The Lords of Salem (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Rob Zombie
met Sheri Moon Zombie, Bruce Davison en Jeff Daniel Phillips

Heidi, een blonde rock chick, is DJ bij een lokaal radiostation en vormt samen met Herman Whitey Salvador en Herman Jackson het 'Big H Radio Team'. Dan ontvangt ze een houten doos met een vinylplaat met de tekst "een geschenk van de Lords". Wanneer ze de plaat afspeelt, speelt deze achteruit en ervaart ze flashbacks van een traumatisch verleden. Wanneer Whitey de plaat draait speelt deze vooruit en wordt het een enorme hit bij de luisteraars. Dan ontvangen ze een nieuwe houten doos van de Lords met vrijkaartjes, posters en opnames van een optreden in Salem. Al snel komen ze erachter dat het geen rockspektakel is: de heren van Salem keren terug en willen bloed...

avatar van Insignificance
Middeleeuwse tantetjes met verrotte tanden en haar vol spinnenwebben die al hijgend en sissend allerlei occulte gebeden de film inslingeren. Liefst nog met een grom. Het is niet mijn soort horror. Ook in het nu is dit clubje heksen niet iets dat me aanspreekt, maar daar omheen weet Zombie nog wel eens wat leuks op beeld en uit de speakers te toveren. Spooky, dat liedje, en hoe dieper Sheri Moon er in wegzakt, hoe leuker het wordt. Niet alles werkt, maar de ik-ga-er-vol-voor finale heeft wel wat.

avatar van Jimske
Sfeervolle film, waarbij vooral de soundtrack erg angstaanjagend overkomt. Hiermee heb ik dan ook meteen het beste punt vermeld van de film. Verhaal is warrig, en bovendien dun. Acteerprestaties waren wel goed vooral van de 3 zussen. Vond hem zeker niet zo goed als zijn vorige films, daarvoor is het verhaal te slap en de uitwerking te matig. 2.5*

avatar van Boeikens
Magere Rob Zombie.

Het plot is echt mager en daarmee een valkuil om een mooi onderhoudende film te maken. Alsnog vind ik dat het op dit vlak best meeviel mede ook het vrij goede acteerwerk.
Bij deze prent zit het hem in de dagelijkse kleine, soms subtiele verschijningen en gebeurtenissen, die met de dag wat grootser worden. Zij dragen bij tot een prachtige sfeerschepping die een groots finale deden vermoeden, echter werd ik hierin zeer teleurgesteld.
Grootste minpunt vond ik tevens ook de enorme traagheid in het verhaal en de totaal ontbrekende spanning.

avatar van joolstein
De laatste Rob Zombie die ik nog moest bekijken en wat voor één! Wat een heerlijke film! Rob schotelt ons dit keer een film voor die rechtstreeks uit de Italiaanse gothic horror films van de sixties en seventies lijkt te komen. Denk aan "Rosemary’s Baby" of "Suspiria." En dit keer geen bloederige splasher gore maar een veel subtieler en mystieker onderwerp. Namelijk heksen en de antichrist. We zien flashbacks van dominee John Hawthorne en de heksenverbranding in Salem en in het heden van Salem zien we shock-jock DJ Heidi Hawthorne (Sheri Moon Zombie) die langzaam in ban raakt van heksen. Hiernaast is er dan nog de belangrijke zij-plot over Francis Matthias. Deze drie lijnen komen uiteindelijk samen. Maar onderweg zien we zeer prachtige visuele beelden, toch ook gore en verder absurde scenes. Als ik zo kijk naar de ratings en kritieken zijn er maar weinigen die Rob Zombie goed vinden. Helaas voor diegene kan ik me daar niet in vinden want ik vond deze film wederom supersterk! Jammerlijk dat mensen steeds maar weer een The Devil’s Rejects willen.

avatar van Left4Dead
Toch echt wel de slechtste Zombieproductie die ik ken. Ben verknocht aan zijn films maar deze slaat de plank voor mij helemaal mis. Oké, er zitten een aantal mooie shots in maar ik mis vooral de humor en gore zoals in zijn eerdere films, gelukkig heeft hij dat wel weer opgepikt in de prent 31
Nee dit is het niet wat ik graag van de man zie, mijn 2** blijven staan. Vooral het geneuzel in het begin met het radiostation duurde mij veel te lang, er zat te weinig actie in. Daarnaast vond ik het acteerwerk dit keer aardig tegenvallend op momenten, het pruikje van mevrouw Zombie was een terror om aan te zien. Ga dat eens een keer wassen! Te weinig verhaal en te langzaaaaammmmm.

Too bad Zombie!

lezertje
joolstein schreef:
'

PARDON? 'Rosemary'baby' (1968) Italiaanse gothic horror. Dacht het toch echt van niet. Waar haal je deze onzin vandaan?

lezertje
Absoluut de slechtste film die regisseur Rob Zombie heeft gemaakt. In de film grijpt Zombie terug op de bekende heksenprocessen in het dorpje Salem, Massachusetts. Zombie, ook verantwoordelijk voor het scenario, strooit daarbij in het rond met kwistig mystieke teksten en mysterieuze beelden, zonder daarmee enig effect te bewerkstelligen. Hierdoor krijgt de film een zeer rommelig karakter en vraagt de kijker zich voortdurend af wat deze beelden te betekenen heeft. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat hoofdrolspeelster Sheri Moon Zombie zichzelf ook constant afvroeg wat de bedoeling van deze beeldenbrij was.
Daarnaast blijkt het dat Zombie zijn research wat beter mag doen, want de dominee Jonathan Hawthorne, die de heksenprocessen in Salem leidde, leefde niet van 1640 t/m 1703, zoals ergens in de film te lezen valt, maar van 1641 t/m 1717. En slordigheid die een goede scenarioschrijver nooit zo mogen maken en het tevens het bewijs van is, dat ook Zombie niet wist waar hij mee bezig was. Slechts 1 ster voor de aankoop van het celluloid (Of was het videotape).

avatar van dzjo-dzjo
Sorry, maar ik vond dit een mega vage film.. Misschien hou ik niet van dit (sub)genre, maar ik kon er mijn aandacht niet bij houden..

avatar van Woland
Totaal niet wat ik er van verwachtte, vooral gezien mijn eerdere ervaringen met Rob Zombie. Die prima bevielen, daar niet van, maar Zombie gaat hier op een andere toer. The Lords of Salem is veel mysterieuzer, laat de actie en humor grotendeels thuis, en focust op bijna psychedelische wijze op de mentale aftakeling van Heidi (Sheri Moon Zombie) ten gevolge van de invloed van de heksen. Gelukkig houdt hij alsnog wel van een goede soundtrack. En hoewel het wel wat traag en soms wat saai is, levert het uiteindelijk alsnog een vrij aardige film op.

Lords of Salem speelt zich af in het welbekende Salem, MA. Het zal dan ook niet verbazen dat hekserij in de film een belangrijke rol speelt. We zien de oorspronkelijke heksen bezig zijn in Salem, en The Crucible it is not - hier zijn het ook echt satanistische, vieze, naakte kollen die de Antichrist op willen wekken. En zo niet in hun zeventiende-eeuwse heden, dan maar in de toekomst. In ons heden werkt Heidi als DJ bij een lokaal radiostation, en zodra ze een pakketje ontvangt met een opname van de Lords of Salem gaat het langzaam aan mis. Langzaamaan raakt zij ook bezeten, komt ze onder invloed van haar hekserige buren, en we zien dit alles escaleren tot een optreden van de Lords of Salem zelf. Nou ja, we zien geen optreden, maar wel een serie van steeds vreemdere beelden en visioenen culminerend in de geboorte van een demon door Heidi. Iets minder vage visioenen en dromen, en iets meer plot had ik wel fijn gevonden, maar alsnog ben ik positiever dan de consensus hier.

avatar van John Milton
Naar boven afgerond kom ik daar ook op uit, maar het scheelt weinig...

avatar van john mcclane 2
De enigma Rob zombies film die Ik not moest Zien,en het is Zijn meest occulte nachtmerrie achtige werk tot nu toe
Je mist wel de humor van bijvoorbeeld devils reject . Maar deze totaal Andere aanpak beviel erg goed .
Het is zeker niet zombies beste werk. Maar het occulte aspect sprak mij erg aan , ook met die muziek in het begin , met die radioshow waar alles begon .
En het weglaten van expliciete gore was ook wel behoorlijk anders , maar paste wel in de sfeer .
Ik kijk uit naar het vervolg op devils reject die is aangekondigd , en je mag wel stellen dat dit een van de beste Amerikaanse horror regiseur is van de afgelopen decennia .