I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

Zwolle84
Wat een tegenvaller zeg. Met zo’n uitgangspunt - hoewel niet al te origineel - moet je toch veel meer kunnen doen dan deze platte, plastic, spuuglelijk vormgegeven meuk. En die Will Smith gaat me ook per film meer tegenstaan, met steeds weer die identieke macho rol.

avatar van Shadowed
Vond hem eigenlijk reuze meevallen.

Toegegeven, effecten en verhaal zijn misschien niet helemaal top. Het lijkt alsof de robots helemaal niets wegen en dat je ze gewoon in de lucht kan gooien met het gemak waarmee je een voetbal de lucht in trapt vanaf je eigen handen.

Maar daarnaast, vond ik hem eigenlijk erg vermakelijk. De robots zagen er ondanks dat de CGI niet al te best was nog best grappig uit. Vooral Sonny was leuk vormgegeven. Maar de robot die helaas maar in 1 scene aanwezig was maar er vooral leuk uitzag was de slooprobot.

Smith speelt wat op automatische piloot, maar leuk genoeg om je geboeid te houden en overklast zijn tegenspeelster met gemak. Wat ik vooral een leuke scene en finale vond was de revolutie. Niet het meest origineel maar leuk gedaan.

Leuk genoeg voor een avondje vermaak.

Tarkus schreef:
Prachtige SF-film met alweer een uitstekende Will Smith, die van Science-Fiction wel zijn handelsmerk lijkt te maken. Al is ie in andere genres ook wel top.
De special effects zijn prachtig in deze prent, let eens op de skyline van Chicago anno 2035, werkelijk adembenemend.
Het is de tweede maal dat ik de film bekijk en nog steeds kon hij me boeien van begin tot eind.
Let op de kleine rol van de nog jonge Shia LaBoeuf, iemand van wie we ondertussen weten dat hij barst van het talent.

Deze film was een van de eerste die ik op DVD kocht. En het blijft een van mijn beste aanwinsten, opnieuw van genoten na het herbekijken.
Topper !!!

avatar van Simon Belmont
Gisteren heb ik deze film op een tweedehands aangeschafte plasma -TV van 65" gekeken. Zodat ik hem eindelijk 'op een groot' scherm in actieve-3D kon kijken. Nou dat was zeker de moeite waard. De film zelf is top, met een aantrekkelijk verhaal en veel special effects, maar door het 3D-effect, in full HD-kwaliteit, kwam alles nog veel beter tot zijn recht. En zat er ook echt bijna letterlijk diepgang in de film. Zeker een aanrader.

avatar van Grindhouse62
Ik heb deze zeer vermakelijk SciFi actiefilm afgelopen weekend, na zo'n 12 jaar herzien en mij er weer uitstekend mee heb vermaakt. Dit soort films herzie ik met tussenpozen wel vaker. Een 3.5

avatar van Lovelyboy
Film die ooit wel eens meer indruk maakte maar ondanks dat nog altijd meer dan vermaakt. Een van de betere rollen van Smith gedurene een periode met keuze als BB2, MIB2 en Hitch.

Knap verhaal wordt geschapen rond de argwanend rechercheur Spoon die, behalve wantrouwig richting robots, ook nog eens de zaak van zijn leven krijgt. Samen met Spoon wordt je perfect meegenomen in de argwanend gedachtegang en anderzijds de robots die eigenlijk weinig verkeert lijken te doen. Toch lijkt niet alles pluis in robotland en blijkt er toch heel wat mis te zijn met een behoorlijke strijd tot gevolg.

I, Robot, een bewerking van Isaac Asimov's boek, waarin overigens een robot die plotseling autonoom begin te handelen de enige overeenkomst is, valt vooral op als vlot geheel die er soms CGi technische knap uitziet maar ook wel eens wat gedateerd. Leuk is de huissloop scene, wanneer hij op de snelweg bestormd wordt is ronduit spectaculair, en dan is er uiteraard de gedoseerd humor die het erg goed doet. Verder mag de soundtrack van Beltrami genoemd worden en is Bridget Moynahan uitstekende eyecandy te noemen.

Ik zou nog een heel verhaal over de opkomst van een dictatuur kunnen beginnen rond het leger NS-5's die de macht grijpen, anderzijds zit er in de robots die de mens willen behouden voor zichzelf een maatschappij kritische boodschap over de consumptie en 'sprinkhaan' maatschappij van tegenwoordig. Maar I, Robot is vooral een prima en vermakelijke film.

avatar van Movie Jim
Beste film die Will Smith gemaakt heeft tot nu toe, vindt ik persoonlijk.
Will Smith maakt in deze film gebruik van zijn scherpe humor, en leuk charisma en dat gaat de acteur goed af.
Hoe de robots met visuele effecten zijn gemaakt en hoe ze bewegen vindt ik echt prachtig.
Prachtig visueel gemaakte film met genoeg actie en humor.
Ik heb I, robot vandaag herzien en ik blijf van de film genieten.
Een dikke 5,0.