• 8.262.953 stemmen

Geregisseerd door: M. Night Shyamalan

Met onder meer: Gael García Bernal, Vicky Krieps en Rufus Sewell

Releasedatum: 2 februari 2023

Plot Old

"It's only a matter of time."

'Old' speelt zich af op een afgelegen eiland. Wanneer een groep jonge mensen een lijk op een strand vindt worden er een reeks mysterieuze gebeurtenissen in gang gezet. Langzaamaan beseft de groep dat er onnatuurlijke zaken aan de hand zijn, op een eiland waar geen ontkomen aan is.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van mrklm

mrklm

Prisca [Vicky Krieps], Guy [Gael García Bernal] en hun kinderen Trent [Nolan River] en Maddox [Alexa Swinton] kijken uit naar hun verblijf in een resort waar ze met open armen worden ontvangen. Ze besluiten in te gaan op een tip en bezoeken aan prachtig strand waar ze kennis maken met een aantal andere vakantiegangers. Al gauw blijkt dat er iets vreemd is met dit strand in deze Twilight Zone-achtige thriller gebaseerd op de graphic novel Sandcastle. Een schoolvoorbeeld van een basisidee dat prima werkt op papier maar niet in film en hoewel Shyamalan zijn best doet om met allerlei onconventionele camerabewegingen de spanning erin te houden, overtuigt dit geen moment.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Tenenkrommend acteerwerk en script. Voor nu eerst eruit geduveld, ga beraden of ik het nog een kijkbeurt ga geven. Hard hoofd daarin, maar wie weet.

avatar van schumacher

schumacher

Dit was geen goede film terwijl je nochtans ergens het idee en het gevoel had dat dit echt een hele goede film kon zijn maar helaas.

De dialogen zijn tenenkrommend te noemen en ook foute acteurs, het acteren was echt niet oke.

avatar van Actarus

Actarus

• 1963 stemmen

Een film die duidelijk meer afwerking vereiste. De acteurs zijn echt niet ok, en de body-horror mocht beter uitgewerkt zijn. (ik zag geen uitvallende tanden ofzo) Alles was maar braafjes.

Het einde maakte toch was goed, je krijgt antwoorden, en die zijn goed bedacht....

Dit zou zomaar een klassieker kunnen geweest zijn, maar het blijft een "goed-voor-één-keertje".

avatar van tukkerstein

tukkerstein

• 2053 berichten

Interessant uitgangspunt waar best wat van te maken valt, maar bijzonder matig uitgevoerd. Er wordt slecht geacteerd: dialogen zijn houterig en slecht geschreven en werken soms gewoon op de lachspieren. De vraag is dan een beetje wanneer het zo bedoeld is en wanneer niet (neem een personage als Mid-Sized Sedan, een rapper die de halve film een beetje glazig uit z'n ogen kijkt en over het strand zwerft, wat moet ik daar mee? Het haalde mij volledig uit de mysterieuze sfeer en dat kost gewoon 1,5 punt. En dat terwijl de ontknoping helemaal niet slecht is en best leuk is bedacht.

avatar van Glacius

Glacius

Een concept met potentie, maar helaas staat het houterige script, vol onnatuurlijke dialogen en situaties, een voldoende in de weg. Op zich toch een aantal bekende namen qua acteurs die veel beter werk hebben afgeleverd, dus ik vermoed dat ook daar het script dermate invloed heeft gehad op 'het spelen', dat het acteerwerk er bijzonder matig door uit de verf is gekomen. De ontknoping is ook zwakjes. Al met al, is het nummer 'Remain' het beste aan deze productie.

avatar van Seam

Seam

Zelfs al weet je van te voren dat Shyamalan het gaat verpesten, ben je toch iedere keer benieuwd hoe hij het deze keer gaat doen. Helaas is het iedere keer hetzelfde verhaal. Een interessant concept, maar Shyamalan denkt dat zijn publiek bij iedere nieuwe film dommer wordt en hij meer en meer moet uitleggen. Deze keer was het wel heel letterlijk uitgelegd allemaal. Iedere ontwikkeling wordt letterlijk uitgesproken door de personages.

En dat is dan nog het minst domme wat de personages zeggen. Shyamalan blijkt maar weer eens totaal geen idee hebben hoe mensen praten. Het is nog het meest duidelijk bij personages die niet in zijn eigen cultuur passen.

Een rapper die Mid Sized Sedan heet... Shyamalan is zelf niet blank, maar dit kan normaal alleen een blank iemand verzinnen die totaal nul verstand van de (huidige) hiphop cultuur heeft. Kinderen die praten alsof ze achterlijk zijn. Dat iemand jonger is maakt je niet meteen totaal debiel, ze praten gewoon op een andere manier Shyamalan... En zelfs dan nog zijn er genoeg plotholes...

En ook hilarisch hoe Shyamalan bepaalde beroepen zich voorstelt. De meest irritante cliches komen naar voren: Een therapeut die zegt ik denk dat we moeten praten over wat zojuist gebeurd is, een verpleegkundige die bijna net zoveel medische kennis heeft als een chirurg, een statisticus die de meest belachelijke cijfers naar voren haalt bij iedere ontwikkeling. En er zijn nog talloze andere voorbeelden. Sowieso de beroepen van de personages zijn zowat de meest klassieke banen die te bedenken zijn. En natuurlijk heeft ieder beroep een moment waarop ze hun waarde kunnen laten zien. Hoe geforceerd wil je het hebben.

Visueel is M Night wel beter geworden met de jaren, maar hij probeert het nu wel echt hard. Sommige shots hebben totaal geen meerwaarde en juist op andere momenten beseft hij totaal niet wat framing voor een waarde kan hebben. Als iemand een rots beklimt bijvoorbeeld, laat dan niet een close up zien, maar juist om het effect van de hoogte te benadrukken, laat die hele rots zien...

Deze film is zoals vrijwel alle M Night films een cringefest van hier tot Tokyo. Als komedie of cringe kan het werken, maar onmogelijk dat M Night het zo bedoeld heeft. En zijn cameo's zijn al helemaal om te kotsen, de beste man acteert nog slechter dan de kinderen hier.

Toch heb ik wel genoten van 1 enkele scene en ik vond het leuk om ook alweer te bedenken waar ik alle acteurs van kende. Die meid van Jojo Rabbit is goed aan het groeien geweest. De knul uit Hereditary oogt nog altijd even zenuwachtig (wat daar wel werkte). Rufus Sewell laat ironisch genoeg zien dat hij in de laatste twintig jaar niet ouder geworden is. En het modelletje laat zien dat ze gelukkig 1kg is aangekomen sinds Neon Demon.

2 Sterren omdat cringe ook zijn waarde heeft.

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Het is iets nieuws en daarom blijf je kijken. Het einde vond ik ook wel origineel.

Het verhaal had wel beter uit gewerkt mogen worden dan was de film een stuk beter geweest.

avatar van mrkos

mrkos

Tja waar moet je beginnen?

Allereerst vond ik deze film origineel en de vaart zat er goed in, waardoor de film lekker weg keek. Maar dan kom ik bij het acteerwerk en dat is toch echt een minpunt van deze film. De vader en moeder van de 2 kids konden allerminst goed acteren, maar dat lag ook deels aan de dialogen. Beide acteurs waren ook niet Amerikaans, dus dan klinkt het allemaal nog net wat ongeloofwaardiger.

Het verhaal zelf was heel origineel en soms spannend en ontroerend. Je zal het maar meemaken dat je 2 jaar ouder wordt in een half uur tijd. Toch waren er ook rare momenten. Trent die Kara even zwanger maakt onder het mom van spelen was er 1 van. Of dat die man naar een bepaalde film zat te gissen. Ik ben daar nog steeds niet echt achter hoe en wat.

Het moment dat de ouders van Trent en Maddox tegen hun dood aanzaten ontroerde mij dan wel weer een beetje. Hij werd langzaam blind en kreeg alzheimer en zij werd langzaam doof. Zij is vreemdgegaan hij was dat ondertussen alweer vergeten. De boodschap luidt dan ook, maak nooit te lang ruzie, want dat is een ''waste of time''.

En dan het einde... Ze waren dus bepaalde medicijnen aan het testen voor verschillende ziektes en gebruikte daarbij de kracht van het eiland, dat was namelijk dat je sneller ouder wordt. Zo duurt het niet eeuwen voordat je de resultaten kan inzien. Ik vind het origineel bedacht, maar de uitwerking had iets beter kunnen zijn.

Al met al krijgt deze film wel een voldoende. 3 sterren.

avatar van james_cameron

james_cameron

Rommelige, onduidelijke thriller die weliswaar beschikt over een intrigerend uitgangspunt, maar daar vervolgens weinig boeiends mee doet. Sterker nog, de film wordt gaandeweg steeds minder interessant en werkt toe naar een wat mij betreft behoorlijk bespottelijke finale. De cast presteert daarnaast ook erg matig. Tegenvaller van regisseur M. Night Shyamalan, die de laatste jaren weer op de goede weg leek te zijn. Uiteraard komt hij ook ditmaal weer eens opdraven in een volstrekt misplaatst bijrolletje.

avatar van John Milton

John Milton

Hier had echt meer ingezeten, de graphic novel maakte meer indruk dan de film. Het verhaal is nog steeds wel intrigerend natuurlijk, maar dat is niet Shyamalans verdienste. Met deze cast en dit verhaal had hij echt iets neer kunnen zetten, en de diepte in kunnen gaan; de thematiek leent zich daar uitstekend voor. Helaas blijft het matige script nogal aan de oppervlakte en lijkt het soms zelfs wat stuurloos.

Maar wat me het meest opviel: ik vond McKenzie en Krieps hier niet goed. Dan moet je behoorlijk je best doen, om dat voor elkaar te krijgen als regisseur; maar met deze dialogen en montage kom je een heel eind, kennelijk.

avatar van pamela200

pamela200

Knap gemaakte lugubere film. Op bepaalde momenten spannend. Leuk gegeven. De veroudering sluipt er ongemerkt langzaam maar zeker in en er valt niet aan te ontkomen. Goed einde met een duidelijk plot. De makers waren weinig geld kwijt voor de omgeving. Een strandje met rotsen was voldoende. 3,5 points

avatar van André Borgeld

André Borgeld

In het begin dacht ik he. Blumhouse Fantasie Island.

Ik snap de meningen, het acteerwerk was beneden peil en camerawerk op sommige punten slecht te volgen, met zelfs grove onderbrekingen.

Maar toch had de film iets. Het had een A-film kunnen worden. Maar hoe dan ook, moeite waard om naar te kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

André Borgeld schreef:

Het had een A-film kunnen worden

Met een capabele regisseur die wat minder in zichzelf gelooft had dat gekund ja.

avatar van Erikb99

Erikb99

Tja wat is er al niet gezegd over M. Night Shyamalan, hij werd bejubeld en verguist. Hij maakte draken van films zoals "The Last Airbender" uit 2010, "After Earth" uit 2013 met Will Smith en zijn zoon in de hoofdrol. Om maar niet te spreken over "The Happening" uit 2008, ik weet nog steeds niet wat hier de bedoeling van was. Maar ja daar staat dan ook weer het briljante "The Sixth Sense" uit 1999 of "Unbreakable" uit 2000 tegenover. Of bijvoorbeeld "Signs" uit 2002 of "Split" uit 2016 en "Glass" uit 2019. Erg lastig om deze man te kunnen peilen. En dan is zijn laatste wapenfeit "Old" verschenen, ik ga er dan ook enigszins sceptisch voor zitten. So here we go…

En wat vond ik er nou van:

Het verhaal is intrigerend maar de uitwerking laat veel te wensen over. Laten we beginnen met het acteer werk. Ik heb me dan ook erg geïrriteerd aan het karakters Prisca gespeeld door (Vicky Krieps) en Guy gespeeld door (Gael Garcia Bernal). Ongelofelijk wat een slecht casting was dat zeg. En het script is dramatisch slecht. De dialogen zijn dan ook tenenkrommend slecht, waardoor je totaal niet in het verhaal wordt meegenomen. Het wordt neergezet als een psychologische thriller nou kan je melden niets van dit alles klopt. Het is geen moment spannend of eng. Natuurlijk weet M. Night Shyamalan met wat camera gegoochel iets van spanning te brengen, geprobeerd dan. Tja voel me nu 1 uur en 48 minuten Older dus de titel doet zijn naam eer aan. Zelfs de “The Happening” was beter. Aanrader?? NEE, zonde van je tijd…

avatar van André Borgeld

André Borgeld

tukkerstein schreef:

Mid-Sized Sedan, een rapper.

De naam alleen al wat een drama acteren was dat.

avatar van lang pee

lang pee

Ben absoluut geen fan van films van Shyamalan, zoals The Village, en deze vond ik nog een pak slechter. Flinterdun verhaaltje, en het acteren was gewoon vreselijk. Het enige mooie was de prachtige natuur van de Dominicaanse Republiek

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

André Borgeld, mwa, vind het wel passen bij het niveau van die soort muziek.

avatar van Waku

Waku

De reclame op tv via trailer smaakte naar meer. Maar na het lezen van de recencies hier op MM stokte mijn enthousiasme al snel. De nieuwsgierigheid bleef dus toch maar begonnen aan "Old". Helaas de negatieve kritieken zijn terecht. De film begint aardig en de eerste 20 minuten zijn lekker mysterieus op het eiland. Maar na een uurtje wordt het allemaal rommelig. Het uiterst matige acteerwerk van de cast doet "Old" helemaal de das om. Het plot helpt ook niet echt mee. Teleurstellend. 2*

avatar van Superboy

Superboy

Ik sluit me aan bij de andere kritieken :

- Slecht acteerwerk

- belachelijke dialogen

Maar wat me ook ergerde was dat de film zo tenenkrommend voorspelbaar was. Het heet OLD, Dus weet je al wat er gaat gebeuren. Ook de filmposter geeft dit al weg. Er blijft dan zeer weinig over om nog een spannende film te krijgen.

Wat is er toch gebeurd met de regisseur die mij m'n lievelingsfilm bracht ? Zijn naam staat alláng niet meer garant voor spanning.

Ik heb de film niet uitgekeken, maar afgezet.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Je hebt soms echt het gevoel compleet voor de gek gehouden te worden door Shyamalan. Maar hoe dieper ik verwikkeld raakte in het innerlijke meent-hij-dit-nou en was-dit-echt-de-beste-take conflict, hoe vermakelijker dit eigenlijk werd. M'n vriendin en ik hebben elkaar zelden zo vaak verward aangekeken. En wij hebben er toch menig trip opzitten...

avatar van filmkul

filmkul

Redelijke mysterieuze thriller. Het verhaal zit aardig in elkaar maar mist wel het wtf effect. De uitwerking kan er net mee door. Het eerste deel is eigenlijk best goed. De opbouw is prima en als kijker ben je nieuwsgierig en geboeid. Helaas zakt de film halverwege behoorlijk weg en is nergens meer verrassend. Ook de spanning ebt weg. Richting het einde haak je bijna af want de film zakt als een pudding in elkaar terwijl je bij Shyamalan juist zit te wachten op het verrassingsmoment. Visueel ziet de film er aardig uit met redelijke special effects. Goed begin maar helaas half werk. 2.5/3.0

avatar van M!tch

M!tch

Interessant script, maar de uitvoering is grotendeels jammerlijk gefaald. Slechte dialogen die soms nergens op slaan, cliché karakters en gruwelijk slecht acteerwerk. Misschien was dat nog wel de echte thriller van alles. Al met al: teleurstellend en ruim ondermaats.

avatar van umbra

umbra

Heb me hier nog wel mee vermaakt, vooral het eerste uur, daarna was het wel wat minder en saaier, om dan met een çava gedeelte te eindigen.

avatar van Mr-Mcmovie

Mr-Mcmovie

Juist op amazon de comic in het nederands gekocht! Toch misschien eerst het verhaal lezen, en dan op scherm kijken.

avatar van boemboem27

boemboem27

erg vreemde en rommelige film die nergens onderhoudend en spannend word.

heb toch tot het einde gekeken (was nieuwsgierig) en pas in de allerlaatste 10 minuten kom je er achter hoe het in elkaar steekt.

amateuristisch, slecht geacteerd.

maw betreurenswaardig.

lekker laten liggen, en de moeite van het (af)kijken niet waard.