The Beach (2000)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Danny Boyle
met Leonardo DiCaprio, Virginie Ledoyen en Tilda Swinton

In een goedkoop hotelletje in Bangkok maakt de Amerikaanse rugzaktoerist Richard kennis met Daffy, een dertiger die getekend is door jarenlang druggebruik. Hij beweert dat hij het paradijs op aarde heeft ontdekt. Het is het perfecte strand, ingesloten door steile kliffen en onbereikbaar voor de gewone toeristen. Het is voor hen zelfs verboden terrein. Richard is meteen geïntrigeerd. Hij heeft immers de VS verlaten voor een zoektocht naar de ultieme schoonheid, spanning én gevaar. Diezelfde nacht pleegt Daffy zelfmoord. Als afscheidsgeschenk laat hij Richard een kaart na met de beschrijving naar "The Beach". Samen met het Franse koppel Françoise en Etienne gaat Richard het ultieme avontuur aan. Tijdens hun tocht moeten ze alle drie hun grenzen verleggen en het grote gevaar trotseren.

avatar van des1
Het strand bestaat echt, en omdat het nu vergeven en vervuild is door overtoerisme (soort tegenhanger van overbevissing), is het nu (tijdelijk) gesloten. Fuck massatoerisme, vooral het type waarbij mensen als schapen de plekken opzoeken uit een film.

avatar van Grindhouse62
Deze redelijke avonturendrama heeft een eenvoudig verhaal, maar de locatie van het eiland is schitterend en levert mooie beelden op. Het acteren is in grote lijnen matig tot redelijk van allen. Ik heb mij vanavond wederom na zo'n 18 jaar vermaakt met deze film. Een 3.0

Niet echt een sterke film maar wel vermakelijk.

Inderdaad een film die halverwege inzakt.

TMP
Degelijke film van Danny Boyle, wiens hand duidelijk terug te zien is in deze film. De omgeving is prachtig en dat levert dan ook mooie beelden op. De soundtrack is goed en draagt nog wat extra bij aan de beleving. Het acteerwerk is in orde, al levert niemand een heel gedenkwaardige rol af. Dat komt ook door het plot, dat zijn goede en minder goede momenten kent. Alles bij elkaar genomen zeker een kijkbeurt waard.