ad
  • 8.077.428 stemmen

The Lords of Salem (2012)

Horror / Thriller | 101 minuten

Genre: Horror / Thriller

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada

Geregisseerd door: Rob Zombie

Met onder meer: Sheri Moon Zombie, Bruce Davison en Jeff Daniel Phillips

Releasedatum: 10 september 2012

Over The Lords of Salem

"We've been waiting... we've always been waiting"

Heidi, een blonde rock chick, is DJ bij een lokaal radiostation en vormt samen met Herman Whitey Salvador en Herman Jackson het 'Big H Radio Team'. Dan ontvangt ze een houten doos met een vinylplaat met de tekst "een geschenk van de Lords". Wanneer ze de plaat afspeelt, speelt deze achteruit en ervaart ze flashbacks van een traumatisch verleden. Wanneer Whitey de plaat draait speelt deze vooruit en wordt het een enorme hit bij de luisteraars. Dan ontvangen ze een nieuwe houten doos van de Lords met vrijkaartjes, posters en opnames van een optreden in Salem. Al snel komen ze erachter dat het geen rockspektakel is: de heren van Salem keren terug en willen bloed...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Margaret Morgan

Herman Jackson

avatar van jipt

jipt

Wat een nachtmerrie. Snap dat de meesten het rariteitenkabinet van Rob niet kunnen bekoren, vandaar de lage score, maar ik vond het prachtig. Waar ieder ander horror-regisseur dit magere plot, compleet gejat van Rosemary's baby, op een saaie vlakke manier had uitgewerkt, maakt Zombie er een heus what-the-fuck-fest van. De opbouw is sfeervol, angstaanjagend, mooi en is van de fotografie tot in de art-direction tot het schone uitgewerkt, de film heeft een prachtige eigen look ( een mix tussen 70's, modern, gotisch en klassiek). Bizar gestoorde climax ook, gedurfd, bizar en origineel.

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Erg fijn genre werk, waarmee Zombie teruggrijpt op de horrorfilms uit de jaren '70/'80, maar wel in een eigentijds jasje. Sterke, originele soundtrack en lekker occulte weirdness. Hier en daar hallucinerend mooi. Had nog iets gekker gemoeten voor een echt hoge score, want het ontbrak de film aan spanning. Veel beter in ieder geval dan die irritante hillbilly slasher van hem, The Devil's Rejects. Verder nog geen werk van Zombie gezien, maar dit smaakt naar meer. Dankzij Mozarts Requiem een halve ster extra. 3,5*

avatar van umbra

umbra

• 2024 berichten

5-tal maanden geleden gezien, recentelijk nog een bekeken en eerlijk, toch één van zijn mindere werken vind ik. Vond het vooral met momenten zeer bizar en beetje dat euhm gevoel, vooral naar het einde toe. Ik kreeg nooit het vette gevoel dat ik bij zijn vorige films wel had. Ik kreeg het er niet echt warm, noch koud van, ondanks dat, toch nog een 6/10, maar dat is gewoon té weinig voor wat ik van Rob Zombie verwacht. Beetje teleurgesteld...

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Wij vonden dit een prettige film, alhoewel naar het einde toe vond ik persoonlijk de film iets afglijden qua spanning. Maar het verhaal was goed en de acteerprestaties ook voldoende.

Niet echt een griezelfilm maar meer een horror.

avatar van tattoobob

tattoobob

Een griezelfilm is toch hetzelfde als een horrorknusse stoel

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Als men het over een horrorfilm heeft denk ik aan bloederige scenes terwijl een griezelfilm meer suspense is, onderhuidse spanning.

Voorbeelden: Horror - The Tortured

Nightmare on Elm Street

Griezel - Paranormal Activity

House at the end of the street

Voorbeeld van beide

in een film - The Shining

Maar dit is mijn persoonlijke mening!

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19354 berichten

Griezelfilm is gewoon hoe ze vroeger horror noemden. Voordat dat woord was ingeburgerd in het Nederlands. Horror is in het Engels het hele spectrum en bijvoorbeeld een slasher is een van de bloederiger subgenres. Ik kan me nog herinneren dat er videotheken waren waar de horrorafdeling de Griezelafdeling heette. Voor mijn gevoel was het woord horror in de jaren '80 wat minder algemeen ingeburgerd dan nu, maar het is lang geleden, dus misschien heb ik het mis.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Verreweg het beste wat Rob Zombie als regisseur gemaakt heeft. Wat hij hier audio-visueel neerzet is erg bijzonder.

avatar van wibro

wibro

Zeer aangenaam verrast door deze film van Rob Zombie waarvan ik tot voor kort dacht dat zijn films in het teken stonden van de wansmaak. Niet deze film dus. Het verhaal mag dan misschien niet zo veel voorstellen, maar als ik deze film moet beoordelen op het audio/visuele, dan heb ik hier maar een woord voor en dat is Magistraal Met open mond staan te kijken naar die prachtig vormgegeven en sfeervolle decors. Een gang nog nooit zo mooi in een film gezien. Ook de scènes met de schitterende muziek uit Mozart's Requiem zijn om in te lijsten. Ook niet te vergeten de scène aan het einde met de muziek van The Velvet Underground. (All To-morrow's Parties) Deze film oogt als een kunstwerk en als zodanig beoordeel ik hem ook. Het gemiddelde van ruim 2,5* is natuurlijk schandalig laag maar ik denk dat dat komt omdat veel mensen te veel de nadruk leggen op het verhaal. Dat laatste is iets waar ik de laatste tijd steeds meer afstand van neem.

avatar van Peake

Peake

Style over substance is voor mij allesbehalve een probleem maar bij deze film doet het flinterdunne en rommelige script toch de nodige afbreuk aan de audiovisuele klasse.

avatar van dennislaport

dennislaport

Behoorlijk ondergewaardeerd.

Ik vond het echt een topper, misschien niet de beste acteer prestaties. Maar wat andere ook al noemde, audio en visueel erg sterk! Een echt griezel film waar het af en toe echt spannend / eng wordt.

topper om rond 02:00uur in je eentje te bekijken.

dikke 4.0!

Theunissen

Deze film vandaag bekeken met in het achterhoofd nog het meesterwerk van Rob Zombie te weten "The Devil's Rejects" (een gedeelte van die cast, speelt ook mee in deze film). Daar kan deze film zeker niet aan tippen (had ik ook niet verwacht en lijkt me eerlijk gezegd ook niet te doen) maar het was wel een lekkere mysterieuze en soms ook wel creepy (het wordt wel nergens echt smerig of hard) film die zeker wist te boeien. Ook zitten er best veel wat aparte en bijzondere scenes in.

Zowel visueel als qua geluid is deze film een genot om naar te kijken (mede ook in combinatie met het regelmatige bloot). Het grote minpunt van deze film is echter de cast en dan vooral hoofdrolspeelster Sheri Moon Zombie. Ze is opzicht prima geschikt voor een bijrol, maar een hoofdrol is toch wat te veel gevraagd en ze zag er ook vreselijk uit met die dreadlocks, belachelijke bril en plakplatjes op haar lichaam. Ook de andere cast is niet bepaald hoogstaand (m.u.v. de creepy andere bewoners van het verblijf) en hebben vooral een bijrol.

Al met al heb ik me aardig vermaakt met deze film en als iemand anders dan Sheri Moon Zombie de hoofdrol had gespeeld, had ik waarschijnlijk de film nog beter gevonden.

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Jammer dat het occulte in veel gevallen niet echt mijn subgenre is maar desondanks weet Zombie mij toch te overtuigen met zijn take op het occulte subgenre. Zoals altijd ziet het er op visueel vlak weer magnifiek uit, de mise-en-scene is grandioos, fijn decor design en kleurengebruik en ook de scares doen hun werk naar behoren. Zoals wel vaker met horror vind ik de aanloop juist veel interessanter dan wanneer de protagonist(e) al helemaal diep in de shit zit. The Lords of Salem is geen uitzondering daarop.

Vooral erg knap hoe Zombie de middenweg weet te vinden tussen moderne en klassieke horror. Toch een gegeven waar veel regisseurs verdronken zijn maar Zombie blijft met gemak boven water. Fijn dat vrouwlief nu eindelijk eens de hoofdrol vertolkt, haar presence is hier voor gemaakt. Zombie weet als geen ander een hele ongemakkelijke sfeer te creëren en hierdoor zijn audiodesign nog een schepje bovenop te gooien. Op cinematografisch en sfeerschepping niveau echt uitermate sterk maar toch had ik de pacing van het begin door heel de film gezien. Zoals Ti West dat zo goed kan.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2017 stemmen

Naomi Watts schreef:

Jep ik ook, beste gedeelten van de film.

Zoals Ti West dat zo goed kan.
en Polanski en vele andere jaren 60/70 regisseurs ; )

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Doelde ook meer op de hedendaagse regisseurs. Al zei ik dat niet dus sterk punt .

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2017 stemmen

Ah vandaar : ) ja eigenlijk sowieso niet gek veel regisseurs die tegenwoordig slow burn doen (durven), al lijkt het een beetje terug te komen

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

• 2084 stemmen

Bleed us a king!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk nog nooit van Rob Zombie gehoord had. Niet als muzikant en zeker niet als film producent. Tot mijn verbazing heeft hij wel een indrukwekkend palmares op zijn naam staan en daar stonden dan ook nog wel "Haloween" en "Haloween II" tussen. En de lijst van muzikale bijdrages is des te indrukwekkender. Maar namen onthouden is ook nooit mijn sterkste punt geweest. Maar "The Lords of Salem" is nu niet bepaald een goede referentie voor onze Rob.

Naderhand gezien had deze film alles om een uitstekende horror te worden. Vooral het eerste uur is het echt genieten van de naargeestige en soms wel creepy atmosfeer die er overheen hing. De intro was al een klein beetje een teleurstelling, met de oude heksen die er naakt stonden te dansen rond een vuur en bezwerende teksten stonden te scanderen. Ze zagen er niet uit in dat afhangend lillend vel. Ze leken me eerder op met papierpulp gemaakte handpoppen. Wat kan je echter verwachten als je het volgende leest bij de trivia op IMDb : "There are no digital effects in the film. " Ja dat was in dit geval wel direct te merken. Ongeacht dit kleine detail, gaf deze inleiding me wel een verwachtingsvol gevoel en hoopte ik dat dit de aanzet was voor een creepy satanische film met een roedel heksen in de hoofdrol.

Het volgende beeld is het bevallige achterwerk van Sheri Moon Zombie, vrouw van en qua vrouwelijk naakt zeker de moeite waard, die de lokale DJ Heidi speelt, die nog maar recent afgekickt is van een of andere drugsverslaving. Op het moment dat ze een anonieme levering ontvangt met een vinylplaat van de band "The Lords" en deze thuis afspeelt, zijn de poppen aan het dansen. Het eerstvolgende half uur kon ik alleen maar goedkeurend verder kijken. De sfeer was donker, dreigend en subtiel in beeld gebracht. De gang met de onheilspellend uitziende deur op het uiteinde. De lampen die symmetrisch achter elkaar hingen. De plotse verschijningen in de badkamer en de keuken van naakte verschrompelde heksen. Dat alles zorgde voor een magnifieke opbouw naar een schijnbaar schrikwekkend einde.

En daar gaat het dan (voor mij) pijlsnel de dieperik in. Heidi begint bizarre en abstracte waanbeelden te krijgen. Vervalt terug in haar verslaving en zet ons op een hallucinante bizarre trip met beelden die bij mij een "Wat is dit in godsnaam" gevoel gaven en ik meermaals mijn voorhoofd moest fronsen. Een yeti-achtig monster dat grollend verschijnt, spookachtige figuren met grijze wapperende maskers (Ik gok dat het een symbolische uitbeelding is van door vuur gesmolten gelaten) die haar darmen uitrukken, masturberende priesters, Heidi die een rodeo rijdt op een geit, Heidi erotisch dansend met een KISS-imitator, smeltende beelden, flitsen van duivelachtige figuren en uiteindelijk Satan zelf die er uitziet als een klein rondhuppelend aardvarkentje of een plastieken Teletubbie. Dat sloeg bij mij alles. Ikzelf ben niet gelovig, maar ik vrees dat de echte godsvruchtige mensen hier wel eens aanstoot aan kunnen nemen. Het gehalte van blasfemie ligt hier wel enorm hoog. Het gebruik ervan is dan wel weer verantwoord daar het hier ook over duivelsaanbidders gaat die alles wat goddelijk is verwerpen.

Uiteindelijk was het gewoon een variant op het thema uit "Rosemary's baby" maar dan wel verschrikkelijk slecht uitgewerkt. Het einde dat zich afspeelde in een soort theatergebouw waar een select publiek het uiteindelijke schouwspel mocht gadeslaan (waarschijnlijk de door de muziek opgeroepen nakomelingen uit het stadje Salem). De 3 moderne heksen die zich in de loop van het verhaal hadden gevestigd in het huis waar Heide woonde om er voor te zorgen dat niemand het eeuwenoude ritueel kwam verstoren, gaven daar een vertoning waar menig abstracte en moderne toneelgezelschappen jaloers over zouden zijn.

Voor mij dus niet echt een geslaagde horrorfilm (als we het dat wel mogen noemen). Het was een veelbelovend begin en eindigde op een wel echt gestoorde manier. Als dit laatste gedeelte niet onder invloed is gecreëerd dan weet ik het niet. Niet dat ik ander werk van Rob Zombie nu ga vermijden, want ondanks dat dit een rariteitenkabinet was ben ik er vrij zeker van dat de man capabel is om een keigoede duistere horrorfilm te fabriceren.

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1959 berichten

Dat moet hij dan nog doen, die duistere horrorfilm fabriceren.

avatar van goongumpa

goongumpa

Enkele goede scenes en audiovisuele vondsten in een verder enorm rommelige film.

avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

Rob Zombie flikt het weer.

Weer ben ik naar aanleiding van het plot, de poster en de trailer geinteresseerd in een film van hem. Maar halverwege merk ik al dat het weer een teleurstelling wordt. De film heeft soms een heerlijk macaber sfeertje en de 3 vrouwen in het huis hadden ook wel iets mysterieus. Maar Zombie gooit er weer allemaal vreemde scenes tussendoor en ik was de zogenaamde nachtmerries van Heidi al snel zat. Er zat weinig tempo in en het laatste kwartier gaat ie weer helemaal los met alle krankzinnigheid die je je maar kan bedenken. No guilty pleasure. Ik las dat hij Halloween 3D niet gaat regisseren. Een zege voor de franchise. Wat mij betreft mag ie helemaal kappen met films maken.

avatar van Confusie

Confusie

Vond het een vrij saaie zit. Gebeurde weinig echt boeiende dingen. Mooiste van de hele film vond ik nog de shot in het begin van haar naakte achterzijde op bed.

Die was wel prikkelend.

Sowieso wel een bekoorlijk vrouwke hebtie.

avatar van Binlion

Binlion

ook al heeft Heidi mooie billen, het is gewoon een baggerfilm

avatar van frolunda

frolunda

Is deze eigenlijk al op dvd of blue ray verkrijgbaar?

avatar van frolunda

frolunda

dank u....ik zal er eens achteraan gaan.Hoop wel dat ie de moeite waard is.

avatar van Chris0478

Chris0478

Qua beeldvoering en geluid toch echt een kunstwerk. De film zelf vond ik een beetje tegenvallen.

Maar ook ik ben fan van the velvet underground dus dat maakte weer een hoop goed.

Mezelf toch nog wel vermaakt met deze film .

avatar van cucciolo

cucciolo

Kannonne wat een bizar filmpje! Een freak show van jewelste. Heerlijk fout, soms duidelijk zoekend naar de grenzen van wat er wel/niet kan maar toch bruisend van originaliteit. Enige minpuntje vind ik toch wel dat er (anti)religie bijgehaald moest worden om bij te dragen aan de onheilspellende sfeer, geeft voor mij niet echt meerwaarde. Gelukkig neemt de film zichzelf niet al te serieus, wat ik een pluspunt vind in horrorfilms.

Verder was de spanningsopbouw tot in de puntjes verzorgd en je wordt steeds een beetje verder meegezogen in die naderende dreiging. Echt grote klasse.

Inhoudelijk was het eigenlijk niet heel erg indrukwekkend, maar ja kreeg ook niet het gevoel dat dat de bedoeling was. De aankleding, sfeer, spanning, fascinatie, en eigenlijk allerlei elementen sleuren je mee alsof je bijna gehypnotiseerd wordt. Dat krijgt de film toch maar mooi voor mekaar.

kevinverwijst

Super film wederom van Rob Zombie, hij maakt echt fantastische horrorfilms. Na House of 1000 Corpses, The Devil's Rejects, Halloween en Halloween II nu dus The Lords of Salem. Ben nog geen een keer teleurgesteld geweest. Het is inderdaad een bizarre film maar dat vind ik hier een positieve eigenschap. Had ook hoge verwachtingen en ben blij dat ze werden waargemaakt. Heel eng is het niet maar de sfeer is super, net als bij al die fantastische horrorfilms uit de jaren 70 en 80. Het kleurgebruik was ook heel mooi gedaan kreeg een beetje een Suspiria gevoel. Het heksen thema vond ik ook een verademing. Kon maar geen echt goede en leuke horrorfilm vinden over heksen. Als iemand nog suggesties heeft?

avatar van Daan258

Daan258

Daan258 schreef:

Heb lang op deze nieuwe film van Rob Zombie gewacht en heb hem vanavond dan eindelijk gezien.

Maar wat viel de ongelofelijk tegen zeg.

Kheb hem met wat vrienden gekeken en we zaten allemaal van: waar de fuck zitten we naar te kijken?. Het verhaal was zo onwijs wazig en fucked up, ik weet gewoon echt niet wat ik ervan moet denken.

Misschien over een hele lange tijd nog is bekijken en hopen dat die me dan wat beter bevalt.

Tot nu toe vind ik dit de minste van Zombie, jammer.

Na bijna anderhalf jaar later heb ik deze film toch nog maar is opgezet.

Nog steeds ben ik grotendeels eens met mijn vorige bericht, maar toch heb ik me dit keer er iets meer mee vermaakt en beviel het verhaal bij de 2e kijkbeurt mij wat beter. Ook moet ik zeggen dat er toch wel een erg goede en mooie sfeer wordt gecreëerd. Ik blijf het nog steeds geen fantastische film vinden maar na de 2e kijkbeurt doe ik er toch 0,5* bij.

avatar van housemoviewatch

housemoviewatch

Niet echt een geweldige film. Pas naar het einde toe word het beter. Maar voor de rest niet echt de moeite waard.