I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

Jordy schreef:

Dat heeft The Animatrix inderdaad leuk van I, Robot gejat.

andersom toch?

Geinspireerd door de korte verhalen van Isaac Asimov.
Zoals boven ook al te lezen is...

avatar van John Doe
Ik vraag me af waarom ze voor die ongedetailleerde gezichten hebben gekozen? De trailer die de sfeer van Minority Report met zich meebracht, gaf mij een indruk dat de film vrij nep zal overkomen. Met muziek van The Matrix probeerden ze het dan nog spannend te laten lijken.

avatar van Jordy
Ynst schreef:

andersom toch?

I, Robot van Isaac Asimov komt ergens uit de jaren '50, en was de basis voor het filosofisch behandelen van de acties van robots. Om te zeggen dat deze film "gejat" is van een Matrix-tekenfilm vind ik dus op z'n zachts gezegd niet helemaal terecht.

John Doe schreef:

Met muziek van The Matrix probeerden ze het dan nog spannend te laten lijken.

Dat is precies het probleem de muziek (Neodammerung) is te overweldigend voor zo'n middelmatig trailertje van I , Robot

MWX
staat sinds vandaag op het net dus morgen ff checken

hmmm als sci-fi fan moet ik zeggen dat het verhaal wel goed in elkaar zit,maar te veel gekopieert ala matrix.Gewoon het concept "vrije wil" is al wat te veel uitgebuit.
maar als filmliefhebber ben ik verplicht te zeggen dat deze film echt wel een flop is,

daarom deze is voor mij niet meer dan 1 waard.

3/4 van de film is ripoff! er zit geen enkel speciaal camera standpunt of vernieuwend shot in.

het is gewoon een goedkope terminator/matrix rip,

Ik vond de trailer hier van héél slecht trouwens.

MWX schreef:

staat sinds vandaag op het net dus morgen ff checken

aan "die" ga ik je bandbreedte niet verspillen,
vandaag is er een "goeie" uit
[kuch] *TS* [/kuch]

avatar van Jordy
Discussies over het waar/hoe/wanneer downloaden van bepaalde films worden hier niet op prijs gesteld....

MWX
Ik vond het een super leuke film. zekers niet vernieuwend ofzo en ik had gelijk het lijkt allemaal erg op een van de afleveringen van the animatrix. special efects zien er ook lekker clean uit. het verhaal loopt lekker snel. en het is altijd een feest om Will smith te zien in een sci/fi film. verder weinig op deze blockbuster aan te merken is gewoon een leuke film waar je gerust met een stel vrienden op een gezelige zaterdag avond naar kunt gaan kijken.
zekers de scene dat will smith word aangevallen in de auto door tientallen robots was vet gaaf.

AHWA
De trailer zag er op zich nog wel aardig uit. Een film om lekker onderuitgezakt naar te kijken en niet teveel over na te denken.

avatar van Goodfella
Geen onaardig filmpje inderdaad, had echt niet verwacht dat dit überhaupt nog iets zou kunnen worden. Het blijft allemaal wel vrij simplistisch, bepaalde sleutelmomenten worden wel een keer of drie herhaald enzo, maar die Proyas heeft alles in een vrij smakelijke verpakking gegooid. Weinig écht storende momenten, al mag men wel 's wat gaan bezuinigen op die slowmotion.. pfoe, overdreven gedoe zeg. Wel geinig camerawerk tijdens een aantal actiescènes trouwens (Azumi, anyone? ) en het verhaaltje wordt wel leuk verteld, uitgekauwd of niet.. presentatie is toch wel aardig.

Deze review bevat GEEN spoilers

I robot is een absolute topper van een actiefilm.

Alex Proyas maakte eerder al de kleine meesterwerkjes Dark City en The Crow, met I Robot gaat hij op de meer mainstream tour, verwacht dus niet nog een meesterwerk in de zin van die eerder genoemde films.

Wat Alex Proyas wel doet is het in een vakkundige mix gooien van een hoewel simpel maar degelijk en interessant verhaal met humor, stijl, de beste special effects van de zomer en adrenaline verhogende actiescenes. Dit alles gecombineerd tot een film die mij na afloop het zelfde gevoel gaf als toen ik Speed van Jan de Bont voor het eerst zag.

Sinds de The Matrix uit 1999 zijn bullet-time effecten niet meer zo gaaf overgekomen en ook 360graden shots worden in I Robot van een upgrade voorzien en naadloos verwerkt in de sterke actiescenes zonder dat ze er als goedkoop hergebruik uitzien.

Will Smith is op dreef en een prima actionhero. Sommige zullen zijn humor minder vinden maar ik heb er van genoten aangezien de dosering perfect is. Bridget Moynahan loopt eigelijk niet meer dan mooi te zijn hoewel dit in deze film ook eigelijk niet allemaal veel uitmaakt. De cast is prima in de rollen die ze hebben.

Het fijne aan I robot is dat het niet pretendeerd meer te zijn dan het is. Een vakkundig geconstrueerde actiefilm vol adrenaline die je enige plotholes of imperfecties gewoon even laat vergeten. Voor mij persoonlijk de 2e blockbuster deze zomer die de verwachtingen weet waar te maken.

Dus zak lekker onderuit en Geniet van de rit is mijn enige advies.

****

Dank voor deze mooie review, denk dat ik hem nu toch maar kijken!

avatar van De Knip
Wel een vermakelijk filmpje.
Redelijk simpel verhaaltje, maar wel fraai vormgegeven.
Will Smith soms grappig, vooral de droge humor.
Niet op het puntje, maar wel steeds er op blijven zitten :

***1/2

BS
latig om er een punt aan te geven.

Het is een actie/SF film en aan die regels is hij gebonden.Een verhaal wat een aardige ondergrond bied voor een hoop mooie beelden en actie.
Zoals morpheus al zei wordt er bulletime en 360 graden shot gebruikt die inderdaat er goed uit zien.
Ze zijn snel gemonteerd en in vergelijking met de andere actie spat het van je scherm af.
Van Proyas had ik iets anders verwacht, iets meer duisterder en verhaal-technisch beter,maar hij heeft zich op de actie en de special effects gestord.Die zijn dus geslaagt.
Will Smith is gewoon lekker bezig in zijn rol en daarin mag hij van mij nog wel even doorgaan Jammer dattie nu weer een romantische comedy en daarna een drama gaat maken.

Aardige film,mooie beelden en toch rederlijk spannend.Ik hou het op 3*

neo (crew)
Zag net een stukje van Smith in Nederland die aan het uitleggen wat hij van de film vond. Laat ik jullie maar besparen wat hij zei

AHWA
neo schreef:

Waarom dan dit berichtje?

avatar van Rujar
Hij vindt zichzelf de allerbeste acteur....

Dus, laat maar zitten ik denk dat ik al genoeg weet

Van alle mensen Neo zou jij deze film toch moeten gaan zien. Alex Proyas maakte eerst al qua stijl een soort van voorproefje op de Matrix met Dark City. En nu met I Robot overduidelijk nog een visuele toegift op de Matrix. In mijn ogen het beste gebruik van de bullettime effecten sinds die film. Hoewel ze alleen in dienst staan van de actie weet hij ze gewoon goed te integreren. Zelfs de muziekale score tijdens de actiescenes heeft duidelijk trekjes weg van die van Don Davis zijn werk aan The Matrix Trilogy, let maar goed op.

neo (crew)
Ja dat het post modernische trekjes in de score van Beltrami heeft, ja dat kan mijn buurman ook nog wel zeggen Maar ik heb geen haast. Minority Report heeft ook raakvlakken (orakel enz.).Die heb ik ook nog steeds niet gezien.

avatar van De GeuS
Verhaal doet inderdaad een beetje (veel) denken aan de Animatrix, maar verder is het een vermakelijke film; Smith is ouderwets op dreef zonder irritant te worden en de actiescenes volgen elkaar in een goed tempo op en de CGi zag er goed uit; 3,5 ster....

neo (crew)
Hier moest ik stiekem toch even omlachen

I, Robot actor Will Smith star has revealed that he turned down the part of `Neo` in The Matrix because he was unable to understand the concept of the movie.

"It's a hard movie to pitch. You know, everybody lives inside a computer. It was only when I saw it that I really got it," The Sun quoted Smith as saying.

bron

avatar van De GeuS
Hij is in elk geval eerlijk; kan zijn dat Reeves er tot op de dag van vandaag nog steeds geen zak van begrijpt.....

neo (crew)
Ben 100% zeker van wel. Maar ik vraag mij af: heeft Smith Ashimov gelezen (of kreeg die een samenvatting te lezen )

Rujar schreef:

Hij vindt zichzelf de allerbeste acteur....

Dus, laat maar zitten ik denk dat ik al genoeg weet

Wie zegt dat???

Hij is zelfs helemaal niet arrogant over zijn eigen spel. Hij zei dat Reeves de perfecte Neo was en dat als hij Neo had gespeeld het nooit zo goed zou hebben gedaan als Reeves.

avatar van De GeuS
Reeves dus 2de keus, altijd een beetje pijnlijk. Ik moet wel bekennen dat ik Smith niet echt serieus zou kunnen nemen tijdens bepaalde kung-fu gevechten (zou denk ik weer terug denken aan bepaalde afleveringen van "the fresh prince of Bel Air" waarin hij ruzie had....)