I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

LEUK? Ben benieuwd naar, mooi verhaal

niet zo vreemd, 't is een verhaal van Asimov

avatar van streeter
De trailer is een reklame voor Robots. Heel stom gedaan. Maar toch zal het wel goed zijn met regie van Proyas. Alleen heb ik een hekel aan Bridget Moynihan.

Klinkt als:

Een ideetje en een titel nemen van Asimov, en daar voor de zoveelste keer weer een bruut slechte film van maken met een verhaal waar Asimov zich van in zijn graf zal omdraaien.

Er is niet één verhaal van Asimov met de Titel I, Robot. I, Robot is een verhalenbundel, dus met meerdere verhalen. Dit verhaal komt er in ieder geval niet in voor.

In Alex Proyas' latest film, the story comes not from the eponymous collection but from the once-highly coveted spec script "Hardwired," which has been in development at several studios since 1995. Recently purchased by Fox and rewritten to add more Asimovian atmosphere

Van: http://www.filmjerk.com/nuke/article408.html

avatar van Jordy
snap niet waarom ze de titel gebruiken, is toch totaal niet bekend bij het grote publiek, zal ongetwijfeld weinig op het boek lijken

(ik vond het boek/bundel vooral uit filosofisch oogpunt interessant, maar om daar nou een Will Smith film van te maken.... )

avatar van Jordy
Will Smith legt de drie wetten van Robotics uit (hoor ik daar iemand in z'n graf omdraaien?)

avatar van Zelva
Is er dan zoveel mis mee? 'k Vind het wel meevallen.

Ik vraag me af hoeveel 'AI is going to kill us' verhaaltjes we nog gaan krijgen (want daar lijkt het wel weer op). Zou leuk zijn moesten ze ook eens wat andere terreinen/mogelijkheden verkennen.

ben toch benieuwd

streeter schreef:

De trailer is een reklame voor Robots. Heel stom gedaan.

url?

Trailers via IMDb?

Inderdaad vrij achterlijk.

avatar van Sjoerd
Nieuwe trailer is uit en inderdaad: het is een ECHTE Will Smith film. Wisecracks en veel actie... hmmm, duidelijk geval van jammer volgens mij.

avatar van pjotr
Duh, afgaande op de trailer wordt dit weer een suffe no-brainer met de onmisbare ingrediënten: Will Smith 'humor' en zéér matige CGI.....jammer..

neo (crew)
De trailer bevat trouwens Neodammerung van Don Davis

Wat een vreselijke nonsens-trailer zeg. Ik zie die bigshots al zitten in de vergaderruimte van Twentieth Century Fox: "Weet je wat we moeten doen? We hebben toch die rechten op dat ene boek van ehhh... hoe heet 'ie ook alweer? O ja, Isaac Asimov! Dat gaat over robots en shit. Laten we Will Smith in de hoofdrol zetten, dan kan hij net als in Men in Black voortdurend van die wisecracks maken! Dat vindt het publiek tof!" - En de hele vergaderzaal is dolenthousiast. Het zal ze denk ik worst wezen hoe erg ze Asimovs werk verkrachten.

Ben ik de enige die vind dat de androids in die nieuwste trailer nogal veel weghebben van Crash Test Dummies? Of anders van die robot uit die Chris Cunningham-video van Bjorks 'All is Full of Love'? Of anders van die robots uit The Second Renaissance Part 1 & 2, uit de Animatrix-serie? Nu ik er over nadenk; Hollywood weet niet eens meer wie nou precies wat van wie steelt! Hahaha. Eerst jatten Larry en Andy Wachowski het concept voor The Second Renaissance van Asimov, dan jat Fox The Second Renaissance van de Wachowski's en mengt dat weer met iets van Asimov.

Nou goed, een trailer vertelt natuurlijk weinig over de uiteindelijke film en toegegeven - dit wordt wél geregisseerd door Alex Proyas, dus er ZOU nog wel iets degelijks uit kunnen rollen. Maar ja, met een script van Akiva 'Batman & Robin' Goldsman, androids die lijken op mislukte Crash Test Dummies en een kolderieke Will Smith, vrees ik helaas voor het ergste...

Ik ben het bovenstaande bericht eens. Die androids zien er niet uit. Ik had eigenlijk meer gehoopt op een donkere film a la Blade Runner. Maar dat was eigenlijk naief gedacht van mij aangezien 20 century fox de film produceert.

BS
misschien heeft zombie wel een beetje gelijk.Ik moest de trailer ook 2 keer zien voordat ik een beetje gewent kon raken aan de robots.
Denk dat het kwa succes wel goed gaat komen met deze film.Of het ook naast het spectaculaire ook wat inhoud heeft moeten we nog maar even bekijken.Hoop van wel, de gegevens ( gejat of niet) liggen klaar voor een goed stukje vermaak.

niet een beetje afgejat van terminator?

avatar van Jordy
Terminator, hét voorbeeld van filosofische robotfilms De "I, Robot" verhalen van Isaac Asimov (waar deze film op gebaseerd is) zijn tientallen jaren oud.

avatar van Chainsaw
Trailer ziet er best leuk uit. Moest een beetje denken aan Minority Report. Ik denk dat dit best wel een leuke film gaat worden ...

avatar van Phooze
Wat een slechte animatie van die robots in de trailer. Ze leken net plastic. En dan die stomme Smith grapjes op het eind.... zonde, vind het een leuke opzet qua verhaal.

avatar van Sjoerd
Lijkt me eerlijk gezegd een klotefilm dit, maar ik vond die robots er juist erg mooi uitzien.

tovenaar
Oh my god... dit wordt echt mega-slecht. Die gezichten van die robots... oef, pijnlijk.

Doodgaan deze trailer ... en dan te bedenken dat het Chris Cunningham clipje All Is Full Of Love gemaakt is in '98 gemaakt werd. 6 jaar technische vooruitgang blijkt weer te falen, en nogmaals aan te geven dat techniek enkel een middel is tot ...

Heb verder wel hartelijk gelachten

Onderhond schreef:

clipje All Is Full Of Love

clipje???

4 minuten lang met een beperkt budget tegenover deze blockbuster ... clipje ja

Kwalitatief gezien is het wat anders natuurlijk

avatar van moviefreak#1
Dit is Hollywood op zn ergste vorm als ik die trailer zie Hollywood must be stopped

Onderhond schreef:
4 minuten lang

Meer dan 5 min is een clip zelden, dus dat is weinig reden voor een verkleinwoord.
met een beperkt budget tegenover deze blockbuster

Op geen enkele manier te vergelijken, lijkt me. Vergeleken met de gemiddelde clip had dit natuurlijk een prima budget.
Kwalitatief gezien is het wat anders natuurlijk

Eens.

Ze zien er inderdaad nog steeds niet geweldig uit, nee. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat deze trailer mij meer wist te boeien dan die vreselijke 'Will-Smith-maakt-geinige-opmerkingen'-trailer die hiervoor op het net stond. En, kom op, het is en blijft natuurlijk een film van Alex Proyas. Die wil ik, op basis van wat hij hiervoor heeft gemaakt, voorlopig nog wel het voordeel van de twijfel geven.