• 10.927 nieuwsartikelen

Met onder meer: Gael García Bernal, Vicky Krieps en Rufus Sewell

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 22 juli 2021

Plot Old

"It's only a matter of time."

'Old' speelt zich af op een afgelegen eiland. Wanneer een groep jonge mensen een lijk op een strand vindt worden er een reeks mysterieuze gebeurtenissen in gang gezet. Langzaamaan beseft de groep dat er onnatuurlijke zaken aan de hand zijn, op een eiland waar geen ontkomen aan is.

Social Media

Alle Media

avatar van KritischVentje

KritischVentje

Ach zout toch op met deze film.
Waarom, vraagt u?

Nou

1) Tenenkrommend slechte dialogen en acteer'prestaties'. Dit was het niveau Mortal Kombat met een factor drie. Ik denk dat het niet hielp dat het grotendeels geen Amerikaanse acteurs waren. Dat hielp zeg maar niet echt. Ik snap de invalshoek van meerdere nationaliteiten in een vakantieresort, maar de uitwerking was mega knullig. Had dan de verdieping gemaakt en de families onderling bijvoorbeeld een eigen voertaal gegeven. Dat had geholpen. Maar het waren wel echt heel slechte deliveries van heel slecht geschreven teksten. Script (dialoog-wise) is om te huilen.

2) Zoals eerder benoemd, het verouderingsproces klopt voor geen meter. Als alleen dat al consistent zou worden uitgevoerd zou het al enorm schelen en juist ook als enorme pluspunt ervaren worden. Weet ik zeker.

Wat wel heel even tof was, was het moment in de grot met die dame die al haar botten brak. Dat was echt even een lichtpuntje in de film. Dat vond ik weer juist heel goed bedacht en uitgewerkt. Alleen dan weer jammer dat Maddox weer zonodig precies moest zeggen wat er gebeurd. Dat kwam weer heerlijk onnatuurlijk over. Smetje.

avatar van Collins

Collins

Het idee voor de film is afkomstig van een strip van Pierre Oscar Levy en Frederik Peeters en klinkt interessant. Een aantal mensen bijeen op een strand waarop zij heel snel verouderen en dat zij niet kunnen verlaten. De setting is paradijselijk. Een schilderachtig zandstrand, een strakblauwe hemel en een uitnodigende oceaan. Het contrast met de bedreiging is groot. Intrigerend. Met regisseur M. Night Shyamalan weet je het echter nooit. Hij maakt goede films en hij maakt middelmatige films. En helaas, in het geval van Old maakt hij wat mij betreft een middelmatige film.
De eerste helft van de film is goed. De merkwaardige eigenschappen van het strand staan garant voor nieuwsgierigheid en spanning. De schijnbare zinloosheid van de situatie en de onzekerheid over het lot van de personages houden de nieuwsgierigheid en de spanning op peil. Intrigerende personages trouwens. De personages zijn verre van standaard. Ze gedragen zich bijna onnatuurlijk. Ze hebben ook afstand tot de kijker. Het draagt allemaal bij aan de mysterieuze sfeer die de film in de eerste helft succesvol oproept.
Maar dan is de koek wel op. De film blijft hangen in de situatie en voegt behalve onderling gekrakeel en een incidenteel horrormomentje maar weinig toe. De intrigerende situatie glijdt af naar een monotone beleving. Het gedrag van de personages wordt steeds afstandelijker en de dialogen klinken steeds meer zonder gevoel. Inleving in de personages was er al amper en blijft door deze ingrepen nog verder buiten bereik, waardoor hun verdriet, paniek en angst emotioneel niet echt binnen komen. Het kon mij in ieder geval maar weinig schelen wat er met de personages gebeurde.
Het enige dat mij op een bepaald moment nog op de been hield was de vraag naar het waarom. Het antwoord op die vraag en het obligate en gemakzuchtige einde waren vervolgens een teleurstelling.
Aan het camerawerk ligt het overigens niet. Dat is indrukwekkend. Mooie paradijselijke beelden waar tevens een ongemakkelijke laag in verborgen ligt. Heel bijzonder. Des te jammer dat het verhaal en de personages het op een bepaald moment laten afweten.

avatar van slam1975

slam1975

Wat een lage gemiddelde score hier. Vond het een mooie setting. De film heeft me wel kunnen boeien hoor. Had wel die barbie wat sneller oud zien worden en dat lichaam ook uitgezakt haha.

avatar van rondh

rondh

Iknvondbgetvwel een goede film. Acteerwerk had wel beter gekund, en idd had er wel.meer in gezeten. Maar ik vond heg verhaal wel.leuk gevonden. En ook een goed einde. Lekker thrillertje, beetje Stephen King achtig.

avatar van Alathir

Alathir

• 2070 berichten

Ik vond het wel redelijk. Qua concept ook wel origineel. Het is niet echt helemaal duidelijk waarom de tijd op dit strand zo snel verloopt. Ook het verouderingsproces verloopt niet echt gelijkmatig voor iedereen aanwezig. Acting is niet bepaald grandioos, dialogen zijn redelijk. Ik vond dat er meer echte survival had mogen inzitten. Ze lijken niet al te veel moeite te doen om te bedenken hoe ze van deze plek konden wegkomen.Ook het koraal lijken ze pas helemaal op het einde op te merken? Shyamalan is zoals gewoonlijk wel origineel maar de uitwerking, acting en dialogen kunnen beter. Mooie setting voor een film dat wel.

avatar van K. V.

K. V.

Naar deze keek ik al een tijdje uit en vanavond was het zover. Vond het een goeie film. Hij bleef mijn aandacht houden en was nieuwsgierig hoe de film ging eindigen.

Het einde was zeker niet slecht.

De cast was ook niet slecht, maar ook niet echt waw.

k vrees wel dat je het na één kijkbeurt wel gezien hebt. Daarvoor was het verhaal niet diepgaand genoeg, maar voor één keertje is hij zeker wel de moeite.

K. V. schreef:

Het einde was zeker niet slecht.

De cast was ook niet slecht, maar ook niet echt waw.

Ik heb maar een halfuurtje gekeken, want ik werd moe en ging slapen. Wat echter opviel was juist hoe slecht het acteerwerk was van zowel de jonge acteurs en actrices als de volwassenen. Gewoon raar acteerwerk, zonde. Ik kijk hem nog wel af, dat wel.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag bekeken, vond hem achteraf toch wat tegenvallen, beetje aparte film wel.

En groep mensen die op een eiland komen waar ze elk half uur een paar jaar ouder worden, wel mooi gemaakt hoe ze opeens ouder worden en apart verhaal met de rotsen, de personages en ook de kinderen die opeens zo veranderen.
Toch naarmate de film vond ik hem wat te langdradig worden en had nog wel wat meer actie verwacht.
Ik had nog wel gehoopt en gedacht dat de groep meer pogingen deden om van het eiland af te komen, alleen op het laatst besluiten er pas 2 om iets te proberen met de koraalrif..

Op het einde zie je ook waarom en de ontknoping.

avatar van blurp194

blurp194

Knap werk van de casting, dat dan wel.

Verder heb ik het niet beslist met het concept van de film - net een klein tikkie teveel suspension of disbelief nodig, en meer dan ik op voorraad had. Dan blijft het bij een onbevredigend plot en wat mooie plaatjes. Evengoed nog wat ontregeld door de regelmatig toch storend aanwezige acteurs, die zo ongeveer geen van allen fraaie prestaties neerzetten. Nou is MNS wellicht ook niet gekend om dat op te roepen, maar het valt dan alsnog wat tegen - met namen als die van Krieps en Bernal verwacht je je toch aan iets.

Teleurstellend, als ik de telling af maak. Laat ik er verder niet lang aan denken, want het wordt hoe langer hoe minder.

avatar van eierhoofd1

eierhoofd1

Goede film, enige minpunt was de vrouw van het gezin met de 2 kinderen. Vrouw kan totaal niet acteren en is ook bloed irritant.

avatar van Flavio

Flavio

Onderhoudend maar wel vrij belachelijk, eigenlijk zoals de meeste Night Shyamalan films van deze eeuw. Vervelen doen ze niet, maar de uitwerking is dan eerder onnozel dan intelligent zoals in zijn vroegere films. Old is wat dat betreft geen uitzondering.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Lage waardering hier voor een film die ik zelf erg goed vond. Van begin tot eind erg boeiend. Acteerwerk had mischien wel wat beter gemogen maar storen deed het ook niet.

avatar van Hannibal

Hannibal

Ik kan uit ervaring zeggen dat een bevalling normaal gesproken langer duurt dan een uur, en ook al duurde deze wel slechts een uur, dan zou er volgens de wetten van het eiland een baby uit moeten komen dat fysiek twee jaar oud is. Lijkt me niet dat de moeder zo' n bevalling zou overleven. Ik bedoel maar, meneer Night Shyamalan, je maakt een horrorfilm of niet, laat dan ook een kleuter uit die buik kruipen. Verder ook zeer matig acteerwerk in deze film, zelfs van de anders altijd geweldige Vicky Krieps. Een groepje toeristen op een eiland met een psychopaat en een fotomodel, het heeft een beetje "The White Lotus" vibes, af en toe net zo absurd en komisch, wat volgens mij niet echt de bedoeling is. Het concept is leuk, de uitwerking helaas wat minder.

avatar van Basto

Basto

Wat een vervelende film. Een ensemble piece met enkel oninteressante personages, waarmee je dan ook eerst nog eens een dik uur moet doorbrengen eerdat er wat noemenswaardigs gebeurd. Ondanks een prima cast weet niemand te overtuigen en interesseert hun lot mij niet. Dat zelfs Vicky Krieps hier door het ijs zakt, spreekt boekdelen.

Het uiteindelijke idee is nog best aardig, maar het neemt zichzelf allemaal veel te serieus. Beetje humor had de film goed gedaan en ondanks de zeer ruime speelduur voelde het eind enorm afgeraffeld.

avatar van aslan

aslan

Prima film. Een minpuntje was de beperkte baardgroei, althans bij de mannen.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Dit is best een goede film.

Je moet er alleen rekening mee houden dat het een soort 'fantasie/thriller/horror' film is, waarbij de regisseur die ook het verhaal heeft geschreven zijn eigen regels bepaald.

Dus waarom wordt je snel oud? Hoe kun je ontsnappen? Wat gebeurd er als je probeert de regels te overtreden?

Al deze zaken krijgen natuurlijk een (on) logisch antwoordt.

Maar als je de regels voor lief neemt, dan heb je best een aardig gegeven.

De film verveelde niet, maar ik vond sommige acteurs niet echt goed spelen. Dit lag aan het scenario. Op sommige momenten zeg je niet de dingen die deze mensen zeiden. Het waren een vreemd groepje mensen bij elkaar, zeg maar. Verder prima vermaak.

avatar van JollyMira

JollyMira

Ik vond het een goede film.Weer eens een nieuw idee.Je moet er maar opkomen

avatar van MSJ_msj

MSJ_msj

Is dit een grap???

Ik was alleen thuis dus dacht laat ik een film onder de 2.8 een kans geven. Oke de eerste 20 minuten gingen nog wel maar mijn god wat gebeurde hierna?? Ze gaan die tumor eruit snijden acteerprestaties kelderde naar -200 en ik denk werkelijk dat de regisseur en producent vanaf dit moment stomdronken waren.

Ik typ dit tijdens de film want ben compleet afgehaakt. Wat een bagger.

avatar van Ilsa

Ilsa

MSJ_msj schreef:
Is dit een grap???
Ik typ dit tijdens de film want ben compleet afgehaakt. Wat een bagger.

Het lijkt er op dat je tijdens het kijken zelf ook stomdronken was, binnen de 6 minuten twee keer hetzelfde bericht geplaatst. En slechte acteerprestaties ? Zet in de echte wereld eens verschillende mensen in eenzelfde situatie, je gaat eens zien wat verschillende reacties en handelingen er zijn, ga je dan ook van sommigen zeggen die acteren slecht.

Deze film was in elk geval mijn ding al geef ik toe dat je sommige dingen wel van ver zag aankomen zoals de dochter die zwanger uit de tent komt.

avatar van jornsmi

jornsmi

Op het gebied van originaliteit slaagt deze film zeker en vast, het is eens iets anders dan de één in een dozijn films waarbij er een groepje van een tiental personen één voor één sterft aan steeds maar dezelfde redenen.

Echter zat er in deze film zóveel meer!

Wanneer de personages op het strand vertoeven, worden ze ouder. Slim bedacht. Maar daar blijft het ook bij.

Het verouderingsproces had zoveel beter gekunnen en wordt dan ook zeer slecht in beeld gebracht. Iedere keer iemand ouder lijkt te worden komt dit toevallig nooit in beeld, waarschijnlijk door het lage budget van deze film.

Dat de kinderen grote metamorfoses ondergaan is inderdaad logisch, maar alle volwassenen die ook op het strand aanwezig zijn, veranderen voor geen meter. Iemand van om en bij de 45 jaar die 20 jaar ouder zal worden dankzij het strand, dan zie je dit toch? Echter geeft de regisseur hier geen aandacht aan.

Goed concept, maar een zwakke uitvoering.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Redelijk.

M. Night Shyamalan: ik weet niet goed wat ik van hem moet vinden. Meester van het mysterie maar zijn grote meesterwerk The Sixth Sense vind ik alleszins erg pover. Daartegenover staat dan bv The Happening, niet bijster goed ontvangen maar wel eentje die ik goed te pruimen vind. Old schaar ik bij de tweede groep.

Want hoewel er genoeg op aan te merken is, is het best mysterieus. In tegenstelling tot The Sixth Sense die na een minuut of 10 wel duidelijk is, is dat hier niet het geval. Het mysterie van het strand kan van alles zijn. Dat wordt pas laat duidelijk. En de ontknoping is dan ook nog eens origineel. Niet geloofwaardig of realistisch, maar wel tof.

Blijft verder een iets te rommelige film over. Shyamalan is best een onbehouwen regisseur. Hij heeft goeie ideetjes, maar het ziet er soms nogal lomp uit. Ook zijn acteurs laat hij vaak lomp acteren. Ze komen niet echt "normaal" over, maar het draagt wel bij tot de sfeer. Qua ontwikkelingen gaat het iets te snel van hot naar her, maar er is uiteraard het verzoenende gegeven dat tijd in deze film een belangrijk aspect speelt, dus het is het perfecte excuus om het allemaal een tikkeltje te snel af te haspelen.

avatar van JuuD001

JuuD001