I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

avatar van Al!
Al!

WillBot.

avatar van IronHide
Ik wil ook zo'n auto, maar dan van Ferarri ofzo. En ik wil zelf rijden, anders is er niks aan.

avatar van Don MN
sinterklaas schreef:
Nou, maar valt toch echt wel in de categorie "serieus werk" van Smith thuis.

Wat valt dan onder serieus, want ik denk dat je zijn personage niet al te serieus moet nemen in Hancock. Hij speelt vaak en goed een humoristisch personage, dat heeft zo zijn voordelen bij luchtige actiefilms. Ik zie hem liever schitteren als Ali of in The Pursuit of Happiness in een 'serieuze' rol.

avatar van sweetlover100
Hele tijd geleden gezien en toch net nog een keertje gekeken.. Ik had eigenlijk niet zo zin om hem te kijken maar toch werd ik weer aangenaam verrast.
In mijn hoofd was het toch altijd beetje sensationele actiefilm.. meer niet.. maar nu ik deze nog keer heb gezien zag ik waarom ik hem in eerste instantie goed vond..
Hij heeft absoluut geen slap verhaal en het word leuk verteld, will smith acteert goed alleen jammer van de zinnen zoals "Told ya so, just doesn't quite say it"
Wat ik een mooi aspect vind in de film is de arm van Will.. Leuk gedaan..
Ook het einde is erg mooi gedaan, omdat die robot dan toch op die heuvel staat ipv Will..

avatar van MovieHolic

Cinematografie:............... 3,50

Positie: 154/330
I, Robot staat daarmee voor 'Nachtrit' en achter 'King Arthur'

Miron schreef:
zo jammer vind ik dit he

films op zo'n technische en gevoelloze wijze beoordelen/indelen

zo'n enorme lijst is sowieso compleet nutteloos imo

Dat maakt hem zelf zo half wat een Robot xD

Ik vond het een klasse film en zie nog aankomen dat dit inderdaad de toekomst word

avatar van RodneyS
Leuke actie sf film, niet meer dan dat.

Maar dan wel de iets verdere toekomst denk ik, over 20 jaar is te snel.

avatar van missl
redelijk vermakelijk maar geen orgineel verhaal.

avatar van barns
Heb deze film in filosofie klas moeten kijken, vond er opzich niet echt veel aan, vermaak was wel oke, film zag er naar mijn idee ook wel goed uit maar meer dan dat was het niet.

2.5* voor de gehele uitwerking en 0.5* omdat het opzich wel een belangrijk ethisch onderwerp is, waar we naderhand ook even flink over gediscussieerd hebben.

avatar van Laoslander
barns schreef:

Hebben jullie deze film gekeken tijdens filosofie. Dat zegt dan weer veel over ons onderwijssysteem!

Nomak
Sterke actiethriller met Will Smith. De film zet een toekomstbeeld neer dat zeker niet te fel overdreven lijkt en daardoor best geloofwaardig overkomt. Het verhaal is ook erg sterk en op momenten bloedstollend spannend. Er zitten dan ook heel wat goede scènes in. Beste scènes vind ik in die kamer met 1001 robots, daar is de spanning goed voelbaar. Ook een erg mooi moment tegen het einde van de film als Sonny slecht lijkt te zijn en recht tegenover Will Smith Susan onder schot houdt in de aanwezigheid van andere robots. Na die knipoog blijkt hij dan toch goed te zijn en groeit hij zelfs uit tot de held van de film. Prachtig personage die Sonny.
De robots zien er erg goed uit. Ik vind het toch wel een goede keuze om ze een menselijk gezicht te geven. Al zag het verouderde type robots er ook wel erg mooi uit.
Acteurs doen het ook allemaal goed, ik kon niemand betrappen op slecht acteerwerk en er was gelukkig geen enkel vervelend personage te bespeuren. Leuke bijrol ook voor Shia LaBeouf.
Will Smith acteert zelf ook prima en gooit er ook een aantal leuke oneliners uit.
I, Robot is een heel erg vermakelijke actiethriller met spannende momenten en een sterk verhaal. Een echte aanrader dus!

avatar van Cinemaniak
Toppertje die film. Bridget Moynahan vind ik ook een pluspunt. 'Aantrekkelijke vrouw'. Zelf in dat rare pakkie.

avatar van jipt
barns schreef:
Heb deze film in filosofie klas moeten kijken
kunnen ze beter 2001 space odyssey of blade runner laten zien

avatar van Vinokourov
Bedroevend uitleggerige en uitgekauwde SF-film met Will Smith die dit keer niet koel is.

avatar van Betamax
Deze keer op blu-ray gekeken.
Wat een beeld, deze flim is uitermate geschikt voor HD vertoning.
Mooie beelden en effecten.
Ik ben gek op SF dus deze beviel me uitstekend

avatar van movie fan
vond deze film echt goed , will smith is weer top , verhaal is niet echt origineel , maar toch . zeer vermakkelijke film , met goede special effects en een goed einde 4.5 sterren .

film_criticus
Op zich wel geloofwaardig als die robot's geprogrammeerd zouden zijn met Windows, dat besturingssysteem zal namelijk nooit normaal kunnen functioneren. Al met al leuke film om te kijken, wat actie gecombineerd met vliegende boutjes en moeren.

Hele mooie film, best grappig om te zien als die robots hehe... Leuk verhaal, erg boeiend, blijft leuk tot het eind.

avatar van sinterklaas
Schiet nou toch eens op met deel 2!

avatar van John Lee Hooker
Leuke film.

Ik had verwacht dat het heel ongeloofwaardig zou worden maar Smith maakt dit volledig goed.

- 3,5 -

avatar van swollenaer68
Laoslander schreef:

Dat zegt weer veel over jou, over generaliseren gesproken!

avatar van barns

Lijkt me een zeer simpele gedachte, we hebben deze niet gekeken omdat het een goede film zou zijn maar juist om het ethische vraagstuk dat erachter schuilt. Overigens kijken we nooit films tijdens filosofie, is de enige die we bekeken hebben.. toen we al door de stof heen waren.

kunnen ze beter 2001 space odyssey of blade runner laten zien

Blade runner ken ik niet zo goed maar ik denk dat I, robot wel een redelijk goede keuze is geweest als ik het vergelijk met 2001. Het is zo dat 2001 een stuk zwaardere kost is dan I, robot. Waarschijnlijk zou bijna niemand het niveau van 2001 aan kunnen in de groep, wat vooral iets zegt over de groep.

Het niveau van veel mensen is namelijk tenenkrommend.

avatar van Minotaures
Goede Sci-Fi film.

Heb ervan genoten. Acteren ging wel goed. Mooie beelden van de toekomstige wereld. Ook een redelijk goed en onvoorspelbare verhaal.

Concepten van de robots zagen er best goed uit, zowel de nieuwe als oude robots. Sonny, de robot was ook gaaf. Inderdaad uniek, hij is tevens 't enige met blauw ogen. En dan de charmante (en, zoals in de film gezegd, rete-lekkere) dr. Calvin. Soundtrack was ook bijpassend en zorgt voor de extra kicks. Oh, dit kon ik ook niet laten maar wat een prachtige twee-wieler reed Smith op Zelf heb ik geen idee wat voor merk & model het was, maar het zag er strak uit. Alleen de velgen waren wat minder.

Ook werden de gevechten en revolutie van de robots goed op beeld gebracht en de actiescènes tussen Smith en de robots waren vermakelijk. Ook verwacht je niet de een deel van Smith robotisch is en, na het ontdekken, blijf je jezelf afvragen waarom wat naar dat incident met de rivier en kleine meisje toeleidt.

Gewoon een uitstekende Sci-Fi. Aanrader voor genre-liefhebbers.

avatar van Pipoo!
Half puntje erbij na de rewatch. Origineel verhaal en gewoon een leuke film van Will Smith.

avatar van DonOswaldo
DonOswaldo schreef:
vond hem toen ik hem zag (lang geleden) toch wel erg leuk, en ook mooi gemaakt

zou hem nog een keer moeten bekijken voor een beter geindiceerd cijfer en een wat betere beschrijving van wat ik ervan vond

Toch maar eens herzien, en daarmee ook een halfje erbij.

Plot vormt een stevige basis voor een actie-thrillertje als dit. Zeker ook wat leuke actie-scenes als wanneer ze Will Smith belagen in de tunnel en de shoot-out tegen het einde.

Gooi daar een dikke cast bij, Will Smith speelt z'n rol zoals we van hem gewend zijn en Bridget Moynahan vormt een erg leuke tegenspeelster. Ook de robots doen het goed en zijn goed gechoreografeerd en geregisseerd, was zeker wat werk in gaan zitten.

Visueel ook zeker niet teleurstellend.

Verhoging van 3,5* naar 4*.

avatar van movie acteurs
Zwakke Science-Fiction. Sets zijn wel mooi. Bijzonder was de film ook niet echt. Actie ging wel, maar is niet groots en geweldig te noemen. Smith probeert redelijk creatief zijn best te doen maar het blijft een kwestie van: Helaas en jammer! Een 2,0 voor de sets dan maar.

avatar van sofripa
Heerlijke sf. Gewoon een goede productie met prachtige sets en aangenaam verhaal. 4 sterren

avatar van MyOwnStyle
Vond hem erg goed, ook na de herziening.
Mooie beelden, leuk verhaal, vermakelijke actiescènes en natuurlijk erg sterk geacteerd door Smith en de robots.

avatar van kobe bryant fan
Zeer goede film met leuke robots mooie audi leuke sets goede acteerprestaties en leuke actie 4.0

Actionfreak
I, Robot

Ik zat een beetje door mijn collectie te bladeren en ik stopte bij de redelijk gave poster, die Will Smith sierde in combinatie met de titel "I, Robot".
Waarna ik "I,Robot" gauw in mijn DVD speler dauwde.

"I, Robot" verraste mij positief, natuurlijk ik het zoveelste verhaal over robots die de mensheid gaan uitroeien, echter was dit niet zo simpel als dat, er zat een duidelijke boodschap achter: niet buitenaardse wezens/robots zullen de mensheid uiroeiien maar wijzelf.
Het verhaal steekt prima in elkaar met subtiele plottwisten en een fijn doordacht verhaal.

De speciale effecten zijn zeker de moeite waard groten deels is "I, Robot" dan ook gebaseerd op cgi, het ziet er vrijwel feilloos uit; autos, maar vooral de robots zijn er erg geloofwaardig uit, kijk naar Sonny zo verdomd geloofwaardig die emoties erg netjes gedaan!

De cast is prima, Will Smith speelt een rol die perfect bij hem past, Bridget Moynahan had ik nog niet eerder gezien, buiten dat deed zij het ook uitstekend en kijk ik uit om haar te zien schitteren naast Michelle Rodriquez in "Battle: Los Angeles".

Echte minpunten kan ik niet bedenken, toch word het geen vijf sterren voor mij omdat ik toch duidelijk iets mis ik ga op vier sterren zitten voor een film die goed in de richting gaat van een geniale film.