I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

avatar van zeus
Het verhaal dat vond ik allemaal een beetje zwakjes, maar het was allemaal wel mooi gemaakt. Vooral als die robot gaat tekenen.

Standaard sf-film met een paar goede scenes, een gemiste kans en ruim een half uur te lang. Het geluid daar in tegen was werkelijk subliem. Al met al een magere voldoende dus een zes dus 3*

avatar van Mindflight
[ahum]FOUTE FILM[/ahum]

AHWA
Mindflight schreef:

[ahum]FOUTE FILM[/ahum]

Waar is deze reactie op gebaseerd? Omdat er geen tuning-auto's inzitten of zo? Te weinig ontploffingen? Te weinig actie?

Wacht. Er zit een verhaal in. Dat is het!

Ikkeuh
Rujar schreef:

Hij vindt zichzelf de allerbeste acteur....

Dus, laat maar zitten ik denk dat ik al genoeg weet

Gelijk heeft ie.

avatar van ThaMovieVoter
Ik weet het niet, ik vindt het altijd moeilijk om Will Smith serieus te nemen, ik ben vrij sceptisch over deze film.
De special effects zijn in deze film wel apart, niet slecht in ieder geval.
Het verhaal vind ik al matiger worden, nu nog de film zien

erg leuke film van a tot z boeiend smith speelt `volwassen`rol graphics en sound zijn prima en dat is iets wat de film zeker zou kunnen ruineren al met al een 3.5

greetzz uit friesland

Maar hij staat op nummer 4 in je top 10 e je geeft maar 3.5 sterren.

avatar van davidov
Uhm in het kort: iets minder actie dan ik dacht, maar daar staat tegenover behoorlijk meer verhaal (had eerst een film verwacht van het niveau bad boys II)... Actie die je ziet is goed vooral op de snelweg gaf het me even kippenvel.

Verhaal is wel leuk, wel grappig dat het toch opgebouwd is als een detective...samen met smith speuren we de film af om steeds een stapje verder te komen ook al zet de film je af en toe op een verkeerd been.

Robot idee is wel grappig....CGI was ook wel mooi (op sommige bluescreen shots in het begin na)...

To come to think of it, kan ik maar 1 echt minpunt vinden...De arrogante vervelende snotaap Will Smith himself, zn grappen slaan keer op keer mis en zn timing is om nachtmerries te krijgen....had ook regelmatig dat ik dacht "Oh...kijk...leuk....nog zo'n grap". Van alles was er maar 1'tje waar ik daadwerkelijk om moest lachen.

Verder zeurde iedereen bij Buy Another Day over de halve sec dat philips voorbij kwam en andere merken. in deze films zitten echt tientallen close-ups van AUDI JVC en die stomme schoenen....hij noemt de namen er zelfs bij en geeft er een paar extra zinnen aan...

maargoed, all in all.... 4* voor de geslaagde hoeveelheid (en mooie) actie, en verhaal...

iwi
Waarom mr. Will smith 95% van de tijd in beeld moet zijn is mij een raadsel. Wat meer scenes zonder the great Will had de film geen slecht gedaan. Zijn anti-scheld standpunten heb ik nu ook wel begrepen. Het verhaal kent verder een cliché einde die je bij een film ervaring van Jurassic Park1&2 nog ver van te voren kan zien aankomen.

En toch is deze film verplichte kost voor mensen zoals mij en ben ik blij dat ik hem gezien heb en dit is alleen te danken aan de heren van de ongeëvenaarde computer effecten.

dre
Wie kan mé een stukje laten zien van deze film hij lijkt mij wel leuk

dre schreef:

Wie kan mé een stukje laten zien van deze film hij lijkt mij wel leuk

Wat?

Kijk gewoon één van de trailers die o.a hier en hier te vinden zijn

damn gewoon in de verkeerde zaal zitten bij de verkeerde film. Dan komende week nog maar een x naar King Arthur. Maar goed als ik hem nu niet had gezien had ik hem uberhaubt niet gekeken dus just for the record was het wel ok

avatar van mafiabaas
I, Robot lijk mij niet zo'n leuke en goede film eigelijk, maar ik zou hem wel een x willen kijken.

kevke1990
Hij is heel leuk. Ik heb hem gisteren digitaal gezien en dat was echt de max. 4,5* en een plaats in mijn top 10.

solide actiefilm met coole effects

Geinspireerd door de korte verhalen van Isaac Asimov. In het jaar 2035 zijn robots een alledaagse gewoonte.

Moet dat niet ¨verschijnsel¨ zijn?

een 3 voor deze film, gister in de bios gezien.
Vond hem niet goed, slechte computer graphics. slecht acteerwerk en veel te hollywood achtig.
cliche film.

groeten Hessel

avatar van davidov
als je hem echt zo slecht vond mag je wel wat lager geven dan 3 sterren (3 is vrij hoog.... 6,5 zie ik het)

avatar van sn@ke
3/5 = 6/10

avatar van davidov
zo kan je het zien ja snake.... maar ik zal er niet te diep op in gaan (kan jordy niet om lachen ), maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die een 2,5 al voldoende zien....en 3 dus als "goed" beoordelen...

avatar van bioscoopzaal
Nogal een teleurstellende film, met redelijke (maar soms wat plastic) effecten en een paar aardig scènes (vooral naar het einde toe). Helaas was het verhaaltje net iets te voorspelbaar en de uitwerking teveel 'Hollywood' naar mijn smaak. Zeker als je bedenkt hoeveel mogelijkheden de verhalen van Asimov bieden. Zo staat de film bijvoorbeeld amper stil bij de impact van de robots op de maatschappij. Iedereen heeft blijkbaar nog een baan, ondanks het feit dat alle klusjes (van vuilnisman tot fabrieksarbeider) worden waargenomen door robots. Ook op de relatie mens-machine wordt eigenlijk totaal niet ingegaan; I Robot is meer een standaard actiefilm met wat elementen uit de 'harde' sci-fi.

Ik was ook niet zo weg van de acteerprestaties. Bridget Moynahan acteerde als een plank en ook Will Smith heb ik al in betere doen gezien. Hij probeerde overduidelijk zijn 'donkere kant' wat naar boven te halen, maar komt totaal niet geloofwaardig over. En om over dat stomme mutsje nog maar te zwijgen.

De sterkste momenten uit de film zijn de scènes met de robot Sonny. Zijn zoektocht naar het nut van zijn bestaan maakte bij mij nog wat los, maar voor de rest was I Robot een nogal steriele film.

2.5 sterren.

avatar van sn@ke
davidov schreef:

weet ik , heb de vorige discussie juist gezien. Ik vind dat je de sterren perfect kunt weergeven door maal 2 te doen. Zo zie je met een schoolcijfer beter wat goed en niet goed is. Anderen zien het anders. Vroeger vond ik 3 ook goed , nu ben ik daar wat van afgestapt. Maar nu weer ontopic

avatar van Goodfella
bioscoopzaal schreef:

De vuilnismannen en professioneel hondenuitlaters maken nu de robots waarschijnlijk..

Dom uitgewerkt inderdaad.

avatar van bioscoopzaal
Zelfs dat niet, want volgens de film is de fabriek waar de MS-5 gemaakt wordt volledig geautomatiseerd. Ik kan me niet voorstellen dat Asimov dit soort zaken over het hoofd zou zien.

Zelfs in de Animatrix (The Second Renaissance) wordt dat beter uitgewerkt, en die filmpjes duren maar een paar minuten.

avatar van Jordy
Een beetje een Teletubbie-versie van Blade Runner met een vrij aardige Smith, en een paar leuke actiescenes

Aardige film waarin Proyas soms zijn Dark City beelden en sfeer van stal haalt (in het donker lopen van Smith tussen de zeecontainers). Zitten een aantal boeiende actiescenes in. Wel allemaal overduidelijk hollywood... een film voor de massa. Nergens echt scherp of op het randje... de standaard emotionele scenes hadden voor me niet gehoeven. 3,5 ster.

EDIT: Ps. de scenes waarin de robots massaal uit de trailers werden geladen deden me erg denken aan SW Attack of the Clones.

avatar van kungfuzombie
Leuke sf voor de massa idd. Heb me goed vermaakt. NIet te diep en veel actie.

avatar van AZ SPELER
goeie film van Will Smith en ik heb me uitstekend vermaakt gisteravond.