• 8.223.991 stemmen

Geregisseerd door: Danny Boyle

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Virginie Ledoyen en Tilda Swinton

Releasedatum: 16 maart 2000

Over The Beach

"Somewhere on this planet it must exist."

In een goedkoop hotelletje in Bangkok maakt de Amerikaanse rugzaktoerist Richard kennis met Daffy, een dertiger die getekend is door jarenlang druggebruik. Hij beweert dat hij het paradijs op aarde heeft ontdekt. Het is het perfecte strand, ingesloten door steile kliffen en onbereikbaar voor de gewone toeristen. Het is voor hen zelfs verboden terrein. Richard is meteen geïntrigeerd. Hij heeft immers de VS verlaten voor een zoektocht naar de ultieme schoonheid, spanning én gevaar. Diezelfde nacht pleegt Daffy zelfmoord. Als afscheidsgeschenk laat hij Richard een kaart na met de beschrijving naar "The Beach". Samen met het Franse koppel Françoise en Etienne gaat Richard het ultieme avontuur aan. Tijdens hun tocht moeten ze alle drie hun grenzen verleggen en het grote gevaar trotseren.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van des1

des1

Het strand bestaat echt, en omdat het nu vergeven en vervuild is door overtoerisme (soort tegenhanger van overbevissing), is het nu (tijdelijk) gesloten. Fuck massatoerisme, vooral het type waarbij mensen als schapen de plekken opzoeken uit een film.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1982 berichten

Deze redelijke avonturendrama heeft een eenvoudig verhaal, maar de locatie van het eiland is schitterend en levert mooie beelden op. Het acteren is in grote lijnen matig tot redelijk van allen. Ik heb mij vanavond wederom na zo'n 18 jaar vermaakt met deze film. Een 3.0

avatar van Eric001

Eric001

Niet echt een sterke film maar wel vermakelijk.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Inderdaad een film die halverwege inzakt.

avatar van TMP

TMP

Degelijke film van Danny Boyle, wiens hand duidelijk terug te zien is in deze film. De omgeving is prachtig en dat levert dan ook mooie beelden op. De soundtrack is goed en draagt nog wat extra bij aan de beleving. Het acteerwerk is in orde, al levert niemand een heel gedenkwaardige rol af. Dat komt ook door het plot, dat zijn goede en minder goede momenten kent. Alles bij elkaar genomen zeker een kijkbeurt waard.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Wat betreft The Beach, starbright boy, ik wist niet dat het een boekverfilming was, en zelf lees ik zelden boeken, maar dit is toch een boek dat ik graag zou willen lezen, zeker omdat ik vermoed dat Garland me moet liggen en het ook een psychologisch boek is, volgens boekmeter. Mijn grote voordeel hier lijkt me dat ik de film zag voordat ik het boek las, en de sfeer en vooral sterke score zal enorm geholpen hebben bij deze film.

Het kan zijn dat er meer uit te halen viel, en wellicht is dat ook zo, maar zoals hij nu is, vond ik hem ook al goed.

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Heel andere film dan ik verwachtte, maar daarom zeker niet slechter.

avatar van Black Math

Black Math

Gek genoeg nooit eerder gezien. In mijn herinnering kwam deze film kort na Titanic uit en ik kreeg het idee dat de film mee wilde liften op de toenmalige DiCaprio hype, maar ik zie nu dat de film pas drie jaar na Titanic uitkwam, dus die herinnering klopt helemaal niet. Verder zonder de film gezien te hebben dacht ik meegekregen te hebben dat DiCaprio's karakter dood zou gaan, maar daar klopt verder ook weinig van.

In ieder geval aardig om eens te zien, maar ik heb betere films van Boyle gezien. Sfeer is grotendeels prettig, de cameravoering voelt vergelijkbaar met films als Trainspotting aan, niet toevallig ook van Boyle. Mooie beelden van de natuur ook. Het plot ontspoort soms alleen een beetje, met name als DiCaprio als een soort Kolonel Kurtz helemaal het boekie zoek in het wild rondwaart. En verder zit er meer onderhuidse spanning in de film dan er uiteindelijk uitkomt en dat is een beetje jammer. 2,5*.