I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

sinterklaas schreef:
Dat je daar nou zo erg op let in films. Zo verpest je toch je eigen filmplezier?

Daar hoef je niet voor op te letten, zo wordt de commercie je in deze film opgedrongen.....

desteven007
sinterklaas schreef:

Op let haha dat is een goede!!!!
Je kan er moeilijk naast kijken in het begin zitten ze er continue over te praten!

avatar van sinterklaas
Ik had er eerlijk gezegt geen last van. Natuurlijk verteld Smith in maar 1 scene iets over zijn All Stars schoenen uit 2004 en al voor het jaar 2035 klassiek zijn en ja natuurlijk.... hij rijd rond in een futuristische audi maar echt een half uur reclame kan je het niet noemen.

Ik vind 'I Robot' een zeer goede, leuke film met veel actie.

Ik vond het geen 5 waard want ik moest hem wel voor een 2e keer kijken om het helemaal te snappen, maar dat kan ook aan mij liggen.

Ik vind 't persoonlijk een mooie film!.

sinterklaas schreef:

volledig mee eens, mij stoorde het eerlijk gezegd ook niet ... Ik had het niet eens opgemerkt!

avatar van sinterklaas
Ik zit te denken aan een stemverhoging want het was eigenlijk wel een zalige film.

kimberlyVD schreef:

Mmmm. Ik ga ook maar eens een carriere als filmregisseur beginnen! Plak gewoon twintig Ster-blokken aanelkaar, gooi er wat robots tussendoor en hopla!

Pastichio Rocker

Ik weet alleen niet hoe ik Will Smith zo gek moet krijgen?

Geef hem een paar Converse All Star schoenen.

Zag er best wel allemaal mooi uit en het verhaal en de actie was ook goed maar het einde vond ik maar matig gevonden. Will Smith vond ik soms overdreven acteren.

Ik overweeg het dus om deze film te kijken,
maar met al dit gezeur over reclame wordt ik niet veel wijzer over de klasse van deze film..
Dat hier reclame voor Audi en All-Stars is gemaakt is duidelijk. Maar om daarvoor meteen een 1 * te geven en geen mening over shots buiten de Audi's en All-Stars om te geven valt mij tegen..

avatar van kimmie131195
Vette film vind Will Smith altijd wel leuk

avatar van Creasy_Bear
' you are a cat, and I'm black..' haha soms echt te onzinnige one-liners.

avatar van aunuscus
goeie film. raad ik aan voor science-fictionliefhebbers

Ik weet alleen niet hoe ik Will Smith zo gek moet krijgen?

als je denkt dat het zo makkelijk is om een film als deze te maken, ga je gang... we zullen zien hoe hoog je ermee scoort

kimberlyVD schreef:

Het is inderdaad helemaal niet makkelijk om zo'n film te maken! Alle respect voor deze regisseur (die toch ook Dark City heeft gemaakt, een stuk beter dan deze film) en de producers van deze film! Al dat lobbyen bij Audi, Converse, Fed-Ex etcetera om een geldstroom los te weken! Dan nog een Hollywood-ster vinden die het niet erg vindt om te acteren in een bordkartonnen 2-D script. Ook nog even de erven van Asimov geld toe stoppen, zodat je op de aftiteling: 'gebaseerd op de verhalen van Asimov' kan zetten (zodat de massa later denkt dat het verhaal inhoud had!).
Vervolgens een aantal computernerds vinden om het geheel met computer effecten nog wat te laten lijken. Tenslotte flink reclame maken voor je film, zodat de massa die bioscoop inrent.

Eén ding is wèl gemakkelijk: het overtuigen van die massa die toch nooit erg kritisch is over wat ze hebben gezien!

sinterklaas schreef:

En inderdaad, stem verhoogd naar 4,5*.

Wat een gezanik over reklame, dat is toch bijna in elke film.
Ze laten vaak en duidelijk een zonnebril zien of het merk mobieltje.
Ook staat vaak het Heineken flesje prominent in beeld.

Leuke aardige film dit niet meer en niet minder.

Milan07
Heerlijke cultfilm.

avatar van Malibu Stacy
Leuke actiefilm

Baggerman schreef:

achja, inderdaad, niet iedereen is kritisch als men naar een film gaat kijken.. maar wat maakt dat nu uit? het is toch de bedoeling dat je ervan geniet! En niet dat je op alle minpuntjes enzo zit te letten...

jellecomicgek72
Wel een aardig filmpje gewoon even voor tussendoor. 3.0

avatar van umbro01
Goeie film van Will Smith.

Prachtige SF-film met alweer een uitstekende Will Smith, die van Science-Fiction wel zijn handelsmerk lijkt te maken. Al is ie in andere genres ook wel top.
De special effects zijn prachtig in deze prent, let eens op de skyline van Chicago anno 2035, werkelijk adembenemend.
Het is de tweede maal dat ik de film bekijk en nog steeds kon hij me boeien van begin tot eind.
Let op de kleine rol van de nog jonge Shia LaBoeuf, iemand van wie we ondertussen weten dat hij barst van het talent.

Will Smith is op zijn best in science fiction thrllers.

Echt een topfilm, kan er eigenlijk niks slechts aan ontdekken. Het verhaal zit goed in elkaar, de special effects zijn super en het acteerwerk is goed. Smith is natuurlijk geknipt als cop in dit soort films dat heeft ie al in bijv bad boys laten zien. Maar ook tegenspeelster Moynahan (die ik nog niet kende) zet een erg overtuigende rol neer. En voor de verandering ontstaat er eens geen (romantische) relatie tussen de 2 hoofdrolspelers terwijl dat prima gekund had maar oh zo cliche zou zijn geweest.

De humor is ook niet standaard, bijv wanneer ie moet niezen en dan zegt "oh im sorry i am allergic to bullshit"
De robots zien er goed uit en er zijn leuke snufjes zoals automatisch rijdende elektrische auto's. Vooral de manier van opslaan vd auto's als Smith voor het eerst bij USR komt is erg goed gevonden vind ik en ruimte besparend.

Meestal probeer ik wel onlogische dingen in het scenario te ontdekken maar in deze film is het me niet gelukt. Bijv waarom wordt juist Smith op deze zaak gezet, waarom helpt Sonny de robots niet maar Smith en Moynahan. Dit wordt allemaal perfect ondervangen in de film. Alleen de laatste actiescene is een beetje over the top en onrealistisch op die smalle balkjes, maar dat moet je dan maar voor lief nemen. Verder is het onwaarschijnlijk dat we in 2035 echt zoveel robots hebben en dat de wereld er zo uitziet. Maar de meeste sf films zitten wat dat betreft mis en veel te vroeg (back to the future bijv).

De uiteindelijke boodschap dat de mens het voortbestaan vd aarde bedreigt en daardoor (gedeeltelijk) uitgeroeid moet worden is een sombere maar naar ik vrees realistische boodschap. Misschien dat je hem wel meerdere keren moet zien om alles echt te begrijpen maar dat is voor mij geen minpunt, 5* dus!!

Oh en dat gezeur over reclame, ik snap niet dat jeje daar aan kan ergeren. Bovendien past dat van die schoenen bij het personage van Smith die eigenlijk een hekel heeft aan vernieuwing (zie ook zn cd speler). Helemaal van iemand met 007 achter zn nick trek ik dat slecht want in Bond films wordt natuurlijk helemaaaal geen reclame gemaakt :S

Pastichio Rocker
In James Bond is niet storend. In I-Robot valt het gewoon op hoeveel sluikreclame er in is verwerkt. En dan ook 3x herhalen dat hij Converse All-Stars draagt. Het deed me denken aan The Truman Show: van die personages die tussen de conversaties door producten aanprijzen.

Volgens mij zit er voor 4 merken sluikreclame in deze film. Voor Audi en JVC is dit absoluut niet storend en zeker niet anders als in Bond of andere films. Die Fed Ex bot is overbodig, zeker omdat je dan net 2 andere merken in beeld gezien heb. Toch vind ik dit ook nog niet storend, het geeft aan dat een hoop banen nu door robots gedaan worden. De schoenen wordt idd 3x naar verwezen in de film maar ze zijn maar 1x duidelijk in beeld en maar 1x wordt het merk ook daadwerkelijk genoemd (alle andere merken worden niet eens genoemd). Maar goed ik kan me nog wel voorstellen dat mensen zich daaraan ergeren ook al vind ik het een beetje muggezifterij.

Oh en ik was nog vergeten te vermelden dat die scene met die kat echt compleet overbodig is, toch een minpuntje dus

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet zo'n heel beste blockbuster met Smith. De film heeft nogal wat afleidende sluikreclame maar is bovenal erg voorspelbaar en helaas lang niet altijd vermakelijk. Gemiddeld.

avatar van Triztan
aunuscus schreef:
goeie film. raad ik aan voor science-fictionliefhebbers

Ik ben geen Science Fiction liefhebber en toch vond ik dit een top film.