I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

avatar van bioscoopzaal
Nogal een teleurstellende film, met redelijke (maar soms wat plastic) effecten en een paar aardig scènes (vooral naar het einde toe). Helaas was het verhaaltje net iets te voorspelbaar en de uitwerking teveel 'Hollywood' naar mijn smaak. Zeker als je bedenkt hoeveel mogelijkheden de verhalen van Asimov bieden. Zo staat de film bijvoorbeeld amper stil bij de impact van de robots op de maatschappij. Iedereen heeft blijkbaar nog een baan, ondanks het feit dat alle klusjes (van vuilnisman tot fabrieksarbeider) worden waargenomen door robots. Ook op de relatie mens-machine wordt eigenlijk totaal niet ingegaan; I Robot is meer een standaard actiefilm met wat elementen uit de 'harde' sci-fi.

Ik was ook niet zo weg van de acteerprestaties. Bridget Moynahan acteerde als een plank en ook Will Smith heb ik al in betere doen gezien. Hij probeerde overduidelijk zijn 'donkere kant' wat naar boven te halen, maar komt totaal niet geloofwaardig over. En om over dat stomme mutsje nog maar te zwijgen.

De sterkste momenten uit de film zijn de scènes met de robot Sonny. Zijn zoektocht naar het nut van zijn bestaan maakte bij mij nog wat los, maar voor de rest was I Robot een nogal steriele film.

2.5 sterren.

avatar van Jordy
Een beetje een Teletubbie-versie van Blade Runner met een vrij aardige Smith, en een paar leuke actiescenes

avatar van Hannibal
De film begon veelbelovend, maar na een tijdje vond ik de film steeds minder leuk worden.
Als op een gegeven moment Spooner in zijn Turbo-Audi zit en wordt aangevallen door honderden robots is het net of ik naar The Thunderbirds zit te kijken, wat een slechte Special Effects zeg, je ziet gewoon een speelgoedauto door de lucht vliegen!En van die fragmenten waarin de held al schietend in de lucht zwevend boven zijn stoere motor hangt heb ik nu al vaak genoeg gezien.
Daarentegen vond ik het verhaal wel heel leuk en origineel. slechts 2.5 ster helaas.

avatar van Phoenix
Vervelend dat Proyas niet óf voor een puur filosofische kijk kiest óf voor een echt goede actiefilm. Want Will Smith tegenover een Robot in een midlifecrisis zetten...

Het verhaal op zich is natuurlijk wel goed, de uitwerking vond ik desastreus en ontzettend voorspelbaar (alleen het feit dat Smith zelf ook deels robot was zag ik niet aankomen) voor de rest ging ik bijna over mijn nek van de knipoog, de zoom-in op de handshake en die blik van Moynahan. Om over die geweldige zonsopkomst nog maar te zwijgen .

Will Smith tekent voor 1 leuke grap. Voor de rest bevat de film wat aardige actiescènes (het leek af en toe Six Flags wel) die er dan nog 2,5* van maken. Robots leken nergens naar, de "emotionele" Sonny overtuigt totaal niet.

avatar van Chainsaw
Vermakelijke actiefilm, met spectaculaire special effects, een goede sfeer, lekker vlot tempo, prima muziek, een boeiend plot en goed acteerwerk, met name van Smith. Gewoon erg goed vermaak, dus ...

3,5 sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Filmpje dat beter meeviel dan verwacht. Ik dacht eerst dat hij zou tegenvallen met al die computeranimaties. De computer in de film gebruiken kan mooie effecten hebben, maar als je er mee overdrijft is het mooie er ook af. Kijk maar naar special effecten in de nieuwe Star Wars-films of sommige stunts in de laatste Bond-film. Maar uiteindelijk heb ik toch genoten van deze film. Ik heb heel de film genoten, alhoewel het niet echt een hoogstandje is. Maar een film die me een ontstpannende avond kan bezorgen, is zeker niet slecht. 2,5 sterren.

Goeie film, alleen jammer van dat einde. Veel te suf.

avatar van BoordAppel
Leuke actiefilm, na Daredevil en Van Helsing vroeg ik me af of ze nog gemaakt werden, blijkbaar wel.

Het verhaal hebben we wel vaker gezien maar het was allemaal best leuk uitgewerkt. Bovendien is Sonny een erg mooi personage. Goede voice acting (en acting lees ik op IMDb) ook voor hem. Acteerwerk was verder voldoende voor zo'n soort actiefilm. Alleen wel een beetje jammer dat er zo weinig van Cromwell in zit.

De actiescenes waren dik in orde en nog best origineel. Mooi camerawerk ook en de CGI ziet er puik uit, net als de vormgeving. De scene op de snelweg was het hoogtepunt. Helaas zaten er te veel slow motion scenes in en waren Smiths onliners bijna nooit leuk.

avatar van james_cameron
Stijlvolle, prachtig ontworpen SF-film met veel uitstekende aktiescenes en sublieme special effects. Intrigerend script, veel vaart en met een leuke hoofdrol van Will Smith, die iets meer diepte toont dan gebruikelijk is in dergelijke blockbusters. Visualist Proyas stelt zich volledig in dienst van het grote budget, maar weet door slim camerawerk en montage de film toch een eigen stijl te geven. En de robots zijn erg mooi afgewerkt.

avatar van otherfool
Prima actiefilm met een te tolereren Smith. Scoort op alle punten (actie, verhaal, spanning) een voldoende, en dat is meer dan waar ik vooraf op durfde hopen.

3,5*.

avatar van Mug
Mug
Een film die grossiert in verschrikkelijke special effects (met uitzondering van de robots gelukkig, die zagen er dan weer prachtig uit). Het leek te vaak op een computerspelletje. Verschrikkelijke side-kicks (de schone dame + het jongetje 'dat niet zo goed kan schelden') en 1 grote reclame-spot voor Audi en natuurlijk de 2004 collectie van Converse All Stars schoenen. Dat het zo nu en dan in beeld moet van de sponsors, ok, maar er ook nog grappen over gaan maken... Dat leidt mijn aandacht af. 2 sterren voor het aardig verhaaltje en de mooie robots.

Al die slechte teksten van Will Smith zijn echt te tenenkrommend. Verder af en toe aardige actie, maar redelijk flutwerk dit.

avatar van Baggerman
Pastichio Rocker schreef:
Stoorde me ontzettend aan alle sluikreclame die in de film zat: Audi, JVC, All-stars, Fed-Ex, Converse, Ovaltine, Prudential, Augusta etc.

Nou, inderdaad!

Sorry, maar wát een hopeloze k-met-peren-film!

Waarom niet gewoon een Asimov-verhaal verfilmen als je een film over robots wil maken??? Dan heb je in ieder geval nog een goed verhaal met een goed plot! Nu is het (uit Asimov-verhalen-gejatte-)plot zo dun dat het zich achter een grasspriet kan verschuilen!

Handig dat die slechte robots rood kleuren (waarom ook altijd: 'slecht' --> rood en 'goed' --> blauw??? Rood = kleur communisme????). Handig ook dat Will Smith's karakter nèt een bionische arm heeft!

De overkill aan computerbeelden moet alles goedmaken en dat doet het voor velen blijkbaar ook nog gezien de waarderingen hier??

Will Smith blijft toch incidenteel leuk en redt de film voor mij van de minimale waardering.....

avatar van sinterklaas
Gisteren herzien na 4 jaar en ik vond hem toch weer een stuk beter als van wat ik hem toen vond. Dit is gewoon helemaal mijn gerne.
Heerlijke mooi opgebouwt cyberpunk wereldje, prima rol van Smith en daarnaast nog nodige actiescenes. Die tunnelachtervolging was ook weer geweldig.

Verhoging naar 4,0*

Zag er best wel allemaal mooi uit en het verhaal en de actie was ook goed maar het einde vond ik maar matig gevonden. Will Smith vond ik soms overdreven acteren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet zo'n heel beste blockbuster met Smith. De film heeft nogal wat afleidende sluikreclame maar is bovenal erg voorspelbaar en helaas lang niet altijd vermakelijk. Gemiddeld.

avatar van Montorsi
Absoluut zeer slecht. Een marginaal verhaal, barstensvol foutjes en eigenaardigheden. Smith figureert weer als bad cop met zijn herkenbare 'coole' look waarbij ik zo onderhand echt maar met moeite mijn lach bij in kan houden.

Smith vindt de robots niet zo lief, maar de rest van de wereld wel, en terecht. Waarom toch, waarom toch. Smith gaat achter een robot aan die een tasje in zijn hand heeft. Gewoon omdat hij robots stom vindt. Pas later blijkt waarom Will robots stom vindt, hij is namelijk door een robot gered! En niet een klein onschuldig meisje in een andere auto. Daarom slaapt Will tegenwoordig met een pistool in zijn hand, niet te vertrouwen die robots! Je bedenkt het niet

Toch blijkt er wel één lieve robot, en die kan allemaal truucjes, zoals dromen, en en passant heeft hij ook nog eens een soort Jomanda-achtige gave. Fan-tas-tisch!

Lieve robot is gemaakt met een doel, dat moet ook wel heel duidelijk zijn voor de kijker, daar lieve robot dat zo'n keer of 20 moet zeggen. Lieve robot is gemaakt door de een ouwe man die Smith moet waarschuwen voor een stoute opper-robot. Dat doe je dan natuurlijk niet op de gemakkelijke wijze, om het allemaal niet te simpel te doen is daar een soort speurtocht aan verbonden, maar natuurlijk!

Buiten het verhaal is de actie ook nog zeer matig, het camerawerk bij vlagen strontvervelend, en het absolute dieptepunt is wel het erbarmelijke acteerniveau. Dit is echt lopende band werk van zijn ergste soort.

avatar van Halcyon
Een film die al heel lang op mijn to see lijst stond, maar omwille van de relatief lage prioriteit pas gisteren aan de beurt was. Vooral het scenario maar ook de visuele stijl, waarvan ik sporadisch een glimp mocht opvangen zij het in reclames of trailers, waren voor mij de voornaamste aandachtstrekkers. Na afloop van de film moet ik dan ook beamen dat precies deze twee aspecten mijn verwachtingen meer dan ingelost hebben. I, Robot boogt op een filosofische materie die zeker niet nieuw is, maar me wel keer op keer blijft boeien. De technologische vooruitgang die ethische vraagstukken opwerpt: wat als robots, geschapen naar het evenbeeld van de mens, ook emoties, een ziel en een eigen wil krijgen? En wat als die wil een gevaar voor de mensheid impliceert? Persoonlijk vind ik het een sterk gegeven waar je erg veel kanten mee uit kunt.

Naast die filosofische context profileert I, Robot zich in de eerste plaats als actiefilm tegen een futuristische achtergrond. En ook hier vind ik I, Robot perfect z'n doelstelling bereiken: eersteklas entertainment in een visueel oogverblindend jasje. Ik heb vaak gebiologeerd en met open mond naar het scherm zitten staren. Al die prachtige decors, gaande van reusachtige stadspanaroma's tot vernuftige staaltjes moderne architectuur. Daarnaast vond ik de vormgeving van de robots en hologrammen erg aantrekkelijk, zowel dan van de menselijke NS-4 en NS-5, als van de meer abstracte beveiligingscentrale VIKI. Bij dit alles vond ik de cinematografie uitmuntend. De tijdsgeest wordt mooi weergegeven zonder hierin te overdrijven - het blijft ook vrij geloofwaardig allemaal - en het gebruik van klinische, futuristische kleuren en settings is echt ideaal voor dit soort SF-verhalen.

Dat het hier een Hollywoodfilm betreft met de gebruikelijke nevenplots, gimmicks en oneliners vond ik niet eens zo storend. Toegegeven, ik zie ze liever niet, maar er waren genoeg andere elementen waarop ik me kon concentreren zonder dat de typische Hollywoodstructuur me ging irriteren. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat er in Hollywood veel geld en ja, ook, talent circuleert zodat deze kaskraker genoeg in huis heeft om dat typische Hollywoodgevoel te ontstijgen. Op één ding faalt I, Robot echter grandioos, namelijk de platte en inwisselbare score. Waar blijven ze het toch vandaan halen vraag ik me dan af. Dan hebben ze eens een geweldig scenario en visuals die alle voorgaande genrefilms overtreffen, plakken ze er weer zo'n oubollige rotmuziek tegenaan zodat een meesterwerk er helaas niet inzit. Aan zo'n ongelukkige keuzes merk je toch dat men in de grote studio's nog niet helemaal met z'n tijd is meegegaan. Ik heb moeite gedaan om het over me heen te laten gaan en te genieten van datgene dat me wel kon bekoren, al bleef ik uiteindelijk toch een klein beetje met een wrang gevoel zitten.

avatar van Spetie
Zou het niet mooi zijn om een robot te hebben die alles voor je doet? Het vuil buiten zetten, de rommel opruimen en zelfs voor je koken. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar in I Robot is het de werkelijkheid. Aardig verhaal op zich met een vermakelijke uitwerking. We krijgen een hoop spektakel voorgeschoteld met een wisselend niveau in special effects. De robots zelf zien er trouwens erg mooi uit. Erg mooi om te zien hoe bepaalde emoties bij hen tot stand komen. Verder is Will Smith aardig op dreef en kun je zoals altijd een rol in een film als dit wel aan hem overlaten. Jammer is wel dat film eren gebrek aan spanning heeft, die bijvoorbeeld een film als Minority Report wel bezit. Ook zitten er wel enige plotgaten in de film, maar echt storend is dat wat mij betreft niet. In zjn geheel dus een vermakelijk actiefilmpje, die op zijn tijd best vermakelijk is en gewoonweg lekker wegkijkt.

Zeer dubbel, maar uiteindelijk gewoon vermakelijk.

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat Proyas hier te zoeken heeft. Nu zal hij wel geweldige fan zijn van Asimov (en het boek), maar dit is een zeer duidelijke Hollywood actie-interpretatie, inclusief guitige Smith. Proyas lijkt mij toch iemand die z'n films iets serieuzer neemt, ook z'n handdruk is verder compleet verdwenen in deze film. Had volgens mij ook door eender welk Bay-produced regisseurtje gemaakt kunnen worden.

Effecten zijn een beetje pover in deze film, vooral het feit dat alles veel te licht aanvoelt. Alsof de robots, wagen en gebouwen elk 5gr wegen. Zit totaal geen gewicht in de figuren, wat toch jammer is. Architectuur kon ik wel smaken, de robots zien er een stuk minder interessant uit. Mindere keuze om ze een bijna-menselijk gezicht te geven ook, werkte niet echt.

Minste punt vond ik uiteindelijk het verhaal. De basis (basis!) opzet is nog wel leuk, maar het verhaaltje is ondertussen zo verouderd en voelt echt aan als platte kaas. De robot die plots het analytisch denken beheerst en daarbij de mens buiten spel wil zetten, met revolutie en semi-oorlog tot gevolg ... leuk voor de jaren '30 ofzo, 20e eeuw dan wel te verstaan, maar in een film uit 2004 komt het nogal goedkoop over.

Voordeel is dan wel weer dat de film eigenlijk niet veel meer predenteert te zijn dan wat luchtig actievermaak, en daarop scoort de film dan ook wel. Wat leuke actiescenes, vlotte Smith en wat leuke scifi architectuur. De product placement vond ik trouwens best grappig en allerminst storend.

Aardig als actiefilm, maar het achterliggende verhaaltje is zo plat als een pannenkoek. Nipte 3*

avatar van Vinokourov
Bedroevend uitleggerige en uitgekauwde SF-film met Will Smith die dit keer niet koel is.

avatar van Minotaures
Goede Sci-Fi film.

Heb ervan genoten. Acteren ging wel goed. Mooie beelden van de toekomstige wereld. Ook een redelijk goed en onvoorspelbare verhaal.

Concepten van de robots zagen er best goed uit, zowel de nieuwe als oude robots. Sonny, de robot was ook gaaf. Inderdaad uniek, hij is tevens 't enige met blauw ogen. En dan de charmante (en, zoals in de film gezegd, rete-lekkere) dr. Calvin. Soundtrack was ook bijpassend en zorgt voor de extra kicks. Oh, dit kon ik ook niet laten maar wat een prachtige twee-wieler reed Smith op Zelf heb ik geen idee wat voor merk & model het was, maar het zag er strak uit. Alleen de velgen waren wat minder.

Ook werden de gevechten en revolutie van de robots goed op beeld gebracht en de actiescènes tussen Smith en de robots waren vermakelijk. Ook verwacht je niet de een deel van Smith robotisch is en, na het ontdekken, blijf je jezelf afvragen waarom wat naar dat incident met de rivier en kleine meisje toeleidt.

Gewoon een uitstekende Sci-Fi. Aanrader voor genre-liefhebbers.

avatar van DonOswaldo
DonOswaldo schreef:
vond hem toen ik hem zag (lang geleden) toch wel erg leuk, en ook mooi gemaakt

zou hem nog een keer moeten bekijken voor een beter geindiceerd cijfer en een wat betere beschrijving van wat ik ervan vond

Toch maar eens herzien, en daarmee ook een halfje erbij.

Plot vormt een stevige basis voor een actie-thrillertje als dit. Zeker ook wat leuke actie-scenes als wanneer ze Will Smith belagen in de tunnel en de shoot-out tegen het einde.

Gooi daar een dikke cast bij, Will Smith speelt z'n rol zoals we van hem gewend zijn en Bridget Moynahan vormt een erg leuke tegenspeelster. Ook de robots doen het goed en zijn goed gechoreografeerd en geregisseerd, was zeker wat werk in gaan zitten.

Visueel ook zeker niet teleurstellend.

Verhoging van 3,5* naar 4*.

avatar van movie acteurs
Zwakke Science-Fiction. Sets zijn wel mooi. Bijzonder was de film ook niet echt. Actie ging wel, maar is niet groots en geweldig te noemen. Smith probeert redelijk creatief zijn best te doen maar het blijft een kwestie van: Helaas en jammer! Een 2,0 voor de sets dan maar.

avatar van kobe bryant fan
Zeer goede film met leuke robots mooie audi leuke sets goede acteerprestaties en leuke actie 4.0

avatar van thunderball
Deze net maar weer eens gekeken.
Beviel me nu voor de tweede keer stukken beter.

Aardige, redelijk originele SF-film, waarbij essentieele levensvragen gesteld worden, dit alles overgoten in een lekker smooth en glad getrokken sausje.
Kijkt hierdoor makkelijk en vlot weg.

Kritiek is er natuurlijk ook:
de special effects komen te overduidelijk uit de computer, zeker de robots en de afschuwelijk lelijke autoachtervolging in de tunnel. Dit zou voor een grote blockbusterfilm toch wel mooier hebben gemogen.

Smith is goed en is een relaxt acteur om naar te kijken.

Verassend goede en spannende actie-/sf-thriller.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van Goldenskull
Lang geleden dat ik nog eens een film zag op tv. Had I, Robot ook ooit wel eens gezien. Vond hem toen al niet geniaal, maar het is er met de jaren niet beter op geworden.

Vooral nogal jammer van het script, in al zijn facetten. Dialogen zijn vaak erg mak en het verhaal staat bol van de flauwigheden en clichés. Voeg daar een paar brakke personages (dat jochie bijv.) aan toe en weer een film verpest.

Het is dat het nergens echt vervelend of saai wordt en sommige scènes wel leuk gefilmd zijn, blijven er in ieder geval nog twee kleine sterren over.

avatar van rep_robert
Had eigenlijk iets meer verwacht van I, Robot. Vooral van de special effects, als ik dit vergelijk met een Minority Report uit 2002 kom ik toch wel tot de conclusie dat ik bij die andere film meer het gevoel had dat ik naar een echte wereld zat te kijken dan in deze film.
Gelukkig overdrijft Pryas niet met het toekomstbeeld, dat geeft hij zelf ook al aan. Dus geen zwevende auto's en snelwegen in de lucht. Natuurlijk wel futuristisch, maar op een realistische manier. Toch had het net even wat mooier gemogen.

Voor de rest irriteerde ik me een beetje aan de rol van Smith in het begin, zijn paranoia tegenover robots was wat overdreven. Daardoor kwamen wat dialogen krom over, gelukkig gaat het verder in de film een stuk beter en is de vlotte actie in deze film gewoon wat de film ook goed kijkbaar maakt. Ook Smith's personage krijgt het aan de stok met verscheidene robots en vergoeilijken zijn gedrag ook natuurlijk. Overigens blijf ik het wel krom vinden dat zo'n hele beschaving in de eerlijkheid van robots geloven, terwijl robots zo makkelijk te manipuleren vallen in hun hardware.

Ach ja, ik neem het ook niet te serieus allemaal. Gewoon hersens uitzetten en een kleine 2 uur genieten van I, Robot.

avatar van Dennissssss
Vette SF actiefilm met de altijd goeie Will Smith. De robots zagen er goed uit. Alleen een paar scene's die voor een groen scherm zijn opgenomen zagen er wat nep uit, maar dat was bij de robots totaal niet het geval. Er zit wat weinig humor in deze film, dat is jammer.

avatar van RuudC
Over het denken en de zelfbewustzijn van robots zijn inmiddels meerdere films gemaakt. De beste voorlopig beide delen van Ghost In The Shell. Asimov stond met zijn werk aan de wieg van dit soort verhalen. Deze verfilming is in elk geval best geslaagd, ondanks dat ik nog nooit iets van hem heb mogen lezen. Het verhaal smaakt naar meer. De eerste tachtig, negentig minuten zijn goed. Het is interessant om te zien hoe de drie wetten der robotica worden toegepast. Will Smiths aversie tegen robots is me wat geforceerd en ongefundeerd, maar het idee dat er robots zijn die de drie wetten ontduiken blijkt hier de basis voor een goed verhaal. De film oogt visueel goed (uitzonderingen daargelaten) en de hoofdpersoon komt in interessante situaties terecht. Het ontwikkelen van zelfbewustzijn onder robots is iets wat hier wel meer aandacht had mogen krijgen. Daardoor heb ik overigens niet opgemerkt dat de actie vrij schaars is. De robots zijn erg sterk uitgewerkt. Leuk zijn overigens ook de knipogen naar het jaar waarin de film gemaakt is (al heb ik zelf niks met leren converse schoenen). Het is jammer dat het einde zowel clichématig als afgeraffeld is. Tot het moment dat de robots de macht overnemen, had ik het idee dat de film nog maar net op gang was gekomen. Binnen twintig minuten is het dan alsnog gedaan. Keurig volgens het Hollywoodboekje.