Ready Player One (2018)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tye Sheridan, Olivia Cooke en Ben Mendelsohn

In de nabije toekomst ontsnapt de geïsoleerde tiener Wade Watts van zijn saaie bestaan wanneer hij inlogt op OASIS, een wereldwijd gebruikte virtuele utopie waar gebruikers idyllische alternatieve levens kunnen leiden. Als de excentrieke miljardair die OASIS heeft verzonnen komt te overlijden, stelt hij zijn enorme fortuin beschikbaar aan de winnaar van een grote virtuele schattenjacht. Wade gaat als een van miljoenen gamers op jacht naar de schat en moet het al snel opnemen tegen grote bedrijven en andere tegenstanders die er alles aan doen om de schat het eerst te vinden.

avatar van weerwolf79
schumacher schreef:

Omdat je er zo naar vraagt; het is een kinderfilm en het trekt op geene zak.

het trekt geene zak, dat is nog steeds geen Nederlands en het is ook zeker geen kinderfilm.

Zeer vermakelijke film vol met leuke verwijzingen van films en games. Prachtige beelden waar de makers echt veel werk in gestoken hebben, de belichting is heel natuur getrouw ook al is alles duidelijk nep en cartoony. Bvb de scène van de Shining is zo goed gedaan dat het lijkt alsof ze het in real life hebben gemaakt.

De film verbeeldt nooit en is als gamer en film liefhebber echt een genot. Het heeft geen hoogstaande plot maar dit is echt entertainment.
Ik denk achteraf steeds aan Willy Wonka. De eigenaar/bedenken van Oasis wil zijn bedrijf overlaten aan iemand die het waardig is en heeft verschillende challenges bedacht en heeft 3 sleutels verstopt. Net als Willy Wonka met zijn gouden wikkels en de proeven in de chocolade fabriek.

Met torenhoge verwachtingen aan begonnen gezien de positieve recensies en viel zeker niet tegen. Op het cv van regisseur Spielberg nochtans een goede subtopper, maar in elk geval beter dan zijn laatste brouwsels (The BFG, The Post, Warhorse etc.). Knap dat zo'n krasse knar nog zo'n dynamische, moderne film kan maken, Spielberg is niet in het verleden blijven hangen en met zijn tijd meegegaan. Ready Player One is bovenal een visueel spektakel, zelden zo iets fraais gezien, en dat wil wat zeggen want op dat gebied worden we tegenwoordig toch rijkelijk verwend. Ook als toekomstvisie zeker geslaagd, hoewel ik zijn eerdere science fiction epos van zestien jaar geleden, Minority report(met Tom Cruise) nog sterker, rauwer en beter vond. Ready Player One heeft namelijk als nadeel dat het zoals vaker bij Spielberg(Hook, The Goonies, zelfs E.T.) erg oogt als een kinderfilm waar ook volwassenen naar kunnen kijken, en dan word het voor mij bij vlagen net wat te vrolijk, infantiel en voorspelbaar om helemaal te overtuigen. De schurken (en daardoor hun missie) komen in deze nieuwe bijvoorbeeld nogal stereotype, als een karikatuur over en dan wordt het voor een kijker toch wat moeilijker om je volledig te identificeren met de onoverwinnelijke kinderen. Niettemin verplicht kijkvoer voor iedere cinefiel.

als filmfanaat en gamer met pijn en moeite afgekeken...

avatar van ElPatron
Spielbergs beste film sinds Saving Private Ryan!

Onderhoudend, spannend en visueel prachtige productie.

Gisteravond gezien. Begin met 4 sterren.

avatar van Warning
Ziet er strak uit, overdonderend visueel spektakel. Race-scenes waren erg leuk (leuk om o.a. die oude batmobiel ook weer te zien).

Zweeft tussen een film voor volwassenen (setting van de film van The Shining is te eng voor kinderen) en voor kinderen (kinderen in de hoofdrol) in. Echter, de personages in de 'echte wereld' zijn weinig boeiend en delven het onderspit.

avatar van Alathir
Wel wat speciaals, doet inderdaad wat denken aan Willy Wonka en zijn chocoladefabriek. Misschien is Spielberg bezig aan zijn reeks Roald Dahl verfilmingen. Deze vond ik wel aardig want The BFG was behoorlijk saai ondanks de visuals. Dat is deze iets minder, leuk zo'n futuristische game. Vast de toekomst zo met een VR bril en sensorgebaseerd bewegen. Ik weet niet goed wat ik van al de filmreferenties in de film moet vinden, leuk of niet. Mwuah, beetje simpel denk ik. Speciale muziekkeuzes ook voor zo'n scifi-achtige flick. Goede muziek maar dat paste hier niet. De visuals zijn hier ook wel goed, maar uiteindelijk vond ik het nergens echt spannend worden. Tye Sheridan doet het goed en Mendelsohn is een redelijke villain, maar het gaat allemaal wat te eenvoudig. Je wordt meegenomen door de visuals maar het verhaal verdwijnt daardoor wat naar de achtergrond. Beetje jammer.

avatar van MovieHolic
Wat een epische film. Dit is echt mijn ding! Kon me niet lang genoeg duren! Mij deed het denken aan Avatar, al vond ik dit vermakelijker.

avatar van paul83
Erg leuke en ook goede film met legio "eastereggs".

Toch bijzonder hoe Spielberg van die onderhoudende films weet te maken ook al klinkt het verhaal op voorhand niet altijd even interessant.

Misschien hadden ze nog iets meer werelden kunnen gebruiken zoals the Shining. Dat was het nog meer een feestje van herkenning geweest. Echter is het nu al een visueel spektakel.

avatar van baspls
Mensen proberen altijd al te ontsnappen aan de sleur van hun dagelijkse leven. Horigen dansten op (schunnige) liedjes en later zijn boeren gaan ganzenborden om hun vrije tijd te verdrijven... In de 19e eeuw ontstond er echter een beweging in de filosofie en de kunst die escapisme naar een heel nieuw niveau bracht: De Romantiek. In deze tijd was de industriële revolutie in volle gang en Romantici zochten hun toevlucht in de natuur, het verleden, het geloof en de fantasie om aan de stank, herrie, armoede en lelijkheid van de moderne industrie te ontsnappen. Vandaag de dag leven we in een tijd met een aantal vervelende maatschappelijke kwesties en een ware epidemie van middelmatige films en afschuwelijke muziek. Het resultaat? Er is een hele subcultuur ontstaan die de stijl, mode, films, games en muziek van de jaren '80 (en eigenlijk ook '90) van de vorige eeuw verheerlijkt, net zoals Romantici in de 19e eeuw de Middeleeuwen verheerlijkten. Deze recente ontwikkeling weet schrijver (en uber-nerd) Ernest Cline perfect aan te dikken in zijn futuristische boek Ready Player One. Het kon bijna niet mooier dan dat Steven Spielberg - de succesvolste regisseur uit de jaren '80 en '90 - het boek zou gaan verfilmen en dat is dan ook wat gebeurd is.

2044. Wade Watts leeft in een dystopische toekomst met overpopulatie. Iedereen woont in op elkaar gestapelde trailer-parken en probeert aan hun miserabele levens te ontsnappen door middel van een virtual reality game genaamd OASIS. James Halliday de schepper van deze game, maakt bij zijn dood bekend dat hij een easter egg heeft verstopt in OASIS en dat de vinder de nieuwe eigenaar wordt van het platform. Het tirannieke bedrijf 101 laat honderden werknemers meedoen in de competitie. Watts – onder zijn alias Parzifal – en zijn vrienden Art3mis, Aech, Sho en Daito zijn echter vastbesloten zelf de prijs te winnen.

En over easter eggs gesproken… Godnondeju wat zaten er veel in deze film. En dan nog te bedenken dat Spielberg er een heleboel heeft weggelaten. Hij heeft bijvoorbeeld alle verwijzingen naar zijn eigen producties, op de tyrannosaurus en de DeLorean na, weggelaten. Nog steeds valt er voor nerds weinig te klagen. Het is veel te veel om allemaal op te noemen, maar wat ik zelf erg kon waarderen was de ijzeren reus uit The Iron Giant. Wat waarschijnlijk niet veel mensen herkende maar ik erg leuk vond was ook de spreuk uit Excalibur die gebruikt wordt voor de Orb: Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha. Verder natuurlijk ook de scène waar ze in The Shining gaan, vond dat ook erg knap gedaan gezien de achtergronden echt sprekend op de film leken. Tot slot vond ik het ook erg leuk dat er ter promotie van de film een hoop ‘remakes’ van filmposters uit de jaren ’80 zijn uitgebracht.

Ondanks mijn enthousiasme moet ik wel zeggen dat Ready Player One zeker niet perfect is. Er had veel meer gedaan kunnen worden met de wereld van OASIS en er hadden ook veel meer levels en opdrachten mogen zijn. Dit was allemaal maar een heel klein ijsbergtopje. Daarnaast zaten er ook een aantal onwaarschijnlijkheden in de film. Het speelt zich af in een mega grote overbevolkte wereld, maar toevallig leven alle personages in de zelfde stad als Wade, die kans lijkt mij minimaal. Vooral Sho en Daito hadden gewoon in Japan moeten wonen.

Spielberg levert hier weer een heel degelijk en vakkundig product af. Maar ik mis wel heel erg zijn handtekening (op het moraliserende einde na). Dit had allemaal net zo goed door Robert Zemeckis of Ron Howard geregisseerd kunnen zijn. Net als bij Kuifje en het Geheim van de Eenhoorn en De GVR wordt nergens echt gebruik gemaakt van een opvallende decoupage of nadrukkelijke cinematografie zoals Spielberg wel doet in bijvoorbeeld Jurassic Park en Indiana Jones. De muziek van Alan Silvestri was ook niet echt aanwezig en werd volledig overschaduwt door alle jaren ’80 muziek.

Het mag dan geen perfecte film zijn, het is wel bijzonder vermakelijk en eigenlijk door enkel de easter eggs al de moeite waard. Verreweg een van de leukste jeugdfilms van afgelopen jaren, al schat ik zo in dat er meer jongvolwassen als kinderen deze film zullen zien.

avatar van NERD
Kinderachtiger dan ik verwacht had

avatar van Macmanus
Spielberg mag met pensioen.

Weinig soeps dit filmpje. De wereld is vrij stompzinnig. Ergerde me dood aan Mark Rylance. Elke rol die hij speelt lijkt hij een soort downsyndroom te hebben. Kan hij weer terug in zijn doos? Dacht bij Bridge of Spies nog wel dat het een specifiek ding was bij die rol. Maar ik denk dat dit zijn trade mark is. Werkelijk niet te harden. Vond de cast verder ook wat saai. Die Tye Sheridan is dood serieus, Olivia Cooke doet het niet gek veel beter, laat staan die andere tokens.

Wat ook blijft tegenvallen bij Spielberg zijn CGI, is hoe lelijk het is. Wat vooral mist is wat design vernuft. Het is technisch vast wel lastig maar waar is het team dat wat klasse brengt? Wat rest is een vrij vlot filmpje dat voorspelbaar is maar makkelijk vol te houden verder. Of dat nou punten verdiend weet ik niet. Ik geef er maar een paar. Maar ik ben nu wel een beetje klaar met Spielberg en ook wel een beetje met die laffe nostalgie.

2 sterren.

avatar van ikkegoemikke
James Halliday saw the future.
And then he built it.
He gave us a place to go.
A place called ... THE OASIS.

Recent kreeg ik een Playstation VR set als verjaardagscadeau en heb sindsdien al aardig wat uren rondgestruind in verschillende virtuele werelden. Ik begrijp dus maar al te goed dat in films zoals “Ready player one” de bevolking meer tijd spenderen in deze artificiële omgeving als in de werkelijke. Zoals men al opperde aan het begin, deze virtuele fantasiewerelden zijn zo aanlokkelijk omdat er zoveel te beleven valt. Maar ook omdat je als individu zoveel kunt zijn. Net als in “2047 : Virtual Revolution” lijkt het alsof de hele mensheid het contact met de werkelijkheid verloren is en hun hele fortuin verkwisten aan digitale upgrades en gadgets en hun gehele vrij tijd rondlopen met zo’n futuristisch uitziende VR-bril. Spijtig genoeg is dan ook de moraal hetzelfde als in deze laatste film. Namelijk dat men de virtuele bindingen moet doorknippen en weer terug gaat leven in de realiteit. Misschien zit hier wel een grond van waarheid in. In onze huidige maatschappij is de kunst van communiceren en socialiseren aan het verpieteren doordat we dit meer op een digitale manier doen.

Het verhaal op zich vond ik een beetje rechtlijnig en eenvoudig. De dag dat één van de ontwerpers (James Halliday) van de virtuele speeltuin OASIS zijn laatste adem uitblaast (in werkelijkheid), schijnt het dat hij een zogenaamde “Easter egg” verstopt heeft in OASIS. Een mega hoofdprijs waarmee de eerlijke vinder de totale controle over OASIS krijgt en ineens Halliday’s fortuin erft. Natuurlijk krijgen we een wedloop tussen twee kampen. Enerzijds de jonge Wade (Tye “Joe” Sheridan) die samen met enkele van zijn online vrienden naarstig op zoek gaat naar de verborgen sleutels. Niet enkel en alleen voor de faam en fortuin, maar ook om de firma IOI (Innovative Online Industries) een hak te zetten. IOI wil kost wat kost de hoofdprijs winnen en alzo de grootste firma ter wereld worden. En aldus krijgt Wade als geduchte tegenstander de CEO Nolan Sorrento (Ben “Mississippi Grind” Mendelsohn) wiens onuitputtelijke bron van inkomsten een voordeel geeft. Onnodig te verklappen wie er tenslotte aan het virtuele kortste eind zal trekken.

Neen, het verhaal op zich is niet echt episch. De beelden en de algehele sfeer daarentegen wel. De eerste opdracht met de aartsmoeilijke straatrace volgestouwd met hindernissen, was al iets om van te kwijlen. Dat er een T-Rex en een dolgedraaide King Kong bij te pas kwamen, was misschien lichtelijk overdreven. Maar voor de rest zag dit gedeelte er toch wel actierijk en flitsend uit. Daar zou ik dolgraag ook wel eens aan willen deelnemen. Idem voor de locatie Doom. Een deathmatch daar meemaken moet toch ook enorm energiek en opwindend zijn. Maar voornamelijk is “Ready player one” een reusachtige knipoog en nostalgische terugblik op de jaren 80. En dit op allerlei gebied. Zowel de muziek, de film als de gamewereld uit dit tijdperk wordt omvangrijk bewierookt. De hele film is dus volgepropt met verwijzingen hiernaar. De DeLorean uit “Back to the future”. Een zwevende dansvloer met de soundtrack van de Bee Gees. De Atari spelletjes en een t-shirt van Joy Division. Een veelvoud aan befaamde personages die als avatar komen opdraven in de VR wereld. Je mag er zeker van zijn dat elke scene wel een verwijzing bevat. Het lijkt alsof Steven Spielberg niet alleen de helden op zoektocht stuurt naar de Easter Egg, maar ook de toeschouwers eenzelfde taak heeft toebedeelt. Vind zoveel mogelijk verborgen verwijzingen.

Als je een fervente gamer bent, zal deze film je zeker en vast bekoren, daar het merendeel louter en alleen een grafisch festijn is. Alleen al de openingscene waar de wereld van OASIS in wordt voorgesteld, is een adembenemend en indrukwekkend spektakel. Voor anderen is het misschien een beetje teveel van het goede. Het kan overkomen alsof je bij je beste vriend thuis naar de buis zit te kijken, terwijl hij zich rot amuseert met het spelen van een mega fantastisch game. Een beetje frustrerend. Ik heb me kostelijk geamuseerd met deze film. Buiten enkele vraagstukken (ik snap niet hoe Wade zijn installatie aan het werken kon krijgen in een busje in het midden van een autokerkhof) ging deze film er als zoete koek in bij mij. En dat het meisje achter de avatar Art3mis in RL ook een natuurlijke schoonheid zou zijn (Olivia “Me and Earl and the Dying Girl” Cooke), was een vanzelfsprekendheid. Ik ben niet echt een grote fan van Steven Spielberg en vind sommige van zijn films echt slappe kost, maar hier slaagt hij er toch weer in om mijn filmhart iets sneller te laten slaan. En niet alleen omdat ik eigenlijk ook een beetje hooked ben aan het VR fenomeen (Ook al heeft het nog niet die scherpte die hier getoond wordt). “Ready Player One” is een beetje “The Goonies” meets "Tron". Maar dan met meer technologische toverij en een ander soort schat als beloning.

avatar van Donn Gosse
Lekker puzzelen met raadsels .. een film dat zeker GEEN schande oscar verdient! ja gewoon top!

Uitstekende film in een virtuele game wereld. Negatieve noot is dat in het tweede deel te veel aktie en chaotische toestanden worden getoond. Dit toont de wereld waar de huidige jeugd in leeft. Te opgefokt, veel te snel,... Doch een mooie film (vooral 1e uur en het einde) om te zien.

avatar van Thomas83
Zag een trailer vorig jaar, en vond het er toen wel wat te typisch Young Adult uitzien, wat ook wel logisch is gezien het bronmateriaal. En wat me ook opviel was dat de echte wereld er veel aantrekkelijker uitzag dan de virtuele, OASIS. Achteraf blijkt dat ook wel bewust zo gedaan te zijn, als onderdeel van de wat belerende en sentimentele conclusie op het einde. Jammer dat we zo'n groot deel van de film in OASIS vertoeven, want dat aanzienlijke deel van de film is maar een overdadig en niet eens zo imponerend CGI-festijn en een makkelijk excuus voor eindeloos veel verwijzingen naar nerd- en popcultuur. Echt zo'n film die alleen is gemaakt, ontworpen, om een doelgroep te plezieren.

Spielberg kan natuurlijk nog wel actie regisseren, maar van een echt verhaal of enige karakterontwikkeling is nooit sprake. Acteurs als Sheridan, Rylance en Mendelsohn laten echt wel zien wat in zich te hebben, maar helaas blijven vooral Wade en de bad guy enorm vlakke en kleurloze personages, hoe leuk Mendelsohn het ook maakt. Van de sidekicks doen hooguit Aech en Art3mis er nog enigszins toe. Uiteindelijk krijg je met name in het laatste bedrijf vooral veel domme opgeblazen actie in plaats van dat de film de tijd neemt iets uit te diepen. 2.0*.

avatar van cantforgetyou
Als Spielberg fan kunnen zijn films meestal al niet stuk bij mij. Deze film leek mij één van zijn mindere. En dat is gebleken. Toen ik de trailer zag, dacht ik al dat het niet mijn ding zou zijn. Hoewel ik wel van Science Fiction houd. Ik vind de regels die bepaald worden in deze film irritant. Elke keer komt er weer een andere regel bij. Dit wordt op een gegeven moment flauw. Ook vind ik de special effects niet heel bijzonder. Het was te gemakkelijk gemaakt. Spielberg komt er mee weg, omdat het een game is die in de film speelt en daardoor mag het ook een beetje houterig of nep overkomen. Het is allemaal zeker niet slecht, maar gewoon niet zo mijn ding. Ik kick veel meer op dino's, haaien of E.T's.

Iedereen heeft het over King Kong, wat ook niet zo vreemd is met een reuze gorilla die aan het empire state building hangt, maar ik hoor niemand over Donkey Kong terwijl het volgens mij daar (mede) een verwijzing naar is. Heb zelf nooit Donkey Kong gespeeld maar heb toentertijd wel diverse malen met de kinderen meegekeken en meen me te herinneren dat je net als in Ready Player One (aan het einde van de rails) de gorilla ziet wegzakken.

Daar stonden grote accu's waar hij het op aansloot maar ik denk dat je het allemaal niet te letterlijk moet nemen want het is vrijblijvende plezier ende vermaeck en dat vind ik juist het leuke aan deze film, lekker even los uit het dagelijkse gepolitiseerde gemekker. Maar goed, smaken verschillen en dat is bij deze film duidelijk merkbaar, hate it or love it.

avatar van Matt81
Erg vermakelijk

De avatar/VR-constructie is natuurlijk niet nieuw (Avatar/Matrix maar bv ook laatste Jumanji) maar is hier zeer vermakelijk uitgevoerd. Zoals gezegd is t verhaal tamelijk dun en af en toe flink moralistisch maar het wordt met zoveel flair en vaart verteld dat t met afstand een van de leukste Spielbergs van de laatste tig jaar is.

avatar van horizons
Na een wat slepend eerste gedeelte begint de film na dik half uur eindelijk vaart te krijgen en wordt ons een amusante film voorgeschoteld.
De boodschap is natuurlijk heel erg veel moraal.

Geweldige film heb er enorm van genoten!

avatar van Filmkriebel
Met hoogtes en laagtes. Ik had het boek in 2015 al gelezen en Spielberg vertaalt het waardig naar film. Soms voelt Ready Player One wel erg beladen aan CGI en meer dan voor enkele interessante setpieces te zorgen, springt het in de Oasis wereld van de hak op de tak zonder dat er ook maar veel van bijblijft. Hoe mooi en duur de special effects zijn, er is weinig dat blijft hangen. Het geheel richt zich duidelijk wel tot een jong publiek, maar die zullen helaas vrees ik niet alle referenties snappen, die eerder betrekking hebben op de veertigers van nu. Ach ja, een beetje cultuur bijbrengen kan nooit kwaad

De vele referenties naar de popcultuur zijn wel heerlijk : of het nu de nummertjes uit de jaren '80 zijn of de games die we twintig tot dertig jaar terug speelden, daar blijft wél heel wat van hangen: de knipoog naar The Shining en zombies is geslaagd, Spielberg verwerkt zijn eigen T-Rex in de film en "Jump" van Van Halen is een openingsnummer van formaat. En dat zijn nog maar een paar van vele verwijzingen De gamewereld is niet echt mijn wereld maar er worden ook vrij veel oude spellen geciteerd.

De film geeft onverbloemd (een ietwat makkelijke) boodschap mee dat mensen ook even tijd moeten maken in de echte wereld. Spielberg keert na een hoop serieuze films terug naar een genre waar hij het mee gemaakt heeft in dit leven: super-entertainment. Alleen is de magie van weleer er niet altijd.

Steven Spielberg op zijn best. Prachtmovie vol verwijzingen naar andere toppers. Doet me denken aan Avatar maar met technieken 2018. Vb. race met de DeLorean uit back to the future... zelfs Thriller van MJ of King Kong is te zien. Top movie. Wel film voor liefhebbers van genre SF of adventief. Is topper voor de SF-fans..

avatar van AC1
AC1
Lewis-06 schreef:
als filmfanaat met pijn en moeite afgekeken...

Indrukwekkend! Dan ben je verder geraakt dan ik.

AC1 schreef:

Indrukwekkend! Dan ben je verder geraakt dan ik.

ik bedoelde als film en GAME-fanaat sorry...

avatar van VanRippestein
Wat een verschrikking was dit zeg! De designs van de VR personages is om je rot te schamen zo generiek en lelijk maar die personages stralen alsnog meer realisme uit dan de "echte wereld" die wegkijkt als een kinderfilm: slechterikken kijken boos, de hoofdrolspeler lijkt naast zijn opgeblazen pornolippen een psychische stoornis te hebben. En het 11-jarige jochie heeft als enige trait dat ie 11 jaar is en een manlijke avatar is omg!!!! Geen man in het echt! Wut! Heftig! Wow! Amazing! De referenties zijn ronduit geforceerd; veel worden er zelfs in de film uitgelegd, en ze lijken weinig functie te hebben behalve zelfverklaarde nerds te pleasen. Spielberg is echt te oud om hier iets boeiends neer te zetten. Inhoudelijk heeft de film barweinig te bieden. Tot slot 1 punt aftrek voor de Shining referentie. Zeggen dat je een groot Kubrick fan bent en vervolgens cartoons door The Shining laten grappen en grollen. Kubrick zou zich omdraaien in zijn graf. Genant.

avatar van horizons
Misschien ging Spielberg wel op stoel van King zitten. Har har. Die vind Kubrick's versie namelijk helemaal niks.

De designs van de VR personages is om je rot te schamen zo generiek en lelijk

Dat is gedaan om je eraan te herinneren dat het VR personages zijn, ben ervan overtuigd dat alles er exact zo uitziet als Spielberg wilde.

Proest.. dankjewel, m'n scherm zit nu onder de koffie.
Pornolippen?? Hahaha.. hoe kom je erop? En je moet wel psychisch gestoord zijn als je plastisch chirurgie zou willen om je lippen dunner te krijgen.

Kubrick zou zich omdraaien in zijn graf

Dat lijkt me dan wel weer een mooie scene voor in The Shining.

Film is in 90% van de gevallen entertainment of zou dat toch moeten zijn.
In dit geval is het entertainment van het hoogste niveau.
Schitterende film voor wie ook maar een beetje van sciencefiction houdt.
Must see!