack teleur en naar het einde toe wordt het wel allemaal net een beetje té sentimenteel. Door de zeer hoge entertainmentswaarde krijgt deze film van mij toch een 8...
Bedankt Mr. Spielberg voor deze dolle rollercoaster rit

avatar van BlueJudaskiss
Vreselijke film.

Ik had het boek vorige week in een behoorlijk hoog tempo uitgelezen: ondanks dat het boek soms iets te veel verzandde in technische details een erg vermakelijke zit: het idee van een virtuele wereld die totaal geïntegreerd is met het echte leven buiten vond ik erg goed uitgewerkt en de verwijzingen naar de jaren '80 subliem. Al die mooie dingen ontbraken totáál in het boek.

Natuurlijk weet ik ook best wel dat film en boek twee totaal verschillende media zijn maar het verhaal van film is echt totáál anders dan het boek, tot aan wezenlijke verschillen in de personages aan toe. Voor mij werkte dit in elk geval niet, maar ik ben blijkbaar een van de weinige.

Het verhaal van de film vond ik dus echt heel dun, het miste de toch een zekere diepte van het verhaal van het boek. Film was eigenlijk een lange videogame zonder inhoud - ja goh, 'de echte wereld is mooier', als dat het diepste is wat de film te bieden heeft?

Mooie scene met The Shining hoor maar... ik blijf het een Spielberg-onwaardig rommeltje vinden.

avatar van Wallie82
0,5* voor de Delorean

avatar van Franklin1975
Geweldige film en ondanks zijn speelduur van ruim 2 uur, had ik een enigszins onbevredigend gevoel na afloop, omdat ik het gevoel had dat hij teveel ingekort is en het verhaal ietwat afgeraffeld is hier en daar, om het redelijk hoge tempo intact te houden.
Misschien dat een tweede kijkbeurt daar verandering in kan brengen.

avatar van Terminator05
Het ziet er inderdaad visueel niet slecht uit, maar er is geen samenhang in het verhaal en het weet op geen enkel moment de kijker bij het verhaal te betrekken ...