I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

avatar van DonOswaldo
Actionfreak schreef:
maar vooral de robots zijn er erg geloofwaardig uit, kijk naar Sonny zo verdomd geloofwaardig die emoties erg netjes gedaan!

Het is dan ook een man in een groen pakje.

Actionfreak
Ja, ok maar het is natuurlijk niet zo eenvoudig als jij zegt, er komt wel wat meer bij kijken dan een man in een groen pakje.

avatar van DonOswaldo
Snap ik, maar jij zei het alsof het een en al CGI was, en ik leg uit waarom die emoties zo geloofwaardig zijn.

88Fabian
Ik ga deze film binnenkort nog maar eens kijken,deze blijft cool.

DonOswaldo schreef:
Ja inderdaad, had niet aan het "groene scherm technologie" gedacht.

avatar van moviemafketel
Denk maar aan Gollem, dat is ook zo'n groen pakkie.

Of Jake Sully

avatar van morris_rednalooz
TheRisingSun schreef:

Keek net ff op IMDB bij Will Smith zijn naam en daar staat ook nog een untitled I Am Legend prequel, dus óók weer een vervolgfilm. Al is het dan een film die zich afspeelt vóór de eerste "I Am Legend".

Je zou haast zeggen: Waar blijft het vervolg op "Independence Day!

Haha er is ook een Independence day 2 gepland! Gelezen in de preview.

avatar van Tristan Scelso
Goede film met een leuk onderwerp...

avatar van MMXMMX
Beste film ooit gezien

avatar van thunderball
Deze net maar weer eens gekeken.
Beviel me nu voor de tweede keer stukken beter.

Aardige, redelijk originele SF-film, waarbij essentieele levensvragen gesteld worden, dit alles overgoten in een lekker smooth en glad getrokken sausje.
Kijkt hierdoor makkelijk en vlot weg.

Kritiek is er natuurlijk ook:
de special effects komen te overduidelijk uit de computer, zeker de robots en de afschuwelijk lelijke autoachtervolging in de tunnel. Dit zou voor een grote blockbusterfilm toch wel mooier hebben gemogen.

Smith is goed en is een relaxt acteur om naar te kijken.

Verassend goede en spannende actie-/sf-thriller.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van The Hidden
Smith goed as always. Effecten inderdaad wat TE duidelijk uit de computer helaas. Maar het geheel boeide me zeker. 4 sterren is op z'n plaats.

avatar van Goldenskull
Lang geleden dat ik nog eens een film zag op tv. Had I, Robot ook ooit wel eens gezien. Vond hem toen al niet geniaal, maar het is er met de jaren niet beter op geworden.

Vooral nogal jammer van het script, in al zijn facetten. Dialogen zijn vaak erg mak en het verhaal staat bol van de flauwigheden en clichés. Voeg daar een paar brakke personages (dat jochie bijv.) aan toe en weer een film verpest.

Het is dat het nergens echt vervelend of saai wordt en sommige scènes wel leuk gefilmd zijn, blijven er in ieder geval nog twee kleine sterren over.

avatar van Forrest001
Wanneer ik naar de euro's kijk die in deze film zijn gestopt (€ 120 miljoen volgens IMDB), kan ik niet anders zeggen dan dat de prijs/kwaliteit verhouding nogal zoek is. Visueel is de film prima voor elkaar, het verhaal daarentegen is ronduit zwak.
Vooral omdat de aanleiding tot de jacht, de dood van Spooners mentor, niet echt aannemelijk wordt gemaakt. Hij zou geen andere uitweg hebben gehad dan door zijn eigen dood de mensheif te waarschuwen. Hij zou een gevangene zijn geweest. Maar het realiteitsgehalte daarvan is laag en bovendien: waarom was Sonny dan ook een gevangene? Dat blijkt in elk geval nergens uit. Deze robot had Spooner ook kunnen informeren.. Daarnaast is de uitwerking van het 'probleem' kunstmatige intelligentie wel een klein beetje aan de orde, maar een goede uitwerking van dit gegeven zou de film voldoende diepgang hebben gegeven. De acteerprestaties zijn niet geweldig, maar met een zwak script valt er ook weinig te acteren.
Dat ik toch 3,5 ster heb gegeven komt door de grote amusementswaarde. De film kijkt makkelijk weg en zoals gezegd, visueel prima in orde. Maar wel een gemiste kans; met zo'n budget had er toch meer in gezezeten.

avatar van jordkaka
Zeer vermakelijke film, kijkt lekker weg, werd wel gek van die reclames om die 10 minuten... Maar ff serieus, wtf deden die All Stars in de film, dat sloeg echt als een kut op een drumstel... Hadden ze daarvoor geld betaald ofzo?

avatar van Denzz
vroeger altijd een leuke film gevonden

ik heb deze vorige week nog is in de dvd-speler gestoken
blijft vermakkelijk hollywood spektakel, niet?
will smith met z'n domme grapjes, de actie-scenes die meer lijken op computerspelletjes ...

het kind in mij werd weer wakkergeschud

avatar van Cleanshot
Mooie film, mooie special effects etc. Verfilming van het boek van Isaac Asimov wat op zich niet slecht is gedaan.
Het boek is zoals altijd door de overvloed van details beter, maar goede poging.

avatar van Mark15
Met een andere hoofdrolspeler en een onvoorspelbaar plot had dit best iets kunnen worden. Gemiste kans.

En dit is trouwens géén verfilming van Asimov's werk. Hoogstens zijn enkele elementen uit zijn boeken overgenomen.

dominion
Wat is er mis met Will Smit ?

avatar van boozebelly
dominion schreef:
Wat is er mis met Will Smit ?

Bekijk DIT eens en bekijk dan of je die vraag nog eens wilt stellen...

avatar van sinterklaas
Dat was geloof ik nog in zijn onserieuze komedie tijd.

boozebelly schreef:

Bekijk DIT eens en bekijk dan of je die vraag nog eens wilt stellen...

Is een vet nummer van Will Smith, niks mis mee.

avatar van Thorak
Ik hou echt totaal niet van rap en aanverwante muziek, maar dit nummer van Will Smith kan ik best aanhoren hoor...

Mark15 schreef:

Op IMDb valt er het volgende over te lezen:

The movie originally started as a screenplay entitled "Hardwired", a classical-style murder mystery that read like a stage play, and was very much in the spirit of Isaac Asimov's "three laws" mysteries. When the original "Hardwired" script eventually reached Fox, after being developed at Disney with director Bryan Singer, new director Alex Proyas and writer Jeff Vintar opened up the story to fit a big-budget studio film. When Fox acquired the rights to Isaac Asimov's story collection, Vintar spent two years adapting Hardwired to serve as a tenth story in the Asimov canon, complete with Susan Calvin and the Three Laws of Robotics. Hillary Seitz worked at one point as script doctor. Writer Akiva Goldsman came on late in the process to tailor the script to Will Smith.

avatar van Mark15
Thorak schreef:

Op IMDb valt er het volgende over te lezen:

Hiermee bevestig je dus mijn punt, namelijk dat dit geen verfilming is van een Asimov verhaal, maar dat deze Jeff Vintar een verhaaltje schreef met elementen van Asimov er in. Er staat ook duidelijk dat dit script 'Hardwired' moest dienen als een tiende verhaal, dus hun aanvulling op Asmimov's 9 originele verhalen gebundeld in het boek uit 1950 genaamd, jawel,'I, Robot'.

avatar van rep_robert
Had eigenlijk iets meer verwacht van I, Robot. Vooral van de special effects, als ik dit vergelijk met een Minority Report uit 2002 kom ik toch wel tot de conclusie dat ik bij die andere film meer het gevoel had dat ik naar een echte wereld zat te kijken dan in deze film.
Gelukkig overdrijft Pryas niet met het toekomstbeeld, dat geeft hij zelf ook al aan. Dus geen zwevende auto's en snelwegen in de lucht. Natuurlijk wel futuristisch, maar op een realistische manier. Toch had het net even wat mooier gemogen.

Voor de rest irriteerde ik me een beetje aan de rol van Smith in het begin, zijn paranoia tegenover robots was wat overdreven. Daardoor kwamen wat dialogen krom over, gelukkig gaat het verder in de film een stuk beter en is de vlotte actie in deze film gewoon wat de film ook goed kijkbaar maakt. Ook Smith's personage krijgt het aan de stok met verscheidene robots en vergoeilijken zijn gedrag ook natuurlijk. Overigens blijf ik het wel krom vinden dat zo'n hele beschaving in de eerlijkheid van robots geloven, terwijl robots zo makkelijk te manipuleren vallen in hun hardware.

Ach ja, ik neem het ook niet te serieus allemaal. Gewoon hersens uitzetten en een kleine 2 uur genieten van I, Robot.

Akron777
Het heeft een aantal aardige punten en een aantal zwakke punten. Het verhaal is vrij dunnetjes, maar het idee erachter met de drie wetten van Asimov is dan weer goed te doen. Acteerwerk is best ondermaats, maar de achtervolgingen zijn dan wel weer oké, enzovoorts. Al met al aardig om eens te zien.

avatar van Timba69
Gemiddelde actie/sf film. Zeker niet de beste film met Will Smith. Ik vond hem vrij gemaakt acteren. Ook zijn tegenspeelster Bridget Moynahan kwam bij mij niet goed over en had zeer weinig uitstraling. Verder een aantal matige special effects waar de nepheid van afdroop [(tunnel bv).

Daar tegenover ook een groot aantal zeer mooie special effects. Het verhaal is verder ok en de film kijkt lekker weg.

avatar van sinterklaas
jordkaka schreef:

Nee, was gewoon gratis.

Kut op een drumstel?

avatar van AjaxRulezzz
Mooie actiefilm, geniaal geacteerd door Will Smith. Alleen het verhaal was een beetje voorspelbaar, voor de rest een leuke, vermakelijke film met een flink portie actie.

avatar van mnrk
Een lekkere actie/sf film...

Het verhaal in deze film is in orde en mede door een prima Will Smith blijft de film de gehele tijd vermakkelijk...

De special effects zijn ook dik in orde, en de robot Sonny ziet er zeer goed uit...ook de typische toekomst gagets komen goed naar voren ( wat te denken van de Audi ), en natuurlijk de knipoog met zijn All Stars en cd speler !!

De soundtrack van Marco Beltrami is ook goed...