I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

avatar van chack
PROPAYNE schreef:
Best een aardig filmpje.
Als hij niet door je strot geramd werd 60 keer per jaar.
Want zeg nou zelf, hoevaak komt deze nou wel niet op tv?!!!!
Ik heb 'm zovaak voorbij zien komen dat ik het nu een irritante k@tfilm vind geworden.
Sorry hoor.
Volgens mij was hij 2 weken geleden ook al op tv!!!

Dan kijk je niet. Kolere zeg.

Ik heb em nog nooit op tv voorbij zien komen. Maar kijk dan ook zelden tv.

TMP
Aardige film met een goede hoofdrol voor Will Smith, die uitermate geschikt is voor dit soort rollen. Het ziet er visueel allemaal prima uit en hoewel het plot niet hoogstaand is, blijft de film toch de gehele speelduur boeien.

avatar van ibendb
Lang was ik benieuwd naar I, Robot. Een film die door vrienden de hoogte in wordt geprezen.
Het eerste deel stelde niet veel voor. Gewoon een detectiveverhaaltje maar dan in de toekomst met robots. En na driekwartier zat er nog steeds geen vooruitgang in het verhaal en werd het nogal saai. Totdat bekend raakte dat er een revolutie ging plaats vinden. En die revolutie was gewoon geweldig. De robots waren spannend én dreigend. De scènes bij VIKI was gewoon geweldig. Door het flitsende en duizelingwekkende camerawerk kwam het 3D effect echt goed over. Ja, ik keek in 3D omdat het er leuk uit zag.

De special effects konden naar mijn mening toch beter. Chicago zag er niet echt uit. De N5's daarentegen wel. Die vond ik erg mooi vormgegeven. Over het acteerwerk valt niets op aan te merken. Will Smith is altijd wel leuk in een actieprent. 3,5*

avatar van Ajax&Litmanen1
You know, somehow, "I told you so" just doesn't quite say it.

I, Robot heb ik destijds hoog beoordeeld, maar ik heb de film nooit eens een herziening gegeven, ook al dacht ik daar de afgelopen wel vaker aan om het te doen. Deze week is het er toch maar eens van gekomen. Het komt alleen vaak voor dat zo'n film na een 2e kijkbeurt een teleurstelling wordt. Gelukkig overkomt dit I, Robot niet.

I, Robot weet namelijk een overtuigende mix van actie, thriller, avontuur en enig drama te bieden. Het plot is interessant, omdat het iets is wat in de toekomst wel eens werkelijkheid zou kunnen worden. De film ziet er knap gemaakt uit, al is het soms wel erg CGI-achtig met de beelden. Maar de robots zien er bijvoorbeeld geweldig uit, al is het wat goedkoop dat ze weer erg op de mens lijken. Iets creatiever had het wel gekund.

De hoofdrol is voor Will Smith en dat is maar goed uit. Met zijn uitstraling en oneliners weet hij er nog wat van te maken. Ik zie hem sowieso erg graag als acteur, omdat hij zijn rollen bijna altijd vol overtuiging en met veel enthousiasme neer weet te zetten. Misschien is zijn afkeer tegen de robots iets wat vergezocht, maar het levert ieder geval wel vuurwerk op. De film kent een paar knappe actiemomenten, waarbij de grote finale in de toren toch wel het hoogtepunt genoemd mag worden. Sowieso heb ik erg genoten van de shots met honderden robots tegelijk in beeld.

3,5* (was 4*)

avatar van pollyke
ik vind Will Smith best een goede acteur voor dit soort films.
Net zoals in Independence Day haalt alleen hij de juiste actie voor de juiste film erbij mét een goede one liner zo nu en dan.
Ik heb ook Hitch gezien en daar past hij gewoon niet in, naar mijn mening dan...

Visueel is de film zeer goed in orde. Precies of de robots écht in de scene rondlopen
en niet op het scherm zijn geplakt.

En wat is Sonny toch een schattig robotje met z'n knipoogje

avatar van peterx43
Eén van de beste science fiction movies ooit. Heeft wat mee van Bladerunner eigenlijk. Deze film heb ik al meerdere keren bekeken en hij blijft goed, wat je niet kunt zeggen van de meeste andere films. Heeft veel te maken met Will Smith's performance.

avatar van -LvB-
peterx43 schreef:

Het is een gotspe om dit platte actiefilmpje te spiegelen aan een Bladerunner..

avatar van pierre18
Blijf het een topper vinden. Zelfs na 6 keer op de beeldbuis blijf je geboeid kijken. Will Smith verveelt nooit (goddank geen Tom Cruise in deze SF-film), maar de hoofdrol wordt opgeëist door Sonny.
In tegenstelling tot sommige criticasters op dit forum vind ik het plot juist zeer interessant en SF-realistisch. (Strekking heeft ook wat weg van de Nederlandse film 'De Lift')
Beelden zijn prima in orde, spanning is goed opgebouwd met enkele aardige plotwendingen.

Tot slot; Vind 'm veel te laag gewaardeerd op dit forum

edje555

avatar van MerikW
Net deze film gezien, vond hem stukke leuker als ik had verwacht! Meestal houd ik niet zo van de robot films als deze maar deze film wist mij zeker wel te pakken!

avatar van Insignificance
Proyas in de grote Will Smith Show. Je krijgt al snel de indruk dat het meer om hem draait dan iets anders. Ik ben al bepaald geen fan en dan krijg je ook nog een zooi van die typische, schijtlollige opmerkingen om de oren. Helemaal irritant wanneer dat ook nog eens tijdens de actie gebeurt. Hopeloos.

Het verhaaltje heeft in de basis wel wat haken en ogen waar je mee aan de haal zou kunnen gaan, maar de opgelepende eenvoud waarmee het zich bedient, nodigt daar niet toe uit. Het babydrama rondom Spooner bereikt z'n dieptepunt in als die droom duidelijk wordt. Save the girl! Gatverdamme, zeg.

Het spoor met de broodkruimels heeft ook al niks om het lijf dat boeit. Eigenlijk het enige dat er een beetje toe doet, zijn de de decors en designs. Glad, strak en klinisch, best mooi, al gaat er te weinig dreiging van uit. Wat dat betreft jammer dat uitgerekend de NS-5 zo'n suf gezichtje heeft gekregen.

Straalt niks uit, die robot. Ja, kleurtjes. Een karig bedenksel al met al en de finale vervalt al snel in een soort utter silliness. Slechts omwille van de actie dat het enigszins door te komen is, maar de film wordt er geen tel beter op. Een lichtgewicht sci-fi voor fans van Smith, zoiets. En daar hoor ik niet bij.

goede sf film

avatar van MichaelMovie
Een aangename sciencefictionfilm om te bekijken.
De moderne elementen zijn leuk weergegeven.

avatar van frodok
tja, weinig nieuws, ook inhoudelijk niet. Machines nemen de macht over van de mens. Het roept vragen op als 'wat maakt een mens een mens', en 'bestaat de ziel wel?' Op zich heel interessant, maar de film doet daar heel weinig mee. Het verzandt allemaal weer in actie, jammer genoeg...

avatar van tommykonijn
Lang geleden dat ik deze gezien heb, maar in der tijd vond ik het wel een vette film. Laatst toen hij op TV kwam weer eens gezien, al heb ik wel het eerste half uur gemist.

Wat ik me herinnerde bleek nog steeds te kloppen: I, Robot is een vermakelijke sciencefictionfilm. Een aantal jaren geleden was het allemaal wel nog een stukje indrukwekkender, maar dat komt waarschijnlijk door de leeftijd waarop ik de film zag en doordat ik toen nog lang niet zoveel films had gezien als nu. Desondanks zijn de special effects buitengewoon aardig. Ik zal niet zeggen dat de robots er altijd even levensecht uitzagen, maar ze doen zeker niet onder voor bepaalde CGI figuren uit de hedendaagse films.

Will Smith is aardig op dreef in zijn rol en hetzelfde geldt voor zijn tegenspeelster Bridget Moynahan. Het verhaal is relatief simpel, maar er wordt veel uitgehaald door de bombastische, maar leuke, actiescènes. Deze fragmenten houden de vaart erin en houden het verhaal interessant. Ik vind futuristische visies die regisseurs werpen op de wereld altijd wel intrigerend, dus daarmee heeft de film vrij automatisch mijn aandacht vast.

I, Robot is geen meesterwerk, maar wel degelijk een vermakelijke scifi-thriller met een goed uitgewerkt verhaal. Wat wel een beetje jammer was, was dat het filosofische aspect wat af en toe geprobeerd werd naar voren te halen, niet aansloeg. Normaal gesproken vind ik dat wel fijn bij een dergelijk verhaal, maar hier werkte het op de een of andere manier niet. Verder kan ik niet echt iets negatiefs opmerken. Prima vermaak!

avatar van Gerlof1378
Puike sf film met een sterk verhaal, goede acteurs/actrices, mooie CGI. Dit is samen met I Am Legend de beste films van Will Smith persoonlijk. Ga hem zelf vanavond weer eens zien, vooral op blu-ray komt deze film echt tot zijn recht.

avatar van arno74
Leuke scifi. Destijds in de bioscoop gezien en dat was toen best indrukwekkend, inmiddels bij elkaar een keer of drie gezien, blijft leuk. Goede CGI die rond die tijd een kwaliteitssprong begon te maken. Aardig verhaal met een fijne mix tussen scifi, actie en spanning. In die zin is het een vrij brede film die het in tegenstelling tot de actiegenre van tegenwoordig niet van de ene explosie/vechtpartij/achtervolging na de andere moet hebben, hier zit ook nog enige inhoud in. Alleen de dialogen zijn op een enkele na heel flauw/kinderachtig, verder is het heel vermakelijk. 3 a 3,5* bij deze herkijk.

avatar van sandero16
Special effects waren mooi maar het verhaal en het sciencefiction gehalte konden mij niet boeien.

De zoveelste slechte ervaring met sciencefiction. Af en toe ook een goede ervaring maar meestal slechte.

Vanwege het camerawerk en de effecten geef ik deze film toch nog 2 *.

avatar van Rico120
deze film is puik werk top en geweldig

avatar van PEN15
Toen ik ooit the Crow had gezien was ik er zeker van dat die Psoriasis (zoals ik hem nog dágelijks gekscherend noem) binnen mijn lijstje met favoriete regisseurs zou gaan nestelen naast Burton en Cameron mede ook door de gothic/fantasy-sfeer. Het is pas de derde of vierde film, na Dark City (en the Knowing die ik maar half heb gezien dus die reken ik nog niet mee) wederom heb ik me zitten verbazen dat dit het nou moet zijn. Ik vind het beetje een lege-kalorienfilm waarbij ik kijk en na afloop niet het verzadigde gevoel heb van, zo ik heb voor vandaag een film gekeken. De stijl is de boosdoener. Neem nou het constante eenmansshow van Smith en Moynahan, almaar ging het om hen en de kat mag er niet eens bij zijn. Mevrouw-net-dertig-en-al-een-doorgewinterde-wetenschapper beheert die hele robotfabriek solo zonder personeel, assistenten of stagairs. Heeft in de loze uurtjes nog zoveel tijd dat ze in haar uppie en modieuze jasje de detective gaat bezoeken. Met zijn drieen opnemen tegen een aziatisch inwoneraantal aan roodknipperende robots..ugh.
Het pakte me nauwelijks en ik vind hem eerlijk gezegd minder dan Dark City.

Tevens:

Ik snap niet dat mensen Will Smith een goede/geniale acteur vinden. In welke film heeft hij nou echt moeten 'acteren'? Hij speelt altijd dezelfde rollen: de actieheld met een vleugje humor. (op 1 á 2 films na).

Voor deze films is hij perfect en in zulke films moet hij ook blijven spelen. Maar om Wil Smith nu een geniale acteur te noemen!

Daar wilde ik eigenlijk ook wat over kwijt, maar bang dat ik dan alle Smith-fans over me heen zal krijgen. Ik vind hem niet de acteur die zich moeiteloos aanpast aan allerlei typetjes en buiten zijn standaard-ik kan overschakelen zoals o.a. Mel Gibson, Tom Cruise en Gary Oldman. Hij heeft telkens dezelfde uitstraling, kijk o.a. naar het wiegen van de schouders als hij loopt. Als ik halverwege had gekeken had ik niet direct gezien dat het I, Robot was, maar Independance Day of Men In Black. Het vergt dus allemaal wel iets meer dan alleen snel even een sik laten staan voor deze rol...

avatar van IH88
“You know, somehow, "I told you so" just doesn't quite say it.”

Sterke film met een intrigerend uitgangspunt. Robots die ons leven makkelijker maken krijgen steeds meer menselijke trekjes, en gaan steeds meer zelf beslissingen nemen. Er zijn drie wetten waar de robots zich aan moeten houden, maar kunnen de steeds intelligenter wordende robots dat omzeilen? En is de grootste vijand van de mens, de mens zelf?

Interessante vragen die in I, Robot op een luchtige manier worden gesteld. Maar regisseur Proyas is toch vooral geïnteresseerd in veel actie, veel Will Smith en veel visuele pracht. De robots zien er echt schitterend uit en de actiescènes zijn soms overduidelijk CGI, maar wel spannend. Smith heeft genoeg charisma om dit soort films in zijn eentje te dragen en Moynahan is soms onbedoeld hilarisch als ijzige en ietwat wereldvreemde Susan. De grote ster van de film is natuurlijk de robot Sonny, een prachtige creatie van de makers. I, Robot is een actievol Will Smith vehicle met een interessant toekomstbeeld.

avatar van GoodOldJack
Ik vond deze echt een erg geslaagde blockbuster. Van in het begin zorgt Proyas ervoor dat zowel de positieve als de negatieve gevolgen van de robotisering van de maatschappij getoond worden, zonder zelf echt een voorkeur te laten blijken voor A en B. Hier en daar zijn er subtiele momenten te vinden waarop je denkt dat dit een anti robot film is (in het begin bijvoorbeeld is er de scène waarin je robots ziet als vuilnismannen, arme menselijke ex-vuilnismannen met andere woorden) maar evengoed zijn er wel scènes waarin de meerwaarde aangetoond wordt van robots. Vaart zit er verder goed in, acteerprestaties zijn meer dan behoorlijk, CGI ziet er prima uit, erg goed.

avatar van TornadoEF5
Het begint eigenlijk op te vallen hoe gedateerd films van begin jaren '00 wel al niet zijn. De gebruikte CGI maakte het kwetsbaar daarvoor (erg lelijk), de robots zijn niet echt mooi getekend, de blockbuster evolueerde hard in tussentijd en nieuwe verhalen rond robotica zijn ondertussen vaker en veel beter gedaan. Gooi daarbij lelijk geschoten beelden en het gebrek aan een goede soundtrack bij, en een cast die enkel Will Smith als bekende acteur heeft, en dan weet je het wel. Dikke buis!

TornadoEF5 schreef:

Wat een onnozele opmerking zeg. Moet je misschien eens de juiste films op gaan zetten.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat is het nadeel aan afhankelijk zijn van technologie, die om de haverklap weer volledig verandert of anders oogt. Een tijdloze film is een film die minimaal gebruikt maakt van de technologie die aanwezig is.

TornadoEF5 schreef:

Nee, je hebt gewoon ongelijk met wat je zegt. Er zijn tig films uit de jaren 00 die er fantastisch uit zien, zowel qua camerawerk als CGI.

Overigens is er ook vrij weinig mis met de CGI van I, Robot.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Overigens is er ook vrij weinig mis met de CGI van I, Robot.

We have to agree to disagree

avatar van Iron Maiden
TornadoEF5 schreef:
nieuwe verhalen rond robotica zijn ondertussen vaker en veel beter gedaan.

Heb je een paar aanraders?

Het is een film die van clichés en elders gejatte ideeën aan elkaar hangt, maar evengoed is de film zeer vermakelijk (dus goed bedacht en in elkaar gezet): het verhaal is leuk en spannend en af en toe word je ook nog een filosofische vraag toegeworpen waar je hersenen op kunnen knagen dus wat wil je als kijker nog meer? Het is moeilijk om zo’n film een cijfer te geven: het kritisch verstand c.q. gebrek aan authenticiteit eist een laag cijfer, het vermaak c.q. het hart een hoog cijfer. Maar omdat authenticiteit en verstand al te hoog worden gewaardeerd, volg ik mijn hart maar dus vier sterren! Ik ben immers een mens en geen robot!

avatar van Antonev
Iron Maiden schreef:

Heb je een paar aanraders?

Ik vond Ex Machina een heel behoorlijke film over A.I.

avatar van Zwolle84
Wat een tegenvaller zeg. Met zo’n uitgangspunt - hoewel niet al te origineel - moet je toch veel meer kunnen doen dan deze platte, plastic, spuuglelijk vormgegeven meuk. En die Will Smith gaat me ook per film meer tegenstaan, met steeds weer die identieke macho rol.