I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

Die robots zijn heel erg droog xD

Aardig film alleen die robots konden een betere look krijgen.

avatar van jordkaka
Robots zien er juist goed uit vind ik!

jordkaka schreef:
Robots zien er juist goed uit vind ik!

Helemaal mee eens!
Acteerwerk van Will Smith weer geweldig, super goed verhaal.
3.5

Ik vind dit echt gewoon een supercoole strakke sci fi actieflick. niets op aan te merken, prima.

avatar van Dennissssss
Vette SF actiefilm met de altijd goeie Will Smith. De robots zagen er goed uit. Alleen een paar scene's die voor een groen scherm zijn opgenomen zagen er wat nep uit, maar dat was bij de robots totaal niet het geval. Er zit wat weinig humor in deze film, dat is jammer.

confucius repeat
Eén buitenaards grote magneet en 'de opstand der gladioren' was met een klap opgekuisd. Maar daar dacht de regisseur niet aan, al goed ook of we hadden geen film. Eerlijk gezegd kun je dit vehikel nauwelijks film noemen, maar ala, er rollen nogal wat viertjes en vijfjes voor mijn ogen. Die moeten mij eens uitleggen wat er zo super aan deze waanzinnige rommel is.
"En God Schiep De Robot!" Daar zal ik maar mee eindigen, 't is zo al gek genoeg.

avatar van bozzy
toch best wel een strakke film.
alleen het einde vond ik een beetje slapjes.

disneystore

disneystore schreef:
Kan iemand mij het véél te hoge gemiddelde even uitleggen?

Geloof het of niet, maar het ziet er naar uit dat mensen als het ware een, schrik niet, andere mening over de film hebben dan jou.

avatar van Dennissssss
Veel te lage gemiddelde, bedoel je.....

dudebag
I, Robot mag er wezen. Will Smith in een prima, lekker arrogant, rolletje. Verhaallijn is een topper. De robots waren interessant om te leren kennen en de film kijkt ongelooflijk makkelijk weg. Ik probeer al een tijdje iets te vinden om op te merken over deze film, maar mijn pogingen zijn tevergeefs geweest. I, Robot geeft niet echt iets speciaals, waardoor het bij mij op 4 sterren blijft steken. Erg leuke film! Niets meer, niets minder.

avatar van PROPAYNE
Best een aardig filmpje.
Als hij niet door je strot geramd werd 60 keer per jaar.
Want zeg nou zelf, hoevaak komt deze nou wel niet op tv?!!!!
Ik heb 'm zovaak voorbij zien komen dat ik het nu een irritante [email protected] vind geworden.
Sorry hoor.
Volgens mij was hij 2 weken geleden ook al op tv!!!

avatar van Shinobi
En wie zegt dat je ernaar moet kijken?

avatar van RuudC
Over het denken en de zelfbewustzijn van robots zijn inmiddels meerdere films gemaakt. De beste voorlopig beide delen van Ghost In The Shell. Asimov stond met zijn werk aan de wieg van dit soort verhalen. Deze verfilming is in elk geval best geslaagd, ondanks dat ik nog nooit iets van hem heb mogen lezen. Het verhaal smaakt naar meer. De eerste tachtig, negentig minuten zijn goed. Het is interessant om te zien hoe de drie wetten der robotica worden toegepast. Will Smiths aversie tegen robots is me wat geforceerd en ongefundeerd, maar het idee dat er robots zijn die de drie wetten ontduiken blijkt hier de basis voor een goed verhaal. De film oogt visueel goed (uitzonderingen daargelaten) en de hoofdpersoon komt in interessante situaties terecht. Het ontwikkelen van zelfbewustzijn onder robots is iets wat hier wel meer aandacht had mogen krijgen. Daardoor heb ik overigens niet opgemerkt dat de actie vrij schaars is. De robots zijn erg sterk uitgewerkt. Leuk zijn overigens ook de knipogen naar het jaar waarin de film gemaakt is (al heb ik zelf niks met leren converse schoenen). Het is jammer dat het einde zowel clichématig als afgeraffeld is. Tot het moment dat de robots de macht overnemen, had ik het idee dat de film nog maar net op gang was gekomen. Binnen twintig minuten is het dan alsnog gedaan. Keurig volgens het Hollywoodboekje.

Zijn aversie tegen robots komt omdat hij geredt is en niet het kleine meisje, en het schuldgevoel dat ie daarover heeft, lijkt me op zich wel gefundeerd genoeg. En er is eigenlijk maar 1 robot die zich echt ontwikkeld (de hoofdcomputer) en die de rest aanstuurt.

avatar van RuudC
Maar vervolgens zegt hij het te begrijpen, omdat hij de 'logische' keuze is. Hoe kun je een hekel hebben aan logica? Dat je een hekel hebt aan het lot, kan ik begrijpen. Je kunt toch ook niet een hekel krijgen aan reddingsvesten, als er een kind verzuipt, omdat het te klein voor zo'n vest?

Volgens mij zegt ie het wel op een manier dat ie er heel erg van baalt. En dan vervolgens iets van dat hij 40% overlevingskans had en het kind 10%, maar dat 10% meer dan genoeg was oid. Weet het niet precies meer want is een tijdje terug dat ik hem voor het laatst zag maar klopt wel ongeveer.

avatar van RuudC
Tuurlijk, dat snap ik ook wel. Maar wanneer je heel goed beseft hoe een robot geprogrammeerd is, weet je dat er geen geweten in schuilt dat zegt dat het meisje gered moet worden. Zo'n stukje techniek berekent gewoon simpel wie de meeste kans heeft en handelt met die informatie. Wanneer mijn buurman mij uit een brandend huis redt, terwijl een kamer verderop mijn nichtje van tien zit, zou ik ook willen dat zij als eerste gered zou worden. Daar schuilt logica in. Een mens kan dat toepassen, een robot niet.

avatar van Koerok
RuudC schreef:

Ja, maar alleen omdat hij geprogrammeerd is om alleen te kijken naar overlevingskansen. Op basis daarvan is dat uiterst logisch. Echter met een minimale aanpassing van de software zou je ook leeftijd mee kunnen laten wegen bij reddingsacties door robots, en dan was de uitkomst even logisch geweest.

Nou, vergeef mij, maar als het de keus is tussen mijzelf en een nichtje, dan kies ik toch voor mezelf. Een buitenstaander mag daar anders tegenaan kijken, maar ik denk dat mijn eigen overlevingsdrang het zou winnen van mijn compassie t.o.v. mijn nichtje.

Een mens kan dat toepassen, een robot niet.

Ten eerste laat ik zojuist zien dat mensen hier verschillend over kunnen denken.
Ten tweede is het inderdaad zo dat er op dit moment een groot verschil is tussen mensen en robots/computers, maar in de film is dat verschil aan het vervagen. Sonny ontwikkelt zaken als bewustzijn, gevoelens en emoties. Niet voor niets gaat hij niet mee met de logische conclusies van Viki, omdat hij het 'harteloos' vindt.

En hoewel Spooner dus gelijk heeft dat robots niet veilig zijn en dat je ze niet zomaar kunt vertrouwen, is de reden die hij daarvoor geeft (dat het per definitie kille rationele machines zijn zonder empathie) dus niet juist.

Een film met een goed bedacht uitgangspunt: (nu) over 23 jaar is de mens volledig afhankelijk van computers en robots zijn zo gewoon geworden als huishoudelijke apparaten nu zijn. Maar deze dienen zich dan wel aan de regels te houden.
In de kern een ouderwetse "wie heeft het gedaan" film, met recht toe recht aan actiewerk. De wereld van 2035 is angstvallig nauwgezet gerealiseerd, de robots doen aan aliens denken en de actiescènes zijn met flair geregisseerd. Het verhaal draagt iets onvoorspelbaars met zich mee en is daardoor alleen al spannend.
Kortom lekkere entertainment en Will Smith doet waar hij goed in is.

avatar van hdehoon
In zijn gerne een goedgemaakte film; spannend, mooie effecten, mooi uitgewerkte verhaallijn. Vooral de puzzelstukjes die op het einde in elkaar passen, zoals de droom van Sonny, was goed gevonden. Het maakt je vooral bewust van het feit dat mensen zulke prachtige machines zijn.

avatar van galaxydriver32
dit is de beste robot film die ik heb gezien

Een interessante beschouwende film. Vraagstukken met betrekking tot artificial intelligence worden behandeld. Mens vs machine. Ook wat de motivaties van de mens zijn bij het ontwikkelen van AI en welk doel het dus dient.
De robot is een beschaafde, rustig en zacht sprekende machine, een mooi contrast met het later getoonde geweld en de flitsende actiescenes.
Prachtige effecten en animatie, visueel fraai dus. De sfeer van de film deed mij aan de oudere Star Wars films denken, mede dankzij de score en sommige personages (en de robot )

avatar van Donkerwoud
Niet in zijn geheel gezien dus geen score. Wat mij opviel is dat het er zo verschrikkelijk gedateerd uitziet. Dat is toch wel de schaduwzijde van computeranimatie; die technologie gaat zo hard dat je zelden nog films hebt die de tand des tijd kunnen doorstaan.

Dat vind ik bij deze film juist charmant, zeker als de inhoud erbij zo aanspreekt. Dan kan zo'n film misschien zelfs nog eens cult of hip-retro worden, net als de C64 geluidjes etc.

avatar van daxclusive
Vandaag gekocht op blu-ray 3D en dus vanavond meteen herzien na jaren op een 3D TV, met 3D blu-ray speler en 3D brillen.. en wauw wat een toffe film is dit dan.
Prima geacteerd, de robots waren gewoonweg te gek. 5*

disneystore schreef:

Of het extreem lage?

pop
Best aardige film. Die ik met een glimlach heb uitgekeken

Loepsaal
Asimov zou deze goedkeuren, de robot 'ethiek' wordt zorgvuldig uitgewerkt, geen doorsnee prul voor het grote publiek.